apollonkatu kirjoitti: ↑27.10.20 22:36
No onhan tuo Hertzi tottahemmetissä ruma ja luontaantyöntävä möhkäle esteettisesti arvioiden. Kaikkihan nämä ovat, prismat, Hertta, redi, tripla, itis...Itse olen jo luovuttanut sen suhteen että joku arkkitehti/yhtiö joskus jotain kaunista vielä rakentaisi Helsinkiin. Täällähän on suorastaan kielletty kauniin rakentaminen ihan virkahenkilöpäätöksin. Suunnitelmissahan on kai Herttoniemen metroaseman korvaaminen jollain paremmalla rakennuksella ja on kyllä kieltämättä aika kummallista ettei tätä rakennettu osaksi tuota tulevaa kokonaisuutta.
Metroasema oli suunnitelmissa aikanaan, kuten tästä ketjustakin voi havaita. Hommassa oli vaan niputettuna useampi jättihanke, joista ei saatu päätöstä aikaan, ja lopulta päädyttiin tähän. Keitoksessa oli siis Linnanrakentajantien/Laajasalontien liittymän uusiminen ja hypermarketin verran liiketilaa Itäväylän päälle. Kaupunki totesi liittymän liian kalliiksi ja Kesko hypermarketin. Metroaseman uusiminen on odottanut näitä päätöksiä ja Hertzin ratkaisua. Kaupunkirakenteen kannalta tuo saattoi olla lopulta siunauksellistakin, koska ne suunnitellut möhkäleet olivat vielä möhkäleempiä kuin nyt rakennettu Hertzi, mutta tietysti aikaa on mennyt ja vanhan aseman kanssa elelty.
Kauppakeskuksista ja niiden ympäristöistä sen verran, että mun silmääni Kalasatamalla on ihan hyvät mahdollisuudet hyvinkin onnistuneeksi kaupunginosaksi. Tämä johtuu lähinnä sitä, että metrorata ja Itäväylä ovat sillalla ja katutasoon muodostuu suht hyvin hahmotettavaa ja kuljettavaa korttelikaupunkia. Redin kyljet tietty ovat mitä ovat, mutta alueella kumminkin on edes jotain muutakin kaupallista toimintaa kyseisellä katutasolla. Tripla ja Pasila ovat tässä suhteessa hankalammassa paikassa, kun ratapihan ja Veturitien estevaikutukset ovat paljon suuremmat ja korkeuserojen takia jalankulku jakautuu eri tasoille ja hahmotettavuus on paljon huonompi.