Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Joka
#9203
Aika hyvin tehty esittely video tuolla Logicity:llä. http://www.logicity.fi/flash/

Mutta, eikö tuo Logicity kilpaile suoraan Tamperen CLX:n kanssa? Onko Suomessa tilaa kahdelle moiselle logistiikka-keskittymälle?
Hyvä juttu kuitenkin, toivottavasti molemmat toteutuvat, tekisi Suomesta hiukan vähemmän Helsinki keskeisen.
Avatar
tekijänä Klazu
#9210
Huisi projekti idea tuokin. Varsinkin maailmanpyörä kuulosti aika jännältä viritykseltä, kerta ulkopuolellekin pikkaisen pilkahtaa. :o

Turku on kyllä kiva kaupunki ja nostaa aina vain osakkeitaan silmissäni.
tekijänä Aboa
#9307
Turun Logicityn yksi vahva osa-aluehan on satama ja Tampereen satamahan on tunnetusti... :D

No, leikki leikkinä, onhan nuo ilmiselvästi kilpailevia hankkeita. Tiedän tuosta Tampereen hankkeesta sen verran niukasti, (eli en siis käytännössä yhtikäs mitään) joten en osaa niitä sen enempää vertailla keskenään. Helsingin ulkopuolisen lentoliikenteen kasvattaminen on joka tapauksessa ihan positiivista, on se siten rahtia tai matkustajaliikennettä tyyliin Ryanair.
tekijänä Aboa
#9434
Puolalan kallioon suunnitteilla 10 000 neliön palloilu- ja uimahalli

”Turun Puolalanmäen uumeniin on edelleen suunnitteilla jopa 10 000 kerrosneliön suuruinen urheilukeskus. Maan alle sijoittuvan palloilu- ja uimahallin aikoo rakentaa Lemminkäisen tytäryhtiö Lemcon.

Hinta vaihtelee 15 miljoonasta 35 miljoonaan euroon. Laajimpaan malliin sisältyisi muun muassa täysmittainen eli 50 metrin uima-allas.”


Lisää:
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:

Puolalanmäki:
Kuva
tekijänä zeizei
#11394
Tästä Turun joutsenpuiston talosta ei näköjään ole vielä yhtään rakennusvaiheen kuvaa, joten pistetäänpäs yksi tänään napattu. (Bussin ikkunasta otettu)
Harvemmin uudet asuintalot taitaa olla näin kookkaita. Ja takana on toinen samanlainen rakenteilla.
Kuva
tekijänä Arska
#11395
Aboa kirjoitti:Puolalan kallioon suunnitteilla 10 000 neliön palloilu- ja uimahalli

”Turun Puolalanmäen uumeniin on edelleen suunnitteilla jopa 10 000 kerrosneliön suuruinen urheilukeskus. Maan alle sijoittuvan palloilu- ja uimahallin aikoo rakentaa Lemminkäisen tytäryhtiö Lemcon.

Hinta vaihtelee 15 miljoonasta 35 miljoonaan euroon. Laajimpaan malliin sisältyisi muun muassa täysmittainen eli 50 metrin uima-allas.”
Noi kallion sisään rakennetut uimahallit on vaan aika ankeita kun luonnonvaloo ei tuu mistään. Ja yleensä ne toimii samalla väestön suojina ja niitä panssari ovia riittää. (esim. Mikkelin Naisvuoren uimahallihalli ja urheiluhalleista Kuokkalan Graniitti, JKL)
tekijänä Aboa
#11483
Lähtökohtaisesti olen kanssasi aivan samaa mieltä kallion sisään rakennetuista urheilutiloista. Rakennetaan mieluummin maan päälle kuin sen alle. Tässä tapauksessa mukana on kuitenkin sellaisia elementtejä jotka puoltavat maanalaista rakentamista. Ensinnäkin; halli rakennettaisiin yksityisin varoin eli kauniisti sanottuna lievästi persaukinen kaupunki ei osallistuisi hankkeen rahoittamiseen millään tavoin. Toinen positiivinen asia on sijainti: halli rakennettaisiin aivan ydinkeskustaan kauppatorin kupeeseen mikä olisi tietenkin täysin mahdotonta toteutettavaksi maanpäälliselle hankkeelle. Myöskin synenergia parkkihalli Louheen on kiistaton etu.

Tuosta zeizein lähettämästä Joutsenpuiston kuvasta voi vain todeta, että tässä projektissa pienen tontin rakennusoikeudesta käytetään kyllä jokainen neliömetri tehokkaasti hyväksi. Maailman esteettisin hanke se ei tosiaankaan ole (vaikkakin lopputulokseltaan havainnekuvaansa parempi).

Pieni on kaunista – sama pätee silloin tällöin myös projekteihin. Aurajoen rannoille on valmistumassa kesäksi uusi kulttuuripolku jonka ansiosta kaupunkilaiset pääsevät tarpomaan ja tiirailemaan kaupunkiaan jälleen uudesta perspektiivistä. Kesällä käyn varmastikin napsimassa tuosta uutuudesta foorumille muutaman kuvan.
Kuva
TS

Koko juttu:
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:

Kakolasta myös pientä päivitystä kun kerran vauhtiin päästiin:
Kuva
Alueelle ollaan rakentamassa näillä näkymin 20 uutta kerrostaloa ja rivitaloa. Yhteen vankilakäytöstä vapautuvaan vankilarakennukseen ollaan suunnittelemassa Megame-työnimellä kulkevaa virtuaalimaailmaa joka olisi ”pelien, elokuvan, animaation ja roolipelaamisen yhdistelmä”. Saas kattoo kui käy.

