Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#105768
Lyhyen vierailun perusteella ratikka yhdistäisi oivasti Turun tärkeimmät nähtävyydet ja asemat, joiden ympäristö kehittyisi samalla huomattavasti viihtyisämpään suuntaan. Matkailijana en kovin innokkaana lähtenyt selvittelemään bussien reittejä, mutta ratikan kanssa olisin varmasti liikkunut paljon enemmän kaupungissa. Turussa on sen verran runsaasti suoria katuja, että ihmettelen kyllä kovin, miten tässä on edes väännetty näin pitkään.
Avatar
tekijänä Kantti
#105841
Ratasillat on purettu. Viimeksi Helsinginkadun ylittävä silta. Muutama kuva paikalta illalta pari päivää sitten.

Kuva

Kuva

Lumitykki puhaltaa vesisumua purkupaikalle. Tuolta se idän pikajuna tuli...
Kuva

... ja tuonne se meni, Aurajoen ylitse Lonttisten puolelle.
Kuva
TurkuCubed, jfo, Tlahti ja 2 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#105912
Itäisen Rantakadun uudistaminen ja pyöräteiden rakentaminen lähti käyntiin tänään. Katu suljettiin Myllysillan ja Auransillan väliltä.


Itäinen Rantakatu katkaistaan yleiseltä liikenteeltä väliltä Myllyahde-Kaskenkatu 3.7.–4.8.2023 aikavälillä. Vain hälytysajoneuvot sekä pakollinen tontti- ja huoltoliikenne sallitaan katkon aikana. Sulun aikana käytetään vaihtoehtoisia reittejä, myös bussit ajavat kiertoreitillä Eerikinkadun kautta. Moottoriajoneuvoliikenne ohjataan kulkemaan Itäistä Pitkäkatua työnaikaisilla viitoituksilla. Virastotalolle autoliikenteen kulku tapahtuu Neitsytpolun kautta.

Jokirantaa on pääosin normaalissa käytössä urakan aikana ja kävely sekä pyöräily tapahtuvat jokirantaa pitkin. Katkaistavalle alueelle jätetään kaksi suojatietä, joista on kävelyn ja pyöräilyn yhteydet jokirantaan. Toinen suojatie sijaitsee Paavo Nurmen puistotien kohdalla ja toinen Volter Kilven kadun kohdalla. Heinä-elokuussa Myllyahteen ja Teatterisillan välillä tehdään pohjatutkimuksia rantamuurien tulevaa korjausta varten. Rannan jalankulku- ja pyörätie siirretään tutkimuksien ajaksi kiertoreitille ja palautetaan rantaan tutkimusten päätyttyä.

Rettiginrinteen ja Sotalaistenkadun välisen alueen pysäköinnin kadunvarsipaikat poistuvat käytöstä työn etenemisen mukaan. Myös Sotalaistenkadun kohdan ja Hämähäkkitontin pysäköintialueet poistuvat käytöstä 3.7. mennessä. Lisäksi taksitolppa siirtyy Kaskenkadulle lähelle Itäistä Rantakatua.

Ajorata avataan yleiselle liikenteelle perjantain 4.8. aikana ja liikennekatkon jälkeen urakka-alueella jatkuu työnaikaiset liikennejärjestelyt. Vaihtoehtoisia reittejä suositellaan käyttämään koko rakentamisen keston ajan.
Kuva
https://www.turku.fi/uutinen/2023-06-27 ... -37-alkaen


Kuva

Kuva
TurkuCubed, Tlahti tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#105917
Eilinen Teatterisillan kohdalta otettu kännykuva. Projekti on lähtenyt vauhdilla liikkeelle asfalttipinnan kuorimisella, tänään katu oli koko leveydeltään kuorittu, en huomannut katsoa miten kauas. Ehkä jo WAM:in eteen asti?

Kuva
TurkuCubed, Tlahti tykkää tästä
#106002
hmikko kirjoitti: 02.08.23 14:44 HS: Suomeen on syntymässä uusi junayhtiö – Aikoo liikennöidä yli 40 vuotta vanhoilla vaunuilla (maksumuuri)
Jutun yhteenveto:
- Yhtiön tavoitteena on ostaa yksitoista VR:n vanhaa, vuosina 1975–1981 valmistettua Sm2-lähijunayksikköä ja kunnostaa ne uudenveroisiksi juniksi. Kolme yksikköä jää VR:lle varaosiksi.

- Junat piti ostaa alun perin jo syksyllä 2022. Sittemmin aikataulua siirrettiin keväälle 2023 ja sieltä heinäkuuhun, ja nyt seuraava tapaaminen osapuolten välillä on sovittu elokuuksi.

- Junat muutettaisiin esteettömiksi laskemalla osa lattiasta laiturin tasolle. Juniin tulisi myös omat hiljaiset työskentelyosastot.

- Junat ostetaan VR:ltä romuraudan hinnalla, joka on tällä hetkellä Suomen Lähijunien mukaan yhteensä puoli miljoonaa euroa kaikista yhdestätoista junayksiköstä.

- Yhden Sm2-yksikön modernisointi maksaa noin kolmanneksen uuden samanmittaisen lähijunayksikön hinnasta. Nykyarvossa se tarkoittaa yhtiön mukaan noin kahta miljoonaa euroa.

- Suomen Lähijunien osakekanta on tällä hetkellä kokonaan Antero Alun nimissä. Yhtiö on käynyt keskusteluja päärahoituksesta ”ison suomalaisen rahoituskonsernin” kanssa.

