Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Janne_H
#13764
Hyvältähän tuo kokonaisuus näyttää, kun alkaa ajattelemaan että siinä oli tuota ennen hiilikasa. Harmi vaan että tuo Salmisaaren toimistokompleksin koko jää auttamatta kakkoseksi voimalan rakennusten rinnalla.
Avatar
tekijänä JR
#13765
Janne_H kirjoitti:Hyvältähän tuo kokonaisuus näyttää, kun alkaa ajattelemaan että siinä oli tuota ennen hiilikasa. Harmi vaan että tuo Salmisaaren toimistokompleksin koko jää auttamatta kakkoseksi voimalan rakennusten rinnalla.
Jep.. olen itsekin ihan tyytyväinen alueelle rakentuvaan kokonaisuuteen. Tietysti harmittaa se, että sinne on joskus visioitu hyvinkin korkeaa rakennusta ja nyt on tyytyminen 11-kerroksisiin.

Harras toiveeni on, että kun voimalaitos joskus toivon mukaan puretaan, rakennetaan sen paikalle ainakin yksi 150-metrinen pyöreä tornitalo ikään kuin muistomerkiksi voimalaitoksen piipulle. :)
Avatar
tekijänä RV
#13768
Omasta mielestäni taas voimalaitos on aika urbaani ja antaa aika kiinnostavan vaikutelman siellä moottoritien vieressä.
Avatar
tekijänä JR
#13776
RV kirjoitti:Omasta mielestäni taas voimalaitos on aika urbaani ja antaa aika kiinnostavan vaikutelman siellä moottoritien vieressä.
Minun on vaikea hyväksyä valtavaa voimalaitosta keskelle suurta kaupunkia. Se vie paljon arvokasta tonttimaata ja rikkoo muuten mahdollisesti yhtenäisen kaupunkirakenteen. Voimala-alueelle ei myöskään ole pääsyä ulkopuolisilta, joten senkin vuoksi se on ikään kuin "kuollutta aluetta". Se on jossain mielessä kaupungin maa-alan haaskausta. Sähkön kun voi hyvin tuottaa paljon kauempanakin.

Kaiken lisäksi korkea betonin savupiippu ei ole esteettisimmästä päästä. Jotenkin tuntuu, että savua tupruttavat lukuisat piiput kaupungin siluetissa kuuluvat jonnekin 1900-luvun alkuun.

Jos nyt vielä saa valittaa :) ...niin minua häiritsee myös se, että kyseessä on hiiltä polttava voimalaitos.
Avatar
tekijänä OlliMolli
#13780
Joo kyllä Salmisaaren voimala aikamoinen silmäsärky on, mutta kyllä nuo toimistot parantavat älyttömästi. Aikanaan kun hiilikasa oli vielä paikallaan, niin kyllä se häiritsi paljon enemmän. Voisin kuvitella, että joskus 2020-luvulla taitaa olla kyseisen voimalan alasajon aika, että sen jälkeen sitten sinnekin voi tulla asuntoja tai lisää toimitilaa.
tekijänä Anssi
#13817
Joku on päättänyt ilahduttaa JR:ää lisäämällä Pilvenpiirtajat.netin vieraskirjaan linkin Varman pohjapiirustuksiin:
http://www.varma.fi/NR/rdonlyres/74A65E ... isaari.pdf

Tuon mukaan koko rakennelman korkeus pääovelta on 14 kerrosta, kun laskee kaikki kerrokset. Pääovi merenpinnasta +3.0m ja konehuoneen lattia +50,1m, joten kokonaiskorkeus on ainakin 54-55m.
Avatar
tekijänä JR
#13829
Anssi kirjoitti:Joku on päättänyt ilahduttaa JR:ää lisäämällä Pilvenpiirtajat.netin vieraskirjaan linkin Varman pohjapiirustuksiin:
http://www.varma.fi/NR/rdonlyres/74A65E ... isaari.pdf

Tuon mukaan koko rakennelman korkeus pääovelta on 14 kerrosta, kun laskee kaikki kerrokset. Pääovi merenpinnasta +3.0m ja konehuoneen lattia +50,1m, joten kokonaiskorkeus on ainakin 54-55m.
Jep.. kyllä rakennuksella on korkeutta yllättävänkin paljon. Tuosta kerrosluvusta en ole aivan vakuuttunut. Mikäli kerros nro. 12 on pelkästään tekninen kerros, sitä ei lasketa kerroslukuun. Autopaikoituskerroksesta, välitiloista yms en ole varma... olettaisin kuitenkin, että nekin ovat teknisiä.. virallinen kerrosluku on siis joko 11, 12 tai 13.

