Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#107228
Jotain positiivista sentään. Kartan mukaan vielä tämän vuoden aikana saadaan käyntiin neljä uutta asuintaloa: YIT:n kaksi taloa palvelukorttelissa ja Lidlin vieressä olevan kuopan kaksi taloa (Yrjö&Hanna ja NAL). Karttaan yrittää mielellään luottaa, kun nyt ollaan jo heinäkuun lopulla.

Kuva
tekijänä Kjk
#107229
Moi,

Toivoa saattaa, mutta aika suuri epäilys. Noihan olleet "punaisella" jo tovin.

YIT Samlassa 69 asunnosta varattu about 20 ja Föli ei edes ennakkovarauksessa. YIT ei edelleenkään aloittanut yhtään kovanrahan kohdetta tänä vuonna käsittääkseni. Mahtaakohan kohteet alkaa ilman, että varauksia yli 50%? Föli varmaan pitäisi saada edes ennakkomyyntiin?

Y&H:n kohde piti alkaa jo viime vuoden lopussa. Hiljaista ollut. NAL:n kohteesta ei ole puhuttu mitään.

Varmaan riippuu siitä miten markkina kehittyy loppuvuodesta.
Avatar
tekijänä veka
#107235
Saukonkanavan pohjoispään rakentaminen ja vanhan Saukonlaiturin kunnostaminen ovat jatkuneet koko vuoden. Kyseessä taitaa olla selvästi mittavin infrahanke saarella tänä vuonna. Saukonlaiturin puolella vaativat vedenalaiset rakenteet ovat jo likimain valmiit ja uusia lankkulaitureita on päästy rakentamaan. On ollut suuri ilo päästä seuraamaan läheltä näin mielenkiintoisen projektin etenemistä.

Urakoitsija on GRK. Suuren kiitoksen ansaitsee myös kaupunki, joka on halukas satsaamaan kunnolla saaren rantaraittien ja -puistojen rakentamiseen viimeisen päälle komeiksi ja toimiviksi. Kun tämä aikanaan valmistuu laivaterminaaleille saakka ja saadaan myös saaren läpi kulkeva uusi kanava valmiiksi, saarta kehtaa esitellä vierailijoille. Saukonpaaden puolella näkee edelleen turistiporukoita oppaineen ihastelemassa komeaa rantapuistoa.

Kuva

Kuva

Kuva
wab, hmikko, TurkuCubed tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107252
Jätkäsaaren katu- ja puistosuunnitelmien laadinta on edennyt saaren eteläpäähän asti. Tänään nähtäväksi saatujen suunnitelmien joukossa on saaren eteläkärjessä sijaitseva Neptunuksenpuisto, joka ei tietenkään ole mikä tahansa paikka. Siitä on koko kaupungin parhaat näkymät Helsingin eteläiselle vesialueelle. Tästä voi tarkkailla tavanomaisen laivaliikenteen ja purjehduskisojen lisäksi suurten risteilylaivojen ja mm. NATO-sotalaivojen saapumista ja manööverejä Jätkäsaaren ja Pihlajasaaren välissä. Muutenkin tässä pääsee nauttimaan Helsingin parhaista merellisistä tunnelmista menemättä saarille.

Tämän takia paikalta voi odottaa jotain erityistä, mutta ainakin tämän esityksen mukaan tarkoitus on tyytyä melko tavanomaiseen rantapuistoon: muutama penkki ja kivinen portaikko laidalla. Kaavaselostuksen mukaan puiston laidalle Neptunuksenkadun varteen voidaan rakentaa "yksikerroksisia ravintola-, kahvila-, myymälä-, liikunta- tai vapaa-ajantiloja sisältäviä rakennuksia". Niiden paikka on puiden takana piirroksen oikeassa reunassa. Nyt julkaistussa puistosuunnitelmassa ei kuitenkaan ole mainintaa näistä rakennuksista. Lisäksi puiston toisessa päässä Samoankujan kohdalla lähempänä Saukonnokan venesatamaa on varaus kioskille.

