- 19.05.22 23:53
#104401
Hermanni - Arabianranta - Viikin alue (yhteys Jokerille) - Malmin lentokenttä - Jakomäki - Hakunila.
Ja lisää jos haluaa lyhempiä etäisyyksiä asemien välissä mutta pointti on se että tänne kyllä mahtuu jos vain samalla rakentaa tiivisti ja korkealle.
hylje kirjoitti: ↑16.05.22 14:06En sit tiedä miten pikaratikkaa voisi vetää esim Hakunilaan. Jokerilla on se ongelma että kiertää siellä missä jo on autoteitä samalla kun metro kulkee nopeampi maan alla. Matkalla on monta alueita jossa on paljon mahdollisuutta täydennysrakentamiselle. Jos menisi vaikka Sörnäisestä niin saisi monta asemaa:vallzo kirjoitti: ↑16.05.22 12:27 Miksi Helsingissä ei rakenneta uusia metrolinjoja? Jos Pasilasta kerran tulee uusi "kaupungin sydän" niin siitäkin vois vetää joku linja vaikka Hakunilaan tai Pähkinärinteen.Metrot ovat ihan jäätävän kalliita rakentaa. Länsimetro 100M€/km. Jos nyt ensin saataisiin se seudullinen pikaratikkaverkko pohjalle. Vertailun vuoksi Raide-Jokeri on ollut jotain 20M€/km, eli yhdellä metrokilometrillä saat viisi pikaratikkakilometriä, yhdellä metrolinjalla saat viisi pikaratikkalinjaa jne.
Eli jos rakennetaan metrolinja, pitää rakentaa ihan selvästi tiiviimmin uusien asemien ympärille. Kokoluokkaa viisi kertaa tiiviimmin kuin mitä ratikan kanssa tehtäisiin, eli kokonaisuudessaan tiivistystarve on jotain luokkaa 10x. Useimmissa lähiöissä tämä tarkoittaa kaupunkirakenteen tiivistämistä umpikortteleiksi. Keskustassakin varmaan kannattaisi tiivistää, jonka toteutustavan jätän lukijalle harjoitustehtäväksi. En mä vastusta, siitä vaan. Mutta yleensä Helsingin seudulla ollaan niin saatanan allergisia millekään kaupunkia muistuttavalle rakentamiselle (jopa JÄTKÄSAARESSA!) että onnea matkaan tarvitaan ja paljon.
Toisekseen Pasilan rummutus “kaupungin sydämenä” on puolivillaista pöhinää jolla ei ole todellisuuspohjaa. Pasilassa on niin vähän tiiviisti rakennettua kaupunkia, että se soveltuu lähinnä vaihtopaikaksi joukkoliikennevälineestä toiseen kun menet toiselle puolelle Pasilaa. Se on harvan matkan lähtö- tai päätepiste ja sellaisena se tulee pysymään vielä pitkään, koska uskottavia kehitysprojekteja muuttaa asia ei ole.
Hermanni - Arabianranta - Viikin alue (yhteys Jokerille) - Malmin lentokenttä - Jakomäki - Hakunila.
Ja lisää jos haluaa lyhempiä etäisyyksiä asemien välissä mutta pointti on se että tänne kyllä mahtuu jos vain samalla rakentaa tiivisti ja korkealle.