Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Aboensis
#28338
Jospa laittaisin nämäkin kuvat nyt jakoon. Ei mitään ihmeellistä taidesettiä, vaan enimmäkseen lähinnä satunnaisia räpsäyksiä autonikkunan läpi. Jonkinlainen yleiskuva kuitenkin irtoaa siitä, mitä Ruotsin puolelta löytyy Oulun korkeuksilta ylöspäin.

Kuva

Satunnaisen tuppukylän rautatieasema erämaiden keskeltä Malmiradan (Kiiruna-Narvik) varrelta. Eroa suomalaiseen rautatiearkkitehtuuriin löytyy.

Kuva
Kuva

Vastaan tulee ensiksi Kiiruna, tuo Euroopan suurimman (no ison kuitenkin) rautakaivoksen ääreen kasvanut kaupunki, joka vaikutti äärimmäisen syrjäisestä sijainnistaan huolimatta jopa ihan asuttavalta paikalta. Wanhahko arkkitehtuuri ja tiivis asemakaava tekevät paljon.

Kuva

Kiirunan kirkko löytyy keskustan laidalta tunturikoivumetsikköön piilotettuna. Ihan tyylikäs ratkaisu, ja jonkinlaista symboliikkaakin kai sisältää: metsikkö on muistutus kaupungin alkuperäisestä luonnosta ja alueen karuudesta, joka kaupungilla kulkiessa saattaa unohtua.

Kuva

Kirkko on muistaakseni äänestetty Ruotsin kauneimmaksi. Kiirunan keskusta on jäämässä laajenevan rautakaivoksen alle ja tämän takia se aiotaan lähitulevaisuudessa siirtää. Monet rakennukset, mm. tämä kirkko, aiotaan siirtää yhtenä kappaleena.

Onkohan kirkon katolle kiipeäminen jonkinlainen aikuistumisriitti kiirunalaislasten keskuudessa? :)

Kuva

Kiirunan kaupungintalo aiotaan muistaakseni sahata neljään osaan ja kuljettaa uuteen paikkaan. Miksiköhän ihmeessä, kyseessä kun näytti olevan varsin tympeän oloinen tiilipäällysteinen betonilaatikko. Kellotorni oli hieno, tuontapainen piristäisi monen suomalaisenkin monumenttilaatikon ilmettä.

Kuva

Siirrymme vähän etelämmäksi, Jällivaara/Malmberget sivuutetaan epäkiinnostavina laatikkokaupunkeina. Seutu on yhä umpiasumatonta erämaata. Tällä kertaa sen keskeltä löytyy Porjuksen kylä. Kylä on alunperin sijainnut mahtavan Porjuskosken rannalla ja ollut jonkinlainen huvilayhdyskunta hotelleineen. Nyttemmin koski on peittynyt suuren tekojärven vesimassoihin, mutta kylä jatkaa yhä idyllistä olemassaoloaan.

Kuva
Kuva

Samanlainen puhelinkoppi kuin Fiskarsin ruukkikylässä!

Kuva

Museokin kylästä löytyy.

Kuva

Porjuksen jälkeen vastaan tulee Jokkmokk. Tämän lystikkään paikannimen takaa paljastuu jälleen yksi idyllinen tuppukylä, jonka ruotsalaiset ovat korpeen rakentaneet.

Kuva

Kylän ainoa elementtilaatikko on kuorrutettu kokonaisuuteen sopivaksi - jo alunperin rakennusvaiheessa vaiko myöhemmin, remontin yhteydessä, siinäpä pulma.

Kuva

Yhtäkkiä: Bodenin urbaani metropoli!

Kuva

Tornejahan piisaa kuin Turussa. Mikähän oli kaupungin asukasluku? 150000? 100000? 50000? Ehei, vaan 28000.

Kuva
Kuva

Tämähän on kuin sivistyksen piirissä olisi! :D

Lopuksi vielä satunnaisia kuvia Luulajasta lähiöineen, varsin moderni paikka elementtilaatikoineen ja ennakkoluulottomine peltijulkisivuineen:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
#72659
ArchDailyssa juttu (lisää kuvia) Kiirunan uuden keskustan rakentamisesta, joka on alkamassa. Uuden keskuskaukion ympäristön on suunnitellut tukholmalainen toimisto Kjellander + Sjöberg. Täs ois nyt mun mielestä semmoista aukion mittakaavaa ja rajausta, joka ei Suomessa tunnu onnistuvan juuri koskaan.

