Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä vallzo
#104401
hylje kirjoitti: 16.05.22 14:06
vallzo kirjoitti: 16.05.22 12:27 Miksi Helsingissä ei rakenneta uusia metrolinjoja? Jos Pasilasta kerran tulee uusi "kaupungin sydän" niin siitäkin vois vetää joku linja vaikka Hakunilaan tai Pähkinärinteen.
Metrot ovat ihan jäätävän kalliita rakentaa. Länsimetro 100M€/km. Jos nyt ensin saataisiin se seudullinen pikaratikkaverkko pohjalle. Vertailun vuoksi Raide-Jokeri on ollut jotain 20M€/km, eli yhdellä metrokilometrillä saat viisi pikaratikkakilometriä, yhdellä metrolinjalla saat viisi pikaratikkalinjaa jne.

Eli jos rakennetaan metrolinja, pitää rakentaa ihan selvästi tiiviimmin uusien asemien ympärille. Kokoluokkaa viisi kertaa tiiviimmin kuin mitä ratikan kanssa tehtäisiin, eli kokonaisuudessaan tiivistystarve on jotain luokkaa 10x. Useimmissa lähiöissä tämä tarkoittaa kaupunkirakenteen tiivistämistä umpikortteleiksi. Keskustassakin varmaan kannattaisi tiivistää, jonka toteutustavan jätän lukijalle harjoitustehtäväksi. En mä vastusta, siitä vaan. Mutta yleensä Helsingin seudulla ollaan niin saatanan allergisia millekään kaupunkia muistuttavalle rakentamiselle (jopa JÄTKÄSAARESSA!) että onnea matkaan tarvitaan ja paljon.

Toisekseen Pasilan rummutus “kaupungin sydämenä” on puolivillaista pöhinää jolla ei ole todellisuuspohjaa. Pasilassa on niin vähän tiiviisti rakennettua kaupunkia, että se soveltuu lähinnä vaihtopaikaksi joukkoliikennevälineestä toiseen kun menet toiselle puolelle Pasilaa. Se on harvan matkan lähtö- tai päätepiste ja sellaisena se tulee pysymään vielä pitkään, koska uskottavia kehitysprojekteja muuttaa asia ei ole.
En sit tiedä miten pikaratikkaa voisi vetää esim Hakunilaan. Jokerilla on se ongelma että kiertää siellä missä jo on autoteitä samalla kun metro kulkee nopeampi maan alla. Matkalla on monta alueita jossa on paljon mahdollisuutta täydennysrakentamiselle. Jos menisi vaikka Sörnäisestä niin saisi monta asemaa:
Hermanni - Arabianranta - Viikin alue (yhteys Jokerille) - Malmin lentokenttä - Jakomäki - Hakunila.

Ja lisää jos haluaa lyhempiä etäisyyksiä asemien välissä mutta pointti on se että tänne kyllä mahtuu jos vain samalla rakentaa tiivisti ja korkealle.
Avatar
tekijänä veka
#104426
Lautakunnassa huomenna asemakaavan muutosehdotus Kampissa. Runeberginkadun alkupäässä, vastapäätä Sähkötaloa ja metroaseman sisäänkäyntiä sijaitseva Radisson-hotelli kasvaa kahdella täyskorkealla laajennusosalla. Ne vievät suurimman osan hotellin edessä sijaitsevasta aukiosta. Uudet osat peittävät taakseen hotellin takana Malminkadulla sijaitsevan juutalaisen synagogan suurelta osin. Se näkyy enää kapeasta rakosesta hotellin puolikkaiden välistä.

Malminkadun synagoga on Kampin tärkeitä profiilirakennuksia, jolle olisi suonut paremman kohtelun. Jo hotellin rakentaminen sen eteen 1991 oli monen mielestä vikatikki. Hotelli on Ilmo Valjakan (1934-2021) päätöitä. Ikävä kyllä aika ei ole kohdellut kaakelipintaisista elementeistä tehtyä rakennusta kovin hyvin. Jostain syystä sitä ei ole viitsitty edes pestä siistimmäksi. Valjakka jätti sentään synagogalle tilaa nousta esiin. Nyt myös hotellin näyttävän näköinen alkuperäinen julkisivu jää laajennusosien taakse. Molemmat uudisrakennukset ovat ainakin nyt nähtävissä kuvissa yhdentekevää nykyarkkitehtuuria.

