Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä katomato
#101497
Kahlasin kaikkien ehdotusten planssit nopeahkosti läpi (usemman tunnin urakka jo sekin). Kilpailutöiden joukosta löytyi parikymmentä työtä, jotka voisin itse sijoittaa kilpailun yläluokkaan tai palkintoluokkaan. Loput 450 työtä olivat enemmän tai vähemmän huttua. Joukossa aika paljon myös sellaisia, joille rehellisesti naurahdin ääneen planssit avatessa.

Täytyy perehtyä rauhassa perusteellisemmin noihin parhaiksi kokemiini töihin. Mielenkiintoisena huomiona sellainen, että kilpailussa kaksikin työtä ehdotti museon tekemistä nykyisen Plevnan parkkihallin tiloihin. Ajatuksena ihan mielenkiintoinen, mutta toki lähtökohtaisesti kilpailuohjelman vastainen.

Jos jotakuta tökkii kaikkien töiden läpikäyminen, ja sattuu kiinnostamaan esituomaroitu listaus, niin ohessa poimimani kärkityöt numerojärjestyksessä:

34 Vis a Vis
35 Alus
44 Artcube
98 Elon
101 Esirippu
113 Ester
115 FabrickArt
122 Frame
148 Hidden
177 Kulmasta kulmaan
207 Laakso
208 Landmark
239 Napinläpi
283 Pehmeä monumentti
284 Sara Hildenin piha
390 The two lives of Sara Hilden
408 Veistospuisto
413 Viisvooninkinen
455 Arcus
veka, Katonharja, jfo tykkää tästä
tekijänä Heikki K
#101525
Tästä on ollut aiheen kiinnostavuus huomioiden yllättävän vähän keskustelua noin yleisesti täällä Tampereella. Oletan, että aineiston massiivisuus lannistaa useimmat.
tekijänä Tipi
#101530
Tämä on kyllä mielenkiintoinen projekti. Olen katsonu nuo ehdotukset kolme kertaa läpi ja aika vaihtelevia ja mielenkiintoisia ehdotuksia löytyy. Näen tässä potentiaalia todelliseksi matkailulliseksi vetovoimatekijäksi! Hildenin säätiön kokoelmaa sen tarkemmin tuntematta on mielestäni oleellisen tärkeää että itse rakennus on jonkin sortin taideteos myös. Sellainen että se jää mieleen ja tarjoaa itsessään elämyksiä. Joitakin kommentteja alla osasta ehdotuksia:

1 Boards-1: Dramaattiset mustat ”tötteröt” ja jännittävät kuilut niiden välissä, Tämä jää mieleen!
70 Corvus: Tulee vähän Helsingin taannoinen guggenheim voittaja mieleen. Taiteellinen, kullan sävy tosin arveluttaa..
106 Eclisse: Taidemuseomainen, hieno sisäänkäynti. Vihreä kate (kupari?) ja kattoterassi hyvät.
113 Ester: Monotoninen, mutta tuo välitila on kyllä huikea.
130 H1LD3N: Taiteellista aaltoilua
136 Helmat: Kupari aika räväkkä, kiiltäiskö jo liikaa?
140 Hatunnosto: Sisäänkäynti elegantti, muoto hiukan hajanainen
187 Kiinteä virtaus: Avaruusajan rakennus, onnistuisiko noin pitkä uloke 😊
202 Leviathan: Palkkien päällä ”levitoiva” rakenne on vaikuttava
214: Signifigance, culture context: Hyvin omaperäinen muoto.
223 Morpheus: Taideteos
255 Orbit: Omaperäinen, aulan sisätila kilpailisi jo teosten kanssa 😊
450 Resonances,: erikoinen, tulee mieleen royal center.
470 SARAna: Pääty ja railo ovat puhuttelevat.

Tarkoituksella otin esille erikoisempia ehdotuksia, taidemuseon kohdalla voi ja pitääkin mielestäni olla omaperäinen. Paljon hyviä oli tuossa aiemmin jo esille nostettukin. MIelenkiintoista nähdä aikanaan kilpailun tulokset, pääseeköhän yleisökin äänestämään?
veka, Hipardus tykkää tästä
tekijänä katomato
#101538
Tipi kirjoitti: 20.01.21 02:29 Tämä on kyllä mielenkiintoinen projekti. Olen katsonu nuo ehdotukset kolme kertaa läpi ja aika vaihtelevia ja mielenkiintoisia ehdotuksia löytyy. Näen tässä potentiaalia todelliseksi matkailulliseksi vetovoimatekijäksi! Hildenin säätiön kokoelmaa sen tarkemmin tuntematta on mielestäni oleellisen tärkeää että itse rakennus on jonkin sortin taideteos myös. Sellainen että se jää mieleen ja tarjoaa itsessään elämyksiä. Joitakin kommentteja alla osasta ehdotuksia:

