Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#91820
On siinä tosiaan pari väliä mitkä tuntuu pitkältä, vaikka sama ajallisesti pitäisi olla sama 2min parin aseman välillä kuin vanhallakin pätkällä. Ei siellä ihan tyhjää ole, mutta eiköhän porukka löydä pakotettuna liityntäliikenteen aloitettua. Itsekin kuljen keskustaan vielä dösällä, työpaikka on kuitenkin Steissillä. Kävelen mieluummin Kampista Steissille kuin himasta metrolle (dösät kulkee useammin ja nopeammin).
#93200
Soukantorin sisäänkäynti tulee olemaan kaksikerroksinen. Neljällä rinnakkaisella hissillä varmistetaan sujuva liikkuminen suoraan laituritasolle. Toinen sisäänkäynti sijoittuu Yläkartanontielle.
Eikö Soukan asemalla ole liukuportaita (ainakaan toisessa päässä)?
#101175
Hesarin uutisen kommenteissa on mielenkiintoista ajatustenvaihtoa aseman ja paikan nimestä. Se on nykyään ruotsiksi Finno ja suomeksi Finnoo. Hupsu Suomenoja on poistumassa käytöstä. Jostain syystä Fonectan karttapalvelu tunnistaa edelleen Suomenojan mutta ei ollenkaan Finnoota. Sen hakeminen ohjaa ihmeelllisesti Ahvenanmaan Kökariin, missä on jokin Finnö -niminen pikkupaikka.

Itselleni ei ole valjennut, miksi rullaportaiden täytyy jossain Finnoossa olla noin järkyttävän pitkät. Ts. syyhän on tietysti se, että metrotunneli on syvällä, mutta miksi? Länsimetron maanalaisilta asemilta on ylipäätään turhan pitkä matka maan pinnalle. Ja Tapiolassa varsinkin rullaportaikko on kummallisen moniosainen - ja aikaavievä.
#101178
veka kirjoitti: 09.11.20 20:01 Itselleni ei ole valjennut, miksi rullaportaiden täytyy jossain Finnoossa olla noin järkyttävän pitkät. Ts. syyhän on tietysti se, että metrotunneli on syvällä, mutta miksi? Länsimetron maanalaisilta asemilta on ylipäätään turhan pitkä matka maan pinnalle. Ja Tapiolassa varsinkin rullaportaikko on kummallisen moniosainen - ja aikaavievä.
Veikkaisin, että peruskallio on tuolla syvällä - näin voisi luulla pinnalla olevasta Suomenojasta ja altaista. Metrotunnelissa on luokkaa 7-10 metriä kalliota kattona, ja jos kallion yläreuna on kymmenen metrin syvyydessä, niin syvälle mennään. Tietysti tunnelin voi tehdä mihin tahansa höttöön lähemmäs pintaa jos rahaa ei lasketa, mutta Länsimetro on suunniteltu niin, että se voitiin louhia jatkuvana tunnelina peruskallioon, mikä on vertailussa halpaa.

Länsimetron ensimmäisissä suunnitelmissa oli vissiin esitetty ideana, että asemilla olisi valokuiluja laituritasolle asti, ja että asemat saataisiin sillä keinolla avaran ja valoisan oloisiksi. Kööpenhaminan samoihin aikoihin suunnitellussa metrossa tämmöistä on toteutettukin, Länsimetrossa se rationoitiin matkan varrella pois.

"Turhan pitkä matka pinnalle" oli yksi hankkeen kriitikoiden argumenteista silloin kun päätöstä tehtiin. Ongelma oli kyllä joukkoliikennealalla suunnittelijoiden tiedossa aivan hyvin. Se ei ilmeisesti painanut päätöksenteossa paljoakaan.