Kuva
#72697
hmikko kirjoitti:ArchDailyssa juttu (lisää kuvia) Kiirunan uuden keskustan rakentamisesta, joka on alkamassa. Uuden keskuskaukion ympäristön on suunnitellut tukholmalainen toimisto Kjellander + Sjöberg. Täs ois nyt mun mielestä semmoista aukion mittakaavaa ja rajausta, joka ei Suomessa tunnu onnistuvan juuri koskaan.

Kuva
Men härregud, varför byggar man inte pistetalo när man kann? Y var ligger mina parkeringsplatser?
#72698
Jep, näyttää kyllä herkullisen hyvältä. Eikä ihmekään että Suomessa aukiot ja torit ei oikein toimi kun yleensä niitä halkoo, ympäröi ja rajaa autotiet joka puolelta, eikä suoraan rakennukset kuten tässä.
#72714
Kyse on kyllä mittasuhteista, joo. Aukiot eivät ole suuria, rakennukset eivät ole erityisen korkeita, vähän kuin pihan tuntua. Suojaisaa. Autoliikenne sen sijaan pörisee ja saastuttaa kauempana!

Tässä havainnekuvassa kokonaisuudesta on saatu ihanan söpön näköinen tekemällä suurelle osalle taloista harjakatot ja ripittottelemalla puhdas lumikate kaiken päälle, valaistuskin on kuin joulumaasta ilman jouluvaloja ja pukkia. Mutta, opiksi voisi ottaa. Kaunista!
highrisejonne tykkää tästä
#72765
Kolmion malliset pohjat rakennuksissa pienentävät myös tehokkuutta selvästi eli suomeksi ne nostavat kustannuksia. Toivottavasti malmikaupungilla olisi varaa moiseen, on nimittäin todella nättiä ja idyllistä jos tuollaisenaan toteutuu.
#73520
Arto N kirjoitti:Kolmion malliset pohjat rakennuksissa pienentävät myös tehokkuutta selvästi eli suomeksi ne nostavat kustannuksia. Toivottavasti malmikaupungilla olisi varaa moiseen, on nimittäin todella nättiä ja idyllistä jos tuollaisenaan toteutuu.
Näyttää siltä, ettei talot ole kolmiopohjaisia, vaan kattojen harjat kulkee ristikkäisiin kulmiin, jolloin tästä kuvakulmasta tulee illuusio kolmioista. Tyylikästä ja tehokasta! Suomen kaupunkisuunnittelijat voisivat ottaa oppia. Jag vill ha "triangelhus" i Finland och bilar på Svenska stader! Tasapuolisuuden nimissä tottakai.
PS. Poikkeaako Ruotsalaiset autopaikkanormit merkittävästi suomalaisista? Eikös autopaikkanormi ole kaupunkien itsensä päätettävissä oleva asia?
#105307
hmikko kirjoitti: 01.03.15 09:18 ArchDailyssa juttu (lisää kuvia) Kiirunan uuden keskustan rakentamisesta, joka on alkamassa. Uuden keskuskaukion ympäristön on suunnitellut tukholmalainen toimisto Kjellander + Sjöberg. Täs ois nyt mun mielestä semmoista aukion mittakaavaa ja rajausta, joka ei Suomessa tunnu onnistuvan juuri koskaan.

Kuva
Bumppaan nyt hävyttömästi vanhaa ketjua, kun tuli LKABin löytöuutisesta mieleen että ajeltiin kesällä Kiirunan läpi, jolloin kävin pikaisesti katsomassa miten kaupungin uudella keskustalla menee. Pyöreän rakennuksen kirjastoa/museota ei ollut vielä avattu ja melkoinen työmaa alue tuolloin vielä oli. Pientä halpuutusta on myös havaittavissa esimerkkikuvan alareunassa, jossa pienemmät alppikylämäiset vierekkäiset talot ovat sulaneet yhdeksi isommaksi massaksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Aika tavanomaista pohjoismaista uutta tiivistä rakentamista ja vähän haaleaa verrattuna Kiirunan vanhan keskustan monipuolisuuteen (vanhoja värikkäitä puutaloja ja 60-80-luvuilla(?) uusittua liikekeskustaa). Muutenkin aika mielenkiintoinen kaupunki keskustan siirtämisineen ja alati horisontissa väijyvine kaivoksen kivivuorineen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
TurkuCubed, arbs, Tlahti ja 7 muuta tykkää tästä