Kaavassa muistaakseni luki 11, joten virallinen korkeus lienee se 11 kerrosta. Vaikka tuo korkeutensa puolesta pääsisikin hyvin pp.netin listoille, olen pitänyt rajana 12:a kerrosta, koska virallisista metrikorkeuksista ei usein ole tietoa.

Vaikeahan tämäkin tapaus on.. mitä mieltä olette, pitäisikö lisätä rakenteilla-listalle? :)
Avatar
tekijänä RV
#13831
Mielestäni pitäisi. Onhan tornitalon rajana pidetty joko 12 kerrosta taikka 35 metriä, jotka rakennus virallisesti ainakin ylittää.
tekijänä -Gentleman82-
#15098
Helsinki on saamassa todella upean sisääntulon, aiemmin paikalla oli risukkoa ja hiilikasa, tekiköhänjoku nimby niistäkin suojeluesityksen. Salmisaari kohoaa todella upeasti!
Avatar
tekijänä RV
#15118
Tosin Länsiväylä pitäisi ainakin Lauttasaareen asti leventää niin, että käytössä olisi vähintään 3 autokaistaa kumpaankin suuntaan. Ruuhkat ovat nimittäin usein Helsinkiin päin aikamoiset. Myös Porkkalankadun liittymäalue pitäisi saada kuntoon jollain eritasoratkaisulla, sillä liikennevalot eivät kerta kaikkiaan riitä ohjaamaan 70 000 autoa vuorokaudessa.
tekijänä zeizei
#15120
RV kirjoitti:Tosin Länsiväylä pitäisi ainakin Lauttasaareen asti leventää niin, että käytössä olisi vähintään 3 autokaistaa kumpaankin suuntaan. Ruuhkat ovat nimittäin usein Helsinkiin päin aikamoiset. Myös Porkkalankadun liittymäalue pitäisi saada kuntoon jollain eritasoratkaisulla, sillä liikennevalot eivät kerta kaikkiaan riitä ohjaamaan 70 000 autoa vuorokaudessa.
Tai sitten keskittyä näihin ruuhkien syihin, eikä vain jälkikäteen korjaamiseen. Miksi nämä syntyvät? Se nyt on periaatteessa selvää että työmatkaliikenteestä, mutta miksi he eivät käytä julkisia? Juuri näihin syihin pitäisi keskittyä. Yleensä kun autoissa on vielä se yksi ainoa henkilö.
Toivottavasti länsimetro auttaa. En kiellä autoilun tarpeellisuutta, mutta suurimman osan voisi hoitaa tehokkaammin, kuten metrolla.

edit: Niin ja julkisten toimintavarmuutta tulisi parantaa. Sain taas kokea aamulla myöhästymisiä kun junan laitteisto oli kärähtänyt Leppävaaran asemalle.. Hel**** joka toinen kerta juna myöhässä kun menen kouluun. Ihmettelen itsekin kuinka jaksan kannattaa silti joukkoliikennettä. :D
tekijänä late-
#15128
RV kirjoitti:Tosin Länsiväylä pitäisi ainakin Lauttasaareen asti leventää niin, että käytössä olisi vähintään 3 autokaistaa kumpaankin suuntaan. Ruuhkat ovat nimittäin usein Helsinkiin päin aikamoiset. Myös Porkkalankadun liittymäalue pitäisi saada kuntoon jollain eritasoratkaisulla, sillä liikennevalot eivät kerta kaikkiaan riitä ohjaamaan 70 000 autoa vuorokaudessa.
Porkkalankadun liittymän jälkeen autot haihuisivat savuna ilmaan ja ongelma olisi ratkaistu?

Helsingin keskusta ei kerta kaikkiaan vedä tuota automäärää kerralla. Ei ole tarkoituskaan vetää. Porkkalankadun liittymä on piste, jossa sisään tulevaa automäärää rajoitetaan liikenneverkon sietokyvylle sopivaksi. Lisäkaistoilla jonojen pituutta voidaan toki pienentää, jos autoja on mukavampi katsella vierekkäin kuin peräkkäin aseteltuina.

Juuri tästä syystä ruuhkat eivät ratkea moottoriteillä ja eritasoliittymillä. Autot voivat kyllä silloin kulkea vapaasti ympyrää tieverkostolla, mutta matkojen määränpäät ovat edelleen jossain ihan muualla. Kun monien ihmisten määränpää on sama, homma ei enää toimi autoilla.
Avatar
tekijänä Taco
#15142
Perusboksejahan nuo. Ainoastaan ikkunoiden muotoilu pelastaa tuomioltani.