Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Jape
#3509
Virkisti koulumatkaa tänään kun luin Uutislehti 100:sta. Siinä kerrottiin seuraavaa (en jaksa kertoa kaikkea):

Pikaraitiotielinja Raide-Jokeri kulkee Itäkeskuksesta Tapiolaan

- Joukkoliikenteen kehämäinen runkolinja
- Pikaraitiolinjanradan kokonaispituus olisi 25 kilometriä
- Pysäkkejä 28, joista 18 Helsingissä (mitä, voidaanko Espoon kanssa päästä sopuun kustannusten jaosta?)
- Rata pääosin omalla ajourallaan
- Käyttöennusta 60 000 matkustajaa vuorokaudessa
- Matkanopeus noin 35km/h
- Kuuluu vuoden 2030 toteutettavien hankkeiden joukkoon. :D
- Vertailuhankkeena Tukholman Tvärbanan.

Artikkelissa on kartta, jossa on alustava linjaus mistä rata tulee kulkemaan: Itäkeskus - Latokartano - Oulunkylän Asema - Tuusulanväylä - Hämeenlinnanväylä - Huopalahden Asema - Vihdintie - Leppävaaran Asema - Turunväylä - Tapiola

Itse olen jo pitkään miettinyt, miksei Helsingissä ole Pisaran ohella kaavailtu minkään sortin kehämäistä rataa, joka juuri näin voisi helpottaa lähiöiden välisiä kulkuyhteyksiä. Metron ja paikallisjunien avulla yhteys lähiöistä keskustaan luonnistunee (eteläistä Espoota lukuun ottamatta) varsin jouhevasti, mutta vain jos mennään suoraan keskustaan. Siirtyminen lähiöstä toiseen menemättä keskustan kautta on omien kokemuksieni mukaan todella vaivalloista ja hidasta. Itse olen maistellut tätä projektia suussani tänään ja miettinyt kuinka mahtavasti se olisikaan helpottanut tekemiäni pitkiä seikkailuja mm. Malminkartanosta, Pitäjänmäestä ja Pikku-Huopalahdesta Vuosaareen. Esimerkiksi Huopalahden asemalta olisi suora pikaraitiotieyhteys Itäkeskukseen, mikä leikkaisi tämän hetkisestä matka-ajasta monia kymmeniä minuutteja. Yhteys keskustaan monista lähiöistä on varsin hyvä, mutta Itä-Helsingin yhteydet Pohjois- ja Länsi-Helsinkiin ovat nyt retuperällä roikkuessaan tuskallisen hitaiden ja harvoin kulkevien bussien varassa.

2030 toki on toivottoman kaukana tulevaisuudessa, mutta pääseepähän rollaattorilla sitten ihastelemaan kun Helsinkiin on vihdoin Pisaroineen, Länsimetroineen ja Jokeri-ratoineen saatu koko seudun sitova julkisen liikenteen raideliikenneverkko. :)
#3510
Jape kirjoitti: 2030 toki on toivottoman kaukana tulevaisuudessa, mutta pääseepähän rollaattorilla sitten ihastelemaan kun Helsinkiin on vihdoin Pisaroineen, Länsimetroineen ja Jokeri-ratoineen saatu koko seudun sitova julkisen liikenteen raideliikenneverkko. :)
Äläpäs nyt ole noin pessimistinen. Vuonna 2030 rollaattoritkin leijuvat ilmassa jollain maglev moottorilla, se on varmasti ihan hauskaa.
tekijänä Joka
#11514
Kuva

Tuollaiseen karttaan kompastuin. Ilmeisesti Helsingissä aiotaan tunneloida aika paljonkin jos tuohon kartaan on uskomista.
#11521
Janne_H kirjoitti:
Jape kirjoitti: - Matkanopeus noin 35km/h
Fillari päihittää tommosen. ;)
Itsekin olen jäänyt ihmettelemään noin alhaista matkanopeutta. Tuota on perusteltu sillä, että Jokerin pysäkit on sijoiteltu kohteiden lähelle, joten matka ovelta ovelle tulee silti olemaan nopea jos lupailuun on luottamista.

