Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Kaikenlaista rakentamiseen ja remontointiin liittyvää keskustelua voit käydä täällä vapaasti.
tekijänä CCCP
#822
Mitä mieltä olette talopaketeista???
Mun mielestä ne on tosi rumia!!!! :?
tekijänä Quu
#823
Talopaketteja on monenlaisia; sekä kauniita että rumia.

Meinasin lukita ketjun mutta voihan tästäkin aiheesta jotain keskustelua syntyä.
tekijänä Jape
#826
Saaneen kysyä mitä meinaa tämä termi ''talopaketti''?
tekijänä CCCP
#827
Jape kirjoitti:Saaneen kysyä mitä meinaa tämä termi ''talopaketti''?
Se on semmonen talo, jossa on seinät ostettu valmiina ja ne sitte kootaan.
tekijänä Jape
#829
Ok.

Ei voi yleistää että kaikki ovat rumia, mutta suurin osa kyllä. Elementtirakentaminen on kommunistissa maissa herännyt keksintö jolla saadaan erittäin nopeasti, halvalla ja tehokkaasti rakennettua koteja ihmisille, mutta kaupunkikuvallisesti elementtitalot ovat usein hiriittävän rumia.

Jokainen ihminen on oma itsensä, persoonallisuus, joten mielestäni talojenkin tulisi olla. Aikoinaan arkkitehdit suunnittelivatkin jokaisesta talosta omansalaiset. Taloilla oli omat nimet, vanhoissa taloissa onkin usein julkisivussa kilpi jossa lukee talon valmistusvuosi ja arkkitehdin nimi. Mutta suunnilleen 60-luvulta lähtien taloista tulikin vain tehdastuotteita, ihmissäiliöitä, asumakoneita joita voidaan teollisesti, koneellisesti, tehokkaasti tehdä kuin liukuhihnalta makkaroita tai säilykepurkkeja.
tekijänä late-
#844
Jape kirjoitti:Elementtirakentaminen on kommunistissa maissa herännyt keksintö jolla saadaan erittäin nopeasti, halvalla ja tehokkaasti rakennettua koteja ihmisille, mutta kaupunkikuvallisesti elementtitalot ovat usein hiriittävän rumia.
Talopaketeilla kai yleensä tarkoitetaan talotehtaan valmistamia pientaloja, kun taas elementtitaloilla viitataan kerrostaloihin. Pakettitalo voidaan rakentaa monellakin eri menetelmällä, mutta toki niissäkin käytetään yleensä elementtejä. Uusimmat paketit voivat koostua jopa suurelementeistä, jolloin koko talo tulee rakennuspaikalle vain muutamana palana.

Valmiista paloista koottu pakettitalo on tietääkseni Amerikkalainen keksintö, jonka pohjalle rakennettiin sodanjälkeiset pientalomatot, joita suburbiaksikin kutsutaan.

En mene vannomaan missä päin maailmaa elementit tuotiin kerrostaloihin, mutta väittäisin, ettei Itä-Euroopassa oltu asiassa mitenkään poikkeuksellisia. Sodan jälkeen joka puolella maailmaa oli tarvetta rakentaa paljon ja nopeasti. Toki monotonisten ja huonolaatuisten elementtilähiöiden valmistus vietiin äärimmilleen juuri itäblokissa, mutta ainakin Englannista ja Ranskasta löytyy myös melko hirveitä elementtislummeja. Olen myös kuullut, että Neuvostoliittoon malli olisi ainakin osittain haettu Yhdysvalloista, joten sielläkin saattaa olla vaikka minkälaisia yllätyksiä niillä alueilla, joita ei televisioissa näytetä.

Palatakseni talopaketteihin sanoisin, että pakettien joukosta löytyy varmasti sekä hyviä että huonoja vaihtoehtoja. Monessa tapauksessa pakettitalo voi kuitenkin laskea ratkaisevasti pientaloasumisen kynnystä eikä se nyt ainakaan huono asia voi olla.

Ensimmäisenä suomalaisena pakettitalona voisi varmaankin pitää lähes jokaiselle tuttua rintamamiestaloa. Nehän koottiin omatoimisesti usein valmiina toimitetulle rungolle valtion tarjoamia tyyppipiirustuksia suoraan tai soveltaen käyttämällä. Erilaisten rintamamiestalojen bongaamisesta saakin helppoa ajankulua vaikka automatkoille :)
tekijänä CCCP
#850
Talopaketeilla tarkoitan tässä keskustelussa valmiina ostettuja omakotitaloja, en elementtikerrostaloja.
tekijänä Toni
#851
Talopakettejen laatu, ulkonäkö ja muut seikat riippuvat aika paljon valmistajasta sekä rakennuttujan mausta (tai sen puutteesta). Onhan se kyllä kätevää, ettei tarvitse muuta tehdä kuin hankkia tontti ja tilata omakotitalo, mikä sitten kasataan pystyyn muutamassa päivässää kunhan oma vuoro tilauslistalla tulee.
tekijänä qazwsx
#853
Uskon kyllä, että jotkut pakettitalot voivat näyttää ihan siedettäviltä, mutta IMO kaikkien talojen pitäis olla yksilöllisiä. Mun mielestä "rintamamiestalot" on karmeimpia esimerkkejä tuontyyppisten talojen ulkonäöstä.
tekijänä CCCP
#1117
qazwsx kirjoitti:Uskon kyllä, että jotkut pakettitalot voivat näyttää ihan siedettäviltä, mutta IMO kaikkien talojen pitäis olla yksilöllisiä. Mun mielestä "rintamamiestalot" on karmeimpia esimerkkejä tuontyyppisten talojen ulkonäöstä.

