- 02.11.21 10:58
#103239
En ymmärrä miksei se voi kiertää koko vakkee ympäri? Onko se alamäki liian jyrkkä? Jos ei niin siitähän pääsis sitten takaisin kohti keskustaa.
[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
Kupittaan ja päärautatieaseman välisen ratahankkeen työt käynnistyvät maanantainahttps://www.ts.fi/uutiset/5493720/Kupit ... aanantaina
Kupittaan ja Turun päärautatieaseman välisen ratahankkeen ensimmäiset työvaiheet alkavat maanantaina 29. marraskuuta. Hankkeessa tehdään parhaillaan rakentamissuunnittelua, erilaisia luvituksia sekä maastotutkimuksia, johon kuuluu kairauksia ja mittauksia.
Varsinainen rakentaminen alkaa Logomon ja Aninkaisten sillan välisten raiteiden purkutöillä, jotka aloitetaan maanantaina suunnitelmien mukaan. Työvaihe valmistelee myöhemmin tehtävää Toijalan suunnasta tulevan raiteen alentamista. Raiteiden purkamisesta saattaa aiheutua lyhyitä liikennekatkoja, jotka pyritään ajoittamaan yöaikaan. Poikkeavista järjestelyistä asemalla tiedotetaan matkustajille aina erikseen, ja VR tiedottaa mahdollisista aikataulumuutoksista.
Hankkeessa Kupittaan ja Turun päärautatieaseman välille rakennetaan kaksoisraide, Turun ratapihaa nykyaikaistetaan ja henkilöliikennettä varten rakennetaan kolme uutta laituria. Kaksoisraiteen, eli toisen raiteen rakentamiseksi Aurajoen yli pitää rakentaa uusi, leveämpi silta, jolle mahtuu kaksi raidetta.
VR:lle tehtiin tarjouspyyntö vanhoista Sm2-junista – ostaja haluaa kunnostaa ne lähijuniksi Turun seudulle
Valtionyhtiö VR on alkanut neuvotella kiinnostuneen ostajatahon kanssa vuosina 1975–1981 valmistettujen Sm2-lähijunien myymisestä.
VR:n Hyvinkään konepajalla romutusta odottavien lähijunien kohtalosta viimeksi uutisoitaessa VR:n toimitusjohtaja Lauri Sipponen totesi viime joulukuussa Turun Sanomille, että vaihtoehtona romuttamiselle VR on valmis myös myymään junat. Sipponen pyysi asiasta kiinnostuneita ilmoittautumaan VR:lle mahdollisimman pian.
Ostajatahon asiantuntijaedustaja, raidealan konsultti Antero Alku kertoo, että VR:lle jätettiin Sm2-junista tarjouspyyntö heti jutun julkaisua seuraavana päivänä.
Sm2-junia on kaikkiaan 50 yksikköä, joista 36 on edelleen VR:n päivittäisessä liikennekäytössä. Alkun mukaan ostajan kiinnostus kohdistuu niihin 14 yksikköön, jotka VR on jo poistanut liikenteestä.
––
Alkun mukaan ostajan tarkoitus on täysin päinvastainen. Ostaja haluaa poistaa junista kaiken saatavuudeltaan heikon 1970-luvun tekniikan ja vaihtaa tilalle halpaa ja helposti saatavaa nykyaikaista tekniikkaa.
– Tämän takia ne vanhat osat ovat VR:lle tärkeitä, mutta me emme niistä välitä. Meidän tarkoituksemme on modernisoida Sm2-junat siihen kuntoon, että matkustaja sisällä ei edes tajua istuvansa junassa, jonka runko on rakennettu 70-luvulla. Me tarvitsemme telit, rungot, moottorit ja päämuuntajat. Näiltä osin kuntokatsastuksessa ei tullut vastaan ikäviä yllätyksiä, Alku kuvailee.
Alku sanoo edustavansa asiassa rahoittajaryhmää ja raidealasta kiinnostuneita tai sillä toimivia yrittäjiä. Nimiä saadaan julkisuuteen varmasti viimeistään siinä vaiheessa, kun sopimus VR:n kanssa alkaa olla tosiasia.
––
Kun junat on kunnostettu, ostajan tarkoitus on aloittaa niillä paikallisjunaliikennöinti Turun seudulla.
– Turun seutu olisi se startti, mutta visio on kauempana. Liiketoiminnassa kaikilla on tietenkin haluna kasvaa ja laajeta.
