[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
satama kirjoitti:Kuvasta välittyy erinomaisesti Vapaudenkadun ankeus. Ehdottomasti Lahden rumin katu. Ei puita eikä kivetystä ja lisäksi huonosti valaistu, rakennuskanta on rumaa, kaupunkikuvallisesti sekava jne.Ja lisää puskee.
No, muutoksen tuulet ovat onneksi puskemassa kovaa.
Seurakuntayhtymä käynnistää Vapaudenkatu 6:n remontinKyseessä siis on juuri tuo Schreckin rakennus.
Lahden seurakuntayhtymä käynnistää Vapaudenkatu 6:n remontin. Keskiviikkona kokoontunut yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti hankkeen rahoituksen.
Vapaudenkatu 6:n alakertaan sijoitetaan keskusrekisterin palvelutilat, hautauspalvelu, päivystävä pappi, Missio-kaupan tilat, iso toiminta-aula ja infopiste.
Toiseen kerrokseen tulevat keskusrekisterin toimistotilat, seurakuntatoimisto ja kirkkoherrojen työhuoneet. Kolmannessa kerroksessa ovat muun muassa perheneuvonta ja tiedotustoimisto. Pohjakerroksessa ovat varasto, arkisto ja sosiaalitilat.
Vapaudenkatu 6:een vaihdetaan muutostöiden yhteydessä uusi lasinen julkisivu, josta osa on hiekkapuhallettua lasia ja osa vaaleahkoa lasia. Julkisivuun on suunnitteilla myös himmeä valaistus.
28.03.2007 21:55
http://www.ess.fi/Article.jsp?article=139389
satama kirjoitti:Lasnamäe a.k.a Lahden AnkkuriEi h******* kun on ruma! Olisivat valinneet edes harmaat kylpyhuonekaakelit!
Jukolan kortteli
Tosii hiieno. Aivan mahtavan upee.
Kiitos NCC! Haluan myös kiittää rakennuslupa-arkkitehti Leena Hynystä sekä Tiina Känkästä.
Klazu kirjoitti:Kauhea väritys ja varmasti siltikin tuon kohteen mainoksessa lukee "korkealuokkaista rakentamista" jne jne loruja.Ei tule.
Sanokaa nyt edes, että tuosta tulee kaupungin vuokra-asuntoja. Ei kait tuollaisesta harmaasta laatikosta saa asuntoja kaupaksi kellekkään yksityiselle?
VTT:n selvitys suosittaa Lahden nykyisten linjaliikennelupien voimassaoloa ainakin vuoteen 2010
30.04.2007
Valtion Teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) tekemä selvitys suosittaa nykyisten Lahden kaupungin myöntämien linjaliikennelupien voimassaoloa ainakin vuoteen 2010 saakka. Suosituksen taustalla on linja-autoliikenteen järjestämistä koskeva lainsäädännön uudistustyö sekä siihen liittyvät muutokset liikenteen järjestämisessä valtakunnan tasolla ja koko kaupunkiseudulla.
”Lainsäädännön uudistamisen kannalta näyttäisi tarkoituksenmukaiselta uudistaa Lahden kaupungin myöntämät linjaliikenneluvat olemaan voimassa ainakin siihen asti kunnes palvelusopimusasetuksen vaatima henkilöliikennelain uudistus on voimassa eli ainakin vuoden 2010 syksyyn asti. Suuria muutoksia joukkoliikenteen tarjonnassa ei kannattane myöskään tehdä linjaliikennelupien uudistamiseen liittyen”, todetaan VTT:n selvityksen johtopäätöksissä.
Johtopäätöksissä kehotetaan selvittämään seutuyhteistyötä joukkoliikenteessä: ”Lahden kaupungilla on vuoden 2008 aikana mahdollisuus selvittää tarkemmin yhdessä seutuhallinnon kanssa, mitkä ovat kaupunkiseudun kokonaisuuden kannalta parhaat vaihtoehdot joukkoliikenteen järjestämiseksi palvelusopimusasetuksen astuessa voimaan ja onko kaupunki vai seudullinen organisaatio Lahdessa toimivaltainen viranomainen, kun joukkoliikennepalveluita järjestetään tulevaisuudessa. Samalla tulisi selvittää tarkemmin, mitkä kilpailuttamismallit soveltuisivat parhaiten Lahdessa käytettäväksi, jos liikenne kilpailutetaan palvelusopimusasetuksen ja uuden henkilöliikennelain perusteella. Jatkoselvityksissä on syytä tehdä yhteistyötä Lahden seudun seutuhallinnon, muiden keskisuurten kaupunkien, liikenne- ja viestintäministeriön sekä liikennöitsijöiden kanssa.”
Tilaa monenkokoisille liikennöitsijöille
VTT:n selvityksessä todetaan lisäksi, että erikokoiset yritykset mahdollistavat parhaiten joukkoliikenteen toimivuuden: ”Toimivan tarjouskilpailun ja laajemmin koko joukkoliikennejärjestelmän edellytys on, että alalla pärjäävät monenkokoiset liikennöitsijät. Sopimusliikenteen tarjouskilpailujen järjestäminen on monitahoinen tehtävä, jossa on keskeistä tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu. Yhden kaupungin liikenteen häviäminen kilpailussa voi olla kohtalokasta liikennöitsijälle, ellei uusia tarjouskilpailukierroksia ole näköpiirissä, joten keskisuurten kaupunkien yhteistyö myös tarjouskilpailujen järjestämisessä on toivottavaa.”
Selvityksen taustaa:
Lahden kaupunginvaltuusto on hyväksyessään vuoden 2007 talousarvion edellyttänyt sisäisen linja-autoliikenteen kilpailuttamisen selvittämistä. Kaupungin myöntämät linjaliikenteen luvat ovat voimassa 30.6.2008 asti. VTT:n tekemä selvitys perustuu Suomessa kilpailuttamisesta saatuihin kokemuksiin ja aikaisempiin selvityksiin.
VTT:n selvitys on tehty ensisijaisesti kaupungin ja liikenteen järjestämisen näkökulmasta, mutta huomioitu myös liikennöitsijöiden ja matkustajien näkökulmat.
http://www.lahti.fi/www/bulletin.nsf/he ... CD003C886B