Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Urbaani
#104202
Harmillista ettei Easton-kauppakeskukseen integroitu taannoin, ei kovinkaan kauan sitten siis yhtään asuintaloja. Suunnitelmat sinäsä vaikuttavat ihan kohtuullisilta, joskin Puotinharjun vanhaa kerrostaloaluetta näkisin mielellään myös uudistettavan.
tekijänä hmikko
#105424
hylje kirjoitti: 18.02.23 13:55 Itäkeskuksen ongelma on se, ettei Helsinki oikein tiedä mitä se haluaa. Erityisesti ristiriita on jättimäisen moottoriväyläkanjonin (Kehä I ja Itäväylä) ja viihtyisän asuin- ja palveluympäristön päinvastaiset tarpeet. Ei ihme, että asuntorakentaminen on hitaahkoa ja wow-kärkihankkeet jäävät unelmiksi.

Alueella silloin tällöin välttämättömiä kaupallisia tarpeita jalan toimittaen arvosteluni on, että 1/5 ala-arvoisen huonoa jalankulkuympäristöä. Parannusehdotus: Integroidaan jättimoottoriväylät ihan tavalliseen katuverkkoon, joka tehdään viihtyisäksi ja helposti ylitettäväksi myös jalankulkijan näkökulmasta.
Vaihdan tänne Itäkeskus-ketjuun. Kuten ketjusta näkyy, kaupunki on kyllä laatinut Itäkeskusta varten vision jos toisenkin ja pitänyt suunnittelukilpailuja. Moottoriteiden/katujen muuttamista tavallisiksi kaduiksi ei ole esitetty, se lienee kilpailussa ollut ennalta annettu reunaehto. Jalankulkuympäristön ankeuden tietysti näkee sokea Reettakin, ja ratkaisuna siihen on esitetty kansirakennelmia. Kannet vaan ovat kalliita, ja olen koko ajan epäillyt niiden toteutumista. Vastaavia suunnitelmia on kariutunut muuallakin, ja taloudellisesti helpompinakin aikoina. Esim. Herttoniemessä.

Punos siis peruuntui. Kuten olen tässä ketjussa todennut, mun silmääni viimeinen versio suunnitelmasta oli sen verran rumaksi halpuutettu, että en jää kaipaamaan. Nykyisellään bussiterminaalikaan ei tietysti ole mikään kaunistus, mutta maailmalta voi katsoa mallia, miten noista on tehty ihan miellyttäviä paikkoja, ilman betonikansia tai muuta massiivista rakentamista. Asiassa pitäisi vaan julkisten tahojen toimia, koska jos ei tule asuinkerrosneliöitä, niin grynderi ei tietysti tee myöskään kellarin joukkoliikenneterminaalia.

Nyt ongelma on, että miten tuota paikkaa kehitetään, jos kansirakennelmaan ei ole rahaa. Törmätään autoille suunniteltuun ympäristöön, johon on vaikea sovittaa asuinrakennusten tontteja tai korttelirakennetta. Raitiotiessä on se hyvä puoli, että kun se ei ole tasoerotettu, niin raiteita voidaan sovittaa bussien kanssa samaan tasoon, ja sadan metrin pätkän rakentaminen ei maksa mahdottomia. Uskoisin siis, että päätepysäkki pääsee paikalleen jonain päivänä. Ensin vaan tarvitaan joku kokonaisvaltaisempi ratkaisu, jossa ei ole betonikantta.
MindW, veka tykkää tästä
tekijänä hmikko
#105436
Itäkeskusta sivuten, kaupunki on laittamassa Puotilan venesataman säilytyspaikkoineen asuinkortteleiksi. Suunnitelmassa jopa keinotekoinen saari Vartiokylänlahteen.

HS: Helsinki suunnittelee tekosaarelle uutta asuinkorttelia

Asemakaavan selostusluonnos

Uutta kerrosalaa on 119 500 k-m², josta liike-, toimisto- ja palvelutiloja on 5 300 k-m², ja yleisten rakennusten kerrosalaa on 1 800 k-m². Asukasmäärän lisäys on noin 2 700 asukasta.
Kuva
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#105439
^Tästä on oikeastaaan tulossa uusi kaupunginosa Puotilanrantaan. Tekosaaresta on tarkoitus järkätä suunnittelukilpailu. Venepaikat vähenevät, huono juttu. Veneiden talvisäilytyspaikat ehkä jopa katoavat. Asukastilaisuus verkossa on 6.3.

