Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Eeros
#107284
apollonkatu kirjoitti: 21.08.24 18:17 Niin, mikä nyt sitten on sitä turhaa henkilöautoilua kenenkin mielestä ja kuka sen päättää. Onko sitä mielestäsi vaikka se, että täytyy 3 alle kouluikäisen muksun kanssa päästä pois Laajasalon saaresta länteen?
Ei tietenkään.
Turhaa on esimerkiksi ajella yksikseen muutama sata metriä lähikauppaan (jollaisia tapauksia tiedän olevan) omalla biilillä kun siihen on, "mukavuussyistä", tottunut.
Kilometritkin taittuvat myös julkisilla.
Terveillä kävellen, polkupyörillä jne...
Uusi keksintö ei ole koulu yms. kuljetuskaan, useammalle ihmiselle kerralla.

Todella turhaa on myöskin kaikenlainen ajanviete, hupi ja viihde -ajeleminen.

Hälytysajoneuvothan tuota uuttakin siltaa saavat käyttää jos pakko, kuten vaikkapa Suomenlinnan tunneliakin.

Ihmiset ovat pärjänneet ilman "ikiomia" autojansa aika monta tuhatta vuotta.
Niitä on liikaa ja käytetään aivan turhaankin.

Kriittinen infra on toki ylläpidettävä.
Poikkeuksen tekee myös maanpuolustus, josta ei voi tinkiä kun naapurissa asuu arvaamattomuus.

(Ja mitä Laajasaloon tulee niin tunnen seudun ja omakin lapsi on liikkunut sieltä jo naperosta saakka, aikoinaan, varsin helposti. Uusi silta kun ei ole ainoa reitti. Tulevaisuudessakaan. Se on vain tervetullut lisä).

Lisää kyssäriä?
Avatar
tekijänä sw
#107287
Kruunusilloista keskustellaan. Joo.
Hienoa, että tehdään uutta ja isoa. Kaikkien ei tarvitse tykätä.
Avatar
tekijänä Eeros
#107290
Henkilöautojen käyttäjät itäisessä Helsingissä voivat toki yrittää lohduttautua sillä että jos liikenne länteen päin on, mielestään, hankalaa nyt niin tulevaisuudessa todennäköisesti vieläkin hankalampaa.
Kun rapistuva Kulosaaren silta, ennemmin tai myöhemmin, joudutaan purkamaan ja tilalle aletaan rakentamaan uutta on melkoisen pitkä vaihe jolloin reissaaminen omilla autoilla länteen päin muuttuu nykyistäkin haasteellisemmaksi.

Itse kävin, aikoinaan, töissä vesitse. Lautoilla, vesibussilla ja omalla veneelläkin. Talvisin hiihdinkin. Myös pyöräily ja kävely olivat mainioita tapoja liikkua. Hyviä muistoja.

Mielenkiintoista nähdä kuinka nämä liikenneasiat ratkaistaan.
Ihan kaikkea kun ei voi maan tai meren allekaan sijoittaa...
Viimeksi muokannut Eeros, 22.08.24 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#107293
Eeros kirjoitti: 22.08.24 16:05 Kun rapistuva Kulosaaren silta, ennemmin tai myöhemmin, joudutaan purkamaan ja tilalle aletaan rakentamaan uutta on melkoisen pitkä vaihe jolloin reissaaminen omilla autoilla länteen päin muuttuu nykyistäkin haasteellisemmaksi.
https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto ... -uusiminen

Vuonna 2027 Kulosaarensilta uusitaan täysin ilman, että kulku sillan yli keskeytyisi. Uusi silta on suunnitelmissa kovin samanlainen ulkonäöltään, mutta pyöräilylle ja jalankululle on turvattu enemmän tilaa leventämällä siltaa etelää kohti. Lisänä on myös valmius raitiotielle.

Halusin vain tarkentaa, jotta kenellekään ei jää vaikutelmaa, että autoliikenne itään olisi jossain vaiheessa todella katkeamassa. Sillan uusimisesta tulee todennäköisesti samanlaisia paikallisia hankaluuksia kuin Hakaniemensillan kanssa, mutta vastaavia korjauksia kuuluu tieväylille ympäri Suomen. Moni asia ei siis kummemmin ole muuttumassa, vaikka jalankulusta ja pyöräilystä paljon puhutaan isolle yleisölle.
Avatar
tekijänä Eeros
#107294
Pyöröovi kirjoitti: 22.08.24 18:54
Eeros kirjoitti: 22.08.24 16:05 Kun rapistuva Kulosaaren silta, ennemmin tai myöhemmin, joudutaan purkamaan ja tilalle aletaan rakentamaan uutta on melkoisen pitkä vaihe jolloin reissaaminen omilla autoilla länteen päin muuttuu nykyistäkin haasteellisemmaksi.
https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto ... -uusiminen

