Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä TurkuCubed
#101862
apollonkatu kirjoitti: 02.03.21 17:45 Kai sinne nyt sentään liukuportaat tulee vai hankitaanko ne myöhemmin hädissään lisävarusteena?
Ei ainakaan mun tietääkseni, hissit on niitä tarvitseville ja tervejalkaiset jaksanee kävellä. Ei kai Suomessa edes hirveästi asenneta liukuportaita jotka tulevat suoraan ulkotiloista? Pääkaupunkiseudulla Pasilan ja Tikkurilan juna-asemilla on, mutta nekin tarvinneet aika isot tuulikaapit. Malmin asemalla lähtee suoraan ulkotiloista liukuportaat, mutta ne ovat olleet jatkuvasti rikki ja Väylävirasto onkin päättänyt purkaa ne pois ja rakentaa tilalle normaalit portaat.

Jaa niin ja olihan Turun KOP-kolmiossakin alunperin ulkoliukuportaat, eivät luemma nekään kestäneet Suomen talvia. Valehtelenkohan pahasti jos sanon että olivat ensimmäiset ulkona sijaitseva liukuportaat Suomessa?

Kuva

Ja jotta mentäisiin kunnolla off-topiciin niin mainitaan nyt sekin että KOP-kolmion viereiseen Affärscentrumiin asennettiin Suomen ensimmäiset liukuportaat vuonna 1926 :)

Kuva
Iggy.P, highrisejonne, Kantti ja 2 muuta tykkää tästä
tekijänä Dankos
#101863
TurkuCubed kirjoitti: 02.03.21 18:22 Valehtelenkohan pahasti jos sanon että olivat ensimmäiset ulkona sijaitseva liukuportaat Suomessa?
Voi mennä tiukille, KOP-kolmio ja Hämeenlinnan Keskustalo ovat näköjään kumpikin valmistuneet 1964.
TurkuCubed tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#101864
Logomonsillan projekti on ollut yhtä selviytymistaistelua lähes alusta asti. Hinta nousi alkuperäisestä noin 5 miljoonasta viimeisimpään noin 20 miljoonaan. Syynä keskeneräiset ja puutteelliset suunnitelmat ja aikataulun venyminen. Sillan piti valmistua jo joulukuussa 2018. Sillan pitäisi valmistua nyt toukokuussa. Tätä nyt pitäisi jännittää varmaan sormet ristissä, valmistuuko vai ei? Projekti on ollut ankaran ryöpytyksen ja pilkan kohteena (sekä kaupungin päättäjät ja virkamiehet) Turussa siitä asti kun hintaa jouduttiin sääätämään kerran toisensa jälkeen. Silta on ollut myös raitsikanvastustajien pinnalla pitämä esimerkki siitä miten kaikki Turun rakennushankkeet vähintään tuplautuvat ja raitsikkakin tulee todellisuudessa maksamaan miljardin. Ans kattoo? Jos persut pääsevät vaalien jälkeen ratkaisevaan asemaan Turussa, raitsikka äänestetään nurin. Tämä olisi Turun tulevan kehityksen kannalta järkyttävä takaisku.

Silta on rakenteeltaan poikkeuksellinen, kaarevan sillan kannattimet eivät ole sillan alla vaan vieressä ulkopuolella. Silta roikkuu ylhäältä kannattimiensa varassa. Rakenteen vaativuutta ei ilmeisesti olla osattu lujuuslaskelmissa riittävästi huomioida? VR Track oli suunnittelun takana ja suunnittelun aikataulu paukkkui useampaan kertaan. Siitä johtuu myös sillan hinnan nousu kerrannaisvaikutuksineen suurelta osin. Ei sillan vaativuutta ja sen vaikutusta hintaan Turussakaan osattu riittävästi ymmärtää. Sillan kustannusylityksistä tullaan varmasti riitelemään Turun ja VR Trakin (nykyisin NRC Group Finlandin) välillä. Sillassa on koneellinen ilmanvaihto. Talotekniikka on kolmiomaisessa kannatinpalkissa ylhäällä. Sillan päissä ja ratapihan laitureilta on kannatintorneissa hissit.