Suoraan sanottuna: onpa aika vaatimaton esitys. Tämä puisto toimii käyntikorttina saavuttaessa Helsinkiin laivalla Tallinnasta. Tähän kärkeen tarvittaisiin ainakin jonkinlainen kuvauksellinen ja muistettava kohokohta, josta paikan tunnistaa: majakan tapainen tai moderni näköalatorni tms.

https://paatokset.hel.fi/fi/kuulutukset ... 14-2782024

Kuva
Viimeksi muokannut veka, 15.08.24 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TurskaT tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107254
Neptunuksenpuiston suunnitelman kartta. Rantapuisto on iso: pituutta saaren lounaiskärjessä yli 500 metriä. Valokuva on näpätty kesäkuussa idän suunnalta Eckerö Linen M/s Finlandian kannelta.

Kuva

Kuva
TurskaT tykkää tästä
tekijänä Xerdoz
#107255
Onhan tuossa jopa 300 metriä ilman puistoa.
Kummallista, että ulkomailla pystytään elämään ihan hyvin, ilman, että joka toinen kortteli jätetään ryteiköksi.
hylje tykkää tästä
tekijänä TurskaT
#107257
Vekalla on hyvä huomio kyllä, tuo kärki on paraatipaikalla Euroopan yhdestä liikennöidyimmistä satamista ja monille turistivieraille ensimmäinen maisema, mitä laivasta näkee kun oikeasti rantautuu. Joku elementti, taideteos tai mikä nyt vain ”matkan arvoinen” olisi paikallaan.
Olisihan se helsinkiläisillekin kiva tehdä jostain syystä retki jätkäsaaren eteläkärkeen, joku syy matkata sinne.
Senhän ei lopulta tarvitse olla kummoinen, mutta näinä instagram-aikoina tuohon päätyyn saisi jonkun mielenkiintoisen elementin jonka kanssa vaikka ottaa kuvia
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#107258
Löydättepä valittamisen aihetta rantapuistosta, joka vaikuttaa varsin käytännölliseltä paikalliseen tarkoitukseensa. Harmillisesti Jätkäsaari on aiemmin keskittänyt suuren osan parhaasta puistopinta-alastaan keskiosiin, vaikka houkuttelevimmat paikat viheralueille löytyvät meren luota. Varmaan taustalla on satamatoimintojen logistiikan turvaaminen eikä mikään kiusanteko. Mielestäni on siis suorastaan tarpeellista saada "ryteköitä" Jätkäsaaren päätyyn.

Toisaalta kyseessä ei ole mielestäni mikään prime-paikka, jonne suuri osa helsinkiläisiä oikeasti matkustaisi, vaan lähinnä siellä seikkailevat paikalliset ja foorumilaisten kaltaiset harrastelijat. Jätkäsaari on lopulta varsinainen pussinperä enkä ainakaan itse usko tuonne eksyvän muuten kuin tutustumiskäynnillä. Risteilijätkin menevät tuosta ohitse, jos ette ole huomanneet.
tekijänä TurskaT
#107259
En kokisi ehkä valittamisena vaan ennemminkin että tässä huomaa mahdollisuuden menetyksen. Kaupunkilaiset tekevät kuitenkin arkisin ja viikonloppuisin retkiä kivoihin kohteisiin kaupungin sisällä, koska siellä on ”jotain”.
Eikä sen tarvitse usein olla kovin kummoista. Mielelläni itsekin retkeilee vaikka jollekin kivalle paikalle kaupungissa jos siellä on jotain. Tallinnassakin talsii ihan mielellään vaikka nobblessnerin alueelle, koska siellä on rannan lisäksi myös esimerkiksi hauska laivabaari tai vaikkapa vanhoja tehtaanosia käytetty somistamaan aluetta. Eikä se ole todellakaan lähellä keskustaa.

Ehkä pointti eniten se, että ei tarvitse olla kallista tai kummoista, mutta alueelle voi houkutella kävijöitä pienillä asioilla, jotta sen ei tarvitse olla läpikulkupaikka. Kuitenkin tavoitteena Jätkäsaaresta on ollut tehdä kantakaupungin jatke eikä risteilymatkustajien, tai muidenkaan, läpikulkupaikka. Tuossa aivan mieletön rantapaikka ja mahdollisuus tehdä siitä oikeasti kohde eikä vain nätti rantapuisto.

