Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä hylje
#105782
Pyöröovi kirjoitti: 23.05.23 10:02Vastustajien epäilykset ratikan toimivuudesta väljään rakennetulla Vantaalla olivat hiukan huvittavia, koska väljyydestä voi päästä pois ainoastaan raideyhteyksiä lisäämällä.
Väljyys vähenee rakentamalla taloja vierekkäin, ei se liikenne- tai raideyhteyksiä itsessään edellytä. Suomalainen kaavoituslainsäädäntö edellyttää, että uusi maankäyttö ei saa haitata olemassaolevia liikenneyhteyksiä, mutta toistaiseksi tätä noudatetaan lähinnä tiiviin rakentamisen osalta, esim. Hernesaari, joka kaatui KHO:ssa koska oikeusoppineiden mukaan se tukkisi keskustan katuverkon. Siksi uusi rakentaminen koplataan liikennehankkeisiin, jotka ainakin periaatteessa välttävät liikenteen tukkiutumisen.

Sitä odotellessa, että kehäteiden ja sisääntulomoottoriteiden täyttyminen autoista pistää koko Uudenmaan kahden auton omakotitalokaavat jäihin.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#105783
^Rakennuksia kasataan vierekkäin, koska raideliikenteen asemat nostavat maan arvoa rajusti noin 50 m etäisyydellä ja maltillisemmin siitä eteenpäin. Sen sijaan autoiluun perustuvassa kaupungissa sijoitukset pääväylien varrelle ovat kannattamattomia, sillä ympäristö palvelee lähinnä mahdollisimman tehokasta läpiajoliikennettä. Kaupungit 'koplaavat' joukkoliikenteen mukaan ensisijaisesti saadakseen investointeja maaperälleen, eivätkä usein edes tohdi miettiä kuvailemiasi lainsäädännön rajoja.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#108213
Viralta jäävä Vantaan valtuusto koetti vielä kerätä viimeiset irtopisteet ratikan vastustuksesta ylimääräisellä kokouksella. Olihan tässä ainakin oma viihdearvonsa, jos ei mitään muuta.
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011262236.html
Helsingin Sanomat kirjoitti:”Ratikan vastustajien viimeinen kuolonkorahdus”, Vantaalla kannattajat voittivat taas

Vantaalla ratikan kannattajat selättivät jälleen kerran ratikan vastustajat ylimääräisessä kokouksessa tiistai-iltana. Valtuusto hyväksyi kaupunginjohtaja Pekka Timosen ratikka- ja talousselvityksen äänin 41–25, joten ratikan suunnittelu jatkuu. Perussuomalaiset, sekä osa keskiryhmien ja kokoomuksen valtuutetuista olisi halunnut lykätä hanketta taloudellisesti parempaan hetkeen.

Ratikan kannattajat ihmettelivät, miksi vanha valtuusto piti kutsua koolle päättämään asiasta, josta oli jo moneen kertaan päätetty. Vanhan valtuuston toimikausi päättyy ensi viikolla. Ylimääräisen, kiireellisesti koolle kutsutun kokouksen perusteena oli 23 valtuutetun aloite ratikkahankkeen keskeyttämisestä.

- -

Antero Eerola (vas) epäili, että ratikkakriitikoiden katse ei ylety nykyisen suhdannekuopan yli. Hän myös paheksui, että rakennusalan lamassa osa päättäjistä oli valmis sivaltamaan poikki toimialan hengitysletkun. ”Tämä on ratikan vastustuksen viimeinen kuolonkorahdus”, Eerola kuitenkin ennakoi.

Juha Järä (ps) tarkensi, ettei ratikan hylkäämistä ole esitetty, vaan ajatus on lykätä rakentaminen taloudellisesti parempaan ajankohtaan. Huonossa taloustilanteessa Järä laittaisi verovarat muiden muassa kouluihin ja päiväkoteihin.

Vaula Norrena (vihr) laski, että ratikan hinta on 44 euroa vuodessa asukasta kohden seuraavien 40 vuoden aikana. Moneen muuhun palveluun Vantaa sijoittaa vuosittain enemmän. ”Voiko talous jatkua näin huonona 40 vuotta? Huoli pois, laitetaan tennissukat pyörimään ja talous liikkeelle”, Norrena huomautti. Hän ihmetteli, mitä ratikan vastustajat aikovat tehdä talouden suhteen: ”Odottaa perunakuopassa naurista järsimällä?"

Pekka Virkamäki (ps) perusteli lykkäystä sillä, että odotusaikana saadaan asemakaavoja valmiiksi, jolloin maanmyyntitulot voivat toteutua. Kaavoista kymmenkuntaa ei vielä ole sinetöity.
hmikko, CalvinDeHaan, Kantti peukutti tätä