Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Pyöröovi
#101049
Tiesin Hertsin olevan aika tyylitön, mutta etenkin TurkuCubedin postauksen eka kuva on karua katseltavaa. Koko rakennus suorastaan pyllistää muulle kaupungille, eikä sen ulkomuoto sulaudu millään tavalla ympäristöönsä. Jos tällaista Prisma-Tokmanni -roskaa rakennetaan aivan kantakaupungin tuntumaan, omat odotukseni eivät ole järin korkealla Malmin ym. suunnitelmien kanssa.
Avatar
tekijänä Krio
#101051
Pyöröovi kirjoitti: 18.10.20 01:54 Tiesin Hertsin olevan aika tyylitön, mutta etenkin TurkuCubedin postauksen eka kuva on karua katseltavaa. Koko rakennus suorastaan pyllistää muulle kaupungille, eikä sen ulkomuoto sulaudu millään tavalla ympäristöönsä. Jos tällaista Prisma-Tokmanni -roskaa rakennetaan aivan kantakaupungin tuntumaan, omat odotukseni eivät ole järin korkealla Malmin ym. suunnitelmien kanssa.
Normaali lähiöripuli, mitä rakennusliikkeet tekevät helppojen voittojen toivossa. Miten tuo nyt eroaa Pasilasta tai Kalasatamasta? Ei mitenkään.
Avatar
tekijänä hylje
#101053
Rakennusliikkeet vastaavat kysyntään. Ihmiset tykkäävät Prisma-Tokmanneista. Sun ei tarvi niistä tykätä. Kyllä ne silti kannattaa rakentaa.
tekijänä hmikko
#101055
hylje kirjoitti: 18.10.20 12:31 Rakennusliikkeet vastaavat kysyntään. Ihmiset tykkäävät Prisma-Tokmanneista. Sun ei tarvi niistä tykätä. Kyllä ne silti kannattaa rakentaa.
Rakennusliikeet vastaavat kaupan keskusliikkeiden tilauksiin. Suomen keskittyneessä vähittäiskaupassa ihmisille ei nykyään juuri ole vaihtoehtoja. Prismacitymarketista saa tykätä tai olla tykkäämättä, mutta muuta ei ole, plusmiinus suurimpien kaupunkien keskustat. Jokunen pienempi ja paikallisempi ruokakaupan ketju maassa on, mutta ne toimivat samalla mallilla kuin K ja S.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#101083
hylje kirjoitti: 18.10.20 12:31 Rakennusliikkeet vastaavat kysyntään. Ihmiset tykkäävät Prisma-Tokmanneista. Sun ei tarvi niistä tykätä. Kyllä ne silti kannattaa rakentaa.
Prisma-Tokmanni Herttoniemessä sopii porukalle, joka ajaa kaukaa autohalliin ja tunkee peräkontin täyteen ostoksia. Aika kehnosti tällaiset laatikot palvelevat vartin säteeltä tulevaa porukkaa, joka joutuu oikeasti elämään hirvityksen ympäristössä. Mielestäni kaupunkia pitäisi rakentaa ensisijassa paikallisille ja heidän vaatimustensa mukaan. Ymmärrän logiikan Triplan, Kampin tai Redin kauppakeskusten kohdalla raideliikenteen risteyksissä, mutta Herttoniemi pärjäisi vallan hyvin ilman valtavaa kauppakeskusta. Kaikkea ei tarvitse rakentaa vain, koska kysyntä sanelee
Avatar
tekijänä Eeros
#101096
Eeros kirjoitti: 26.10.20 18:58
Eeros kirjoitti: 26.10.20 18:56
Pyöröovi kirjoitti: 24.10.20 21:07
hylje kirjoitti: 18.10.20 12:31 Rakennusliikkeet vastaavat kysyntään. Ihmiset tykkäävät Prisma-Tokmanneista. Sun ei tarvi niistä tykätä. Kyllä ne silti kannattaa rakentaa.
Prisma-Tokmanni Herttoniemessä sopii porukalle, joka ajaa kaukaa autohalliin ja tunkee peräkontin täyteen ostoksia. Aika kehnosti tällaiset laatikot palvelevat vartin säteeltä tulevaa porukkaa, joka joutuu oikeasti elämään hirvityksen ympäristössä. Mielestäni kaupunkia pitäisi rakentaa ensisijassa paikallisille ja heidän vaatimustensa mukaan. Ymmärrän logiikan Triplan, Kampin tai Redin kauppakeskusten kohdalla raideliikenteen risteyksissä, mutta Herttoniemi pärjäisi vallan hyvin ilman valtavaa kauppakeskusta. Kaikkea ei tarvitse rakentaa vain, koska kysyntä sanelee
_________________________________________________^___________________________________________________
Puutteellisesti (tai ei lainkaan) perustellut sekä esteettis-näkemyksellisesti primitiiviset "hirvitys" -kommentoinnit voi vielä jättää omaan arvoonsa mutta mistäköhän kirjoittelija on saanut valaistuksen sen suhteen ettei täällä tarvita noita liikkeitä, laajannettua (varsin maltillisen kokoista) kauppakeskusta?