Bussiversiolla kulkeminen Itäkeskuksesta Huopalahden asemalle taisi olla noin 25 minuuttia, jos oikein muistan (katsoin kellosta ehkä viikko sitten). Kuitenkin bussi tuntuu välillä aivan turhauttavan hitaalta, esimerkiksi Oulunkylän läpi se köröttelee kävelyvauhtia. Myös Hämeenlinnanväylän ja Maunulan välisellä metsäosuudella tyhjästä tiestä huolimatta tuntui, kuin kuski ei kykenisi vaihtamaan kakkosvaihteelle. Eli raideversioon tulee kyllä vielä tehdä parannuksia nykyisestä.
#11657
Jape kirjoitti:Itsekin olen jäänyt ihmettelemään noin alhaista matkanopeutta.
Eipä tuo ole ollenkaan alhainen nopeus. Pikaraitioteiden keskinopeus kaupunkiympäristössä on yleensä 20-25 km/h. Jenkkiläiset moottoritien varsia ja keskikaistoja käyttävät pikaratikat yltävät koko pituudellaan jonnekin 35 km/h paikkeille. Helsingin metron keskinopeus taitaa olla reilut neljäkymppiä.

Systeemin nopeuden määrää viime kädessä pysäkkien väli. Jos siis oletetaan, että valoista paahdetaan pysähtymättä läpi. Mikäli pysäkkien väli on tarpeeksi pitkä, tulee lisäksi kyseeseen radan eristäminen. Käytännössä Jokerin tapauksessa pysäkkien väli tuskin missään on niin pitkä, että tarvitsisi ajaa yli 60 km/h, joten eristämistä ei sinänsä tarvita.

Nykyinen bussi-jokeri on kai pituudeltaan samaa luokkaa. Matka-aika on ruuhkassa tunnin tai reilun tunnin. Pikaratikalla olisi käytännössä aina omat kaistat, oletettavasti täydet valoetuudet ja lisäksi vähän lyhyemmät pysäkkiajat. Tuolta pohjalta olettaisin, että samoilla pysäkeillä raideversio olisi hiukan nopeampi eli keskinopeus olisi reilut 25 km/h. Ovelta ovelle se tuottaa jo hyviä aikoja, kun varsinkin Espoossa raidereitti on paljon keskeisemmin sijoitettu kuin nykyinen Kehä I:n reitti.
tekijänä late-
#11658
Joka kirjoitti: Ilmeisesti Helsingissä aiotaan tunneloida aika paljonkin jos tuohon kartaan on uskomista.
Eihän tuossa ole uutena tunnelina kuin lyhyt pätkä Pajamäessä. Kartasta tosin erottuu huonosti sen tunnelin itäpää ja vastaavasti nykyisen Huopalahden aseman tunnelin länsipää, joten niitä saattaa erehtyä luulemaan yhdeksi pitkäksi tunneliksi. Espoossa on lisäksi 90 asteen mutkan sisältävä tunneli Laajalahden keskuksen tienoilla. Haagan liikenneympyrässä saatetaan myös kulkea lyhyt pätkä eri tasossa eli varmaankin autokaistojen ali.

Sinänsä minusta Pajamäen tunneli on vähän turha. Fiksumpi reitti menisi Pajamäen läpi, jolloin saataisiin sinne pysäkkikin keskeisesti. Taitaa olla niin, että on pelätty asukkaiden vastustusta. Toinen vaihtoehto on se, että ei ole haluttu ajaa kadulla ja Pajamäkeen ei varmaankaan saisi mahtumaan omia kaistoja. Pajamäen autoliikenne on kuitenkin niin vähäistä, että kadullakin voisi ihan hyvin ajaa.
#23435
Hanke on saanut päivitystä, ja positiivista sellaista! Vuoden 2030 sijaan tavoitteena onkin 2016!

