Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä maitokahvi
#102655
Kakola on kyllä ainakin itselleni pettymys. Viihtyisyyteen ei ole panostettu. Alue on aika rikki.
jfo tykkää tästä
Avatar
tekijänä jfo
#102657
Kakolan alue on omiin silmiini vaikuttanut koko ajan samanlaiselta rahastusprojektilta kuin vaikkapa Telakkaranta ja Viimeinen Ropo. Sijainti ja näkymät ovat kunnossa mutta siihen se loppuukin. Aivan sietämätöntä kelvollisen rakennusmaan tuhlausta.
Avatar
tekijänä Juha
#102662
No niin. Kakolanmäellä ehti rakennukset rapistua melkein kymmenen vuotta. Kukaan ei halunnut pitkällä tikullakaan koskea alueeseen. Ja ihan yleinen huoli oli tästä asiasta. Kun lopulta joku otti asian hoitaakseen, niin kyllähän se oli arvattavaa. Kommentti tulee lopulta: Väärin sammutettu!
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#102664
Juha kirjoitti: 29.07.21 19:05 No niin. Kakolanmäellä ehti rakennukset rapistua melkein kymmenen vuotta. Kukaan ei halunnut pitkällä tikullakaan koskea alueeseen. Ja ihan yleinen huoli oli tästä asiasta. Kun lopulta joku otti asian hoitaakseen, niin kyllähän se oli arvattavaa. Kommentti tulee lopulta: Väärin sammutettu!
Jos sammuttaa sähköpalon vedellä, niin tuli ehkä sammuu, mutta samassa varmasti pilaa kaiken pelastettavissa olleen. No joo, mutta varsinkin näin jälkikäteen katsottuna Kakolan alueessa oli hurjasti potentiaalia ja nyt siitä on käytetty vain osa. Toki alue on edelleen keskeneräinen, mutta kokonaisuus alkaa hahmottua. Täytyy muistaa että aikoinaan Kakolan kaavoitus tehtiin ison, kansainvälisen arkkitehtuurikilpailun pohjalta ja siinä asunnoille oli osoitettu vain viidennes. Ojala on kuitenkin onnistuneesti brändännyt itsensä ja firmansa Kakolan pelastajana ja sillä verukkeella saanut vinon pinon poikkeuslupia kaavoihin. Toki tornitalo/näkötorni jäi saamatta. En sanoisi että Kakolan toteutus olisi varsinaisesti huono, mutta parempaankin olisi varmaan ollut mahdollisuuksia.
Avatar
tekijänä Kantti
#102665
Olen Juhan kanssa samoilla linjoilla. Ellei JOLLAKIN olisi ollut särmää ottaa Kakolanmäkeä tehdäkseen, ihmeteltäisi edelleen miten Turun keskeisellä mäellä, jossa on Suomen tunnetuin historiallinen vankilarakennus rappeutumassa, ei tehdä mitään asian hyväksi. Molemmat alueen vankilarakennukset, Kakola ja Lääninvankila, ovat kokeneet merkittäviä muutoksia, mutta tulevat nyt uudistettuina säilymään nähtävissä olevaan tulevaisuuteen ja alue tullaan saamaan valmiiksi tehdyksi. Äärimmäinen puristisuus, ellei aivan estä tekemisiä, saattaa aiheuttaa jonkinlaisen puolivalmiin ja vuosikymmeniä vaiheessa olevan välitilan, joka sekään ei väistä kritiikkejä. Aika hyvin itse sopeudun olemassa olevaan tilanteeseen, kun mietin aikaa jolloin piikkilanka-aita ja suljetut portit "suojelivat" tyhjiä vankilarakennuksia ja termiitit kävivät rikkomassa ja suttaamassa kaikkea mieleen tulevaa rakennuksissa. Hiljaisen rappeutumisen vuosi vuodelta jatkuessa, lisääntyi myös arvostelu siitä ettei mitään tehdä vaikka kehitys oli nähtävissä ja jokaisen tiedossa