Lämpimikseen sanailee?
Ja tuo nyt ei todellakaan ole mikään (väitetty) "valtava kauppakeskus".

Hyvä että uudistunut Hertsi tuli. Hyvin monien paikallisten mielestä!
T. Hertsikalainen ;)
apollonkatu, Aos tykkää tästä
tekijänä apollonkatu
#101109
EMT kuulostaa kyllä vähän maalaisen logiikalta että prismaan tai tokmanniin ajetaan vain autolla. Ihan hyvin ne paikalliset osaa käydä Malmin prismassa ja tokmannissa. Itse kävin ihan autotta vuosikaudet ratikalla ja kävellen Töölöstä Kaisaniemen tarjoustalossa/tokmannissa. (Giga?)Hertsi on aika suuri parannus hertsikkaan juuri senkin takia ettei paikallisten tarvitse enää lähteä autoilla itikseen prismaan tai muille asioille, aiemmin aseman ympäristö oli aika kehnosti ja huonoilla liiketehoilla rakennettu.
Aos, Eeros tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#101112
Myönnän käyttäneeni yllä hyvin mustavalkoista retoriikkaa ajatuksien herättämiseksi, mutta voin ilmaista asiani myös hienovaraisemmin. En suinkaan vastusta runsasta liiketoimintaa aseman ympäristössä, sillä toki raideliikenteen asemille pitää rakentaa tiiviisti. Mielestäni on kuitenkin varsin oikeutettua pohtia, olisiko tummanpuhuvien laatikoiden tilalle saanut rikasta kaupunkiympäristöä. Paikalle voi kuvitella esimerkiksi katujen ja aukioiden verkoston täynnä liiketoimintaa, jonka yläpuolella toimisi sekä toimistoja että asuntoja upeine maisemineen. Jos samaan pystytään onnistuneesti muualla Helsingissä, miksi Herttoniemen pitäisi tyytyä pelkkiin suljettuihin laatikoihin?
apollonkatu tykkää tästä
tekijänä hmikko
#101113
^ Nyt pitää kysyä, että missä tuo on onnistunut Helsingissä tai Suomessa? Siis nykymallisen suunnittelun aikana viimeisen n. 30 vuoden haarukassa? Samaa mieltä siitä, että noin voitaisiin ja pitäisi rakentaa.
tekijänä apollonkatu
#101114
Pyöröovi kirjoitti: 27.10.20 21:02 Myönnän käyttäneeni yllä hyvin mustavalkoista retoriikkaa ajatuksien herättämiseksi, mutta voin ilmaista asiani myös hienovaraisemmin. En suinkaan vastusta runsasta liiketoimintaa aseman ympäristössä, sillä toki raideliikenteen asemille pitää rakentaa tiiviisti. Mielestäni on kuitenkin varsin oikeutettua pohtia, olisiko tummanpuhuvien laatikoiden tilalle saanut rikasta kaupunkiympäristöä. Paikalle voi kuvitella esimerkiksi katujen ja aukioiden verkoston täynnä liiketoimintaa, jonka yläpuolella toimisi sekä toimistoja että asuntoja upeine maisemineen. Jos samaan pystytään onnistuneesti muualla Helsingissä, miksi Herttoniemen pitäisi tyytyä pelkkiin suljettuihin laatikoihin?
No onhan tuo Hertzi tottahemmetissä ruma ja luontaantyöntävä möhkäle esteettisesti arvioiden. Kaikkihan nämä ovat, prismat, Hertta, redi, tripla, itis...Itse olen jo luovuttanut sen suhteen että joku arkkitehti/yhtiö joskus jotain kaunista vielä rakentaisi Helsinkiin. Täällähän on suorastaan kielletty kauniin rakentaminen ihan virkahenkilöpäätöksin. Suunnitelmissahan on kai Herttoniemen metroaseman korvaaminen jollain paremmalla rakennuksella ja on kyllä kieltämättä aika kummallista ettei tätä rakennettu osaksi tuota tulevaa kokonaisuutta.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#101115
hmikko kirjoitti: 27.10.20 22:19 ^ Nyt pitää kysyä, että missä tuo on onnistunut Helsingissä tai Suomessa? Siis nykymallisen suunnittelun aikana viimeisen n. 30 vuoden haarukassa? Samaa mieltä siitä, että noin voitaisiin ja pitäisi rakentaa.
