Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#102315
Toivottovasti projektin laadusta pidetään kiinni paineenkin alla. Infrahankkeissa kustannukset karkaavat hyvin useasti tavoitteista, sillä säästöjä mennään tekemään tuikitarpeellisista osista projektia, jotta hanke ensialkuun näyttäisi halvalta. Suunnittelun virheet kostautuvat pahimmillaan moninkertaisina myöhemmin, jos homma menee liian sekasortoiseksi. Esimerkiksi vekan spekuloima projektin pilkkominen saattaa osoittautua hankalaksi, kun eri osaset pitäisi lopulta saada yhteen omien koukeroidensa kera ja kustannusten pitäisi silti pysyä matalina.
Avatar
tekijänä veka
#102317
Niinpä. Ehkä tuon osuuden Hakaniemi-Nihti-Redi pystyy tekemään niin taitavasti, että sen kummempaa kuin raiteiden haarautuminen Nihdissä ei tartte tehdä. Varmaan kuitenkin parasta lopettaa tämä arvailu ja vartoilla, mihin päätyvät.
Avatar
tekijänä veka
#102360
Kruunusillat-hankkeen siltaurakan on voittanut Kreate Oy:n ja YIT Suomi Oy:n työyhteenliittymä. Urakkaan sisältyvät Finkensilta (Nihti-Korkeasaari) ja Kruunuvuorensilta (Korkeasaari-Kruunuvuorenranta) sekä Korkeasaareen tuleva rakennus. Urakan hinta on 123 miljoonaa. Hankkeen muu rakentaminen, ml. Merihaansilta (Hakaniemi-Nihti), tehdään allianssimallilla. Allianssin osapuolia ovat Helsingin kaupunki, YIT, NRC Group Finland Oy, Ramboll, Sweco ja Sitowise.

Viime viikolla Yle ja MTV kiirehtivät kertomaan telkkarin uutisten päälähetyksiä myöten, että Suomen pisimmän sillan rakentaminen alkaa. Se uutinen oli kuitenkin ankka. Nyt alkavat vasta työt Hakaniemessä. "Kehitysvaiheessa rakennetaan sellaisia katualuekokonaisuuksia, jotka eivät kuulu raitiotiehankkeeseen ja jotka joka tapauksessa toteutettaisiin."

https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutise ... a-selvilla

https://yle.fi/uutiset/3-11937531

Kuva
Risumies tykkää tästä
tekijänä Kivenhakkaaja
#102361
Mielenkiintoista muuten tuossa Kruunusiltojen tarjouskilpailussa oli, että toiseksi kilpailussa tulleen GRK Infra Oyn tarjous oli vaatimattomasti 239 999 999 euroa (tarjoushinta ~236,2 M€ ja optio 3,8M€). Kreaten ja YIT:n työyhteenliittymällä tosiaan tuo 126 M€ (122,8 M€ + optio 3,2 M€).
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#102362
Kyllähän tuollaiset hintaerot tarjouksissa pistävät miettimään kuinka vakaalla pohjalla suomalaisen rakennusalan kilpailu ja toisaalta kustannuslaskenta on. Ihan samaa näkyy kaikessa muussakin julkisen sektorin tarjouskilpailutuksessa: tarjouksia tulee muutama, ja hintaerot tarjousten välillä ovat valtavia.
tekijänä hmikko
#102363
Voisi myös kyseenalaistaa rehellisyyttä. Erinäinenkin hanke on näyttänyt siltä, että ihmeen halpa tarjous voitti, ja rakennusvaiheessa budjetti sitten ylittyi sen verran kuin kilpailijoiden tarjouksista olisi voinut veikata. Esim. Musiikkitalon höyläyskierros (kaikki tarjoukset hylättiin liian kalliina ja pyydettiin edullisempia) näytti aika voimakkaasti tältä.
tekijänä JamoL
#102364
Mitäs tuo 126m€ tarkoittaa kokonaisbudjetin kannalta? Kuulostaa itseasiassa aika halvalta, jos sillä saa valtaosan merenylityksistä.. vai minne niiden lopun 200m€ on arvioitu menevän?
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#102366
Loput rahoista menee ratarakentamiseen mantereella ja Laajasalon puolella, muihin lyhyempiin siltoihin ja kaikenlaiseen tekniikkaan jota ei tehdä betonista. Suurimmat syyt alkuperäisen budjetin ylittymiseen liittyivät ydinkeskustassa tehtävään rakentamiseen, eli ilmeisesti Kaivokadun rakentamisen riskeihin. Ne kohdat on nyt karsittu pois hankkeesta.

