Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Bernheart
#100147
SRV Storiesista löytyy juttu kehäradan uudesta sisäänkäynnistä uuteen terminaaliin.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla terminaali 2 laajenee uudisosalla, johon tulevat upouudet lähtö- ja tuloaulat, turvatarkastus, matkatavaroiden luovutus ja uutta tilaa matkustajien vastaanottamista varten. Samalla nykyiset lähtö- ja tuloaulat muuttuvat porttialueeksi. Isot terminaali 2:n laajennusosaan asennettavat kattoristikot näkyvät työmaalta kauas kertoen töiden etenemisestä mutta samaan aikaan tehdään töitä myös piilossa maan alla. Lentoasema-alueelle tuleva kolmas yhteys Kehäradalle on saatu louhittua. Uusi yhteys Kehäradalle on osa terminaali 2:n laajennus- ja muutostöitä, joiden päätoteuttajana on SRV.
Kuten aina, loput ylhäältä linkistä.

Erikoisherkkuna myös Helsinki-Vantaan laajennuksen työmaakamera.

Päivitys:
Linkki
Finavian 15.5.2020 uutiseen aiheesta
Avatar
tekijänä Bernheart
#101480
Finavia kertoo tänään Helsinki-Vantaan etuajassa etenevästä laajennustyöstä, jonka aikana myös remontoidaan olemassa olevia lähtö- ja tuloauloja.
Finavia käynnistää terminaali 2:n lähtö- ja tuloaulojen muutostyöt vuoden etuajassa – remontti vaikuttaa muun muassa lähtöselvityksiin

Laajojen muutostöiden ensimmäinen vaihe alkaa Helsinki-Vantaan terminaali 2:n lähtöaulasta. Osa aulasta ja sen palveluista suljetaan 18. tammikuuta 2021.

Noin 35 000 neliömetriä käsittävät muutostyöt ovat osa Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaa ja terminaali 2:n laajentamista. Remontissa uudistetaan nykyiset lähtö- ja tuloaulat täysin, ja ne sulautetaan osaksi lentojen porttialuetta ja keskitettyä matkatavara-aulaa.
Loput linkistä.
tekijänä erk75
#101485
Bernheart kirjoitti: 13.01.21 12:20 Finavia kertoo tänään Helsinki-Vantaan etuajassa etenevästä laajennustyöstä, jonka aikana myös remontoidaan olemassa olevia lähtö- ja tuloauloja.
Finavia käynnistää terminaali 2:n lähtö- ja tuloaulojen muutostyöt vuoden etuajassa – remontti vaikuttaa muun muassa lähtöselvityksiin

Laajojen muutostöiden ensimmäinen vaihe alkaa Helsinki-Vantaan terminaali 2:n lähtöaulasta. Osa aulasta ja sen palveluista suljetaan 18. tammikuuta 2021.

Noin 35 000 neliömetriä käsittävät muutostyöt ovat osa Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaa ja terminaali 2:n laajentamista. Remontissa uudistetaan nykyiset lähtö- ja tuloaulat täysin, ja ne sulautetaan osaksi lentojen porttialuetta ja keskitettyä matkatavara-aulaa.
Loput linkistä.
Harvemmin tulee ehdotettua hankkeiden viivästämistä, mutta tässä kohtaa olisi pitänyt vetää käsijarrusta jo aiemmin.

Hki-Vantaan kenttään on investoitu ihan absurdi määrä rahaa viimeisten n.10 vuoden kuluessa. Onhan matkustajamäärä kasvanut aina helmikuuhun 2020 asti, mutta näkymät matkustamisen (sekä vapaa-ajan, mutta aivan erityisesti liikematkustamisen) osalta ovat vähintäänkin hähmäiset. Kasvu on lisäksi ollut melko lineaarista eikä välttämättä ihan suhteessa investoituun rahamäärään.