Kuva

Kuva

Kuva
Kervolainen, Janne_H tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107593
Kymp-lautakunnan tiistain kokouksen toinen suuri asia oli Puotilanrannan asemakaavan hyväksyminen. Verrattuna helmikuussa 2023 nähtyyn versioon suurin muutos on tekosaaren rakentamisen tarkentuminen. Lisäksi tekosaaren rannalta on poistunut varaus kelluville asunnoille venepaikkoineen. Niiden sijasta tekosaaren on tulossa taloyhtiöiden laitureita. Lautakunta totesi myös, että Puotilanrannan asemakaavassa tulee varautua raitiotien mahdolliseen toteuttamiseen Itäkeskuksesta Kauppakartanonkadun kautta.

En vieläkään tykkää yhtään tuosta tekosaaresta. Muilla kaupungeilla on omat tautinsa, Helsingin tauti on aina vaan jatkuva meriluonnon laajamittainen tuhoaminen ruoppaamalla ja merentäytöillä. Tämän vuosituhannen ja ehkä kaupungin kaikkien aikojen isoin tuhotyö merellä uhkaa jo Koivusaaren rantoja, mutta ei Puotilanrannan tekosaarikaan mikään vähäinen juttu ole.

Puotilanrannassa kaupunki saa paljon anteeksi täysin uudenlaisen ja vedenalaista elinympäristöä kunnioittavan ja tukevan rantalinjan ansiosta. Vaikka maan korko rakennusten kohdalla on +3,5 (mitä pidän käytettävissä olevan tiedon valossa täysin liioiteltuna), rantaan ei olekaan tulossa tuttua kivilouheesta rakennettua jyrkkää muuria. Ranta polveilee kivasti, ja rantaan on tulossa kivivallin tai betonilaiturin asemesta luonnollista jäljittelevä kaunis rantalinja. Luonnonmukaistaminen jatkuu myös pinnan alla, kerrotaan. Hienoa!

Kuva

Kuva
TurkuCubed, hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä Eeros
#107594
Puotilakin pilataan.
Toivoin jo että nuo suunnitelmat olisi unohdettu/hylätty.

Noita laatikoita, joiden päällä nurmea.
Mielikuvituksetonta, tympeää ja hengetöntä.
Elävän ja miellyttävän ympäristön korvaamista geneerisellä tusinaroskalla.
Jonnekin noita rumuuksia, jotka tunkeutuvat kaikkialle, on yritettävä paeta.
Tai vain toivottava etteivät ne joka paikkaan yllä ennenkuin poistuu - lopullisesti - itse kuvioista...

Jokainen ranta kohta täynnä samanlaista *askaa.
Viimeksi muokannut Eeros, 28.11.24 14:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
tekijänä Eeros
#107606
Vaan vois toi, vieläkin, pahempi olla...

"Vekalla" ihan hyviä pointteja, esim. yrityksestä pitää rantsuviivaa luonnonmukaisena.

Itse, vanhana veneilijänä, harmittelen venesäilys/kunnostus -paikkojen hävittämistä.
Monet lakaistaan vek. Kuten on pienilmailunkin kanssa.
elävä harrastuskulttuuri, niiltä osin, hankaloituu.
tekijänä genova
#107610
Samaa mieltä - todellakin hienoa, että rantaviiva näyttää jo kartalla viihtyisältä.

Vuosaari-lehden 20.11.2024 mukaan venepaikkojen perään ei tarvitse haikailla - Vuosaarenlahden venesatamaa ollaan nimittäin vastaavasti laajentamassa, ja kokonaisuutena Itä-Helsingin venepaikkojen määrä lisääntyisi.

En tiedä kuinka vakavasti tässä ollaan luontoakaan tuhoamassa. Nykyisellään tämä alue on ainakin täysin ihmisen muokkaama ja käytössä. Samaisen Vuosaari-lehden mukaan veneliikenteen väheneminen lieventäisi veneilyn aiheuttamia haittoja Vartiokylänlahden luonnolle. Vastapäätä ovat myös Rastilan rantametsät, oikeasti upea luontokokonaisuus, joka ei ole uhattuna.