– Miksi me sitten haluamme puoliväkisin liikennöidä vanhoilla junilla? Koska se on yksinkertaisesti kaikkein nopein tapa saada homma käyntiin. Meidän ajatuksemme on, että uusi yhtiö olisi valmis aloittamaan liikennöinnin Turusta Uuteenkaupunkiin modernisoiduilla Sm2-junilla kahden vuoden päästä, Alku toteaa.
https://www.ts.fi/uutiset/5538454
VR vahvistaa neuvottelut Sm2-junien myynnistä – Yhtiön mukaan junat ovat ostettavissa "romuraudan hinnalla"
Helsingin lähijunaliikenteessä vuosikymmeniä palvelleista Sm2-lähijunista on hyvin todennäköisesti syntymässä kauppa.
Valtionyhtiö VR vahvistaa perjantaina kaiken, minkä raidealan konsultti Antero Alku kertoi Turun Sanomille torstaina. Yhtiö on valmis myymään Alkun edustamalle ostajataholle yksitoista liikenteestä poistettua Sm2-junaa, jotka olivat jo VR:n Hyvinkään konepajalla odottamassa romutusta.
– VR:lle ei ole vielä tehty varsinaista tarjouspyyntöä, mutta vahvistan, että junille on ilmestynyt kiinnostunut ostaja, jolle on eilen käyty näyttämässä junia Hyvinkäällä, toteaa VR:n matkustajaliikennejohtaja Topi Simola.
VR:llä on ylimääräisiä, käytöstä jo poistettuja Sm2-junia kaikkiaan neljätoista. Simolan mukaan VR pitää niistä kolme itsellään kolarien varalta, mutta lopuista se on valmis luopumaan.
– Olemme valmiit myymään nämä yksitoista junaa käytännössä romuraudan hinnalla, Simola ilmoittaa.
––
Simola toteaa tarjotusta kumppanuudesta kysyttäessä, että VR suhtautuu positiivisesti kaikkeen joukko- ja raideliikenteen kehittämiseen.
– Kuten VR on todennutkin, niin me emme usko, että matkustajamäärien puolesta Uudenkaupungin yhteys markkinaehtoisesti lentää, joten välillä liikennöinti vaatii yhteiskunnan tukea joko valtiolta tai alueelta. Joka tapauksessa tällainen junayhteys olisi VR:n mielestä positiivinen asia. Mitä enemmän on joukkoliikennettä, oli se sitten raide- tai bussiliikennettä, joka syöttää matkustajia suurille asemille, niin sitä enemmän myös VR runkolinjakuljettana hyötyy, Simola tiivistää.
https://www.ts.fi/uutiset/5538813
Turun raitiotien tarkemmat reittivaihtoehdot valmistuivat – katso mistä kiskot kulkisivat
Turun raitiotien reittivaihtoehtojen alustavat luonnokset ovat valmistuneet kaupunkilaisten kommentointia varten.
Turku kaipaa asukkaiden mielipiteitä raitiotien linjavaihtoehdoista. Kaupunki kerää mielipiteitä tarkemmista reiteistä Kerro kantasi -verkkosivulla. (siirryt toiseen palveluun) Sivulta löytyy myös karttakuvia eri reittivaihtoehdoista.
Kyseessä on Varissuolta Kauppatorille ja edelleen satamaan kulkeva raide, josta on valmisteltu erilaisia tarkempia luonnoksia.
Tuomiokirkon kohdalla raitiotie voisi kulkea Uudenmaankatua pitkin tai Tuomiokirkontorin läpi. Varissuolla raitiotiellä on useampia mahdollisia päätepysäkkejä. Ydinkeskustassa raitiotien reitti kulkisi joko ratapihan kautta tai Eerikinkadun ja Humalistonkadun kautta.
Keskustassa vaihtoehtona on myös sivuraide, joka kulkisi erikseen matkakeskukselle.
Kaikkiaan reitillä on 17–20 pysäkkiä linjausvaihtoehdosta riippuen. Raitiotien matka-ajan satamasta Varissuolle on arvioitu olevan noin 35–40 minuuttia.
https://yle.fi/uutiset/3-12410115
hmikko kirjoitti: ↑14.03.23 09:39 HS: Uusi siltasotku uhkaa pidentää Kupittaan junakaaostaEi voi pistää Turun syyksi, jos osapuolet ovat Väylävirasto ja vantaalainen urakoitsija.
Turun oma sovellus allianssimallista ilmeisesti - urakoitsija ryhtyy laatimaan suunnitelmaa ja budjettia, kun on ensin purkanut puolet sillasta.