Kuva

Wikissä on sillan historiikki, tosin jo vähän vanhentunut.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Logomon_silta
tekijänä hmikko
#101865
Kantti kirjoitti: 02.03.21 23:15 Silta on rakenteeltaan poikkeuksellinen, kaarevan sillan kannattimet eivät ole sillan alla vaan vieressä ulkopuolella. Silta roikkuu ylhäältä kannattimiensa varassa. Rakenteen vaativuutta ei ilmeisesti olla osattu lujuuslaskelmissa riittävästi huomioida?
Tässäkin ketjussa on ihmetelty aiemmissa vaiheissa uutisissa näkyneitä rendereitä, joissa keskimmäiset kolme pilaria ovat sillan toisella, siis 'sisäkaarteen' puolella, ja portaat asemalaitureille nykyisen aseman suuntaan. Jäin itsekin ihmettelemään, että mistä on kyse. Tuommoinen rakenne kun olisi aivan ilmiselvästi ollut kuormitukseltaan erilainen, kun kaarevan rakenteen painopiste olisi oletettavasti ollut pilarien välissä tai ainakin lähempänä.

Kaivoin esiin alkuperäisen kilpailuehdotuksen (2016), ja siellä tosiaan on tuosta versiosta mukana yksi piirros, mutta ei mitään selitystä, mikä sen ajatuksena on. Kuvat on vain merkitty nimityksilla "vaihe 1" ja "vaihe 2".

https://www.turku.fi/sites/default/file ... /jousi.pdf

Liekö tuossa varauduttu siihen, että asema säilyy nykyisellä paikallaan vielä pitkään, ja että portaat on tarpeen tehdä ensin sen suuntaan ja sitten muuttaa? Kuulostaa aika utopistiselta, että kannatinpilarit olisi ajateltu rakennettavan kahteen kertaan. Semmoiseen selvästikään ei ryhdytty, mutta tuo ehkä kertoo osaltaan siitä, miten vajaat alkuperäiset suunnitelmat olivat. Kun oletettavasti noiden vaihtoehtojen ero on rakenteen kantavuuden kannalta todella merkittävä.