1 Boards-1: Dramaattiset mustat ”tötteröt” ja jännittävät kuilut niiden välissä, Tämä jää mieleen!
70 Corvus: Tulee vähän Helsingin taannoinen guggenheim voittaja mieleen. Taiteellinen, kullan sävy tosin arveluttaa..
106 Eclisse: Taidemuseomainen, hieno sisäänkäynti. Vihreä kate (kupari?) ja kattoterassi hyvät.
113 Ester: Monotoninen, mutta tuo välitila on kyllä huikea.
130 H1LD3N: Taiteellista aaltoilua
136 Helmat: Kupari aika räväkkä, kiiltäiskö jo liikaa?
140 Hatunnosto: Sisäänkäynti elegantti, muoto hiukan hajanainen
187 Kiinteä virtaus: Avaruusajan rakennus, onnistuisiko noin pitkä uloke 😊
202 Leviathan: Palkkien päällä ”levitoiva” rakenne on vaikuttava
214: Signifigance, culture context: Hyvin omaperäinen muoto.
223 Morpheus: Taideteos
255 Orbit: Omaperäinen, aulan sisätila kilpailisi jo teosten kanssa 😊
450 Resonances,: erikoinen, tulee mieleen royal center.
470 SARAna: Pääty ja railo ovat puhuttelevat.

Tarkoituksella otin esille erikoisempia ehdotuksia, taidemuseon kohdalla voi ja pitääkin mielestäni olla omaperäinen. Paljon hyviä oli tuossa aiemmin jo esille nostettukin. MIelenkiintoista nähdä aikanaan kilpailun tulokset, pääseeköhän yleisökin äänestämään?
Itse karsastan aika vahvasti sellaisia ehdotuksia, joissa rakennusmassa sijoittuu pötkönä Finlaysonin päärakennuksen eteen. Kaikki listaamasi ehdotukset edustavat juuri tätä ratkaisutyyppiä. Mielestäni päärakennuksen eteen rakentaminen vetää kaupunkitilan pahasti tukkoon, mikä syö tehoa sekä päärakennukselta, että itse museolta. Näissä ratkaisuissa merkkirakennusten väliin syntyy kapea katutila, mikä sinänsä voisi olla tilallisesti kiinnostava, mutta alentaa molempien rakennusten asemaa kaupunkikuvassa.

Tilallisesti parhaiten ovat onnistuneet nähdäkseni ne työt, joissa maanpäällinen rakentaminen on keskitetty tontin länsireunalle, jättäen päärakennuksen edusta aukiotilaksi. Tällöin päärakennus ei jää museoon nähden liian alisteiseksi, yhteys palatsin ja päärakennuksen välillä säilyy, ja uusi museokin saa riittävästi happea ympärilleen. Aukiotila tekee myös museon sisäänkäynnistä edustavamman, kun tonttia ei ole rakennettu aivan tukkoon. Yhteys Nottbeckin puistoonkin toteutuu selkeästi luontevammin niissä ratkaisuissa, joissa vanhaa päärakennusta ei ole peitetty suurella rakennusmassalla.
Risumies tykkää tästä
tekijänä Tipi
#101540
Turkulaisena paikallistuntemukseni on tuolta alueelta heikko, enemmän ajattelin mielikuvana "Millaiseen Museo rakennukseen mieluiten päivä- tai viikonloppuretken tekisin?". Kertaalleen olen palatsissa häissä käynyt. Google streetviewillä katutilaa vilkuilin, parkkipaikka tontilla näkyy oleva.
Jos sen industriellin tiilitabernaakkelin vieressä on korkea ja etenkin punatiilinen rakennus niin kyllä, päälle kaatuu. Jos rakennus on matalampi, ehkä toista materiaalia tai väriä niin voi onnistua paremmin. Osassa ehdotuksia rakennuksissa oli aukotuksia ja avoimuutta joka voi vähän tunnelmaa keventää. Museorakennus voi toisaalta olla niin näyttävä, että muu ympäristö voi sille alisteista ollakin. Joskus kapea, autoton katutila voi olla hyvinkin miellyttävää kaupunkitilaa. Mielikuvana viittaan Tallinnan rootermanni kortteleihin jossa vanha industrielli törmää ultra moderniin rakennuskantaan hyvinkin kapeiden, autottomien katutilojen erottamana. Parhaimmillaan siitä voi syntyä ihan mielettömän hieno twist! Jotain samanlaista fiilistä tuonne tavoittelisin.
Mieluiten autot pois ja laadukas kivetys katutilaan niin Finnlaysonin rakennuskin tulee aivan eritavalla esille. Palatsin ympärillä puistoa on hyvin jäljellä, ajattelisin että se ei niinkään jäisi ehdotuksissa museon "alle"?
Täytyy katella tuota sun listausta läpi juurikin kaupunkitilallisia ajatuksia huomioiden.
katomato tykkää tästä
tekijänä katomato
#101541
Hyviä näkökulmia asiaan. Itsekin voisin matalan, paviljonkimaisen rakennuksen nähdä päärakennuksen edessä, mutta en oikein mitään korkeampaa.