Saukonlaiturin pysäköintilaitos on mielestäni hauska esimerkki. Pysäköintilaitos joo, mutta some on ja oli täynnä erilaisia muotikuvia jota lokaatiossa otettiin, ihmiset tulivat muualta vaan mielenkiintoisen estetiikan vuoksi paikalle pysäköintihalliin(!)
veka, Fyrr3 tykkää tästä
tekijänä luenmuttenkirjoita
#107260
Mikään ei varmaan estä jälkikäteen luomasta puistoon jotain vierailijoita houkuttelevaa teosta tai nähtävää, jos sellaisen joku taiteilija keksii tai kaupunki(laiset) puiston valmistuttua kokee tarpeelliseksi. Ylipäänsä vierastan näissä aluerakentamiskohteissa odotusta siitä, että kaupunginosa pystytäisiin piirtämään paperilla ja rakentamaan täysin valmiiksi. Puistot, katutilat, palvelut ym. kehittyvät ja muotoutuvat aikanaan sellaisiksi kun tarvetta on. Ja sadan vuoden säteellä iso osa talojakin puretaan tai rempataan kokonaan uudenlaiseen käyttöön. Parhaat ideat ja ratkaisut jäävät, muut hakevat ajan myötä muotoaan. Totta kai yksittäisen ihmiselämän mittakaavassa jätkäsaaren kokoinen projekti vie puoli elämää saada edes kertaalleen kokonaan rakennettua, ja paperille piirrettyjen suunnitelmien mukaisesti oikeasti valmista (viimeisetkin puut kasvaneet täysikokoisiksi) ei tule näkemäänkään, jos ei ihan kymmenvuotias ole kun projektia aletaan suunnitella.

Hyvin teennäisenä pitäisin, jos Neptunuksenpuistoon nyt päätettäisiin tarvittavan joku väkinäinen tornihäkkyrä, hollywood-kirjaimet tai kymmennen eri merenjumalan patsasta tms., joita kaupunki päättäisi kansalaisten tulevan ihailemaan kaukaakin. Sen sijaan kun puisto on valmis ja asettunut ja puut vähän kasvaneet, niin tuollaiset tai paremmat ideat varmaan voivat jonkun taiteilijan mielessä hahmottua tuolla käppäillessä ja kaupunki sitten harkita tilaavansa teoksen. Ehtiihän sitä. Niin ne nähtävät "jotkut" pääosin muuallekin kaupunkiin ovat syntyneet: jo olemassa olevaan tilaan.
Skapadapuipui, Pyöröovi tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107262
Pyöröovi kirjoitti: 16.08.24 10:55 Toisaalta kyseessä ei ole mielestäni mikään prime-paikka, jonne suuri osa helsinkiläisiä oikeasti matkustaisi, vaan lähinnä siellä seikkailevat paikalliset ja foorumilaisten kaltaiset harrastelijat. Jätkäsaari on lopulta varsinainen pussinperä enkä ainakaan itse usko tuonne eksyvän muuten kuin tutustumiskäynnillä. Risteilijätkin menevät tuosta ohitse, jos ette ole huomanneet.
Länsisataman kautta kulkee vuosittain 7,2 miljoonaa linjaliikenteen matkustajaa (2023). Tallinnan osuus koko Helsingin Sataman linjaliikenteen matkustajista on runsaat 80%. Ja tämä on vasta alkusoittoa. Kun myös Viking Linen Tallinnan-liikenne siirtyy Jätkäsaareen ja saadaan uusi terminaali T1 ja autoliikenteen tunneli Länsiväylälle valmiiksi, matkustajamäärät ovat taas uusissa lukemissa.
TurskaT tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107267
^Jäin miettimään Jätkäsaaren tilannetta sataman valossa. Kuten Pyöröovi mainitsee, Jätkäsaari on vain tavanomainen uusi asuinalue ja, johon ei ole erityistä syytä mennä käymään. Tai siis olisi ilman satamaliikennettä. Miten satama on vaikuttanut Jätkäsaaren suunnitteluun ja toteutukseen?

Samat laivamatkustajat ovat liikkeellä myös Tallinnassa. Samanlainen ominaisuus molemmissa satamissa on myös autoliikenteen ruuhkautuminen ajoittain. Mutta miksi satama-alueet ympäristöineen Helsingissä ja Tallinnassa ovat niin erilaisia? Tallinna sataman liepeillä on muuttunut nopeasti valtavaksi kauppakeskukseksi ja viihtymispaikaksi ravintoloineen ja hotelleineen. Jätkäsaaressa sataman lähellä on Verkkokauppa pissapoikineen, ei yhtään hotellia eikä ravintolaa.

