Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.

Mitä mieltä olet Luoteis-Sipoon pakkoliitoksesta?

Kannatan liitosta
44
46%
Vastustan liitosta
52
54%
tekijänä Antero Alku
#7549
pks kirjoitti:Myöskään kaikkien nykyisin käytössä olevien uudempien ja vanhempien metrojunien korvaaminen pikaratikoilla ei varmasti olisi ilmaista. Itse suhtaudun myös vähän epäillen siihen, mahtaisiko pikaratikoissa riittää kapasiteettia vaikkapa Rautatientori-Itäkeskus välin palvelemiseen.
Ensisijaisesti halusin vain osoittaa, että metroradan muuttaminen raitiovaunukelpoiseksi ei todellakaan ole kallista verrattuna mihinkään metroinvestointiin. Toinen asia on toki, mitä kannattaa milloinkin tehdä.

Mutta muutaman mielikuvan oikaisu lienee paikallaan edelleen.

Metron huipputunnin kuorma on nykyään n. 11.500 hlö. 3-vaunuinen raitiotiejuna on yhtä pitkä kuin nykyinen metrojuna (3 x 40 m), ja sen kapasiteetti on 750 hlö. Noin 80 %:n täyttöasteella näitä junia tarvitaan 20 vuoroa tunnissa, siis 3 min vuoroväli.

Nykyinen vuoroväli on 4 min ja radan linjasuosjastuksen teoreettinen vuoroväli on 3 min. "Tolpanvälejä" tihentämällä vuoroväli saadaan 2 minuutiksi. Tällöin raitiovaunujunin radan kapasiteetti on 80 %:n täytöllä 18.000 hlö/h.

Raitiovaunujunat siis soveltuvat hyvin nykyisen kysynnän hoitamiseen. Raitiovaunujunien käytön etu on huomattava säästö radan uudisrakennuskustannuksissa sekä Espoossa että Sipoossa.

Entä sitten nykyisen kaluston kohtalo? Helsingillä on 54 2-vaunuista metrojunaa. Jos kukin juna korvataan uudella 40-metrisellä 2-nivelraitiovaunulla, niiden hankintahinta on 170-190 M€. Pelkästään Sípoon radan rakentamisessa säästyisi raitiovaunukaluston ansiosta yli 500 M€. Nettosäästö siis olisi yli 300 M€, vaikka "bonuksena" olisi 54 kpl 35-6 vuotta vanhaa metrojunaa.

Jos olisi kyse minun rahoistani tai olisin hra. Liliuksen asemassa ja optioni riippuisivat hoitamani yhtiön tuloksesta, tekisin ilman muuta näin ja parantaisin yritykseni tulosta 300 M€:lla. Tekisin myös eräälle helsinkiläiselle junakalustoyhtiölle niin houkuttelevan tarjouksen, etteivät he voisi siitä kieltäytyä. Saisin siten pikkuisen vielä viilatuksi tulosta paremmaksi.

Tämä ei kuitenkaan ole mielestäni optimaalinen järjestely, sillä sehän ei poista Itä-Helsingin liityntäliikennettä. Sitä varten on rakennettava lähiöihin rataa ja junavuorot järjestettävä niin, että ne voidaan haaroittaa. Mutta onhan siinä 300 M€:ssa pelimarkkoja järjestää rataverkkoa siten, että se kattaa seutua ratkaisevasti paremmin kuin yksi rata. Hyvin hoidetun joukkoliikenteen tavoitehan on verkon mahdollisimman suuri hajauttaminen kattavuuden maksimoimiseksi. Metron kohdalla on toimittu täysin päin vastoin.

Antero
tekijänä zeizei
#12867
MTV3 Uutiset
"Asuntoministeri Jan Vapaavuoren mukaan valtioneuvosto pyrkii päättämään kiistellyiden Sipoon alueiden liittämisestä Helsinkiin mahdollisimman nopeasti.

