^Lisäksi uusimman suunnitelman mukaan rata lyhenisi myös Laajasalon puoleisessa päässä. Ns. Yliskylän lenkki jäisi pois, ja päätepysäkki tulisi Laajasalontien varteen.
”Kruunusillat-raitiotien tärkein tavoite on rakentaa joukkoliikenneyhteys Laajasalosta keskustaan. Siirtämällä päätepysäkin paikkaa pystymme hallitsemaan hankkeen aikataulu- ja kustannusriskejä aiempaa paremmin.
Jo aikaisemmin on selvinnyt, että viisi vuotta sitten hyväksytty kustannusarvio tullaan ylittämään roimasti. Sen mukaan ratikkalinja kiskoineen, katutöineen ja siltoineen mutta ilman ratikoita ja varikkoa maksaa 260 miljoonaa (kaupunginvaltuuston tekemä enimmäishintapäätös hankkeen toteuttamiseksi 2015 rahassa). ). Tuorein arvio on 350 miljoonaa (myös 2015 rahassa). Lisäksi vaunujen ja varikon hinnaksi arvioitiin sata miljoonaa. Tuorein hintatieto ratikoista on 97,6 miljoonaa (2020 rahassa). Varikosta tiedetään sen verran, että se on tarkoitus rakentaa Yliskylän Reposalmentien varteen. Sinne on kaavailtu jättimäistä asuintalojen, varikon, liiketilojen, kiipeilypuiston ym. hybridirakennusta.
Tämän valossa ratikkalinjan kokonaishinta näyttäisi lähestyvän jo 500 miljoonaa. Itse arvelen, että linjan lyhentäminen molemmista päistä liittyykin lähinnä tässä hintalapussa olevan summan pienentämiseen. Kaupungin omassa tiedotteessa viime tammikuulta tämä melkein sanotaankin:
Käynnissä olevassa raitiotien suunnittelussa pyritään yhä löytämään kustannussäästöjä tuovia ratkaisuja. Rajuin vaihtoehto olisi muuttaa eniten kustannuksiin vaikuttavia asioita, kuten raitiolinjan pituutta tai linjausta.
https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutise ... ja-esittaa
https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunkiy ... o-tammikuu