Napattu länsiväylästä:
Kuva
#48374
Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi eilen esityslistan kohdan "Raide-Jokerin hankesuunnitelman käynnistäminen ja kaavoituksen aloittaminen" ilman muutoksia. Virkamieskunta voi tietysti edelleen tehdä semmoisen hankesuunnitelman, jota ei ole tarkoitettukaan toteutettavaksi, mutta tällä kertaa ollaan ilmeisesti liikkeellä tositarkoituksella. Päätöstiedote:

http://www.hel2.fi/paatoksenteko/kvsto- ... kvsto.html

Kannattaa katsoa liitteistä varsinkin "Raide-Jokerin kehityskäytävä – maankäytön kehittämisperiaatteet". Tiivistämistä esitetään koko reitin varrelle ja mainitaan jopa yhteydet nykyiseen raitiotieverkkoon. HKL:n johtokunta on lausui keväällä kantanaan, että Jokeri pitäisi tehdä 1000 mm raideleveydelle.
Liite kirjoitti:Uudet raideyhteysvaraukset Munkkivuoren-Talin raitiotie, Munkkiniemen-Pitäjänmäen raitiotie, Ruskeasuon-Huopalahden raitiotie, Käpylän-Oulunkylän raitiotie, Viira-pikaraitiotie, Tiederatikka ja Raide-Jokerin jatkoyhteys huomioidaan Raide-Jokerivyöhykkeen jatkosuunnittelussa.
#76122
Yle Uutiset 13.8.2015 kirjoitti:
Ote rahakirstusta kiristyi – bussiruuhkaa helpottava raitiolinja uhkaa lykkääntyä

Metron ja raitiovaunujen liikennöinnistä vastaava HKL saa käyttää seuraavan 10 vuoden aikana investointeihinsa yhteensä noin 1,2 miljardia euroa. Vielä aiemmin tänä vuonna suunnitelmia oli 1,5 miljardin euron edestä. Jotain pitää siirtää eteenpäin ja listalle on päätynyt pääkaupunkiseudun poikittaisliikenteeseen kaavailtu Raide-Jokeri. Se saadaan raiteille ehkä vasta 2020-luvun lopulla, ei sen alkupuolella.

Pääkaupunkiseudun poikittaisliikenteeseen suunniteltu Raide-Jokeri uhkaa viivästyä.

Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille kaavailtu pikaraitiolinja on käytössä ehkä vasta ensi vuosikymmenen eli 2020-luvun lopussa. Alun perin tavoitteena oli, että Raide-Jokeri olisi ollut liikenteessä vuosikymmenen alussa.

Raide-Jokerin on tarkoitus korvata nykyinen runkobusslilinja 550, jota myös Jokeriksi kutsutaan.

Aikataulu lykkääntyy, koska Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n investoinneille asetettu katto tulee vastaan. Investointisuunnitelma kattaa vuodet 2016–2025.

– Investointisuunnitelman summa lähtee siitä raamista, jonka Helsingin kaupunginkanslia on HKL:lle määritellyt. Meitä sitova ohjeistus on se, että täytyy pysyä siinä summassa, mikä kansliasta tulee, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Kaupungin antaman raamin mukaan HKL:n seuraavan kymmenen vuoden investoinnit saavat olla yhteensä 1,2 miljardin tuntumassa.

Muutama sata miljoonaa pois suunnitelmasta

Vielä keväällä HKL oli esittänyt, että investointeja tehtäisiin 1,5 miljardilla eurolla. Koska katto tuleekin nyt aiemmin vastaan, jotain pitää siirtää eteenpäin.

– Mehän olemme pitäneet Raide-Jokeria – ja edelleenkin pidämme – erittäin tärkeänä hankkeena seudun kehittämisen kannalta ja joukkoliikenteen kehittämisen kannalta. Mutta se vain on kerta kaikkiaan niin, että se ei mahdu kokonaisuudessaan tähän kymmenvuotiseen ohjelmaan, Lehmuskoski toteaa.