MTV3:n Huomenta Suomessa vieraillut Vapaavuori uskoo, että valtioneuvosto päätyy osittaisen kuntaliitoksen kannalle.

- Varsinkin läntinen Sipoo on olennainen osa pääkaupunkiseudun metropolialuetta, tätä työssäkäyntialuetta. Sillä on kaikki järkevät, hyvin sijaitsevat ja hyvien liikenneyhteyksien päässä olevat alueet. Ne pitää saada asuntotuotannon käyttöön, koska se on metropolialueen ja koko kansakunnan etu, katsoo Vapaavuori.

Asuntoministeri Vapaavuoren mukaan päätöstä alueliitoksista odotetaan jo ennen juhannusta."
Sipoo pyritään liittämään mahdollisimman nopeasti Helsinkiin, että saataisiin asuntotuotantoa lisää tälle alueelle.Omituista on kuitenkin se, että Vantaa ja Espoo olisivat valmiita kaavoittamaan valtavasti lisää asuntoja uusien ratojen varteen, mutta niiden rakentamista taas ministeriö lykkää. Ja kuka tietää kuinka pitkälle..
Niin eikö ole aika erikoista että sitten ministeriössäkin vedotaan asuntotuotantoon tässä Sipoo-liitoksessa. Sipoo kun on kuitenkin melko kaukana. Ja vaikka metroa jatkettaisiinkin sinne, alkaa se mennä jo pituuden vuoksi hitaaksi. Metro kun pysähtyy joka asemalla, toisin kuin esim Vantaan kehäradalta tullessa Helsinkiin. En enää kannata liitosta, mutta Sipoo tosiaan saisi hieman kaavoittaa lisää. Varsinkin jos se on kielisyistä jarruttanut kaavoittamista..
Avatar
tekijänä RV
#13116
Päätös 30 neliökilometrin liittämisestä Sipoosta Helsinkiin hyväksyttiin hallituksessa tänään 28.6.
tekijänä Hitch
#13117
Turha liitos. Helsinki vaan kasvaa hajanaisena suureksi. Tiiviimpää rakentamista kannatan, toimisi joukkoliikenne paremmin. Nyt monet käyttävät mieluummin autoa ja päästöjen määrä kasvaa. No, kukkahattutädit tykkää kun ne "henkireiät" säästyvät keskustassa...
Avatar
tekijänä 16valve
#13118
Vähän kyllä ihmettelen, mitä ihmettä hallitus tässä asiassa tekee mukana. Miten tämä liitos on niin paljon tärkeämpi kuin ne kymmenet muut liitoshankkeet Suomessa. Vai ollaanko taas niin pääkaupunkikeskeisiä. Luulisi että hallituksella olisi muutakin mietittävää, tuskin siellä päätetään/äänestellään näistä muistakaan liitoksista. Jos ainoa asia Sipoon pakkoliitoksessa on tonttimaan tarve, eikö ensin pitäisi pakkolunastaa Helsingin sisäiset tontit. Ei, kun lähdetään ryöstöretkelle naapurikuntaan. Suomi on lähiöiden luvattu maa, että tehdään vaan niitä lisää. Sitten rakennetaan niitä kolme-kuusikerroksisia elementtitaloja Sipoon menetetyt alueet täyteen. Vasta sitten kysytään, kannattiko? :shock:
tekijänä Sasu K
#13121
16valve kirjoitti:Vähän kyllä ihmettelen, mitä ihmettä hallitus tässä asiassa tekee mukana.
Kuntajakolain 1 § 3 momentti: Kuntajaon muuttamisesta säädetään lailla tai siitä päättää, sen mukaan kuin jäljempänä säädetään, valtioneuvosto tai ministeriö.
tekijänä jusa-masa
#13128
Itse olen sitä mieltä, että on suorastaan naurettavaa pakottaa luovuttaa helsingille osa sipoon kunnan alueista. Pyytäisivät mielummin sipoota kaavoittamaan ja rakennuttamaan alueet kun kerta kuitenkin on kysyntää asunnoista.