Kuva

Kuva

kuva: Jan Alanco, kaupunginmuseo 1983Kuva

30.5.2022Kuva
Pyöröovi tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#104427
Edellisten havainnekuvien jälkeen näköjään melkoinen downgrading. Aikaisemmin tuosta meni muistaakseni avoin läpikulku, kun nyt kaksikerroksinen väliosa on palannut kuvioihin... Taisipa mukana olla jopa suihkulähteitä ja iloisia ihmisiä.

Ehkä kuulun vähemmistöön, mutta Radissonin lasipääty on tosi kaunis ja jään sitä kaipaamaan. Sotkuisen edustan voisi paikata niin monella tavalla ilman vanhan purkamista. Sääliksi käy.
Avatar
tekijänä veka
#104428
Ei ehkä kannata vielä luopua toivosta, sillä aineistossa on yhä tämmöinenkin kuva, jossa vesiaihe/suihkulähde on mukana. Ja läpikulku on yhä jäljellä, vaan mahtaako toteutua, jos näkymä sisäpihalle ei houkuttele menemään tuosta. Mikähän mahtaa olla hotellin into tehdä paikkaan polku kaikelle kansalle? Metron sisäänkäynti on heti kadun toisella puolella.

Kuva
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#104429
Mä en nyt ihan tarkkaan ymmärrä että _mihin_ tuosta olisi tarkoitus kulkea läpi. Ideana ihan kiva, mutta kulkureittien kannalta täysin yhdentekevä. Toki metrolta synagogalle on lyhyin reitti tuosta läpi, mutta siinä se aika lailla on.
Avatar
tekijänä jfo
#104433
Pyöröovi kirjoitti: 30.05.22 21:45 Edellisten havainnekuvien jälkeen näköjään melkoinen downgrading. Aikaisemmin tuosta meni muistaakseni avoin läpikulku, kun nyt kaksikerroksinen väliosa on palannut kuvioihin... Taisipa mukana olla jopa suihkulähteitä ja iloisia ihmisiä.

Ehkä kuulun vähemmistöön, mutta Radissonin lasipääty on tosi kaunis ja jään sitä kaipaamaan. Sotkuisen edustan voisi paikata niin monella tavalla ilman vanhan purkamista. Sääliksi käy.
Samaa mieltä. Uusi suunnitelma on täydellisen sielutonta bulkkia ja hienon postmodernin fasadin typistäminen valopihan seinäksi on todella turhauttavaa. Noh, ainahan nuo uudisosat voi purkaa jos PoMo saa tyylisuuntana ansaitsemansa arvostuksen, mutta vähintään vuosikymmeniä kestävä kaupunkikuvallinen haitta siitä silti syntyy.

Ilmo Valjakan rakennuksia en ole nähnyt kuin tällä foorumilla mutta jo Yhtyneiden Kuvalehtien toimitalon ja tämän Radisson Blu hotellin kuvien perusteella pidän hänen tuotantoaan todella miellyttävänä 1980-1990 -luvun arkkitehtuurin edustajana. Täytyypä käydä joskus lähempää tarkastelemassa.
tiiliskivi tykkää tästä
tekijänä hmikko
#104434
Tulee mieleen, että pitäisiköhän synagogan edestä varmuuden vuoksi kaataa katupuut pois, kun näkymästä ollaan näin huolissaan. Itse pitäisin Valjakan suunnitteleman hotellin peittymistä isompana menetyksenä, kuten olen täällä todennutkin.