@Bernheart'n linkin takaa paljastuu, että taas on kyseessä miljardin euron investointi. Miljardin! Tietysti hiljainen aika on periaatteessa hyvä ajankohta tällaisen projektin läpiviemiseksi lentokentän operatiiviset tehtävät huomioon ottaen. Mutta mielestäni koko toimialan näkymä on sellainen, että on pakko kysyä miljardin euron osalta, riittäisikö vaikka puoletkin?
tekijänä TheCultureHigh
#101486
erk75 kirjoitti: @Bernheart'n linkin takaa paljastuu, että taas on kyseessä miljardin euron investointi. Miljardin! Tietysti hiljainen aika on periaatteessa hyvä ajankohta tällaisen projektin läpiviemiseksi lentokentän operatiiviset tehtävät huomioon ottaen. Mutta mielestäni koko toimialan näkymä on sellainen, että on pakko kysyä miljardin euron osalta, riittäisikö vaikka puoletkin?
Nyttenhän se on juuri hyvä käyttääkin. Saadaan ihmisille töitä, valtiolle rahaa jne. Taloudellisesti erittäin kannattava hetki tehdä sijoituksia tulevaisuuteen.
On päivänselvää että Helsinki Airport on nyt ja ainakin lähitulevaisuudessa (jokunen kymmentä vuotta) Suomen ainoa kansainvälinen lentokenttä. Se on myös osa meidän imagoa. Kentän yleistä palvelutasoa saadaan tällä toimenpiteellä parannettua merkittävästi. Kun korona on ohi, maailma on muuttunut todennäköisesti jonkin verran erilaiseksi kuin mitä se ennen oli. Toivottavasti parempaan suuntaan. Silti lentoyhteyksiä tulee olemaan aina ja maapallon väkiluku senkuin jatkaa kasvamistaan. Huomattavasti kalliimmaksi tulee tehdä projekti joka on valmistuessaan alimitoitettu ja jota täytyy lähteä hyvin nopeasti laajentamaan.
tekijänä Jones
#101487
Tuo miljardin investointi pitää sisällään sekä jo viime vuosina valmistuneet laajennukset että vielä rakenteilla ja osin aloittamatta olevat hankkeet lentokentälle. Käsittääkseni tuo vanhan pääaulan remontti on osin pakollinen, jotta uudesta pääaulasta saadaan toimiva ja suunnitellun kaltainen.
tekijänä hmikko
#101490
Lentoliikenteen määrään tullutta mutkaa on verrattu vuoden 2001 syyskuun terrori-iskujen vaikutukseen. Silloin Yhdysvalloissa lentoliikenne oli kokonaan pysäytettynä useita päiviä ja kun liikenne käynnistyi, kysyntä oli pudonnut 20 %. Maailmanlaajuisesti lentoliikenne palasi iskuja edeltäneelle kasvu-uralle vuoden sisällä.

Koronakriisi on tietysti ollut paljon laajempi, kestänyt kohta vuoden ja aiheuttanut paljon suuremman romahduksen lentoliikenteeseen. Työmatkaliikenne varmaan muuttuu pysyvästi jossain määrin. Silti, matkailun lisääntyminen oli ennen pandemiaa maailmanlaajuinen trendi, enkä usko sen mihinkään haihtuneen. Turismin kasvu oli myös sitä luokkaa, että jos siihen palataan, niin se saattaa hyvinkin paikata kadonneet työmatkat. Pandemia lienee myös aiheuttanut melkoisesti patoutunutta kysyntää, jonka voisi luulla purkautuvan tämän vuoden loppupuolella, jos rokottaminen läntisessä maailmassa onnistuu. Musta tuntuu, että paluu lentoliikenteen entiselle kasvu-uralle saattaa tapahtua yllättävänkin nopeasti. Pidemmällä tähtäimellä isompi kysymys lienee (tai ainakin pitäisi olla) hiilidioksidipäästöt ja niiden rajoittaminen.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#101492
Turismissakin on lisäksi globaalin volyymin lisäksi myös laatutekijöitä. Eli vaikka turismi kokonaisuutena vähenisi, voi miettiä aiheuttaako korona turismin laadullista kehitystä: sen sijaan että ahtautuisimme kaikki Venetsiaan, väljänä ja puhtaana tunnettu Suomi ja Helsinki voi hyvinkin kasvattaa suhteellista suosiotaan kulkutauteja pelkäävässä maailmassa. Silloin Suomen absoluuttiset matkailijamäärät voivat hyvinkin nousta merkittävästikin, vaikka turismi maailmassa kokonaisuutena vähenisi.

Siis olettaen että mitään pitkän aikavälin muutoksia ylipäänsä aiheutuu. Ainakin lentäminen tulee olemaan jatkossakin halpaa, kun pankit ja osakkeenomistajat ovat ottaneet luottotappioina ison osan konkkaan menneiden lentoyhtiöiden kalustojen pääomakustannuksista. Jälkimarkkinoilla on paljon edullisia vähän käytettyjä koneita tarjolla.
tekijänä hmikko
#101494
^ Myös kuluttajien matkakassat ovat säästyneet, jos niitä ei ole laitettu kylpytynnyreiden ym. hankkimiseen. Osmo Soininvaara uumoili monien alojen ylikuumenemista, kun pandemian aikana pakkosäästetyt varat lähtevät liikkeelle. Saapi nähdä, paljonko tuommoista rahaa käytännössä on.
Avatar
tekijänä Bernheart
#101496
erk75 kirjoitti: 14.01.21 16:27
Bernheart kirjoitti: 13.01.21 12:20 Finavia kertoo tänään Helsinki-Vantaan etuajassa etenevästä laajennustyöstä, jonka aikana myös remontoidaan olemassa olevia lähtö- ja tuloauloja.
Finavia käynnistää terminaali 2:n lähtö- ja tuloaulojen muutostyöt vuoden etuajassa – remontti vaikuttaa muun muassa lähtöselvityksiin