Jätkäsaaressa Terminaali 2:n viereen kaavoitetut tornihotelli ja mailapelitorni areenoineen eivät ota lähteäkseen liikkeelle. Satamahotellille olisi jo nyt iso tarve. Royal Areenan toimari Kim Sussmann kertoi viime vuoden helmikuussa Helsingin Uutisille, että "jos mitään yllättävää ei tapahdu, mailapelikeskus olisi käytössä syksyllä 2024". Ei ole käytössä, vaikka mitään yllättävää ei ole tapahtunut.

Royal Center ei ole ainoa hanke Jätkäsaaressa, jossa nuorehkot liikemiehet ovat saaneet hyppysiinsä suunnitteluvarauksen rahakkaalle kiinteistöprojektille, mutta selvästi isoin se on. Yhteistä näille hankkeille on se, että tarkoitus on toteuttaa projekti muiden rahoilla. Sussmannin edellinen suurprojekti oli Tapiolan jalkapallostadion. Espoon kaupunki päätti haudata sen 2016. 50 miljoonaa euroa maksava monitoimiareena piti rakentaa yksityisellä rahalla, mutta vuonna 2016 koossa ei ollut edes miljoonaa euroa.

Satamahotellin lisäksi Tallinnan-matkailijaa kiinnostavia projekteja on Jätkäsaaressa vähänlaisesti. Mitä on tulossa Sonckin komeisiin makasiineihin, toimistotiloja? Voisiko satamahotellin asettuva vieras innostua kävelemään upeaa rantaraittia edemmäksi, kun se valmistuu? Ehkä. Pitkästä Neptunuksenpuistosta tulee hieno paikka, sillä rantapuiston rakentamisen kaupunki osaa. Heti terminaaalia vastapäätä näyttää olevan tulossa myös pari rantaravintolaa. Paikalllinen Ursula?

Olen edelleen sitä mieltä, että näyttävä ja kuvauksellinen maamerkki puiston kärkeen on hyvä ajatus. Paikka on koko Helsingin niemen lounaiskärki, joka tervehtii Tallinnasta ja muualtakin meritse saapuvia.
Fyrr3, TurskaT tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#107269
Viron satama ja ehkä Tallinna laajemminkin on kehittynyt suomalaisten (Helsinkiläisten) leikkikentäksi koska täältä on luontevaa mennä edullisemman hintatason maahan nauttimaan laadukkaammista palveluista. Minun on vaikea nähdä miksi baltialainen turisti tulisi erityisesti Helsinkiin viihtymään ja kuluttamaan, koska Suomi on korkean hintatason maa ja Helsinki on meidän mittapuulla kallis, jopa helsinkiläisille. Saa olla aika hurjan laadukasta tarjontaa, ja kyllähän sitäkin on jonkin verran, ei vaan Jätkäsaaressa. Ökyturismi on tulevaisuus tai jotain.

Tallinnan leikkikenttä on kuitenkin matkan varrella, jos riikalainen IT-asiantuntija haluaa mennä lähiulkomaille huilaamaan.
tekijänä Kjk
#107273
veka kirjoitti: 19.08.24 12:24 ^Jäin miettimään Jätkäsaaren tilannetta sataman valossa. Kuten Pyöröovi mainitsee, Jätkäsaari on vain tavanomainen uusi asuinalue ja, johon ei ole erityistä syytä mennä käymään. Tai siis olisi ilman satamaliikennettä. Miten satama on vaikuttanut Jätkäsaaren suunnitteluun ja toteutukseen?

Samat laivamatkustajat ovat liikkeellä myös Tallinnassa. Samanlainen ominaisuus molemmissa satamissa on myös autoliikenteen ruuhkautuminen ajoittain. Mutta miksi satama-alueet ympäristöineen Helsingissä ja Tallinnassa ovat niin erilaisia? Tallinna sataman liepeillä on muuttunut nopeasti valtavaksi kauppakeskukseksi ja viihtymispaikaksi ravintoloineen ja hotelleineen. Jätkäsaaressa sataman lähellä on Verkkokauppa pissapoikineen, ei yhtään hotellia eikä ravintolaa.

Jätkäsaaressa Terminaali 2:n viereen kaavoitetut tornihotelli ja mailapelitorni areenoineen eivät ota lähteäkseen liikkeelle. Satamahotellille olisi jo nyt iso tarve. Royal Areenan toimari Kim Sussmann kertoi viime vuoden helmikuussa Helsingin Uutisille, että "jos mitään yllättävää ei tapahdu, mailapelikeskus olisi käytössä syksyllä 2024". Ei ole käytössä, vaikka mitään yllättävää ei ole tapahtunut.