Esteettisesti hyvä näin, että kannatinpylväät ovat kaikki ulkokaarteen puolella. Koko kaarteesta katoaisi idea aika pahasti, jos niitä olisi molemmin puolin. Tietysti jälkiviisaana voi kysyä, että oliks tämä nyt rahan arvoista. Kilpailussa oli ihan tyylikkäitä ehdotuksia, joissa pylväät ovat sillan alla ja joiden kanssa varmasti ei olisi tullut tämmöisiä vaikeuksia.
tekijänä apollonkatu
#101867
TurkuCubed kirjoitti: 02.03.21 18:22
apollonkatu kirjoitti: 02.03.21 17:45 Kai sinne nyt sentään liukuportaat tulee vai hankitaanko ne myöhemmin hädissään lisävarusteena?
Ei ainakaan mun tietääkseni, hissit on niitä tarvitseville ja tervejalkaiset jaksanee kävellä. Ei kai Suomessa edes hirveästi asenneta liukuportaita jotka tulevat suoraan ulkotiloista? Pääkaupunkiseudulla Pasilan ja Tikkurilan juna-asemilla on, mutta nekin tarvinneet aika isot tuulikaapit. Malmin asemalla lähtee suoraan ulkotiloista liukuportaat, mutta ne ovat olleet jatkuvasti rikki ja Väylävirasto onkin päättänyt purkaa ne pois ja rakentaa tilalle normaalit portaat.
Kannattaisi laittaa jos tarkoitus on että isompi joukko ihmisiä siltaa aikoo joskus käyttää. Eikö sinne ole isompi huvittelukompleksikin tulossa. Voi tietysti olla että mennään taas "turha yrittää, ei onnistu"-asenteella.
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#101868
apollonkatu kirjoitti:Kannattaisi laittaa jos tarkoitus on että isompi joukko ihmisiä siltaa aikoo joskus käyttää. Eikö sinne ole isompi huvittelukompleksikin tulossa. Voi tietysti olla että mennään taas "turha yrittää, ei onnistu"-asenteella.
Turun päärautatieaseman ja Logomon vaatima välityskyky on aika eri luokkaa kuin mainitsemillani Pasilan ja Tikkurilan asemilla. Lisäksi Turun asemalla sillan käyttö on aika ajoittaista, toisin kuin vaikkapa Pasilassa, jossa liikennettä portaissa on lähes jatkuvasti. Ja kuten sanottua, toivottavasti Suomesta sen verran tervejalkaisia ihmisiä löytyy että jokaiseen ylikulkusiltaan ei tarvitse ruveta asentamaan liukuportaita; laskin hmikkon linkkaamasta kilpailuehdotuksesta että askelmia laiturilta sillalle olisi 4x11, eli yhteensä 44 askelmaa ja väleissä kolme tasannetta.
Elämyskeskus tulee tuolta paikalta hieman eteenpäin ja sille tulee ihan oma iso siltansa, johon ei muuten myöskään ole tulossa liukuportaita.
Enkä nyt sanoisi että kyse olisi tuollaisesta asenteesta. Liukuportaat tarvitsevat sisätiloissakin aika paljon huoltoa ja on aika moneen kertaan todistettu että ulkona liukuportaat eivät yksinkertaisesti kestä Suomen talvia ja hiekoitushiekkoja.
highrisejonne tykkää tästä
Avatar
tekijänä maitokahvi
#101870
Turussa on tosiaan rautatieliikenne sen verran olematonta, ettei liukuportaissa olisi paljonkaan järkeä. Tosin, ei Turussa mitään tehdä järkeen perustuen, joten siinä mielessä liukuportaat voisikin laittaa. Mutta ennen sitä pitäisi löytää niihin joku "ensimmäinen suomessa"-erikoisuus ja taideaspekti, jotta se maksaisi vähintään tuplat normaaleihin liukuportaisiin verrattuna, ja ne pitäisi ehdottomasti tilata mahdollisimman kaupaa ja speksata mahdollisimman paljon pieleen, niin sitten.

Kyllähän niitä liukuportaita saa laitettua myös jälkeen päin, jos oikeaa tarvetta löytyisi. Esim. lähijunaliikennehän voisi tilannetta muuttaa, mutta aika pieniä olisivat numerot toiminnan ensimmäisinä vuosikymmeninä.
Avatar
tekijänä hylje
#101872
maitokahvi kirjoitti: 04.03.21 17:44Mutta ennen sitä pitäisi löytää niihin joku "ensimmäinen suomessa"-erikoisuus ja taideaspekti, jotta se maksaisi vähintään tuplat normaaleihin liukuportaisiin verrattuna, ja ne pitäisi ehdottomasti tilata mahdollisimman kaupaa ja speksata mahdollisimman paljon pieleen, niin sitten.
Funikulaarilla Logomonsillalta laiturille
Avatar
tekijänä jfo
#101873
Yle uutisoi tänään:
Logomon siltaa rakennetaan Turussa kaavasta poiketen – kulkuportaat ratapihalle on purettu, mutta lupaehtojen mukaan ne on palautettava
Rakennusvalvonnan mielestä muutoslupa puuttuu ja yhteys ratapihalle on rakennettava myöhemmin.

[...]
Päätöksenteon perusteluissa on ollut koko ajan mukana myös esteetön kulkuyhteys ratapihan laitureille. Tämä on myös asemakaavamääräys, johon rakennuslupa perustuu.

Turun kaupunki rakennuttaa siltaa, mutta suoraan sillalta rata-alueille tulevista kuluista vastaa Väylävirasto.

Väylävirasto poisti asentamansa portaat, koska mahdollinen tunnin junayhteys Helsinkiin vaatii vuosien päästä muutoksia asemalaitureihin. Ratapihan kaavoitus on aloitettu uudestaan.

Turun kaupungin valvontajohtaja Leena Salmelainen arvioi, että kulkuyhteyden poistaminen ei ole vähäinen muutos, jonka voisi toteuttaa työmaan aikaisena poikkeamana.

