Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä hmikko
#105871
Videopäivitys Stuttgartin S21-asemahankkeesta. Englanninkielinen tekstitys päälle Youtuben vipstaakista.

Maljan muotoiset betonipylväät ovat nyt valmiina. Tästä on vielä matkaa liikenteen aloittamiseen, mutta tila näyttää jo komealta. Hankkeen Youtube-kanavalla mielenkiintoisia videoita muutenkin.

https://www.youtube.com/watch?v=iki3XT1PF8Y

https://www.youtube.com/@BahnprojektStu ... Ulm/videos
veka, TurkuCubed, Klazu tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#105875
Kiinassa on tehty suurnopeusrataa sen verran, että vähenevä tuotto on tullut vastaan jo jokin aika sitten. Kiinassa suuria kaupunkeja piisaa, mutta suurnopeusrata ei sielläkään ole tolkullinen investointi missä tahansa. Paikallishallinnoilla on ollut kannustimet rakentaa näitä, velaksi, ja keskushallinto on ajanut joidenkin ratojen rakentamista syrjäisemmille seuduille poliittisista syistä (uiguurien asuttamille alueille ja Tiibetiin). Länsimaihin verrattuna rakentamista nopeuttaa osaltaan se, että yksityistä maanomistusta ei käytännössä ole, jolloin ratalinjaukset voi vetää mahtikäskyllä ilman oikeusprosesseja tai maan arvon korvaamista omistajille. Nähtäväksi jää, miten velkakuplan kanssa käy. Tähän asti keskushallinto on onnistunut pitämään talouden ja yhteiskuntarauhan suunnilleen pystyssä, vaikka asuntokuplan purkamisessa on tullut ja tulee väistämättä jättimäisiä alaskirjauksia. Julkisella sektorilla on infrastruktuurihankkeiden osalta vastaava meneillään.
veka, Klazu tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105900
Espanja investoi Afrikan ja Euroopan välisen rautatieyhteyden tutkimukseen

Ajatus pysyvästä rautatieyhteydestä Espanjan ja Marokon välillä ei ole uusi, mutta tutkimusmenot ovat.

KuvaEspanjan hallitus on herättänyt keskustelun Afrikan ja Euroopan välisestä tulevasta rautatieyhteydestä lupaamalla investoida 2,3 miljoonaa euroa Gibraltar Straight -kiinteän yhteyden toteutettavuustutkimukseen.


Ajatus, josta on keskusteltu teollisuuspiireissä 1970-luvulta lähtien, on yhdistää Espanja ja Marokko vedenalaisen rautatietunnelin kautta. Projekti virallistettiin 1980-luvulla, mutta se kärsi monia takaiskuja ja lopetettiin virallisesti vuonna 2009 maailmanlaajuisen talouskriisin seurauksena.

Kuitenkin vahvat signaalit hallituksilta molemmilta puolilta Gibraltaria vuonna 2023 ovat herättäneet keskustelun uudelleen.

https://www.railway-technology.com/news ... -research/

..
Puupaalu, Klazu, veka tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105906
28. kesäkuuta 2023

Puola saa 64 miljoonan euron EU-avustuksen suurnopeusratahankkeeseen

140 kilometriä pitkä HSR-osuus yhdistää uuden CPK-lentokentän rautatieverkkoon ja puolittaa matka-ajan Varsovan ja Łódźin välillä.

KuvaVarsovan ja Łódźin välisen HSR-linjan suunnittelutyö on jo pitkällä.

Rahoitettava hanke kuuluu Euroopan liikenneinfrastruktuuripolitiikkaa tukevaan Connecting Europe Facility (CEF) -rahoitusvälineeseen.

CPK:n mukaan hankkeen arvioidut kokonaiskustannukset ovat noin 350 miljoonaa zlotya (78 miljoonaa euroa), josta 85 prosenttia (64 miljoonaa euroa) on EU:n rahoittama. Suunnittelunopeuksien mukaan tällä radalla kulkevat junat voivat liikennöidä alkuvaiheessa enintään 250 km/h ja jatkossa enintään 350 km/h.

https://www.railway-technology.com/news ... l-project/

Kuva
https://www.idom.com/en/project/high-sp ... aw-warsaw/

Kuva
https://www.railtech.com/infrastructure ... ?gdpr=deny
hmikko, veka tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#105985
Iggy.P kirjoitti: 28.04.23 17:44 Tästä ei taida olla vielä täällä, alla muutaman vuoden vanha uutinen
Täs ois tämänpäiväinen:

HS: Rail Baltican rakentaminen alkoi jo

Sota pisti vauhtia hankkeeseen. EU-rahoituksen ehtona oleva valmistumisen takaraja on tällä hetkellä vuodessa 2030, ja rakennushankkeen vetäjät pitävät sitä jutun mukaan realistisena, mutta on heillä erinäisiä varauksiakin asiassa.
Pyöröovi, Iggy.P, veka tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#105986
^Pidin hassuna otsikkoa, koska muutama vuosi sitten puhuttiin nimenomaan vuodesta 2026, kuten Hesarin artikkelikin ohimennen mainitsee. Ilmeisesti EU-rahoituksen kokoon saaminen on vienyt oman aikansa. Ehdin jo hiukan innostua lähestyvästä Varsovan-matkasta, mutta kaipa Puolaan ehtii myöhemmin.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#107850
Venäjän joukkoliikenne kehittyy. Siitä voi lukea täältä:

https://www.railwaypro.com/wp/moscow-tr ... s-in-2024/

Kuva
Moskovan liikennesektori saavutti virstanpylvään vuonna 2024, mikä on merkittävä askel kehitysohjelman 2030 toteuttamisessa.

24.1.2025

Kaupunki käynnisti kaksi uutta linjan 16 osuutta ja linjan 1 jatkeen Potapovon asemalle ja juhli 5-vuotisjuhlavuotta Moskovan keskushalkaisijaverkostosta (MCD), jolla on tehty yli miljardi matkaa. Seitsemän uutta rautatieasemaa otettiin käyttöön, mukaan lukien uusi Mitkovon D3-rautatieasema.


Kuva


In addition to urban rail transport segment, the city has joined the national high-speed rail project to create Russia’s first high-speed rail line. Active construction of the Moscow – Saint Petersburg line is already underway within the city.


Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Iggy.P, 25.02.25 17:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
16valve tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#107851
^Pöytälaatikosta taitaa löytyä jo suora yhteys Moskovasta Kiovaan... Kiinnostava kyllä ajatella, että sotaa käyvällä maalla edelleen riittää rahaa ja työvoimaa uusiin raideprojekteihin. Pyrkimyksenä on varmaan houkutella investointeja takaisin Moskovan ja Pietarin finanssikeskuksiin, jotka käsittääkseni elelevät muutoinkin aivan omissa kuplissaan.
tekijänä Salo
#108102
Berliinissä on aika mielenkiintoinen meininki joukkoliikenteessä – siellä metrot (U-Bahn) ja lähijunat (S-Bahn) toimii vähän niin kuin ristiin, ja koko homma on tehty niin, että vaihtaminen on superhelppoa. Hauskaa on myös se, että siellä ei ole varsinaisia portteja tai lippuportteja ollenkaan – systeemi perustuu luottamukseen ja satunnaisiin tarkastuksiin. Eli periaatteessa kuka tahansa voisi vaan hypätä kyytiin, mutta sakot on kovat jos jää kiinni. Luottamus tuntuu toimivan yllättävän hyvin – aika eri kulttuuri kuin vaikkapa Lontoossa tai New Yorkissa.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21