Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä 1000ft300m
#106401
Yllätyin kun Insinööriuutiset kirjoitti, että Kirjalansalmen uudesta sillasta tuleekin Suomen pisin! Kyseessä jänneväli.
Avatar
tekijänä veka
#106683
Kruunuvuorensillan pylonin rakentaminen on kahdeksan valun jälkeen edennyt jo sillan kansitasoon. Valukertoja tulee olemaan yhteensä noin 50, seuraava helmikuussa. Pylonin arvioidaan valmistuvan 2025.

Rakentajien kuvaus työtavasta on kiinnostavaa luettavaa: "Pyloni rakennetaan kansitason yläpuolisilta osiltaan ns. kiipeävän muotin tekniikalla. Valuosan betonoinnin jälkeen annetaan massan kovettua tiettyyn lujuuteen. Tämän jälkeen muotit irrotetaan valupinnasta. Muotti ”kiipeää” tunkkaamalla, kiskojen avulla ylöspäin seuraavan valujakson rakentamista varten."

Lisäksi mm. kerrotaan, että pylonin alaosan kaksi haaraa (jalkaa) ovat rakenteeltaan onttoja, toisessa jalassa on huoltoportaat ja toisessa jalassa huoltohissi, joka kulkee 98 metrin korkeuteen. Portaat jatkuvat huipulle asti.

https://www.sttinfo.fi/tiedote/70090865 ... 52&lang=fi

Kuva

Kuva
hmikko, Biosphere, jfo ja 1 muuta tykkää tästä
tekijänä Biosphere
#106978
Pari kuvaa viime viikonlopulta. Sillan keskipyloni nousee jo selkeästi näkyviin, mutta vielä on matkaa lopulliseen 135 metrin korkeuteen. Ensimmäisessä kuvassa näkyy myös jalankulku- ja pyöräilyväylien asfaltointia sillan etelänpuoleisella reunalla.

Kuva
Kuva
veka, TurkuCubed, wab ja 2 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Eeros
#107132
Sunnuntaina 23.6.2024 komeasti kasvava pyloni.
Kuvattu kaukaa Herttoniemenrannasta.
Edessä oikealla Kulosaarta.

Kuva
Jim, veka, wab tykkää tästä
Avatar
tekijänä Jary
#107138
^ On kyllä ihan komia. Harmi vaan kun menee hyvä silta tavallaan hukkaan, kun autoilu on kielletty. Jotenkin tuntuu pahalta 8)
apollonkatu tykkää tästä
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19