Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Ozie
#15417
Taco kirjoitti:
Joka kirjoitti:Sanoko ne jotain IMAX teatterista?
Oon vähän out asiasta. Mikä on IMAX-teatteri?
http://fi.wikipedia.org/wiki/IMAX

google auttaa näissä aika usein ;)



Hyvin kirjotettiin Rokkikukon kanssa samoista asioista melkeen samaan aikaan :)
Avatar
tekijänä Klazu
#15433
Kiitos hyvistä vastineista. Kerrankin jätettiin pois se toisen sanojen poiminta ja kritisointi ja tuotiin hyvää vastinetta itse asiaan.

Tuo, että Serena on kiinni noin 100 päivää vuodessa, oli minulle ihan uutta. Miksi ihmeessä? :shock: Kysyntää varmaan olisi, tai pakko ollakin, kun SLL:ääkin kannattaa suunnitella. Milloin SLL:n on tarkoitus päästä rakennusvaiheeseen, kun aikaa tämän ketjun pinnalla olostakin on jo kulunut tovi..?).

Serena on todellakin "syrjässä" (onhan se Kehä3:sen ulkopuolella ;)), mutta tuopa se paikalle omasta mielestäni rauhallista tunnelmaa. Itse en ainakaan haluaisia lillua ulkosalla jossain kaupungin keskustassa. Harva kylpylä/vesipuisto onkaan kaupunkien keskustoissa. Kulkuyhteyksistä sinne en tiedä, mutta bussilla pääsee ja sehän on pääkaupunkiseudun yksi merkittävin ja normaalein joukkoliikennemuoto.

Olen kotoisin Helsingin ja Turun puolivälistä, joten kokemusta sikäläisestä talvesta kyllä on. Lunta on ollut joka vuosi ainakin meillä. Ei välttämättä aina paljoa ja on se voinut tulla myöhäänkin, mutta on sitä ollut. Esim. täällä Saksassa on hyvä jos lunta edes näkee (no tänä vuonna sitä jopa on jo nähty! :)).

Laskettelumahdollisuuksista oli jo aiemmin jossain (samassa ketjussa?) juttua ja silloin ainakin muutama foorumilainen jopa ylisti läheisiä keskuksia (oliko joku Kauniaisten keskus vai mikä). Ylipäätänsä keskuksia on lukuisia pelkästään sillä teidän "metropolialueella" (Porvoo-Hämeenlinna-Karjaa -akseli) ja joka vuosi ne auki ovat. Ja miten minä muistan hesarista keväältä uutisen, että jonnekin Vantaallekin suunniteltaisiin vielä laskettelukeskusta?

Vaikea uskoa, että tuollainen sisälaskettelukeskus, joka sisältää yhden rinteen (vai mahtuuko noihin enemmän?) voisi olla Suomessa kova juttu, koska tarjolla on oman maan sisällä paljon parempaakin. Itse olen ihan perustason laskettelija, mutta jo minusta tuollaiset pikkurinteet (saati että rinteitä on vain yksi) ovat todella tylsiä ja en sellaiseen kerran kokeilun jälkeen palaisi. Jossain Dubaissa sellainen voi olla sen luokan ihme, että kävijöitä riittää vuodet läpeensä. Samoin Berliinin kokoisessa suurkaupungissa, jossa asukkaita ja turisteja on paljon.

Näin ollen en pysty ihan ymmärtämään, miten tuo paikka voi kannattaa Helsingissä uutuudenviehätyksen mentyä ihmisillä ohitse? No tietty joku se vaan ihmisiä Tuurin kyläkauppaan ja Ideaparkkiinkin vetää vuodesta toiseen. Itselleni riitti yksi käynti. :|
Avatar
tekijänä Taco
#15443
Ozie kirjoitti:
Taco kirjoitti:
Joka kirjoitti:Sanoko ne jotain IMAX teatterista?
Oon vähän out asiasta. Mikä on IMAX-teatteri?
http://fi.wikipedia.org/wiki/IMAX

google auttaa näissä aika usein ;)