Telakkaranta on rahastettu alusta loppuun. Suurin rahastaja oli Wärtsilä joka alueen omisti. Entinen telakka-alue jokisuussa on kaupungin kannalta merkittävimpiä paikkoja useastakin syystä, ei vähiten sen yli 200 -vuotisesta laivanrakennushistoriastaan. Tämän turkulainen teollisuushistoria olisi pitänyt jäädä selkeästi näkymään. Alueen omistajana Wärtsilä kiristi kaupungilta haluamansa kaavoituksen ennen kuin luopui tonttimaastaan. Tämän seuraukset on nyt nähtävissä. Telakka-alueen viimeinen rakennusalusta, ns. nelosslipi, siitäkään ei ole jäljellä kuin onneton postimerkin kokoinen pläntti.
Avatar
tekijänä Kantti
#102693
Kävin parisen viikkoa sitten paremmalla ajatuksella katselemassa Kakolan piha-alueita. Onhan se karua ja kovaa maisemaa. Ollessaan vankilana, ulko-alueet olivat nykyiseen verrattuna vehmasta aluetta. Onkohan taustalla ollut jonkinlainen teema-ajattelu jossa on rakennettu vankilan ajateltua asketismia kaiken kattavasti pihan eksteriööriin ja tehty siitä osa paikan identiteettiä? Vai onko pihat rakennettu vain halvalla? Mitä mieltä Kakolan nykyiset asukkaat mahtavat pihoista olla? Talvella paikat voivat olla hyvinkin liukkaita sopivien kelien osuessa kohdalle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ennen
Kuva

Jälkeen
Kuva

Oikeassa alakulmassa pressun takana kulku kylpylätyömaalle.
Kuva

Piha alkuperäisenä.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ennen.
Kuva

Jälkeen
Kuva

Viiksirakennuksen asukkaiden piha on kova ja varjoton.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Jos kylpylä on vähänkään aidassa olevan havainnekuvan mukainen, näyttää tosi hienolta! Sattumalta tämän päivän Turun Sanomissa oli pieni juttu tästä Kakolan Spasta jossa Olli Ojala kertoi koronan viivästyttäneen kylpylän rakentamista. Kylpylä on tarkoitettu aikuisille eikä siellä ole minkäänlaisia lasten vempaimia. " Baarit on altaisiin asti ja siellä pystyy myös nauttimaan virvokkeita. Siitä sitten seuraa vastaavasti, että kyseessä on aikuisten kylpylä. Tämä on sen juju". Näin Olli Ojala kertoo.
Kylpylän hän ennustaa valmistuvan ensi vuodeksi.

Kuva

Kakolankaari 2 kukkulan itäpäässä.
Kuva
Tlahti, TurkuCubed, jfo ja 4 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Juha
#102694
Istutuksien penkereet ja talojen reunukset on tehty aika kalliisti, massiivisesta kivestä. Tietääkseni suurin osa reunakivistä ovat vankien aikoinaan louhimia. Asfalttiteitä siellä sisäpihalla kyllä tarvitaan, koska autoilla pitää sinne välillä päästä. Siellä on nyt miellyttävän väljää liikkua. Myös palolaitoksen raskaan kaluston pitää siellä päästä ei-toivotussa tilanteessa kulkemaan. Mutta kyllähän siellä enemmän vihreää saisi olla ja vähemmän asfaltoitua plaania. Toivottavasti tuo kylpylän katto ei jää tuollaiseksi.
tekijänä hmikko
#102696
Kiitos Kantille kuvaamisesta. Suuri osa asvaltista ja betonista lienee varsin suoraa seurausta valituista parkkiratkaisuista. Parkkipaikoille oli suunnitteluvaiheessa vaihtoehtona luola, eli ilmeisesti semmoisen olisi voinut jätevesilaitoksesta huolimatta voinut rakentaa, mutta kallis se tietysti olisi ollut. Läsinsellin edusta muuten oli Helinin alkuperäisessä kilpailuehdotuksessa puistikkoa. Nyt siinä on tuo kaksikerroksinen parkkilaitos. Toki kilpailuehdotuksessa ei tämmöisiä asioita ollut varmaan ratkaistuna loppuun asti, ja arkkitehti saattoi piirtää viheraluetta vapaammin.

