Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#107211
Onpa erikoinen Hesarin juttu. Se on oikeastaan julkaistu jo aikaisemmin, helmikuussa 2023, jolloin Konepajan alueen kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu ratkesi. Voittajaa 'A Roof for Helsinki' esiteltiin jo tuolloin runsain kuvin. Nyt julkaistussa uusintajutussa uutta tietoa on tornin tarkka korkeus - 109,6 metriä. Lisäksi on nikkaroitu amatöörimäisen näköinen varjostusanimaatio. Kaikki muu on vanhan toistoa.

helmikuun 2023 juttu:
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000009390952.html

Kilpailun viisi ehdokasta esiteltiin lokakuussa 2022, jolloin niistä kerrottiin myös Hesarissa. Tässä vaiheessa kysyttiin myös kansalaisten mielipidettä. Lopullinen voittaja 'A Roof for Helsinki' sijoittui neljänneksi saaden 8% kaupunkilaisten äänistä. Myös täällä Talossa kisan ehdokkaita ja voittajaa ruodittiin Alakerran puolella.

Jos tuo yli sata metriä lähtee toteutumaan, sen valmistumista on varmaan syytä seurata huolella. En kuitenkaan löytänyt mitään tietoa alueen etenemisestä kaupungin järjestelmissä. Kesäkuussa julkaistu kaavoituskatsaus mainitsee vain: "Hankkeesta järjestettiin arkkitehtuurikilpailu, joka päättyi vuonna 2023. Kilpailutyö toimii pohjana jatkosuunnittelulle."

Itse toivon, että se unohtuu jonnekin mahdollisimman nopeasti ja alueelle saadaan suunnitelma, joka kunnioittaa vieressään olevia punatiilirakennuksia paremmin. Kilpailutöiden joukossa oli sellaisiakin ehdokkaita.

Edit:
PS. Eli suoremmin sanottuna, voittoisa suunnitelma on ihan kammottava. Se maksimoi grynderin toiveet eli rakennusoikeuden määrän, vaikka tämä lupaa paikalle vain huokeinta mahdollista peruspasilaa. Hankalassa taloustilanteessa se sopii jopa kaupungille, jonka toiveissa ykkösenä on alueen saaminen käyntiin. Jos paikalle tulisi vaativampaa arkkitehtuuria, rakentaminen voisi viivästyä. Mutta mitä mieltä oli SAFA, joka oli myös mukana kilpailua järkkäämässä? Miksi sielläkään ei ole älähdetty.

Koko kilpailu oli siis pelkkä kulissi ja täydellinen farssi. Ei tarvitse mennä kuin Tallinnaan tai etelämmäksi Eurooppaan, kun jo näkee, miten monin tavoin fiksusti näin vaativalle paikalle vanhojen makasiinien kylkeen voidaan rakentaa.
hmikko, Pyöröovi, Jary ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#107212
No nyt en kyllä yhtään ymmärrä kritiikkiä. Tuo on juuri se kohta Helsinkiä, jossa ei ole mitään sellaista erityisen herkkää, jonka vuoksi ei pitäisi rakentaa niin saatanasti kuin vain ikinä kehdataan, ja lisäksi se sijaitsee aivan keskeisesti Teollisuuskadun akselin varrella. Tärkeää on, että katutaso on hieno ja kutsuva, ja tuossa ehdotuksessa puulevyistä tehty pohjakerroksen kattorakenne on juuri sitä, ja jättää koko katutason käveltäväksi.

Kuva

Oikeasti hienot vanhat veturitallit säästetään kokonaan ja avataan Teollisuuskadun suuntaan Töysänkadun kohdalta läpikuljettavalla reitillä, totaalinen umpinainen muuri poistuu. What's not to like? Torniosakin on ihan perus-OK laatikko, en todellakaan kaipaa mitään anatomisesti muotoiltuja dildoja Helsinkiin. Ja siis eihän tämä nyt rakenteellisestikaan mikään ihan bulkkituote ole:

Kuva
apollonkatu tykkää tästä
Avatar
tekijänä Jary
#107213
arkkinikkari kirjoitti: 27.07.24 18:01 No nyt en kyllä yhtään ymmärrä kritiikkiä. Tuo on juuri se kohta Helsinkiä, jossa ei ole mitään sellaista erityisen herkkää, jonka vuoksi ei pitäisi rakentaa niin saatanasti kuin vain ikinä kehdataan, ja lisäksi se sijaitsee aivan keskeisesti Teollisuuskadun akselin varrella.
Mikä mielestäsi sitten on herkkää, jos ei Konepajan vanhat tallit?
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#107218
Mielestäni Konepaja ei ole mitenkään menossa pilalle suunnitelman myötä. Niin kauan kuin itse hallit pysyvät matalina ja hyvin restauroituna on turha pelätä naapurissa olevien massojen vaikuttavan kohtuuttomasti alueen kokonaiskuvaan.

Pidän kuitenkin harmillisena, että suunnitelma pyrkii uusimpien trendien aallossa kopioimaan Helsinki-Vantaan terminaalin ja Oodin arkkitehtuuria, vaikka vaalea puu ja punertava tiili sopivat kovin huonosti yhteen. Toki vanhoihin rakennuksiin kannattaa usein luoda kontrastia nykyaikaisia menetelmiä hyödyntämällä, mutta jonkinlainen yhteys kannattaisi silti löytää menneen ja tulevan välille. Esimerkkinä tulee mieleen Lontoon King's Crossin rakennukset, jotka sopivat pääosin todella hyvin yhteen vanhan teollisen miljöön kanssa.

Lisäksi suhtaudun epäillen suunnitellun kannen viihtyisyyteen. Toisin kuin autottoman Oodin edusta, Junakadun varsi on vilkkaasti liikennöity ja luo heikot olosuhteet minkäänlaisten kansien suosiolle. Suunnitelman kansi on vieläpä kovin kummallinen labyrintti, jonne tuskin huvittaa saapua uudestaan yhden katsomiskerran jälkeen. Ehkä joku Redin ja Itä-Pasilan kansia rakastava voi kertoa, mikä näissä viehättää.

Onneksi kulkuyhteydet näyttävät ihan järkevästi pohdituilta, joten kävijät varmasti löytävät ripeästi varsinaisen Konepajan puolelle, mikä lienee tärkein asia. Suunnitelma ei siis suinkaan ole huono ja aluetta heikentävä. Ainutlaatuisilta kohteilta, joiden kehittämiseen panostetaan arkkitehtuurikilpailun verran, sietää vain odottaa huomattavasti enemmän kuin pelkkää käytännön läpikulkua.
wab tykkää tästä
tekijänä apollonkatu
#107220
Redin kannen jonkinlaisena fanina voin kertoa että niissä viehättää juuri se ettei siellä ole autoja. Oikein toteutettuna kansiparkki voi olla ihanan virkistävä pikku metsäkeidas keskellä kaupungin vilskettä. Karsea ympäristö kontrastina, kuten teollisuuskadun, oikeastaan vaina voimistaa rauhoittavaa kokemusta. Esimerkkinä vaikka Ginza Six kauppakeskuksen puutarha, jossa mm. samppanja baari sekä puinen pikku temppeli.
https://placemedia.net/works/1293/?lang=en
Pyöröovi tykkää tästä