- 19.08.24 12:24
#107267
^Jäin miettimään Jätkäsaaren tilannetta sataman valossa. Kuten Pyöröovi mainitsee, Jätkäsaari on vain tavanomainen uusi asuinalue ja, johon ei ole erityistä syytä mennä käymään. Tai siis olisi ilman satamaliikennettä. Miten satama on vaikuttanut Jätkäsaaren suunnitteluun ja toteutukseen?
Samat laivamatkustajat ovat liikkeellä myös Tallinnassa. Samanlainen ominaisuus molemmissa satamissa on myös autoliikenteen ruuhkautuminen ajoittain. Mutta miksi satama-alueet ympäristöineen Helsingissä ja Tallinnassa ovat niin erilaisia? Tallinna sataman liepeillä on muuttunut nopeasti valtavaksi kauppakeskukseksi ja viihtymispaikaksi ravintoloineen ja hotelleineen. Jätkäsaaressa sataman lähellä on Verkkokauppa pissapoikineen, ei yhtään hotellia eikä ravintolaa.
Jätkäsaaressa Terminaali 2:n viereen kaavoitetut tornihotelli ja mailapelitorni areenoineen eivät ota lähteäkseen liikkeelle. Satamahotellille olisi jo nyt iso tarve. Royal Areenan toimari Kim Sussmann kertoi viime vuoden helmikuussa Helsingin Uutisille, että "jos mitään yllättävää ei tapahdu, mailapelikeskus olisi käytössä syksyllä 2024". Ei ole käytössä, vaikka mitään yllättävää ei ole tapahtunut.
Royal Center ei ole ainoa hanke Jätkäsaaressa, jossa nuorehkot liikemiehet ovat saaneet hyppysiinsä suunnitteluvarauksen rahakkaalle kiinteistöprojektille, mutta selvästi isoin se on. Yhteistä näille hankkeille on se, että tarkoitus on toteuttaa projekti muiden rahoilla. Sussmannin edellinen suurprojekti oli Tapiolan jalkapallostadion. Espoon kaupunki päätti haudata sen 2016. 50 miljoonaa euroa maksava monitoimiareena piti rakentaa yksityisellä rahalla, mutta vuonna 2016 koossa ei ollut edes miljoonaa euroa.
Satamahotellin lisäksi Tallinnan-matkailijaa kiinnostavia projekteja on Jätkäsaaressa vähänlaisesti. Mitä on tulossa Sonckin komeisiin makasiineihin, toimistotiloja? Voisiko satamahotellin asettuva vieras innostua kävelemään upeaa rantaraittia edemmäksi, kun se valmistuu? Ehkä. Pitkästä Neptunuksenpuistosta tulee hieno paikka, sillä rantapuiston rakentamisen kaupunki osaa. Heti terminaaalia vastapäätä näyttää olevan tulossa myös pari rantaravintolaa. Paikalllinen Ursula?
Olen edelleen sitä mieltä, että näyttävä ja kuvauksellinen maamerkki puiston kärkeen on hyvä ajatus. Paikka on koko Helsingin niemen lounaiskärki, joka tervehtii Tallinnasta ja muualtakin meritse saapuvia.