– Mikäli silta toteutetaan niin, että se poikkeaa kaavasta kulun osalta, se edellyttää muutoslupaa.

Muutoslupahakemusta ei ole vielä näkynyt.

Muutos voi olla esimerkiksi tilapäinen poikkeama rakennusluvasta, jos kulkuyhteys toteutetaan myöhemmin.
[...]
Linkki uutisartikkeliin: https://yle.fi/uutiset/3-11819988

Luulisi että tulevan ratapihan laitureiden sijainti ei olisi niin ennakoimattomissa oleva asia, mutta tiedäpä siitä sitten. :D
Avatar
tekijänä maitokahvi
#101874
Vaikea ymmärtää jutun nillitystä portaista. Väylävirasto on luvanmut palauttaa ne ja työt ratapihalla alkavat tänä vuonna. Anna kun arvaan, portaat haittaavat sillan avajaispäivän sirkusmenojen ajoittamista, kun silta ei ole oikeastaan valmis ilman portaita. Eli nyt turkulaiseen tapaan haluttaisiin prioriteetit laittas niin, että portaat poistetaan kasvasta, jotta avajaispäivä saadaan kalenteriin ja seremoniat pääsee alkamaan.

Missään nimessä ei käy päinsä, että silta vain avattaisiin arkisesti. Sama se oli funikulaarin kanssa. Raitiotiestäkin tulee susi, koska sen speksit on suunniteltu niin, että superbussi vaikuttaisi mahdollisimman kilpailukykyiseltä. Speksejä ei suinkaan ole korjattu, vaikka tuuli on kääntynyt, koska Turussa ei välitetä siitä miten asiat toimii, vaan miltä markkinapuheet kuulostaa. Sutta voi täten rakentaa.
tekijänä hmikko
#101878
Tää hanke alkaa olla hyvää materiaalia johonkin dokumentaarisen teatterin tragikomediaan.
Avatar
tekijänä Kantti
#102460
Kolme päivää sitten.

Kuva

Kuva

Taustalla Puolalanmäki, yksi Turun keskustan merkittävistä mäkipuistoista. Taidemuseon katosta pätkä näkyvissä puiden takaa.
Kuva

Kuva

Sillan katossa, sisäpuolella olevat ritilän näköiset elementit, liittynevät valotaiteeseen jota sillassa pitäisi olla. Saa nähdä, miltä suurta kohua Turussa nostanut silta tulee valmistuttuaan tarjoamaan tältä osin? Kalliiksihan se tuli...
Kuva
TurkuCubed, veka, hmikko ja 1 muuta tykkää tästä
tekijänä jusa-masa
#102465
Tää silta vain hämmentää joka kerta kuvissa ja livenä. Se oli kaunis ajatuksena ja luonnoskuvissa kuten eräs kakolanmäen funikulaarikin, mutta näyttää siitä tulevan sentään käytännöllinen, mutta visuaalisesti hökkeli ulkonäöltään joka syö kaiken budjetin kaupungilta mitä vaan voi imeä kakolanhissin tapaisesti. 🤦🏼‍♂️
tekijänä Urbane
#102469
Havainnekuvissa on myös kaunisteltu ympäristöä ja sen vaikutusta ko siltaan. Esimerkiksi kaikki ratapihan muut telineet/pylväät ja johdot on kokonaan poissa havainnekuvista mutta livenä katsottuna kyllä vievät osaa sillan viehätysvoimasta ja kokonaisuus näyttää kirjoittaneen mielestä sotkuisemmalta.
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#102471
Itse kyllä tykkään visuaalisesti Logomonsillasta, sopivan monumentaalinen ratapihalle. Kunhan elämys- ja matkakeskushankeet alkavat realisoitua ja siltaa vielä jatketaan Ratapihankadun yli niin varmasti sopii oikein hyvin kokonaisuuteen. Ja eihän nuo ajojohtimet ja niiden kannattimet nyt varsinaisesti mitään kauniita ole, mutta kuuluvat tietysti ratapihalle. Arkkitehtonisesti mielestäni onnistunut projekti, kustannuksia olisi vain saanut tulla puolet vähemmän kuin mitä todellisuudessa nyt tuli.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7