– Sen takia me olemme valitettavasti joutuneet työntämään sitä (Raide-Jokeria) neljä vuotta eteenpäin siihen nähden, mitä me vielä alkuvuodesta uskoimme.

Runkobussi 550 halutaan siirtää raiteille, koska Raide-Jokeriin mahtuu enemmän matkustajia kuin nykyiseen bussiin. Lisätilaa tarvitaan pääkaupunkiseudun asukasmäärän alati kasvaessa.

HKL:n seuraavan kymmenen vuoden investoinneissa on mukana paljon sellaista, mitä olisi vaikeampi siirtää. Listalla on muun muassa vanhojen metroasemien eli 80-luvulla käyttöön otettujen asemien peruskorjauksia. Rahaa menee myös Laajasalon raitioliikenneyhteyden rakentamiseen.

– Sen lisäksi siellä on jonkin verran kuljettajien ajamaa metrojärjestelmää tukevia investointeja, jotta me pystymme toimimaan manuaalimetron kanssa 2020-luvun alkupuolella.

HKL:n johtokunta käsittelee investointiohjelmaa torstaina.
#78008
http://www.hel.fi/www/uutiset/fi/kaupun ... pusuoralla
(9.11.2015, "Raide-Jokerin hankesuunnittelu loppusuoralla")
Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille suunnitellun Raide-Jokerin hankesuunnitelma valmistuu vuodenvaihteessa. Hankesuunnitelmassa määritellään raitiotien ja pysäkkien sijainti, tarvittavat muutokset katuihin ja selvitetään rakentamisen kustannukset ja hankkeen vaikutukset.

Helsinki ja Espoo päättävät hankkeen etenemisestä vuonna 2016. Jos molemmat kaupungin päättävät jatkaa hankkeen valmistelua, aloitetaan yksityiskohtaisempien toteutussuunnitelmien laadinta. Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa Raide-Jokeri on esitetty toteutettavaksi ennen vuotta 2025.
#80421
Kuva

Raide-Jokerin hankesuunnitelma valmis päätöksentekoon
22.01.2016 10:18

Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille suunnitellun Raide-Jokeri-pikaraitiotien hankesuunnitelma on valmistunut. Hankesuunnitelmassa määritellään raitiotien ja pysäkkien sijainti sekä tarvittavat muutokset katuihin. Siinä on myös selvitetty hankkeen kustannukset ja vaikutukset.

Helsinki ja Espoo päättävät hankkeen etenemisestä tänä keväänä. Jos molemmat kaupungin päättävät jatkaa hankkeen valmistelua, aloitetaan yksityiskohtaisempien toteutussuunnitelmien laadinta. Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa HLJ 2015:ssä Raide-Jokerin rakentaminen on esitetty aloitettavaksi ennen vuotta 2025.

– Raide-Jokeri tuo uuden raideyhteyden Espooseen ja kytkee toisiinsa Länsimetron sekä ranta- ja kehäradat mahdollistaen sujuvan raideyhteyden muun muassa lentoasemalle, sanoo Espoon liikennesuunnittelupäällikkö Markku Antinoja.

Linjan varteen suunnitteilla asuntoja tuhansille asukkaille

Raide-Jokeri korvaisi nykyisen runkobussilinjan 550. Runkolinjan siirtäminen raiteille mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien kuljettamisen tulevaisuudessa. 550 on jo nyt Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöity bussilinja. Linjalla on päivittäin noin 40 000 matkustajaa, ja linjan bussit jonoutuvat ruuhka-aikoina.

– Raide-Jokeri parantaa merkittävästi seudun poikittaisen joukkoliikenteen palvelutasoa ja luotettavuutta. Se mahdollistaa myös merkittävän määrän uusia asuntoja nopean raideyhteyden varteen, sanoo toimistopäällikkö Heikki Hälvä Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta.

Raide-Jokerin linjan varteen suunnitellaan uutta asunto- ja työpaikkarakentamista muun muassa Myllypuroon, Roihupeltoon, Viikkiin, Oulunkylään, Maunulaan, Haagaan, Pitäjänmäkeen, Perkkaalle, Otaniemeen ja Keilaniemeen.