Helsinki voisi hyvin lähteä kasvamaan ylöspäin ja tiivistymään niin saataisiin aikaisemminkin jo mainittu joukkoliikenne paremmaksi.
Mun mielestä tämä on oiva esimerkki Suomen Helsinki keskeisyydestä ja miten kaikki mitä tapahtuu, tapahtuu helsingin hyväksi. :evil:
tekijänä Sebastin
#13130
Sipoosta olisi pitänyt siirtää suurempi osa Helsingille. Myöskin näin pienen alueen pitäminen Helsingin rajalla itsehallinnollisena verrattuna kahden muun vieressä olevan kunnan olevan luonteeltaan melko erilaisia kuin Sipoo. Sipoo tulisikin jakaa kokonaan Helsingin ja Porvoon kesken, ehkäpä myös Vantaalle osa.

On myös erikoista, että Itä-uudenmaan raja kulkee Helsingin rajaviivalla. Alueella tulisi siis tarkastella suurempia rajamuutoksia.

Myöskin suunniteltua uutta itäistä lähiliikennerataa Helsinki-Pasila-PohjoisItäHelsinki(sipoo)-Porvoo-Kotka tulisi jatkokehittää ja suunnata rahoitusta.
tekijänä syrinx
#13132
Nyt kun olen jopa asiaan tutustunut (lähemmät kuntaliitokset kiinnostavat enemmän), niin olen sitä mieltä, että vahinkoa tehtiin. Minustakin olevan Helsingin rakenteen tiivistäminen olisi paljon parempi siirto, etenkin kun näin tehtäisiin joukkoliikenteen reittien varteen. Kaikki kaupungit päättyvät jossain. Olenpa jopa pitänyt sitä hyvänä asiana, että kaupunki loppuu pikemminkin "kuin seinään" kuin peltomarkettimereen lättänöine pakettitaloineen. Ei Helsingistä tällä tavoin metropolia tehdä.

Sitäpaitsi, eikö kukaan ajattele sitä hienona asiana, että pääkaupungin vieressä on tilkku maaseutua? Eikö pääkaupunkilainen todellakaan näe mitään hyötyä koskaan siitä, että vieressä on kappale maaseutua? Ja jos eivät he maaseutua osaa arvostaa, niin tästä voisi tulla jopa pienimuotoinen matkailuvaltti. Britit ja venäläiset pissisivät honnunkia ajatuksesta, että hienoisen matkan päässä voisi nähdä suomalaista maaseutua ja vaikka ratsastaa suomenhevosilla - ja mennä seuraavana päivänä shoppailemaan Helsingin keskustaan.
Avatar
tekijänä Rokkikukko
#13134
Tällaiset pakkoliitokset olisi jotenkin helpompi ymmärtää, jos Helsinki vastaisi asukas- ja rakennustiheydeltään Manhattania. Suomen oloissa koko asia on naurettava. Tosissaan pakkolunastettais nyt ensin tyhjät pusikot Helsingistä ja rakennetaan ne ensin, turha mennä pakolla mitään Sipoon metsiä ryöstämään kunnanjohdon ja yli 90% asukkaista vastustaessa maiden luovutusta. Ei lupaa hyvää eheälle kaupunkirakenteelle tämä.. :( Tiiviimpää ja korkeampaa kiitos, eikä tätä kirottua lähiömarketpalikkatalojaomaauto -tilkkutäkkiä lisää.
tekijänä Joggeri
#13144
Niin no.. eikös meillä kuntaliitosta vastustavilla ole vielä toivoa?? Sipoaahan vie asian oikeuteen. Tai noin ainakin radiossa uhkailivat. :|
tekijänä Joka
#13146
Itsekkäistä syistä tämä voi minulle Porvoolaisena olla ihan hyvä asia jos näihin uusin alueisiin rakennetaan junayhteys niin sen jatkaminen Porvooseen olisi luonnollista ja suhteellisen halpaa.