Itäkeskuksen alue ja sitä itäisempi Helsinki on jäämässä pahasti syrjään kaupungin kehityksestä. Takaiskuja on tullut monia: esim. Jokeri-kortteli peruuntui, Raide-Jokeri 2:n toteutus siirrettiin vuosikymmenten päähän ja Saaristoratikka Vartiosaaren kautta peruttiin kokonaan. Metroasemat ovat surkeita lääviä Espoon (tai vaikka Lauttasaaren) asemiin verrattuna. Tätä vasten ei ole ihme, että edes pilvenpiirtäjäasuntoja saaristonäkymillä ei lopulta yritettykään myydä omistusasunnoiksi Aurinkolahdessa, ja muitakin omistusasuntohankkeita on peruttu tai muutettu vuokrataloiksi. Syrjäytymisen ja kurjistumisen kierteen riski tuntuu idässä ilmeiseltä, alakulo vallitsee. Siksi on todella hienoa, jos Puotilanrantaan saadaan viimein sellaisia omistusasuntoja, joihin löytyy ostajilla kiinnostusta. Tätä kehityshanketta todellakin tarvitaan (tai ainakin itähelsinkiläiset tarvitsevat sitä, ja toivottavasti kaikilla muillakin kaupunkilaisilla riittää empatia idän ihmisille), ja niin korkealla laatutasolla kuin suinkin mahdollista.
luenmuttenkirjoita, Pyöröovi tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107636
genova kirjoitti: 01.12.24 23:23 En tiedä kuinka vakavasti tässä ollaan luontoakaan tuhoamassa. Nykyisellään tämä alue on ainakin täysin ihmisen muokkaama ja käytössä. Samaisen Vuosaari-lehden mukaan veneliikenteen väheneminen lieventäisi veneilyn aiheuttamia haittoja Vartiokylänlahden luonnolle. Vastapäätä ovat myös Rastilan rantametsät, oikeasti upea luontokokonaisuus, joka ei ole uhattuna.
Jos luontoa olisi vain maan päällä ja vedenpinnan yläpuolella, tuhot jäisivät Puotilanrannassa varmaan niin vähäisiksi, ettei asiaa tarvitsisi suuremmin miettiä. Normaalit lepakoihin ja liito-oraviin liittyvät rutiinit riittäisivät. Tässä tapauksessa jouduttaisiin ehkä suojelemaan lintujen pesintää tavanomaista huolellisemmin. Mutta. Kaava-alueella on luontoa runsain mitoin myös pinnan alla. Vedenalaisen luonnon tuhoutuminen kaavahankkeessa on nyt nostettu esiin kaupungin päätöksenteossa esimerkillisen hienosti, ehkä ensimmäistä kertaa. Olen iloinen ja ylpeäkin päättäjien uudesta ymmärryksestä, joka tuntuu olevan aitoa huolestumista eikä vain päälle liimattuja iskulauseita.

Lautakunta liitti kaavapäätökseensä mm. nämä muutokset:

- "Alueen esirakentamisen ja pohjarakentamisen hiilipäästöjä lasketaan määrätietoisesti tarkoituksenmukaisin keinoin koko kaava-alueella niin, että päästään selvästi alhaisempaan tasoon kuin mitä alustavissa tarkasteluissa on arvioitu."
- "Jatkosuunnittelussa selvitetään vielä ratkaisuja, millä saarikorttelin esi- ja pohjarakentamisen ympäristövaikutukset saataisiin mahdollisimman vähäisiksi. Nämä ratkaisut esitetään kaupunkiympäristölautakunnalle kaavaprosessin seuraavassa vaiheessa."
- "Kaupunkiympäristölautakunta edellyttää, että kaupunki jo hakiessaan vesilupaa huomioi, että vesialueen rakentamistoimenpiteet ajoitetaan lintujen pesintä- ja kalojen kutuaikojen ulkopuolelle."
- "Lautakunta korostaa, että jatkosuunnittelussa ja toteutuksessa tulee panostaa vedenalaista elinympäristöä tukeviin toimiin sekä luonnollista jäljittelevän rantalinjan perustamiseen. Allecon Vartionkylänlahden vedenalaista luontoa koskevan selvityksen suosituksia tulee noudattaa ja toteutukseen tulee osallistaa vedenalaisen elinympäristön asiantuntijatahoja."

Vaatimus, jossa edellytetään ajoittamaan rakentamistoimenpiteet kalojen kutuaikojen ulkopuolelle, tuntuu itsestään selvältä, mutta tuskin toteutuu, jos sitä ei erikseen mainita ja vahdita. Käytännössä se tarkoittaa, että mm. hauen, kuhan, ahvenen ja särkikalojen kutuaikojen takia ruoppauksia ja merentäyttöjä ei voitane tehdä ennen heinäkuuta.

Muutos, jossa velvoitetaan noudattamaan Allecon laatiman selvityksen suosituksia, on vielä tiukempi. Allecon 2-osainen ja 40-sivuinen raportti löytyy asemakaavan selostuksesta. Sen 15-kohtainen toimenpiteiden luettelo mm. kehottaa välttämään ruoppauksia ja välttämään jatkuvaa vesirakentamista ja antamaan luonnolle hengähdysaikaa toipumiseen.