Hyvin kirjotettiin Rokkikukon kanssa samoista asioista melkeen samaan aikaan :)
No eikun jonoon ja pilettejä varaamaan. Tuleekohan kohta Imax Digital.
tekijänä Beaver
#15469
Mitäköhän hankkeelle kuuluu.. Ollut hiljaista kaavavalituksen jälkeen. Saa nähdä kaatuuko tämäkin hanke. :D Toivoisin kyllä että ei. Sen verran ainutlaatuista, että Suomessa uskallettaan vähän revitellä ja pistää rahaa haiseemaan tällaiseen.
Avatar
tekijänä Klazu
#15471
Hetkinen, tuliko sinne Jumboon vesipuisto, kylpylä vai kumpaakaan? Jos tuli, niin eikös se paikkaa mahdollista "kapasiteetin puutettua" tuolla puolen aika tehokkaasti. Vai onko markkinoita todellakin Serenalle, Jumpo Parkille(?) ja SLL:lle? En tiedä, heittäkääs analyysinne.
Avatar
tekijänä H.C.
#15473
http://www.fgo.fi :
Flamingon sydämessä on huikea vesipuisto-kylpyläkokonaisuus, jonka kaltaista Suomessa ei ole ennen nähty. Lähes hehtaarin kokoinen vesipuisto on kuin seikkailu vehreässä viidakkoparatiisissa.

Vesipuiston pinta-ala on kaikkiaan 8 000 neliömetriä, jonka sisään sijoittuu monipuolinen allasmaailma lukuisine viihtymispisteineen. Huippuluokan toimintojen ohella on panostettu erityisesti näyttävään miljööseen.
Jep, nimenomaan vesipuiston/kylpylän ympärille koko Flamingo (ent. Jumbo Park) rakennetaan.

Toisaalta onhan nämä vähän erilaisia, tuonne SLL:ään on tulossa kaikenmaailman nuorille suunnattua lainelautailua yms. kun taas tämä flamingo vaikuttaa enemmän sellaiselta koko perheen tai vain vanhempien paikalta missä on paljon kaikenmaailman hyvinvointipalveluja mukana. Eikös sitä SLL:n vesipuistoa kutsuttu joksikin "Extreme water parkiksi", eli sikäli se olisi vähän toiselle kohderyhmälle tarkoitettu, joten eivät nämä ihan suoraan toistensa kanssa kilpailisi.

Ja onhan siitä ollut kirjoituksia lehdissä jo kauan, että kylpylälle tai useammallekkin olisi runsaasti kysyntää pk-seudulla. Aika näyttää menestyvätkö nämä. Flamingon takana on sentään Varma. He tuskin mihinkään näin suureen lähtevät sijoittamaan jos hanke vaikuttaa epävarmalta. Milenkiintoista kuitenkin seurata.
tekijänä miksuh
#15481
Rokkikukko kirjoitti:No asiahan ei minulle kuulu, mutta Klazun kommenttiin nyt kuitenkin sen verran:

- Aivan sama, miten paljon Serenaa laajennetaan. Sen sijainti on karmivan huono. Olen siellä pari kertaa käynyt (julkisilla) pikku-broidin kanssa ja bussit kulkee aivan uskomattoman kökösti.
Suoraan Helsingin keskustasta tuo voi pitää paikkansa, mutta Lepuskista menee suora Espoon sisäinen linja 21 Serenaan. 21 dösiä kulkee arkisin suht usein, n. 20-30min välein kellonajasta riippuen ja viikonloppuisin harvemmin n. tunnin välein. Menee Serenaan kai muitakin dösiä, mutta toi linja on mulle tuttu, koska itse kuljen lähes päivittäin 21:lla, se kun on yksi niistä Lepuski-Lähderanta välillä kulkevista Espoon sisäisistä linjoista, jotka menee aivan Lähderannassa olevan kämppäni ohi.
Viimeksi muokannut miksuh, 02.12.07 01:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tekijänä jusa-masa
#15486
No, se tuli niskavoitto siinä hommassa meille jotka ovat keskuksen puolella. :)
Avatar
tekijänä H.C.
#15490
Hieno homma tosiaan, mutta ei kyllä vielä pidä iloita. Jos tosta hankkeesta on kaksi tahoa valittanut hallinto-oikeuteen, niin melko suurella todennäköisyydellä ainakin toinen niistä valittaa eteenpäin. Harvoin näkee että kukaan valittaja tyytyy hallinto-oikeuden päätökseen. Ja sitten jos tämä hanke menee korkeimpaan, niin se ei sitten hoidukkaan yhtä nopeasti kuin tämä ensimmäinen vaihe, vaan ainakin vuosi siinä vierähtää. :?

Toivotaan kuitenkin parasta.