Mutta toisaalta haluaisin kyllä että ne kaikki keskuspusikot rakennetaan umpeen ensimmäiseksi.
Harppi senaatintorille ja 30-40 km mitaksi.
Kyllä kiitos, voisi olla maailman symmetrisin kuntaraja. :)
Avatar
tekijänä Iggy.P
#13147
Kuntaliitokset periaatteessa edesauttavat terveen kaupunkirakenteen syntymistä. Vaikka Sipoon rakentaminen tuntuu maantieteellisesti kaukaiselta, niin se vähentää kuitenkin omalta osaltaan tarvetta kaavoittaa keskeisempiä alueita pientaloille. Lähempänä keskustaa olevat alueet voidaan nyt rakentaa tehokkaasti kun kilpailu "hyvien veronmaksajien" pientalotonteista lievittyy Sipoon liitoksen ansiosta. Tämänsuuntaiset ongelmat alkavat ilmeisesti kuitenkin lopullisesti poistua vasta kun Espoo, Vantaa ja Helsinki yhdistyvät.
tekijänä Jape
#13157
Vielä on yksi etappi onneksi jäljellä, nimittäin korkein hallinto-oikeus. Pahalta kuitenkin näyttää. Puheet Helsingin epätasaisesta kasvusta vetävät naurettavuudessaan vertoja tonttipulaväitteille.

Kuulostaa tietysti hyvältä kun lupaillaan, että metroasemien ympäristöt muodostuvat keskuksiksi, mutta Västerkullan kiilan ulkopuoleiset kaksi metroasemaa eivät mitenkään voi palvella 30 000 asukasta, etenkin kun huomioidaan, että tuleva rakentaminen tulee kuulemma olemaan pientalovaltaista.
jusa-masa kirjoitti:Mun mielestä tämä on oiva esimerkki Suomen Helsinki keskeisyydestä ja miten kaikki mitä tapahtuu, tapahtuu helsingin hyväksi. :evil:
Mun mielestä tämä on taasen oiva esimerkki Suomen urban sprawl -hullutuksesta ja siitä, miten kaikki mitä tapahtuu, tapahtuu hajanaisen yhdisykuntarakenteen hyväksi.

Näin yleisesti ottaen täytyy ihmetellä, miten sellaiset projektit, jotka ovat sekä maalaisjärjellä että selvityksillä ja laskelmilla todettu erittäin hyödyllisiksi (esim. Pisara-rata) lykätään huoletta 2030-luvulle, mutta tällaiset hullut päähänpistot, jotka jopa Helsingissä kohtaavat voimakasta vastustusta, saadaan runnottua vuodessa läpi.
tekijänä Vesku
#13158
Jape kirjoitti: Mun mielestä tämä on taasen oiva esimerkki Suomen urban sprawl -hullutuksesta ja siitä, miten kaikki mitä tapahtuu, tapahtuu hajanaisen yhdisykuntarakenteen hyväksi.
Samaa mieltä.

Suomessahan homma hoidetaan silleen, että rakennetaan lähiö kauas kaikesta. Lähiöön rakennetaan keskelle jonkunverta kerrostaloa ja sitten sen takia järjestetään sen ja keskustan väliin julkinen liikenne ja lähiöön pari hassua kauppaa. Sitten rakennetaan pääosa alueesta pientaloja ja ihmetellään kun ne pientalojen asukaat käykin autolla töissä ja kaupassa. Itseasiassa taitaa moni kerrostalon asukkikin käydä autolla kaupassa, kun lähikaupan valikoima ei kuitenkaan ole riittävä. Lopputulos on sitten että joka suunnassa on "luonnonläheisiä" lähiöitä joiden väestäkin iso osa liikkuu autolla.

Ei ehkä samanlaista Urban Sprawlia mitä ison lätäkön toisella puolella, mutta samankaltainen ilmiö.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14