Valitettavasti täydennysrakentamista lukuunottamatta esimerkit taitavat olla vähissä. Viittasin enemmän kommentillani, että monissa paikoin vanhaa Helsinkiä elämä kulkee sujuvasti ja onnellisesti ilman erillisiä ostoskeskusalueita. Samaa pitäisi vaatia myös muualle kaupunkiin, eikä vain tyytyä rakennuttajien sanelemiin "realiteetteihin".
tekijänä hmikko
#101116
apollonkatu kirjoitti: 27.10.20 22:36 No onhan tuo Hertzi tottahemmetissä ruma ja luontaantyöntävä möhkäle esteettisesti arvioiden. Kaikkihan nämä ovat, prismat, Hertta, redi, tripla, itis...Itse olen jo luovuttanut sen suhteen että joku arkkitehti/yhtiö joskus jotain kaunista vielä rakentaisi Helsinkiin. Täällähän on suorastaan kielletty kauniin rakentaminen ihan virkahenkilöpäätöksin. Suunnitelmissahan on kai Herttoniemen metroaseman korvaaminen jollain paremmalla rakennuksella ja on kyllä kieltämättä aika kummallista ettei tätä rakennettu osaksi tuota tulevaa kokonaisuutta.
Metroasema oli suunnitelmissa aikanaan, kuten tästä ketjustakin voi havaita. Hommassa oli vaan niputettuna useampi jättihanke, joista ei saatu päätöstä aikaan, ja lopulta päädyttiin tähän. Keitoksessa oli siis Linnanrakentajantien/Laajasalontien liittymän uusiminen ja hypermarketin verran liiketilaa Itäväylän päälle. Kaupunki totesi liittymän liian kalliiksi ja Kesko hypermarketin. Metroaseman uusiminen on odottanut näitä päätöksiä ja Hertzin ratkaisua. Kaupunkirakenteen kannalta tuo saattoi olla lopulta siunauksellistakin, koska ne suunnitellut möhkäleet olivat vielä möhkäleempiä kuin nyt rakennettu Hertzi, mutta tietysti aikaa on mennyt ja vanhan aseman kanssa elelty.

Kauppakeskuksista ja niiden ympäristöistä sen verran, että mun silmääni Kalasatamalla on ihan hyvät mahdollisuudet hyvinkin onnistuneeksi kaupunginosaksi. Tämä johtuu lähinnä sitä, että metrorata ja Itäväylä ovat sillalla ja katutasoon muodostuu suht hyvin hahmotettavaa ja kuljettavaa korttelikaupunkia. Redin kyljet tietty ovat mitä ovat, mutta alueella kumminkin on edes jotain muutakin kaupallista toimintaa kyseisellä katutasolla. Tripla ja Pasila ovat tässä suhteessa hankalammassa paikassa, kun ratapihan ja Veturitien estevaikutukset ovat paljon suuremmat ja korkeuserojen takia jalankulku jakautuu eri tasoille ja hahmotettavuus on paljon huonompi.
Pyöröovi, veka, apollonkatu tykkää tästä
Avatar
tekijänä huopa
#101141
Herttoniemen teollisuusalueen tornitalokasauma kasvaa seuraavalla tornilla. Helsingin Läkkiseppä Työnjohtajankatu 3:ssa on suunnilleen puolivälissä menossa. Kokonansa tulee 16 kerrosta.
Kuva

.. tältä näytti syyskuussa
Kuva
hmikko, veka, highrisejonne tykkää tästä
Avatar
tekijänä joni.rantala
#101145
Taitaa tulla tuo korkeampi talo alimman kuvan oikealle puolelle jossa on vähän järeämmät pilarit ja kellari kerros.
Raksa tykkää tästä
Avatar
tekijänä Raksa
#101168
apollonkatu kirjoitti: 27.10.20 22:36
Pyöröovi kirjoitti: 27.10.20 21:02 Myönnän käyttäneeni yllä hyvin mustavalkoista retoriikkaa ajatuksien herättämiseksi, mutta voin ilmaista asiani myös hienovaraisemmin. En suinkaan vastusta runsasta liiketoimintaa aseman ympäristössä, sillä toki raideliikenteen asemille pitää rakentaa tiiviisti. Mielestäni on kuitenkin varsin oikeutettua pohtia, olisiko tummanpuhuvien laatikoiden tilalle saanut rikasta kaupunkiympäristöä. Paikalle voi kuvitella esimerkiksi katujen ja aukioiden verkoston täynnä liiketoimintaa, jonka yläpuolella toimisi sekä toimistoja että asuntoja upeine maisemineen. Jos samaan pystytään onnistuneesti muualla Helsingissä, miksi Herttoniemen pitäisi tyytyä pelkkiin suljettuihin laatikoihin?
No onhan tuo Hertzi tottahemmetissä ruma ja luontaantyöntävä möhkäle esteettisesti arvioiden.
Itse oon tykänny siitä. Kyseessä on jämä teollisuusalueenomainen paikka ja mielestäni koko alueen uudistus on toiminut äärimmäisen hyvin. Talot ja arkkitehtuuri sopii sinne hyvin, kyseessä kun ei ole mikään yksittäinen esteettisesti vieras möhkäle moottoritien varrella lempäälässä.

Herttoniemen koko uusi alue on erittäin miellyttävä kokonaisuus nykyään, ja paranee kokoajan, itse tykkään käydä sielläpäin.
Aos tykkää tästä
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 21