Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#107847
Päivityksiä ketjuun (pitkästä aikaa)

- Suomen Lähijunien suunnitelmissa on parin tunnin välein kulkeva lähijuna, jolloin Oulun ja Haaparannan välillä olisi päivittäin yhdeksän edestakaista junavuoroa. Junat pysähtyisivät kaikilla radan varren pysäkeillä.
https://raidepuolue.fi/uutiset//yle-lhi ... nnin-vlein

Mielipidekirjoitus Kalevan sivuilta:
Lä­hi­ju­na Oulun seu­dul­la jakaisi vau­raut­ta ja kasvua myös lä­hi­kun­tiin
https://www.kaleva.fi/lahijuna-oulun-se ... u/11451813

https://www.rantalakeus.fi/oulun-seudun ... o/11251002

Lähijunaliikenteen esiselvitys:
https://wp.oulunliikenne.fi/wp-content/ ... lvitys.pdf
veka, Jatup peukutti tätä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#108470
Oulun joukkoliikenteen kehittymisen kannalta keskeinen asia on asemakeskuksen valmistuminen. Sen toteutus on venynyt kaupungin keskittyessä yksityisautoilun varaan rakentuvan ympäristön tuottamiseen. Suuri tarve muutokselle olisi ollut jo kauan aikaa sitten, mutta muutos on silti parempi tehdä myöhään kuin ei milloinkaan.

Asemakeskus/matkakeskus-suunnitelma vuodelta 1992
Kuva

Uudempi havainnekuva kaupungin nettisivuilta
Kuva
https://www.ouka.fi/asemakeskus


Asemakeskuksen alueen kehittämisen tavoitteena on vahvistaa keskustan elinvoimaisuutta ja viihtyisyyttä sekä lisätä kaupunkirakenteen eheyttä ja kaupunkimme omaleimaista arkkitehtuuria. Asemakeskus on tulevaisuudessa liikenteen solmukohta, jonka läpi virtaa merkittävä määrä matkustajia. Tämä joukkoliikenteen reittien kohtaamispiste yhdistää aikanaan Raksilan ja keskustan alueet saumattomasti toisiinsa.

Ouka.fi


Oulu tunnetaan pyöräilykaupunkina. Polkupyörän kanssa matkustamiseen kannustavat vaunut voisivat olla hyvä ja toimiva idea myös Ouluun. Kuva on Kööpenhaminasta (wikimedia)
Kuva
Avatar
tekijänä Iggy.P
#108474
Kuvia Oulun keskustan ja sen lähialueiden auto-infrasta:

Kuva

Kuva

Jos asenteet näitä asioita kohtaan eivät muutu radikaalisti on turhaa haaveilla sen enempää lähijunista kuin raitioteistäkään. Esimerkiksi tässä pelkästään sähköisen joukkoliikenteen (=raitiovaunujen) käyttöön rakennetut sillat olisivat sekä esteettisesti että käytännön kannalta paras pitkän aikavälin ratkaisu :!:
Kuva

Keskustan "laatikkorakentamista" (keskustan ensimmäinen suuri laatikkotalo valkealinna valmistui v.1941, kuvassa näkyvä korkeampi rakennus valmistui 2016 Kauppakeskus Valkean yhteyteen)
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Polkupyörätelineetkin täyttävät jo suuria osia ydinkeskustan kaduista ja lisäävät ajoittain varsin paljon ruuhkautumisen tuntua. Hyvin toimivalle joukkoliikenteelle on aitoa tarvetta
Kuva
Viimeksi muokannut Iggy.P, 16.08.25 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#108576
Kuvia Oulun "pohjoisen liikennepaikan" alueelta

Ritaharju on yksi Oulun kaupungin yhdyskuntarakenteen merkittävimmistä laajentumissuunnista. Ritaharju on pohjoisen Oulun merkittävä aluekeskus lukuisine palveluineen (wiki)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ritaharju

Kuva

Rautatiesilta
Kuva

Taustalla näkyy Ideaparkin mainos
Kuva

Kuva

Kuvista voi nähdä ettei aluetta ole ainakaan toistaiseksi kehitetty rautatien lähiliikennettä ajatellen. Rata kulkee kuitenkin melko läheltä Ideaparkia ja Ritaharjun uusia asuinalueita.
Kuva
tekijänä sakkr
#108577
https://www.ouka.fi/uutiset/rajat-ylitt ... -lahempana

''Kaupunki osallistuu rahoitukseen 50 000 eurolla vuodessa. Tämä tarkoittaa yhteensä 250 000 euron panostusta nykyisen ostoliikennesopimuskauden loppuun eli vuoteen 2030 saakka.

Tornion kaupunki on tehnyt päätöksen osallistua henkilöjunaliikenteen tukemiseen 105 000 eurolla vuodessa nykyisen ostoliikennesopimuskauden loppuun saakka (2030). Meri-Lapin kuntajohtajat ovat valmiita esittämään alueensa kuntien osallistumista rahoitukseen asukaslukujen suhteessa.''

Toivottavasti kohta pääsisi lähijunalla Haaparantaan
Kervolainen peukutti tätä