Mun mielestä uusvanhat mini-huvilat on kaikkein karseimpia!!! :P :P :P :P :P
MariPaloranta tykkää tästä
tekijänä Matruusi
#1313
Mun mielestä Teri taloilla on kivan näköisiä (vähän jenkkityyliin) taloja.
Sitten toinen on Jämerä, josta luultavasti itsekkin ostaisin jos ja kun ostan.. :wink:
Talopaketinhan voi suunnitella yksilölliseksi, eli jos CCCP mieleen on rumat talot, niin sellaisen kyllä saa :lol:
Seinien paikkaa, muotoa voi muuttaa, samaten ikkunoitten. Ovimalleja on paljon. Ulkopinnan voi itse päättää ja niissäkin on kivasti vaihtoehtoja.
Eli siis talopaketiksi voi rakennuttaa kopion vaikka Versacen (miten sitten kirjoitetaankin) linnasta jos hilloa on. Joten kommentti talopaketeista on mielestäni yhtä mauton, kuten: pilvenpiirtäjät ovat rumia :shock:
tekijänä Quu
#1317
Katselin pari päivää sitten noita Jukka-talo -huviloita, ja minua ainakin miellyttivät. Kuten sanottu, niin alkuperäistä mallia saa varmasti muokattua omiin tarpeisiinsa.
tekijänä late-
#1324
CCCP kirjoitti:Mun mielestä uusvanhat mini-huvilat on kaikkein
karseimpia!!!
Ne ja muut mittakaavattomat talot. Mitä lie mukahuviloita ja jopa pienoiskokoisia siirtomaakartanoita ja linnan torneja. Huhheijakkaa.

Pakettitaloista yleensä olen viime aikoina lukenut lisää suurelementeistä (esim. Finndomo) ja ne kuulustavat aika hyviltä. Talot kootaan siis tehtaalla käytännössä aivan valmiiksi saakka tehokkaalla tuotantolinjalla, jota ei sää riepottele. Esimerkiksi parketit, kaapistot ja kodinkoneet asennetaan jo tehtaalla. Talo kootaa perustuksille päivässä tai kahdessa.

Muokkausmahdollisuuksia ratkaisu ei mainittavasti poista, mutta rakennusprosessin sääsuojaus tarjoaa taatun toimitusajan ja estää sateista johtuvat kosteusvauriot ja muut ongelmat. Jos muokattavuudesta joustetaan, kokonainen asuinalue voidaan tehdä sarjana, jolloin hinta on edullinen ja alueen talot nousevat muutamassa viikossa. Pientaloja kansalle.
tekijänä Welissoni
#4993
Nykyäänhän se on omakotirakentajan kohdalla lähemminkin sääntö kuin poikkeus, että otetaan pakettitalo, koska sen saa pystyyn nopeasti. Talopakettitehtaat ovat ottaneet leipäpuukseen nämä "perinnetalot", joista voi olla monta mieltä. Itse en näe noissa mitään ongelmaa, koska on olemassa kauniista talopaketteja sekä rumia talopaketteja.

Jokainen saa siis mielestäni päättää ihan itse, haluaako elää ruusunnuppuelämää ruissalomaisessa pitsihuvilajäljitelmässään vaiko modernissa tasakattoisessa kivitalossa. Onhan näitä jopa talotehtaita, jotka valmistavat molempia. Yleensä talopaketit herättävät paheksuntaa, mutta moniko sitten on periaatteessa mikään auktoriteetti sanomaan, miten yksittäisen ihmisen tulisi asua? Kun jopa arkkitehdit valittavat taviksien perinnetalomieltymyksiä, vaikka heillä ei usein ole itsellään varaa edes kummempaan.

Viimekesäisillä Oulun asuntiomessuilla ei ollut yhtään änkoo perinnetaloa, mikä kyllä näkyi kävijäluvuissa. Tavallista taviksille. Eivät ihmiset usein edes uskalla haaveilla mistään, mihin heillä ei ole varaa. Talopaketit tarjoavat sitten vähän kustannustehokkaamman vaihtoehdon.
tekijänä suskivoide
#5844
talopaketit on käytännöllisiä.