Suunnitteilla olevat asemakaavat ovat tuomassa Raide-Jokerin varrelle jo lähivuosina asuntoja yli 6 000 uudelle asukkaalle Helsingissä ja yli 4 000:lle Espoossa. Pidemmällä aikavälillä Raide-Jokerin varsi tulee tiivistymään entisestään. Helsingin valmisteilla oleva uusi yleiskaava mahdollistaa kotien rakentamisen linjan läheisyyteen kymmenille tuhansille uusille kaupunkilaisille.

Raide-Jokeriin voi tutustua Ratikka-näyttelyssä 24. maaliskuuta asti näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2. Näyttelyssä on esillä mm. kahdeksan metriä pitkä pienoismalli Raide-Jokerin reitistä. Laiturilla järjestetään 27. tammikuuta kello 16–19 Jokerimessut. Messuilta saa tietoa hankkeen suunnittelutilanteesta, kustannuksista ja vaikutuksista sekä täydennysrakentamisesta linjan varteen.

Raide-Jokeri pähkinänkuoressa

– Reitti: Itäkeskus–Viikki–Oulunkylä–Maunula–Haaga–Pitäjänmäki–Leppävaara–Laajalahti–Otaniemi–Keilaniemi
– Radan pituus on 25 km, josta Helsingissä 16 km ja Espoossa 9 km
– Pysäkkejä 33
– Vuoroväli 5–10 minuuttia
– Matkanopeus noin 25 km/h eli 5 km matka taittuu 12 minuutissa
– Linjalla ennustetaan olevan 102 000 matkustajaa arkivuorokaudessa vuonna 2040
– Varikot Roihupellossa ja Laajalahdessa
– Rakentamisen kustannusarvio 275 miljoonaa euroa

http://www.hel.fi/www/uutiset/fi/kaupun ... almis?pd=v
#80495
Eikö Jokeri-linjalle löydy joutuisampaa menopeliä kuin tavallinen Hesan ratikka? Mitään erityisen pikaista kulku ei tosiaan ole, jos matka-aika Keilaniemestä Itäkeskukseen on 60 minuuttia. Ymmärrän kyllä yhteensopivuuden tarpeen, mutta mutta. Maailmallahan nopeampia ratikoita ja "kevytjunia" kyllä löytyy.

Nykyisin jokerilinjaa hoitava bussi ajaa vastaavan matkan 50 minuutissa. Jos se saisi omat väylät ja samat etuudet kuin ratikka, ajasta tippuisi vielä useita minuutteja. Omalla autolla Kehä I:stä pitkin menee aikaa vain noin 20 minuuttia ruuhkattomana aikana. Viimeistenkin tasoristeysten poistaminen vielä vähän parantaa tätä vertailuaikaa.

Kyseessä on kuitenkin Helsingin seudun tärkein uusi joukkoliikennehanke. Täällä jos missä olisi tärkeätä saada porukkaa autoista ratikkaan mahdollisimman paljon. 5 minuuttia suuntaansa eli 10 minuuttia päivässä tarkoittaa vuositasolla noin 40 tuntia lisää työmatkoihin. Viitisen työpäivää.
#80497
veka kirjoitti:Eikö Jokeri-linjalle löydy joutuisampaa menopeliä kuin tavallinen Hesan ratikka? Mitään erityisen pikaista kulku ei tosiaan ole, jos matka-aika Keilaniemestä Itäkeskukseen on 60 minuuttia. Ymmärrän kyllä yhteensopivuuden tarpeen, mutta mutta. Maailmallahan nopeampia ratikoita ja "kevytjunia" kyllä löytyy.

Nykyisin jokerilinjaa hoitava bussi ajaa vastaavan matkan 50 minuutissa. Jos se saisi omat väylät ja samat etuudet kuin ratikka, ajasta tippuisi vielä useita minuutteja. Omalla autolla Kehä I:stä pitkin menee aikaa vain noin 20 minuuttia ruuhkattomana aikana. Viimeistenkin tasoristeysten poistaminen vielä vähän parantaa tätä vertailuaikaa.