Ja tosiaankin, synagoga on umpikorttelissa, jonka sivu on pidempi kuin Radissonin. Ts., kulkueste on vastassa joka tapauksessa. Reitti hotellin läpi palvelisi lähinnä synagogan ja sen naapuritalojen kävijöitä/asukkaita.
Avatar
tekijänä Jary
#104435
^ No ei tuosta entisestä jää kyllä mitään jäljelle, uudet osat peittää kaiken alleen. Mutta tuleepahan taas tontti tehokkaasti ja halvasti täytettyä. Tuossa kaarevassa lasiosassa oli ainakin ennen ravintola, toivottavasti sen säilyttävät paikallaan.

Kuva
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#104436
arkkinikkari kirjoitti: 31.05.22 07:58 Mä en nyt ihan tarkkaan ymmärrä että _mihin_ tuosta olisi tarkoitus kulkea läpi. Ideana ihan kiva, mutta kulkureittien kannalta täysin yhdentekevä. Toki metrolta synagogalle on lyhyin reitti tuosta läpi, mutta siinä se aika lailla on.
Kieltämättä huonon suunnittelun takia käytävä ei tarjoaisi erityisen hyvää reittiä minnekään muualle kuin synagogalle ja ehkä viereisille rakennuksille. Pidän kuitenkin paljon yhdentekevämpänä käytävän luomista pelkkää näkymää varten. Ymmärrettävästi hotelli haluaa matalalla esteellään kannustaa muita kuin asiakkaitaan pysymään pois pihaltaan, mutta koko naapuruston kannalta uusi kulkuyhteys olisi nykytilaa hyödyllisempi. Itse satun asumaan lähitienoilla ja varmasti pujahtaisin vähän väliä myös tuosta.

Helsingissä on varsin pitkiä kortteleita, mikä ei suinkaan ole minkäänlainen ihanne. Mieluusti saisin myös synagogan kortteliin läpikulkukäytävän, kun hmikko siihen kerran vertasi.
Avatar
tekijänä veka
#104437
Lautakunta hyväksyi hotellin laajennuksen tänään pidetyssä kokouksessa, mutta lisäsi perään jotensakin hurskaan toiveen: "Lautakunta painottaa, että piha-alueen toteutuksen tulee varmistaa, että piha-alueen aukio näyttäytyy avoimena ja viihtyisänä julkisena tilana."

Heti perään hyväksyttiin kadun toiselle puolelle metroaseman sisäänkäynnin paikalle tulevan keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen kaava. Se on tarkoitus saada valtuuston päätettäväksi niin että rakentaminen voisi alkaa jo ensi keväänä.
tekijänä hmikko
#104438
^ No niin, terveyskeskus sitten tukkiikin näkymän synagogan kupoliin pitkältä matkalta Salomonkatua. Toisin sanoen, kun synagogan asema näkymän päätteenä jokseenkin menee joka tapauksessa, niin sehän on tietysti syy hyväksyä hotellisuunnitelma.
tekijänä hmikko
#104441
^ Olen eri mieltä. Tarkoitin juurikin tuota linkkaamaasi näkymää. Tuossa vekan postaamassa pohjakuvassakin näkyy, miten terveyskeskus on hotellilaajennukseen tulevan aukon edessä. Tässä vielä uudestaan, terveyskeskuksen kaavaselostuksesta. Juu, Autotalon kulmalle jäänee kohta, josta synagogan voi juuri sopivilta jalansijoilta nähdä, mutta ei muualta Salomonikadulta.

Mutta samapa tuo itselleni. Kaavat on hyväksytty ja nuo paikat rakennetaan umpeen.

Kuva
tekijänä tiiliskivi
#104442
hmikko kirjoitti: 14.09.20 16:58 STT: Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala Savonkadun ympäristöön esitetään uutta toimitilaa ja asuntoja

Kerrokantasi -palvelussa on julkaistu nyt kolme vaihtoehtoista suunnitelmaa alueen kehittämisestä. Alppitalo puretaan, Savonpuiston kalliot jäävät suurimmaksi osaksi rakentamatta ja Saimaanpuistikkoa täytetään vaihtelevasti. Toimitilavaltaista, korkeimmillaan 14-kerroksista näissä suunnitelmissa.