Itse en ihan ymmärrä päätöstä laittaa kylpylä maan alle, kun alueella kumminkin on tehty uudisrakennuksia komeille paikoille. Vai lieneekö kylpylä tullut suunnitelmiin myöhemmin, kun parhaat paikat oli jo kaavaehdotuksessa varattu uusille asuintaloille?
tekijänä bonk
#102699
Puiden puute mietityttää. Ymmärrän parkkiratkaisun rajoittavan, mutta puiden puute tekee alueesta melko paljaan. Ehkä karu ulkoasu sopii vankilaympäristöön, mutta niiden puute ei tee kyllä hirveän viihtyisää alueesta. Mielestäni olisi pitänyt panostaa pienempiin poihin istutusaltaissa, mutta ehkä se tehdään alueen uusien asukkaisen toiveesta myöhemmin.
tekijänä Samsam
#102702
Tuskin kukaan tieten tahtoen ankeaa tekee, raha määrää. Vähän surullista, että näinkin keskustassa kaikki suunnittelu menee henkilöautot edellä. Ei taida Turku olla tarpeeksi iso kaupunki, että voisi ajatella keskustan asukkien luopuvan henkilöautoista? Mutta kuten sanottu, parempi että tuo Kakolanmäki on ylipäätäänsä edes tehty, kuin jätetty mätänemään.
Avatar
tekijänä Ukilainen
#102706
Samsam kirjoitti: 13.08.21 08:43 Tuskin kukaan tieten tahtoen ankeaa tekee, raha määrää. Vähän surullista, että näinkin keskustassa kaikki suunnittelu menee henkilöautot edellä. Ei taida Turku olla tarpeeksi iso kaupunki, että voisi ajatella keskustan asukkien luopuvan henkilöautoista? Mutta kuten sanottu, parempi että tuo Kakolanmäki on ylipäätäänsä edes tehty, kuin jätetty mätänemään.
Turussa uusille asuinalueille ei ole vuosikausiin piirretty ainoatakaan ilmaista kadunvarsipaikkaa. Parhaimmillaan vieraatkin saavat nousta keskellä yötä kääntämään kiekkoa. En siis sanoisi, että kaikki suunnittelu menee henkilöautot edellä.
tekijänä Sisu
#102708
Jos raha edellä mentäisi niin nurmikkoa joka paikassa olisi, se on kuusi kertaa halvempaa kuin kivetys ja puolet asfaltin hinnasta. Kyllä niitä parkkipaikkavaateita sieltä kaavoituksesta tulee, ei suunnittelusta. Asukkaat myös haluavat parkkipaikkoja.
Avatar
tekijänä Kantti
#102709
Niin, ne kivetykset mitä Kakolan projektissa on eri puolille tehty, ovat Kakolanmäeltä purettujen rakennusten kivijalkoja jne. Periaate on oikeaoppista kierrätysajattelua, entinen, arvokas ja kestävyydessään lähes ikuinen materiaali jää alueelle uusiokäyttöön. Graniittihan on ns. kakoliittia, Kakolanmäeltä louhittua kiveä josta kiviset vankilarakennukset ovat rakennettu ja ikäänkuin kuuluvat sinne. Samoin erilaisiin rakenteisiin käytetyt hirret ovat entisiä vankilarakennuksen välipohjahirsiä. Hirret ovat saaneet uuden arvokkaan elämäntehtävän tultuaan käytetyksi uudelleen.

Jotakin vihreää vankila-alue kaipaisi piristyksekseen vaikka nykyinen ilmiasu harkinnan jälkeen onkin tullut valituksi, ja mikäpä tulevaisuudessa estää tekemästä pehmennyksiä pihalle. Pelkästään isot irralliset istutusaltaat kasveineen voivat muuttaa pihojen tunnelmaa paljonkin.
Avatar
tekijänä Juha
#102715
Kakolan ainoat autopaikat ovat Länsisellin entisellä pihamaalla oleva kahden maanalaisen hallitason ja parkkikannen muodostava pysäköintilaitos. Siinä se on muurien sisäpuolella, ulkopuolisilta piilossa. Kakolan sisäpihalla tai muilla sivuilla ei ole parkkipaikkoja. Alueen läpiajo on kielletty. Puiston puolella on rakennustyömiesten parkkipaikkoja, toki sekin käyttö on nyt vähenemään päin.
Monilla asukkailla on edelleenkin auto käytössään, ja onhan ne johonkin voitava silloin parkkeerata. Ja tuolla kun vaikka koiraa ulkoiluttaa, on ihan mukava että autot eivät ole siinä katujen varsilla.
tekijänä Tono
#102723
Joo-o, Kakolan alueen ilme alkaa tosiaan valmistua ja niin arvostettavaa (ja kallista) kuin vanhan uusiokäyttö onkin, niin todellisuus on nyt sitten koettavissa ihan paikan päällä. Hieman pettyneissä kommenteissa tämä alkaa näkyä.

Samaa on mielestäni jokirannassa Korppolaismäessä: eli muutama vanha rakennus (tai vanha nosturi) säilytettynä ei tarkoita alueen viihtyisyyttä tai varsinkaan sitä että sen SIELU säilyisi. Kakola ja jokiranta ovat nyt ylirakennettuina, yliprosessoituina, pitkälti kadottaneet sen mikä teki niistä erityisiä. Mielestäni tämä olisi voitu tehdä toisinkin, mutta voi olla että talous on eri mieltä...

Schade
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31