"Museorakennus voi toisaalta olla niin näyttävä, että muu ympäristö voi sille alisteista ollakin."
Tästä asiasta olen rakennuspaikka huomioiden eri mieltä. Finlaysonin päärakennuksen, palatsin ja kirkon muodostama kokonaisuus on rakennushistoriallisesti ja -taiteellisesti niin arvokas, että uusi museorakennus ei voi ottaa liian dominoivaa roolia suhteessa niihin. Museorakennus voi toki olla rohkeasti paikkansa ottava ja omintakeinen, mutta sen on silti ensisijaisesti sovittava ympäröivään perinteikkääseen miljööseen. Näin ollen kisatöitä arvostellessa ei mielestäni kannata miettiä mikä on näyttävin yksittäinen rakennus, vaan sitä, mikä on näyttävin ympäristöön luontevasti istuva rakennus. Parhaimmillaan uusi rakennus jäsentää kaupunkitilaa toimivammaksi, on näyttävä ja tunnistettava museorakennus, mutta jättää kuitenkin Finlaysonin arvorakennukset ansaitsemaansa rooliin. Tässä mielessä olisin itse enemmän jonkin rauhallisen ja ajattoman ehdotuksen kannalla vahvasti aikaan sidotun tai wau-efektiä hakevan rakennuksen sijaan.

Mainittu autojen poistaminen kadulta ei kilpailualueella ole mahdollista, sillä Finlaysoninkatu on ainut autoliikenteen reitti Finlaysonin alueelle. Täysin autottomaksi koko Finlaysonin aluetta ei mitenkään saada, vaikka alueella sijaitseva parkkihalli jossain vaiheessa poistuisikin. Kaupungin suunnitelmissa on kuitenkin kadun muuttaminen ´shared space´-tilaksi, mikä muuttaa toki katutilan luonnetta nykytilanteeseen nähden.
Tipi tykkää tästä
Avatar
tekijänä Urbaani
#101544
Melkoinen savotta tosiaan, mikäli kaikki ehdotukset haluaa käydä huolellisesti perehtyen läpi. Joku "10 finalistia" olisi tässäkin mielessä mielenkiintoinen myös julkista keskustelua ajatellen.

Olen varsin luottavainen, että Tampereella päädytään ehdotuksista funktionaalisesti toimivaan, mutta myös arkkitehtoonisesti näyttävään suunnitelmaan. Tampere on jo menneen vuosikymmenen aikana onnistunut kohottamaan jo melko hyvää profiiliaan kotimaassa. Tornihotelli, rantaväylän tunneli, ratikka, kansi torneineen ja areena +kasino... Monella tapaa Tampere esiintyykin dynaamisena tulevaisuuden kaupunkina ja kaupunki onkin suosittu asuin- ja opiskelupaikka maan sisäisessä muuttoliikkeessä. Oikeastaan ensimmäisen kerran sitten Viipurin menetyksen jälkeen Suomi on saamassa de facto kakkoskaupungin.

Kaikesta positiivisesta pöhinästä huolimatta Tampere ei ole vielä onnistunut lyömään läpi kansainvälisesti. Pohjoismaiden ja Viron ulkopuolella koko kaupungin olemassaolosta on kuullut aniharva ja vielä harvempi ulkomaalainen on koskaan harkinnutkaan visiittiä. Vähän yksinkertaistettuna, turisteille Suomessa on edelleen vain Lappi ja Helsinki.

Matkailusektorin osuuden kasvattaminen ei tapahdu yhden vuoden tai yhden käyntikohteen myötä, mutta korkeatasoisiin museoihin panostaminen tuonee ennenpitkää investointinsa takaisin. Maailmanlajuista huippuluokkaa oleva ja näyttävällä arkkitehtuurilla varustettu taidemuseo toisi Tampereelle ainakin passiivista kiinnostusta ja ajan myötä tämä realisoituisi ihan konkreettisina hotelliyöpymisinä ja kulutettuina euroina. -Covid-19-pandemian jälkeen uskon matkailusektorin kiihtyvän nopeasti 2019-tasolle ja tässä vaiheessa monet etsinevät uusia kaupunkilomakohteita. "Mini-Bilbao-efekti" on edelleen mahdollinen.