Legendaarinen serpentiinitie rinteen huipulle säilyy mutta sen rinnalle ollaan suunnittelemassa rinnehissiä (mitä se ikinä tässä yhteydessä tarkoittaakin):
Kuva
tekijänä Arska
#11491
http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/e ... s=talentum

kyllähän tämäkin on tavallaan Turun projekti; ja iso sellainen. (360x47x75m)
Avatar
tekijänä Janne_H
#11492
Arska kirjoitti:http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/e ... s=talentum

kyllähän tämäkin on tavallaan Turun projekti; ja iso sellainen. (360x47x75m)
Sinäänsä huvittavaa, että Suomessa rakennetaan laivoja, joiden korkeus peittoaa lähes kaikki tornitalot ja tornitaloprojektit. Onko kellään muuten tietoa, onko jotain nettisivuja jossa noita laivoja voi verrata vähän samaantyyliin kun pilvenpiirtäjiä skyscraperpagella.
tekijänä Aboa
#11588
Tämä Helsingin Sanomien kuva antaa hieman osviittaa laivojen muuttuneista mittasuhteista:
http://www.hs.fi/kuva/1135218659888

Iltalehden näkemys:
Kuva

Seuraava aihe sopisi luultavasti paremminkin Kaupunkisuunnittelu ja liikenne-osioon mutta olen sen verran laiskalla päällä etten jaksa tästä sen kummempaa threadia tehdä...
Kuva
... eli kyse on tietenkin ELSA-radasta (Espoo-Lohja-Salo) joka korvaisi nykyisen onnettoman korpikierroksen jota myös rantaradaksi kutsutaan. Rantaratahan on Turun ja Helsingin välisen junayhteyden todellinen murheenkryyni ja jatkuvien ongelmien surkuhupaisa näyttämö josta ei saada enää kalliilla peruskorjauksillakaan toimivaa. Suoraan sanottuna se on hankalalle saviselle maapohjalle rakennettu sakkokierros joka pitäisi pikimmiten korvata suoremmalla ja paremmalla sekä ennen kaikkea nopeammalla yhteydellä eli ns. ELSA-radalla.

Lisää ELSA-radasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/ELSA-rata
http://www.mintc.fi/oliver/upl978-Karttaliite.pdf
http://www.mintc.fi/oliver/upl974-raporttiluonnos.pdf
http://www.rhk.fi/hankkeet/suunnittelu/ ... iselvitys/
Avatar
tekijänä Klazu
#11593
Omahyväisistä syistä toivon, ettei ELSA koskaan toteudu. Tämä vain siksi, että kotipuoleni on ihan Karjaan lähellä ja ELSA:n kanssa joutuisin kiertämään jonkun turhan Lohjan takia. 8)

Eiköhän ne tuon vielä tosta suoraan vetäse ja ihan järkeväähän se on. Kamalan kallis projekti tämäkin tulee olemaan...
tekijänä Arska
#11613
Aboa kirjoitti:Tämä Helsingin Sanomien kuva antaa hieman osviittaa laivojen muuttuneista mittasuhteista:
http://www.hs.fi/kuva/1135218659888

Iltalehden näkemys:
Kuva
tuo hesarin kuva multa löytyykin...

Saa nähdä vieläkö risteilijöiden koko kasvaa. Floridassa(mistä nykyiset jättiristeilijät pääosin lähtevät) satama-allas ei enää vedä suurempia aluksia kuin Genesis-luokka. Toisaalta "saamieni epävirallisten tietojen mukaan" Dubaihin suunnitellaan satamaa josta lähtisi tulevaisuudessa 3000metriä pitkiä 500metriä korkeita ja 200metriä leveitä risteilyaluksia Arabimaiden kiertoajeluille ja alukset tilattaisiin Turusta. :smt002
Avatar
tekijänä Klazu
#11620
Arska kirjoitti:Toisaalta "saamieni epävirallisten tietojen mukaan" Dubaihin suunnitellaan satamaa josta lähtisi tulevaisuudessa 3000metriä pitkiä 500metriä korkeita ja 200metriä leveitä risteilyaluksia Arabimaiden kiertoajeluille ja alukset tilattaisiin Turusta. :smt002
Aprillia, aprillia? Dubailaiset ovat hulluja, mutta että tuollaisia lukemia?! :shock: Eikös nuo ole monta kertaluokkaa nykyisiä suurempia? :o

Saavat viedä osissa sen Turusta ja kasata Atlannilla. 8)
tekijänä Jukki
#11662
Arska kirjoitti:[Saa nähdä vieläkö risteilijöiden koko kasvaa. Floridassa(mistä nykyiset jättiristeilijät pääosin lähtevät) satama-allas ei enää vedä suurempia aluksia kuin Genesis-luokka. Toisaalta "saamieni epävirallisten tietojen mukaan" Dubaihin suunnitellaan satamaa josta lähtisi tulevaisuudessa 3000metriä pitkiä 500metriä korkeita ja 200metriä leveitä risteilyaluksia Arabimaiden kiertoajeluille ja alukset tilattaisiin Turusta. :smt002
No ei sitä kyllä Turussa voida rakentaa, ellei tanskalaiset laita siltaansa rullalle tai laivaa kasata jossain muualla. Tosin 3 km pitkällä laivalla ei voi ajaa, se on korkeintaan koristeena satamassa. Tai ainakin sitä pitää käyttää lähes aallottomassa vedessä, koska sen pituinen runko napsahtaa poikki aallokossa. Maksimipituus valtamerillä käytettäville laivoille on joku 450 metriä, ehkä vähän yli, ja juuri siitä syystä että sitä pidempi ei kestä aallokossa (miettikääpä kun se on nokasta ja perästä aallon harjalla)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 286