Royal Center ei ole ainoa hanke Jätkäsaaressa, jossa nuorehkot liikemiehet ovat saaneet hyppysiinsä suunnitteluvarauksen rahakkaalle kiinteistöprojektille, mutta selvästi isoin se on. Yhteistä näille hankkeille on se, että tarkoitus on toteuttaa projekti muiden rahoilla. Sussmannin edellinen suurprojekti oli Tapiolan jalkapallostadion. Espoon kaupunki päätti haudata sen 2016. 50 miljoonaa euroa maksava monitoimiareena piti rakentaa yksityisellä rahalla, mutta vuonna 2016 koossa ei ollut edes miljoonaa euroa.

Satamahotellin lisäksi Tallinnan-matkailijaa kiinnostavia projekteja on Jätkäsaaressa vähänlaisesti. Mitä on tulossa Sonckin komeisiin makasiineihin, toimistotiloja? Voisiko satamahotellin asettuva vieras innostua kävelemään upeaa rantaraittia edemmäksi, kun se valmistuu? Ehkä. Pitkästä Neptunuksenpuistosta tulee hieno paikka, sillä rantapuiston rakentamisen kaupunki osaa. Heti terminaaalia vastapäätä näyttää olevan tulossa myös pari rantaravintolaa. Paikalllinen Ursula?

Olen edelleen sitä mieltä, että näyttävä ja kuvauksellinen maamerkki puiston kärkeen on hyvä ajatus. Paikka on koko Helsingin niemen lounaiskärki, joka tervehtii Tallinnasta ja muualtakin meritse saapuvia.
Uimahallista tulee jonkinmoinen magneetti todennäköisesti. Taitaa olla ainoa 8-rata Etelä-Helsingissä. Clarion ja verkkokauppa vetää väkeä myös jonkin verran. Toki maamerkkejä tarvitaan lisää. Toivottavasti ihmiset tajuaisi olla valittamatta joka varjosta ja puskasta.

Hankkeista. Kukaan hullu ei käynnistä hanketta nyt, kun ollaan koronlaskujen äärellä. Voisi kuvitella, että hankkeita käynnistellään 2025. Pankkilainaa saa mahdollisesti paremmilla ehdoilla. Monellahan silloin jokatapauksessa luvat katkolla.
Avatar
tekijänä veka
#107275
^Rahan hinta vaikuttaa eniten asuinrakentamisessa, missä uusien asuntojen kysyntä on vähäistä korkeiksi koettujen lainakorkojen takia. Muun rakentamisen puolella yhteys ei ole näin selvä. Muutama vuosi sitten nollakorkojen aikaan valiteltiin rakentamisen kustannusten nousseen sietämättömiksi ja ylihinnoiteltujen urakkatarjousten haittaavan hankkeiden käynnistämistä. Nollakoroista ei ollut enää hyötyä, kun kuumentunut kysyntä oli kasvattanut kustannuksia. Nyt ollaan taas aallon pohjassa: lainaraha on vähän kalliimpaa, mutta rakentamisen kustannukset vuorostaan laskeneet.

Oman ymmärrykseni mukaan jättihotellin rakentamisen aloittaminen on nyt fiksumpaa kuin kuumilla markkinoilla. Kunhan on rahaa. Rahoittaja voi löytyä myös ulkomailta, missä rahamarkkinoiden tilanne voi olla toisenlainen kuin Suomessa ja isoja sijoittajia enemmän.

Uimahalli tulee tosiaan olemaan iso vetonaula Jätkäsaaressa, varsinkin jos siitä tulee iso ja se on tarkoitettu kaikille. Etelä-Helsingissä sellaista ei nyt ole, mikä on kyllä ihan käsittämätöntä.

Isossa kuvassa olen asukkaana aika tyytyväinen siihen, että Helsinki haluaa kuljettaa läpikulkumatkailijoiden suuret massat pois saaresta mahdollisimman tehokkaasti ratikoilla ja autoliikenteen tunnelilla. Eikä ryhdy luomaan Jätkäsaaresta omaa versiota Tallinnan satamanseudun kauppa- ja viihdekeskuksesta. Pussinperä saattaa kuulostaa ikävältä puhuttaessa asuinalueesta, mutta asukkaiden kannalta se tarkoittaa, että läpikulkuliikenne on vähäistä ja elämänmeno rauhallista.
  • 1
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137