Kuten jo mainitsin, yksittäinen kulttuurirakennus on vain yksi osa kokonaisuutta, mutta oikein, oikeaan aikaan ja oikealle yleisölle markkinoituna tämä voi realisoitua merkittävänä profiilinnostona, sekä lukuisina uusina työpaikkoina.
Avatar
tekijänä henkka
#102230
Johtuu varmaan ehdotusten määrästä mutta tulosten julkistaminen on siirtynyt huhtikuulta toukokuulle, toukokuun 20. päivään. Lähetys tulosten julkistamisesta alkaa kello 10.

Sara Hildénin taidemuseon uudisrakennuksen suunnittelua Finlaysonin alueelle koskevan yleisen kansainvälisen arkkitehtuurikilpailun tulos julkistetaan 20.5.2021 kello 10 alkavassa tilaisuudessa, jota voi seurata verkossa kilpailun sivuille tulevasta linkistä.

Ehdotuksia lähetettiin poikkeuksellisen suuri määrä, mikä kertoo kilpailun kiinnostavuudesta ja merkityksestä. Kilpailuun hyväksyttiin kaikkiaan 472 ehdotusta. Ehdotuksiin voi edelleen tutustua kilpailun verkkosivulla. Kilpailu käytiin kokonaisuudessaan digitaalisena. Myös arvioinnissa on käytetty etätyöskentelyvälineitä.

Uusi merkittävä taidemuseorakennus Tampereen kaupungin historialliseen keskustaan on ollut kansainvälisesti kiinnostava ja haastava suunnittelutehtävä. Sara Hildénin taidemuseo on kansainvälisen tason taidekokoelmallaan merkittävä veto- ja pitovoimatekijä Tampereella.
https://www.tampere.fi/tampereen-kaupun ... 021_4.html

https://sarahildenkilpailu.fi/
tekijänä katomato
#102235
Heitetäänpä vielä loppumetreillä arvaus voittajasta. Veikkaan kilpailun ykköseksi työtä nro. 113 ’Ester’.

Lievästä monotonisuudestaan huolimatta erittäin kaunis ja tasapainoinen työ. Aula on kaikessa yksinkertaisuudessaan upea, ja näyttelykierron varrella kuilumaisen aulan ylittäessä näyttelyvieraalle aukeaa kapea maisemasiivu puistoon, mikä luo vahvoja mielleyhtymiä nykyisen museon harkittuihin maisema-avauksiin salien välillä. Työn heikkona puolena hieman laatikkomainen, ympäristöönsä kankeahkosti istuva massa. Sitä toisaalta keventää kuitenkin kirkon puoleinen lasialaosa, joka luo vaikutelmaa ”leijuvasta” laatikosta.

Mikäli ’Ester’ on nähty kaupunkikuvaan liian kankeaksi, veikkaan voiton menevän joko työlle 408 ’Veistospuisto’ tai 455 ’Arcus’. Mustana hevosena mainittakoon vielä 458 ’Helma’, jonka perusajatus on oikein hyvä, mutta kaipaisi hieman kuitenkin terävöittämistä.
Avatar
tekijänä henkka
#102250
Minulle ehdotuksista mieleen jäivät kaksi hyvinkin samankaltaista ehdotusta: 413 Viisvooninkinen ja 433 Kudos. Kummassakaan rakennusmassa ei katomaton huomion mukaisesti peitä juurikaan Pääkonttoria, eli ole sen vastakkaisella puolella katua. Molemmissa on myös vino seinä hieman katoksena sisäänkäynnin päällä ja molempien selvä lähestymissuunta on Siperian suunnasta. Tämä tietysti aiheuttaa sen että molemmat kääntävät hieman selkäänsä Kuninkaankadulle ja Finlaysonin kirkolle.
tekijänä Tipi
#102344
Ei huono!, sanois Jorma Uotinen. :smt023
Itsellä meni suht nopeasti ehdotuksia kahlatessa "lumen valo" ohi, planssit on melko mustavalkoiset ja pelkistetyt. Massoittelu on selvästi toiminnan kautta muodostunutta, valo tulee yläviistosta niinkuin taideateljeissa yleensä. Muodosta tulee hiukan mieleen Taalintehtaan masuunit ja materiaalista viron kansalliskirjasto. Materiaali on mielestäni tässä tärkeä juttu, esim. viron kalkkikivellä saa melkein mistä tahansa murjusta jäätävän upean. Sopivalla tiilellä voi julkisivusta tulla "elävä" ja patinoituneeseen tehhdasmiljööseen sopiva.

Oma veikkaukseni voittajaksi oli vis a vis, eli huti tuli. Kiitos ja kumarrus tuomareille, mielestäni tehtävä ei ollut helppo!