Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä veka
#107443
Ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelma hyväksyttiin eilen lautakunnassa tutuin luvuin 7-6. Kannatan itsekin autotonta Kaivokatua, mutta en tykkää näin isojen ratkaisujen runnomisesta läpi pienellä enemmistöllä. Myös valtuustossa enemmistö on niukka, ja voimasuhteet voivat tulevina vuosina muuttua. 'Vanhoina hyvinä aikoina' suuret ryhmät pystyivät leipomaan isoissa asioissa kompromisseja, joiden taakse saatiin tukeva enemmistö.
#107444
Ongelma on identiteettipolitiikan kasvu, eli se, että "vanhoina hyvinä aikoina" ei ollut persuja, ja kokoomus ei ollut vielä persuuntunut. Kun valtuustossa on iso joukko änkyräoikeistoa joka periaatteesta vastustaa mm. kaikkea, on laajan enemmistön saaminen yhtään minkään asian puolelle haastavaa. Jo niukka enemmistö on saavutus.

Ja siis väitän, että aika moni kokoomuslainen oikeasti kannattaa kävelykeskustan laajentamista, heidän on vain mukavampi julkisesti vastustaa kun tietävät että vihreät ja vasemmistoryhmät saavat heidän kannattamansa asiat läpi. On helpompi olla julkisesti typerien asioiden puolella jos ei ole aitoa riskiä siitä, että typerät asiat oikeasti toteutuisivat. Hyvä esimerkki on keskustatunneli: sen toteutuminen olisi kaikinpuolinen katastrofi ja tuhoaisi kaupungin talouden lopullisesti, mutta koska järkevät ihmiset pitävät huolen ettei sitä koskaan rakenneta, voi sen kanssa tehdä oikein mukavasti ja huoletta identiteettipolitiikkaa.

Noin muuten olen sitä mieltä, että pienistä enemmistöistä puhuminen sopii paremmin nykyiseen eduskuntaan kuin Helsingin kaupunginvaltuustoon.
Avatar
tekijänä veka
#107519
Esplanadien kokeilu on loppunut vähin äänin. Jo varhain kesällä alkoi Pohjois-Espalla kahden talon peruskorjaus, joka sulki jalkakäytävän paikoin. Ravintolat poistivat ulos tuodut pöytänsä, ja jalankulkijat siirtyivät puiston puolelle ja Aleksille. Sitten avattiin katuja myös ajoradan kohdalla ja puiston reunalla alkoi äänekäs piikkaaminen.

Hesarin tuoreessa jutussa kaupunkiympäristön toimialan päällikkö kertoo, että "kaupunki sai kokeilusta hyviä oppeja ja kokemuksia jatkoa varten". Jatkosta on kuitenkin jo päätetty toisaalla: Espan liikenne on kytketty samaan pakettiin Kaivokadun kanssa. Nykyisen aikatauluarvion mukaan se tarkoittaa, että myös Esplanadit peruskorjataan alkaen ehkä noin viiden vuoden kuluttua, 2029-2034. Siinä remontissa kaikki menee uusiksi saman tapaan kuin Mannerheimintiellä parhaillaan. Olivatko tämä aikataulu ja peruskorjauksen tarve tiedossa silloin kun lässähtäneestä kokeilusta päätettiin?

”Nyt oli hyvä ajankohta saada Esplanadit kuntoon ennen kuuminta pikkujoulukautta”, päällikkö maalailee. Kuvat alla ovat eiliseltä. Pikkujoulukausi alkaa kolmen viikon kuluttua. Näyttääkö siltä, että Espat ovat silloin juhlakunnossa?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
#107524
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8012865

Esplanadien kokeilun ohella kaupunki purkaa ja ennallistaa myös Lönnrotinkadun pyöräkaistan autojen käyttöön. Ensi kesänä kokeilut siirtyvät Kallioon, jossa kaupunki kaiketi olettaa vastustuksen olevan ydinkeskustaa heikompaa. Lycka till.

Pidän todella ongelmallisena, että suhteellisen halpoja kokeiluja pyöritellään siellä sun täällä ja joka kerta vetäydytään pois vastustuksen lisääntyessä. Esimerkiksi nyt kaavaillut Kallion kesäkadut vaikuttavat sirottelevan istumis- ja leikkipaikkoja sekavasti historiallisille kaduille, jolloin suosio tuskin on kovin suuri ja lopputulos lienee sama kuin aiemmin. Väliaikaisten säläkatujen sijaan kaupunkia kannattaa kehittää johdonmukaisesti pysyviä kävelykatuja/pyöräkaistoja kohti, jolloin kokeilut ovat lähinnä viimeisteltyjen projektien esimuotoja, joista voi kerätä joustavasti käyttäjien palautetta. Hölmösti ehdin jo kuvitella Lönnrotinkadun pyörakaistankin olevan pysyvä juttu, ja innoissani vierailin kadun varrella olevissa ravintoloissa, jotka olivat kummasti rauhoittuneet aiemmasta. No, enpä palaa takaisin.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7