Vuonna 2027 Kulosaarensilta uusitaan täysin ilman, että kulku sillan yli keskeytyisi. Uusi silta on suunnitelmissa kovin samanlainen ulkonäöltään, mutta pyöräilylle ja jalankululle on turvattu enemmän tilaa leventämällä siltaa etelää kohti. Lisänä on myös valmius raitiotielle.

Halusin vain tarkentaa, jotta kenellekään ei jää vaikutelmaa, että autoliikenne itään olisi jossain vaiheessa todella katkeamassa. Sillan uusimisesta tulee todennäköisesti samanlaisia paikallisia hankaluuksia kuin Hakaniemensillan kanssa, mutta vastaavia korjauksia kuuluu tieväylille ympäri Suomen. Moni asia ei siis kummemmin ole muuttumassa, vaikka jalankulusta ja pyöräilystä paljon puhutaan isolle yleisölle.
Eihän ne pelotella halua mutta itsestään selvää on että aika pitkään on paljon nykyistä huonompi vetävyys tuossa kohden.
Olihan tuossa melkoisia ruuhkia jo 1970 -luvullakin, jolloin itse asuin Kulosaaressa.
On kuvadokumenttejakin niistä tallella. Ja lyijybensa haisi, siniset pakokaasupilvet...
Sitä aiemmalta ajalta sukulaisten ottamaa dokumenttia vielä vanhemmasta puusillasta yms...

Itse olen yksityisautoilusta täysin luopunut. Liikun matkani julkisilla tai omin voimin.
Muitakin siihen kykeneviä kannustaisin samaan. Kaikki eivät toki kykene.
Näillä Helsingin lyhyillä ja tasaisilla etäisyyksillä ja maastoilla.
Valintakysymys johon helposti tottuu.
Hyväksi omalle ja ympäristön voinnillekin.
zeizei tykkää tästä
tekijänä Biosphere
#107329
Keskipyloni nousee jo melko korkealle, lähes 90 metriin. Lopulliseen korkeuteen eli 135 metriin on kuitenkin vielä matkaa. Vertailukohtana torninosturin puomi on tässä 120 metrin kieppeillä.

Kuva

Sillan teräsosia on myös jo maalattu lopulliseen tumman harmaaseen väriin. Maalauksessa hyödynnetään kelkkaa, joka on kiinnitetty teräsrakenteen alalaippaan, jossa se liikkuu sivusuunnassa renkaiden avulla.

Kuva
OssiS, veka, tiiliskivi ja 4 muuta tykkää tästä
tekijänä JamoL
#107418
Voisiko joku silloista oikeasti ymmärtävä selitttää mikä on keskipylonin ja vinoköysien rooli, kun siltakansi on paikallaan jo ilman niitä..? Eikö kansi kanna liikenteen + tuulen kuormaa ilman lisätukea, vai mistä kyse? Jos näin on, kuinka suuri kantavuusero tyypillisesti on?

Kuvittelisin pylonin ja köydet aika kalliiksi ratkaisuksi, jos sillan voisi rakentaa myös ilman niitä? Tuskin noita kannattaa pelkäksi koristeeksi virittää? 🤔
Avatar
tekijänä Krio
#107419
Biosphere kirjoitti: 31.08.24 09:52
Kuva
Onpa hirveän näköinen tuo rakennusklöntti oikeassa reunassa, olisipa ne tornit oikeasti erilaisia.
Avatar
tekijänä MindW
#107420
Vinoköysisillan avulla jännevälistä saadaan pitkä. Sillan kansi taitaa olla tuettuna tällä hetkellä väliaikaisilla pilareilla, joita ovat ylemmän kuvan keskivaiheilla ruostuneen teräksen väriset rakenteet.
Biosphere, JamoL tykkää tästä
tekijänä Biosphere
#107440
Keskipyloni on jo yli 100 metriä korkea. Tästä tulee kyllä hieno maamerkki Helsinkiin ja keskeinen osa sen maisemallista identiteettiä. Voisin kuvitella, että valmis silta tulee pyörimään kaikenmaailman esittelyvideoissa ja muissa Helsinkiä koskevissa mainosmatskuissa.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20