Laajempi viitesuunnitelma pdf nivaska: https://www.hel.fi/static/liitteet/kaup ... oehdot.pdf
Kerrokantasi kirjoitti: Savonkatua kehitetään viihtyisäksi katutilaksi nykyistä nelikaistaista läpiajoväylää kaventamalla sekä jalankulun ja pyöräilyn poikittaisyhteyksiä lisäämällä. Viherverkoston jatkuvuuden kannalta erityisen merkittävä viheryhteys säilytetään ja sitä parannetaan. Oleskeltavia puistoalueita kehitetään laadukkaana, kävelypainotteisena ja paikallista identiteettiä korostavana julkisen tilan kokonaisuutena.

Maiseman sekä kaupunkikuvan kannalta keskeiset avokalliot ja lakialueet säilytetään ja rakentamisen sijoittamisessa huomioidaan avokallioille pääsy sekä kallioiden näkyminen katutilassa. Nykyistä puustoa pyritään säilyttämään osana yleisten alueiden suunnittelua.
[...]
Esitetyissä vaihtoehdoissa rakentamisen määrä on kaikissa yhtä suuri eli yhteensä noin 140 000 k-m2, josta toimitilaa noin 120 000 k-m2 ja asumista noin 20 000 k-m2.
[...]
Suunnitelmavaihtoehdot eroavat toisistaan ratkaisuiltaan ja painotuksiltaan erityisesti kallio- ja viheralueiden osalta. Yksikään vaihtoehdoista ei tule sellaisenaan toimimaan jatkosuunnittelun pohjana. Vaihtoehtoja vertailemalla voidaan alueelle löytää parhaiten sopiva ratkaisu, jossa on yhdistetty osia eri ehdotuksista.
[...]
Savonkadun katutila muuttuu nykyisestä liikenteen ehdoilla rakennetusta maantieväylästä kaupunkimaiseksi kaduksi. Ajokaistoja vähennetään ja kadulle istutetaan puita. Puiden väliin jää tilaa kadunvarsipysäköinnille ja molemmilla puolilla kulkevat toisistaan erotetut pyörätiet ja jalkakäytävät. [...] Rakenne on pyritty pitämään mahdollisimman avoimena itä-länsisuunnassa. Tavoitteena on välttää liian muurimaista katumaisemaa sekä avata kadulta näkymiä ja pääsy puistoon ja kallioille.
Ilmakuvat vaihtoehdoista:
Kuva
Kuva
Kuva

Alue googlen karttakuvassa jokunen vuosi sitten:
Kuva

Lisäksi Savonkatu kehittyy -sivustolla on julkaistu pyöriteltävä malli jossa noiden vaihtoehtojen erot ehkä hahmottuu paremmin: https://p3d.in/fO9jm/variant-0nar

Omiin silmiin kaikki vaihtoehdot ovat oikein hyviä ja parannus nykytilaan, täydentyisi tuo hieman unohtunut kulmaus ja Alppila ja Pasila kytkeytyisivät paremmin toisiinsa. Yllättävänkin massiivisia suunnitelmia etenkin Alppilan vanhempaan rakennuskantaan verrattuna, mutta en pane pahakseni, ihan pääkaupunkitasoista rakentamista. Ainoa kauneusvirhe mikä näin äkkiseltään silmään pistää on tuon kakkosvaihtoehdon matalat tönöt Saimaanpuistikossa, jotka hävittäisivät puistoa liiaksi suhteessa tilalle saatavaan hyötyyn, muuten suunnitelmien väliset erot eivät suurempia intohimoja herätä. Lisäksi kaikissa suunnitelmissa samanlaiseksi tehdyn Alppitalon korvaavan asuinkorttelin voisi seitsemänkerroksista rohkeamminkin rakentaa, esim. kulmatornit lisäämällä.
veka, hmikko, apollonkatu ja 1 muuta tykkää tästä
  • 1
  • 191
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 207