- Hallitusohjelman mukaan kunnille, kuntayhtymille ja alueille mahdollistetaan ostojunaliikenteen järjestäminen. Ennen kirjauksen muuttumista laiksi kunnat eivät voi tilata liikennettä Suomen Lähijunilta.

- Ensi alkuun junia on kaavailtu reitille Uusikaupunki–Turku–Salo. Reitti mahdollistaisi esimerkiksi työmatkat Uudenkaupungin autotehtaalle.
Jutussa yhtiö arvioi, että Turku-Uusikaupunki -välille syntyisi 3000-4000 matkaa / päivä, mikä kuulostaa ehkä aika optimistiselta. Saa nähdä.
Avatar
tekijänä jfo
#106005
Ukilainen kirjoitti: 02.08.23 20:00 Jutussa yhtiö arvioi, että Turku-Uusikaupunki -välille syntyisi 3000-4000 matkaa / päivä, mikä kuulostaa ehkä aika optimistiselta. Saa nähdä.
Matkustaja-arvio ei ole optimistisin asia tässä hankkeessa. Luulen että tämä tulee kaatumaan pääomien puutteeseen. Lähijunakaluston korjaaminen liikennekäyttöön vaatii syviä taskuja ja mikä sijoittaja haluaisi laittaa rahaansa siihen jos liikennöinnin aloittamisesta ei ole varmuutta? Toisaalta vaikka liikennöinnin aloittamiselle näytettäisiin jo nyt vihreää valoa, onkohan tämä hanke sittenkään mikään kultakaivos. Varsinais-Suomen kunnat ovat luultavasti melko haluttomia laittamaan tähän rahaan jos joku Fölin laajentuminenkin aiheuttaa kipuilua pikkukunnissa.
Avatar
tekijänä Kantti
#106027
Aurajokirannan pyöräkaistaprojekti Rettiginrinteen ja Purserinpuiston välillä, osuudella Auransilta-Myllysilta, näyttää kännykameralla otettuna tältä Wäinö Aaltosen museon kohdalta Auransillalle päin. Pitäisi valmistua syyskuun aikana. Saas nähdä...
Onpas jotenkin ruma kuva! :roll:

OIkean reunan Itsenäisyydenpuiston paikalle alkaa rakentua vielä tämän vuoden puolella Turun musiikkitalo Fuuga. Koska se nyt oikeasti alkaa, tarkkaa ajankohtaa ei oikein löydy? Jossakin vaiheessa piti alkaa kesän aikana. Ei ala. Syksyn aikana sitten? Valmis pitäisi olla 2026. Kohteena tätä kadunpätkää kiinnostavampi kyllä.

Kuva
TurkuCubed, JusuPetteri, Tlahti ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#106040
Turun tunnin junan isoimmat ja kiinnostavimmat yksittäiset kohteet, Helsinginkadun alikulkusilta ja Aurajoen ylittävät ratasilta sekä kevyen liikenteen siltatyömaat eilen.

Kuva

Molemmista joen ylittävistä silloista on vain työsillat. Paitsi tietenkin väliaikainen jalankulku/kevyen liikenteen silta on tehty ja käytössä.
Kuva

Helsinginkadun alikulkusilta aiheutti keskustan autoliikenteelle haittaa ja erikoisjärjestelyjä. Nyt porapaalut kuulemma on porattu ja autoliikenne kulkee normaalisti molemmilla kaistoilla jälleen. Tilanne saattaa muuttua siltakantta ryhdyttäessä tekemään?
Kuva
hmikko, Tlahti, Ukilainen ja 3 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#106130
Ratapihan alueelta Helsingin suunnasta tulee ja satamaan menee vain raiteistaan vapautetut sepeliset väylät. Pian alkaa Koulukadun alikulkusillan purku. Purkaminen tapahtuu kahdessa osassa, reikä kerrallaan. Kaukana edessä entisen Turun päärautatieaseman keltainen pääty.

Kuva

Myllysillalta, Koulukadulta sillan alta Raisioon menevä väylä.
Kuva

Sataman suunnassa näkyy Herttuankulman rakenteilla olevia taloja.
Kuva

Kuva

Ratalinjan päässä Kirstinpuiston 12 kerroksinen torni.
Kuva

Käytöstä poistuva entinen päärautatiasema joka toivottavasti säilyy ja löytää muuta käyttöä.
Kuva

Vanhalta ratapihan ylittävältä sillalta näköala ratapihalle Helsingin ja Tampereen suuntaan.
Kuva

Toimentpiteitä odotellaan...
TurkuCubed, Maeeeq, Tlahti ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#106215
Itäisen Rantakadun töiden etenemisestä tulee vähän enemmän kiinnostuttua, kun osuu sopivasti reiteille ja on muutenkin keskeinen kun pyöräilyväylistä keskustassa on kyse. Kadunpätkä valmistuu aikanaan, miten se on käytettävissä musiikkitalon rakennustöiden aikana? Kaipa se käytössä on.

Näköala WAM:in terassilta.
Kuva

Paavo Nurmen Puistotien risteyskohta suojateineen on korotettu.
Kuva

Kuva

Myllysillan suuntaan...
Kuva
Tlahti, TurkuCubed tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#106217
Ratapihan paalutuksia Logomonsillan itäpuolella. Taustalla Fabriikin alueen taloja.

Kuva

Kuva

Kuva

Siltaa on pressutettu suojaamaan matkustajalaitureiden paalutuksilta.
Kuva
TurkuCubed, Tlahti tykkää tästä
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62