Aika järkyttäviä muuten noi kustannukset, 400 milj. €. Yli kaksinkertaiset esim. Flamingoon verrattuna, joka on olevinaan (toistaiseksi) Suomen suurin matkailuinvestointi.
Avatar
tekijänä grendy
#15492
Joo ei kannata vielä juhlia. 30pv valitusoikeus menossa ja niinkun jostain uutisesta luinkin, suunnittelua ei jatketa ennenkuin valitukset ovat täysin kuopattu. Ihan vaan veikkauksena että tämä Pro Perkkaa yhdistys valittaa aivan varmasti korkeimpaan asti!

Oliko noi rakennuskustannukset muuten 400 miljoonaa? Jonkun vanhan uutisen löysin jossa ne oli 300 :lol:.. Ihan mieletön summa! Vertailuna katsoin että Tampereen läntisen kehätien parannus moottoritieksi kustansi/kustantaa 114 miljoonaa euroa, tosin toikin uutinen on vähän vanha eli varmasti noussut kulut. Kuuluisan Radisson SAS Tampereen threadista lainattu: Hotellin kustannukset voivat Ojanperän mukaan nousta yli 40 miljoonan euron. Mukaan lasketaan tontti-, sisustus- ja rakennuskustannukset. Eli siinä vähän mittakaavaa milasesta hankkeesta puhutaan! Alko oikein itteekin ihmetyttään kun tajus asian :)
Avatar
tekijänä Klazu
#15493
grendy kirjoitti:Eli siinä vähän mittakaavaa milasesta hankkeesta puhutaan!
Minusta tuokin summa kertoo, miten mahdottoman kallista Suomessa on tehdä mitään! Sata miljoonaa euroa (jonka luulisi olevan Suomen kokoisessa maassa valtava raha) ei ole mitään vaan monien yksittäisten projektienkin kohdalla puhutaan jopa miljardista eurosta (hinta jonka esim. länsimetro tulee maksamaan lopulta)!!

Kun laskukausi pian tulee, on vaikea kuvitella ettei projekteja menisi jäähän ja paljon. Nyt nousukauden aikaa rahaa hassataan, mutta kun vyön kiristys alkaa niin pahalta näyttää... :?
Avatar
tekijänä H.C.
#15497
grendy kirjoitti:Oliko noi rakennuskustannukset muuten 400 miljoonaa? Jonkun vanhan uutisen löysin jossa ne oli 300 :lol:.. Ihan mieletön summa! Vertailuna katsoin...
400 miljoona on poimittu tuosta Hesarin jutusta ja lienee siis tuorein arvio. Kun otetaan huomioon vielä se mahdollinen vuoden viivästys ja jos rakenuskustannukset nousevat, niin varmasti päästään vielä korkeammalle. Nytkin ovat siis jo edellisistä arvioista nousseet sadalla miljoonalla. :smt119

No mikäs siinä, kun on yksityinen hanke kyseessä...
tekijänä zeizei
#15499
Uskomaton tuo summa yhdelle huvikeskukselle. Tuollahain saisi jo:

-4 musiikkitaloa (joka tuntuu olevan liian kallis valtiolle, helsingille ja ylelle yhteensä)
-keskustatunnelin hinnaksi veikattiin 500milj
-länsimetron hinnaksi suunnilleen samaa

Toisaalta voi olla että tämä hanke pistetään jäihin jos vielä vuoden pari viivästyy, sillä talouden taantumaa veikataan jo monesta lähteestä. USA:ssa asuntojen hinnat laskevat, samoin Virossa ja nyt on alkamassa myös Ruotsissa. Suomessa asuntotuotanto on laskenut, ja myyntiajat pidentyneet. Toimisto- ja liikerakentaminen on vielä tosin täällä hyvässä vireessä. Kuluttajat ovat alkaneet lisäämään säästämistä. Lamaa tuskin kuitenkaan on tulossa.

Mutta ihan hyvä vain jos hieman puhkeaisi tuo asuntokupla, se vain terveyttäisi markkinoita. Asuntojen hinnat sekä samalla rakennuskustannukset laskisivat.
Avatar
tekijänä huopa
#15502
asiaan varsin löyhästi liittyen.. rakennuskustannukset tuskin paljoakaan laskisivat vaikka suomeen tulisi reilumpikin asuntojen hinnan alennus. Isoin osa rakennuskustannusten noususta on palkkojen nousua ja rakennusmateriaalien nousua, rakennusmateriaalien hinnannousu taas on enimmäkseen kiinni raaka-ainehintojen noususta, joka on puolestaan enimmäkseen Kiinan ansiota. Kiinassa menee vähän liiankin hyvin, joten metallit ja muut tuskin tulevat halpenemaan.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 21