Laajojen muutostöiden ensimmäinen vaihe alkaa Helsinki-Vantaan terminaali 2:n lähtöaulasta. Osa aulasta ja sen palveluista suljetaan 18. tammikuuta 2021.

Noin 35 000 neliömetriä käsittävät muutostyöt ovat osa Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaa ja terminaali 2:n laajentamista. Remontissa uudistetaan nykyiset lähtö- ja tuloaulat täysin, ja ne sulautetaan osaksi lentojen porttialuetta ja keskitettyä matkatavara-aulaa.
Loput linkistä.
Harvemmin tulee ehdotettua hankkeiden viivästämistä, mutta tässä kohtaa olisi pitänyt vetää käsijarrusta jo aiemmin.

Hki-Vantaan kenttään on investoitu ihan absurdi määrä rahaa viimeisten n.10 vuoden kuluessa. Onhan matkustajamäärä kasvanut aina helmikuuhun 2020 asti, mutta näkymät matkustamisen (sekä vapaa-ajan, mutta aivan erityisesti liikematkustamisen) osalta ovat vähintäänkin hähmäiset. Kasvu on lisäksi ollut melko lineaarista eikä välttämättä ihan suhteessa investoituun rahamäärään.

@Bernheart'n linkin takaa paljastuu, että taas on kyseessä miljardin euron investointi. Miljardin! Tietysti hiljainen aika on periaatteessa hyvä ajankohta tällaisen projektin läpiviemiseksi lentokentän operatiiviset tehtävät huomioon ottaen. Mutta mielestäni koko toimialan näkymä on sellainen, että on pakko kysyä miljardin euron osalta, riittäisikö vaikka puoletkin?
Kuten tulikin jo todettua, investointikustannus on kymmenen vuoden ohjelman hinta. Helsinki-Vantaan lähtöaulat ovat todella ahtaita ja porttialue ruuhkaantuu myös. Siksi rakentamalla uusi lähtö- ja tuloaula koko nykyinen terminaalialue muuttuu ns. airsideksi eli vain matkustajille tarkoitetuksi tilaksi. Se tuo parempaa matkustusmukavuutta ja väljyyttä. On erittäin tärkeää, että uusi terminaali rakennetaan helpottamaan ahtautta.

Täältä löytyy havainne- ja rakennusvaiheen kuvia
Ja täältä webbikamera rakennustyömaalle.
Avatar
tekijänä Bernheart
#102767
Finavian tiedote 23.8.2021: Sata päivää tulevaisuuden lentoaseman avautumiseen

Finavia avaa Helsinki-Vantaan lentoaseman upean sisäänkäynnin ja uudistuneet liikennejärjestelyt matkustajille tasan sadan päivän kuluttua 1. joulukuuta.
− Finavian historian mittavin kehityshanke Helsinki-Vantaan lentoasemalla saavuttaa merkittävän etapin 1. joulukuuta. Lentoaseman uusi sisäänkäynti ja sen upea puukatto, uudet taksi- ja bussiasemat, uusi pysäköintihalli, kehäratayhteys ja hulppea tuloaula avataan matkustajien käyttöön, kertoo Finavian tekniikasta, vastuullisuudesta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Henri Hansson.

Matkustajia odottaa ikoninen ja arkkitehtonisesti vaikuttava tulevaisuuden lentoasema.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#102944
Uudesta hotellista on julkaistu vain yksi kuva, josta pitäisi saada käsitys siitä miltä rakennus tulee näyttämään. Sehän ei tässä tapauksessa ole lainkaan yhdentekevää, paikka on niin näkyvä. Kuvassa on epämääräisen näköinen 'haamutalo', josta ei osaa päätellä edes sitä, onko kyseessä vain massoittelukuva vai tuleva hotelli jossain valossa. Ei kai päätöstä ole tehty vain tämän kuvan perusteella?

kuva: SARCKuva
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19