- 10.10.07 22:10
#14354
Mitähän nuo visioimasi "uudet metrolinjaukset" tulisivat maksamaan, ja kuka ne maksaisi?
Ei Helsingin ydinkeskusta olisi siellä missä se nyt on, ellei rautatieasemaa olisi siihen rakennettu. Ennen rautateiden tuloa Helsingin ydinkeskusta oli Kauppatorilla, koska sinne oli helppoa saapua laivalla. Sitten se siirtyi suunnilleen nykyiselle paikalleen, rautatieaseman ympärille. Lento- ja autoliikenteen kehittyminen sotien jälkeen on hieman vähentänyt rautatieasemaa ympäröivän ydinkeskustan merkitystä luoden pienempiä aluekeskuksia, lähiöitä ja yrityspuistoja. Mutta ei ole epäilystäkään, missä se pk-seudun ydin edelleen on.
Rautatiet eivät hukkaa keskustan tilaa, sillä ilman rautateitä keskustaa sellaisenaan ei olisi olemassakaan. Se on syntynyt rautateiden vaikutuksesta, ja rautatiet pitävät sitä elossa.
Jos päärautatieasema olisi 1900-luvun alussa rakennettu Pasilaan, olisi sen ympärillä myös Helsingin ydinkeskusta. Ydinkeskusta kuitenkin rakentui nykyiselle paikalleen, eikä Stockmannia, Sokosta, Kampin keskusta, kaikkia tuhansia liikkeitä, kahviloita ja baareja ja kävelykeskustaa tulla missään vaiheessa siirtämään Pasilaan. Sen sijaan Pasila on mitä paras paikka tulevalle "CBD:le", sekä tietysti Messukeskukselle ja Hartwall Arenalle, sillä niiden massatapahtumat tukkisivat helposti ydinkeskustan kadut.
kosmopoliitti kirjoitti:No, junilta ei tässä skenariossa viedä mitään etua. Oikeastaan päin vastoin, koska saavutettavuutta parannetaan uusilla metrolinjauksilla. Oma suosikkini on perinteisesti ollut "rinkelilinja", jotka saadaan jatkamalla metrorataa Kontulasta Viikkiin, Arabiaan, Käpylään, Pasilaan, ja sieltä Rautatieaseman kautta Töölöön, Meilahteen, Munkkiniemeen ja Otaniemeen.Tämä silti lisäisi vähintään yhden vaihdon muualta Suomesta tulleiden matkaan Helsingin keskustaan, mikä ei varsinkaan raskaita kantamuksia raahaavalle matkustajille ole houkuttelevaa. Käytännössä visiossasi junasta tulisi laivaa ja lentokonetta muistuttava matkustusmuoto: saavutaan jonnekin keskustan ulkopuolelle, ja siitä jatketaan keskustaan jollain muulla kulkuneuvolla.
Mitähän nuo visioimasi "uudet metrolinjaukset" tulisivat maksamaan, ja kuka ne maksaisi?
kosmopoliitti kirjoitti:Rautatieasema ydinkeskustassa on historiallinen virhe, joka tekee mahdottomaksi Töölönlahden ja Pasilan kokonaisvaltaisen suunnittelun. Lisäksi se vie huomattavan kallista kaupunkitilaa - useampi neliökilometri kaupunkirakenteellisesti ja taloudellisesti arvokasta maata viruu ratapihana.Tästä saa nyt sellaisen kuvan, että ajattelet kaupungin ja sen liikenteellisen saavutettavuuden olevan toisistaan täysin irrallaan. Todellisuudessa kaupungit ovat kautta aikain kasvaneet juuri liikenteellisesti saavutettaviin paikkoihin, kuten jokien suistoihin, tai sittemmin rautateiden solmukohtiin.
Ei Helsingin ydinkeskusta olisi siellä missä se nyt on, ellei rautatieasemaa olisi siihen rakennettu. Ennen rautateiden tuloa Helsingin ydinkeskusta oli Kauppatorilla, koska sinne oli helppoa saapua laivalla. Sitten se siirtyi suunnilleen nykyiselle paikalleen, rautatieaseman ympärille. Lento- ja autoliikenteen kehittyminen sotien jälkeen on hieman vähentänyt rautatieasemaa ympäröivän ydinkeskustan merkitystä luoden pienempiä aluekeskuksia, lähiöitä ja yrityspuistoja. Mutta ei ole epäilystäkään, missä se pk-seudun ydin edelleen on.
Rautatiet eivät hukkaa keskustan tilaa, sillä ilman rautateitä keskustaa sellaisenaan ei olisi olemassakaan. Se on syntynyt rautateiden vaikutuksesta, ja rautatiet pitävät sitä elossa.
Jos päärautatieasema olisi 1900-luvun alussa rakennettu Pasilaan, olisi sen ympärillä myös Helsingin ydinkeskusta. Ydinkeskusta kuitenkin rakentui nykyiselle paikalleen, eikä Stockmannia, Sokosta, Kampin keskusta, kaikkia tuhansia liikkeitä, kahviloita ja baareja ja kävelykeskustaa tulla missään vaiheessa siirtämään Pasilaan. Sen sijaan Pasila on mitä paras paikka tulevalle "CBD:le", sekä tietysti Messukeskukselle ja Hartwall Arenalle, sillä niiden massatapahtumat tukkisivat helposti ydinkeskustan kadut.
"Vuosaari on kyl niin ghetto ja perseestä että moro." - nimimerkki haizunäätä, Muropaketin keskustelupalstan avoinmielisyyttä