Oikea ratkaisu olisi mielestäni ollut luopua jo nyt tekosaaren rakentamisesta. Se on syntynyt toisenlaisena aikana, joka ei enää vastaa nykyistä ajattelua. Kaava-aineiston mukaan Puotilanrantaan on tulossa kuorintaruoppausta 111.000 m3 ja merentäyttöjä 364.000 m3. Järkyttäviä lukuja. Ne tarkoittavat meren mylläämisen jatkuvan lahdella useita vuosia, jos kaava toteutuu.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#107637
Kilpaillakseen muiden Pohjoismaiden pääkaupunkien kanssa Helsingin pitää rakentaa merenrantaan asuinalueita kaupunkimaisine palveluineen. Mielestäni on kohtuutonta syyttää kaupunkia näin pienen rantaviivan muokkauksesta, kun pienemmät kunnat varaavat täysin järjettömän kokoisia alueita rannoiltaan esimerkiksi teollisuuskäyttöön. Helsinki on onnistunut todella monin paikoin suojelemaan rantojaan, viimeksi Vartiosaarella, vaikka pääkaupungin sijainti meren rannalla voisi odottaa paljon rajumpaa kehitystä.

Helsingin rantoja on rajusti muokattu 1800-luvulta lähtien uutta asutusta ja uusia elinkeinoja varten. Postikorttien koreileva Kauppatori ja rouhea Hakaniemi olisivat yhtälailla mahdottomuuksia ilman rohkeita suunnitelmia kaupungin kasvattamiseksi. Nykymuotoiset selvitykset onneksi mahdollistavat myös haittavaikutusten kuulemisen, mutta ratkaisussa pitää ajatella laajempaa kontekstia. Onko Helsingillä varaa jättää keskeisimmät rannat rakentamatta, kun vaihtoehtona on yhdyskuntarakenteen sirpaloituminen mm. Espooseen ja Sipooseen, jotka vähät välittävät rannoistaan?
Avatar
tekijänä veka
#107638
^Eihän kukaan ole ehdottanut, että Puotilanrannassa pitäisi jättää rannat rakentamatta. Se olisi sitäpaitsi aika hankalaa, kun ne ovat olleet rakennettuja jo tähänkin asti. Olen vain toivonut, että mereen ei kajottaisi, ja poliitikotkin näyttävät sen vihdoin oivaltaneen. Kiitos heille.
Avatar
tekijänä Eeros
#107640
Kyllä pitäisi ymmärtää että enemmän haittaa jostain giganttisesta ruoppaamisesta & tekosaarien rakentelusta kuin pienveneilystä luonnolle(-kin) olisi.
Itse tunnen mainittua "empatiaa" itäisen Stadin asukkaita kohtaan siksikin että olen budjannut täällä yli puoli vuosisataa.

Tuskin ihan tavallisten Itä-helsinkiläisten venesäilytyspaikkojen ja kunnostustelakoiden hävittäminen edesauttaa, paljonkaan, "kilpailua muiden pohjoisten pääkaupunkien kanssa".

Lähes propagandanomaisia juttuja, välillä.
Kuka esim. "syyttää Helsinkiä" yms yms...
Huhhuh... (ja hah hah)

Paikallisia asukkaita olen tuntenut niin paljon että uskallan jopa väittää useimpien olevan kanssani samaa mieltä.
Toki eri mieltäkin varmaan jotkut. Sehän käy.
Eniten harmittaa, ihmisiä, viimeistenkin rantojen ahneuteen perustuva tuhoaminen.
Ja perinteisen helsinkiläisen pienveneilyharrastuksenkin hankaloittaminen aika suurta määrää.
Isojen huvipursien varakkaammilla omistajilla on varaa pitää paattinsa muuallakin - talvisäilössä sekä kunnostuttaa muuten kuin itse, omalla duunillaan.
Mainitut asiat eivät tietenkään sellaisia liikuta joille ne eivät ole osa elämää.
Itselleni ovat. Ja monelle muullekin.

Esteettisistä seikoista, luontoarvoista yms. itselleni erittäin läheisistä asioista en viitsi enää edes yrittää keskustella.
Ne kun eivät ole niin yksiselitteisiä määreitä kuin perusnörtti-insinöörien matematiikkaan pakenevat aivot luulevat?

Sitäpaitsi täällä on kohta liikaakin populaa- miksi pitäisi aina vain "kasvaa"?
Mikä itseisarvo sillä on?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9