Kyseessä on kuitenkin Helsingin seudun tärkein uusi joukkoliikennehanke. Täällä jos missä olisi tärkeätä saada porukkaa autoista ratikkaan mahdollisimman paljon. 5 minuuttia suuntaansa eli 10 minuuttia päivässä tarkoittaa vuositasolla noin 40 tuntia lisää työmatkoihin. Viitisen työpäivää.
Kerrotko näistä nopeammista ratikoista ja "kevytjunista", joita maailmalta löytyy?
Tavallinen Hesan ratikka on aivan riittävän joutuisa kulkupeli Jokerille, sillä jo vanhat nivelraitiovaunut 1970-luvulta ovat aivan pikaraitiotietasoista kalustoa, puhumattakaan uusista Artic-vaunuista, joilla on ilmeisesti tarkoitus liikennöidä myös Jokerilla. Nopeus ja joutuisuus ei ole vaunun ominaisuus, vaan radan. Käytännössä nykyaikainen raitiovaunu ja metro eivät juuri eroa suorituskykynsä osalta. Ulkomuistista uusien Artic-vaunujen huippunopeus on n. 70 km/h, mikä on Jokeri-linjan kaltaiseen liikennöintiin aivan turhan suuri nopeus, koska järkevällä pysäkinvälillä tuota ei ehditä saavuttaa. Kiihtyvyyttä ei säätele tekniikka, vaan fysiikan lait - mummo kaatuu vaunussa jos kiihtyvyys/hidastuvuus on liian suuri, oli vehkeen nimi sitten Hesan ratikka tai "kevytjuna".

Radan ominaisuudet ovat Jokerilla niin ikään yhdet ja samat, oli kulkuvälineenä sitten seiskytluvun nivelspåra, Artic tai mikä vaan kevytjuna. Linjanopeuteen vaikuttaa luonnollisesti pysäkkiväli, joka Jokerilla on palvelutason takia sangen tiheä: ei ole juuri iloa nopeammasta kulkuvälineestä, jos sen pysäkille on ensin matkustettava jalan tai muulla kulkuvälineellä. Tämähän on yksi metron ym. raskasraiteiden ongelmista. Niin ikään korkeammat nopeudet vaatisivat raskaampaa erottelua, joko maan alla tai sillalla, jolloin asemista tulisi niin ikään heikommin saavutettavia.

Ja mikä tärkeintä, luultavasti juuri kukaan ei matkusta Jokerilla päästä päähän kuin huvikseen. Keilaniemestä Itäkeskukseen suhaa sangen paljon nopeammin metrolla. Nykyisellä 550-linjalla tehtävät matkat ovat keskimäärin muutaman kilometrin mittaisia, joten joutuisuus on sinänsä vähemmän merkityksellistä, kuin se, että asemat ovat lähellä ja helppojen kulku- ja vaihtoyhteyksien päässä - ei raskasraidetyyliin kilometrin-parin päässä ja sielläkin maan alla, vaan katutasossa sekä asutuksen, työpaikkojen ja palveluiden välittömässä läheisyydessä.

Vielä bussivaihtoehdosta; jos bussille rakennettaisiin omat väylät ja vastaavat etuudet kuin raitiovaunulle, olisi kustannus jotakuinkin sama kuin raitiolinjalla vastaavin järjestelyin. Bussiliikenteen henkilöstökustannukset ovat korkeammat (minkä takia näitä ns. BRT-järjestelmiä on rakennettu lähinnä vain matalien työvoimakulujen maihin), ja kapasiteeti on edelleen huomattavasti pienempi, vaikka minkälaisia tuplanivelbusseja hankittaisiin. Jokerin ongelma ei ole sen nopeus - vaan liiallinen suosio. Matkustajamäärät ovat nykyisellään bussijärjestelmälle äärirajoilla, ja ne tuskin ovat pienenemässä mihinkään, päinvastoin.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11