Siinä mielessä tosiaan halpaa että alkuperäisessä hankesuunnitelmassa nuo kolme osuutta (Finkensilta, Korkeasaari ja Kruunuvuorensilta) oli arvioitu yhteensä 179,2 miljoonan euron hintaisiksi. Kyllähän tuosta aika hurjan otsikon saisi: Kruunusilta alittaa budjetin 50 miljoonalla eurolla.
JamoL tykkää tästä
Avatar
tekijänä Hupsis22
#102367
JamoL kirjoitti: 24.05.21 23:23 Mitäs tuo 126m€ tarkoittaa kokonaisbudjetin kannalta? Kuulostaa itseasiassa aika halvalta, jos sillä saa valtaosan merenylityksistä.. vai minne niiden lopun 200m€ on arvioitu menevän?
126M€ on vain yksi silta, hinta alv0%, on kaksi muutakin siltaa tulossa
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#102368
Tuossa oli kaksi siltaa, eli Nihti-Korkeasaari ja Korkeasaari-Kruunuvuori. Jäljelle jää Merihaka-Nihti-Hanasaari yhdistelmäsilta.
Avatar
tekijänä veka
#102461
Vapaavuori teettää selvityksen Kruunu­siltojen kustannuksista: ”On täysin kestämätöntä, että kustannukset kohoavat näin dramaattisesti”

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori laskee, että Kruunusillat-hankkeen kokonais­kustannukset ovat nousseet 430 miljoonasta lähes 800 miljoonaan euroon.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008041727.html

Kohu-uutinen julkisuuteen sopivasti vaalien alla. Vapaavuori ei kuitenkaan ole enää ehdokkaana.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#102462
Vapaavuori laskee omiaan. Tuossa on mukana Hakaniemenrannan asuinkortteleiden esirakentamista ja Hakaniemensillan uusiminen, joilla ei ole mitään tekemistä Kruunusiltojen kanssa, mitä nyt sattuvat sopivasti matkan varrelle kun työmaa kerran on perustettu...

Allianssi on itse tulossa kohtapuoliin ulos oman laskelmansa kanssa jossa on eritelty kustannuksia ja jo löydettyjä säästöjä, mutta se tietysti menee vaalien yli ja sehän ei poliitikolle sovi.
tekijänä hmikko
#102463
veka kirjoitti: 09.06.21 20:30 Vapaavuori ei kuitenkaan ole enää ehdokkaana.
Ei ole ei, mutta tämä hanke on koko ajan ollut kokoomuksen lempi-inhokki. Kokoomuksen edustajat ovat toistuvasti hinkuneet henkilöautoja sillalle, tai jos se ei käy, niin vaatineet hankkeen kuoppaamista. Vapaavuori ilmeisesti teki viimeisen palveluksen puolueelleen. Mahdollisesti ihan mielellään.
Avatar
tekijänä veka
#102466
^Valtuusto hyväksyi Kruunusillat-projektin vuonna 2016 äänin 63-6, eli lähes yksimielisiä oltiin lopulta puoluekannasta riippumatta. Keskustelun aikana ehdoteltiin myös taksien ja hälytysajoneuvojen päästämistä sillalle, ja arvelen tämän version vielä palaavan keskusteluun.

Itse asiasta olen kyllä sitä mieltä, että hyvä vaan kun kaivetaan luvut tiskiin. Nythän on ajauduttu ihan kummaan vaiheeseen, jossa kymmeniä ja satoja miljoonia pallotellaan sinne tänne miten sattuu. Projektia riisutaan kaikki mikä pystytään, vaikka nämäkin palat sitten pölyn laskeuduttua ehkä palaavat toteutettaviksi. Työvaiheita yritetään siirtää muihin budjetteihin, ja toisaalta Kruunusiltojen budjettiin laskea mukaan sellaista mikä ei sinne kuulu. Isoja kulueriä (ratikat, varikko) jätetään näyttämättä, jotta otsikoihin päätyvä kokonaishinta näyttäisi paremmalta. Ja niin edelleen. Kuka tässä enää pysyy kärryillä?

Kaiken kukkuraksi jopa tietoja on ryhdytty salaamaan. Kruunusiltojen päätöksentekoa on voinut seurata Hankkeen johtoryhmän ja Allianssin johtoryhmän kokousmuistioista, jotka "julkaistaan niiden hyväksymisen jälkeen. Edellisen kokouksen muistio hyväksytään seuraavassa kokouksessa." HJR kokoontuu kerran kuussa, mutta tuorein julkaistu muistio on 11.3.2021 pidetystä kokouksesta. AJR kokoontuu kerran viikossa tai kahdessa, mutta tuorein julkaistu muistio on 16.4.2021 pidetystä kokouksesta.

https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/kr ... oksenteko/
tissot tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#102468
Ratikkakalusto ja sen varikkotoiminnot kuuluvat liikennöintikustannuksiin, vastaavasti muiden joukkoliikennevälineiden kanssa. Jos ne lasketaan poikkeuksellisesti projektin investointikustannuksiksi siitä tulee sitten todella edullisesti liikkuvia ratikoita.

Mun käsitys tästä kohusta on että se on pormestari Vapaavuoren ovienpaukuttelua. Tarkoituksellista hämmentämistä, ei ymmärryksen selventämistä ja muut saa korjata sotkut. Hän ei ole asettunut ehdolle kunnallisvaaleissa.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16