Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Pyöröovi
#100804
:P Sinänsä huomauttaisin näiden kuvien vääristävän katutason fiilistä. Suht tiivistä toki löytyy, mutta ennen voimala-alueen ja Kruunuvuorensillan rakentamista kyseessä on piirteiltään aika lähiömäinen seutu. Arjen elämässä keskustan tienaamiselta ja tuhlaamiselta tullaan Kalasatamaan lähinnä nukkumaan. Kalasatamalla on hyvät edellytykset toimivalle kaupunkirakenteelle, mutta vielä vierähtää tovi toimintaa odotellessa.
tekijänä hmikko
#100805
^ Keskon konttorissa, Kaupunkiympäristötalossa ja Helsingin suurimmassa terveyskeskuksessa on kyllä aika moni tienaamassakin. Ainakin jos etätyösuosituksesta joskus päästään.
tekijänä bonk
#100812
Alue on nyt jo kiva, puhumattakaan kun on valmis. Voisin hyvin tulla viereisestä kaupunginosasta käyttämään sompasaaren rantaan kahvila- ja ravintolapalveluita. Kyllä toimeliaisuus kasvaa vielä huomasti kun merihaan ja nihdin välinen merihaansillasta saadaan toimintaan ja päiväkävely onnistuu lenkkin muodossa.

Löytyi kruunusillat sivulta tällainen kohta:
"Merihaan ja Nihdin välisen Merihaansillan toteuttamiseen vaikuttaa myös Hanasaaren voimalaitoksen sulkemisajankohta. Voimalan hiilikuljetukset tapahtuvat laivoilla. Vasta niiden loppumisen jälkeen silta voidaan rakentaa valmiiksi."

Taidetaan saada odottaa siltaa vielä kauan, joten sompasaari ja nihtikin pysyy melkoisina nukkumalähiöinä. Taitaa olla vähän samaa vikaa kun jätkäsaaren atlantinsillan kanssa. Sillan myöhänen rakentaminen sekoittaa koko alueen toimivuutta rakentamisen loppuun asti. Vaikka merihaansilta onkin vaan raitio- ja kevyenliikenteensilta, häiriötä kuitenkin.
Toivottavasti helsinki oppii tästä jotain ja tulevissa rakennuskokonaisuuksissa ensin rakentaa valmiiksi toimivat yheydet ennen kun asuintalojen rakentaminen on alkanut täydellä tohinalla.
tekijänä Urbanisti
#100822
Itselläni on Kalasatamassa toimisto ja tulee useasti käytyä myös kävelyllä Kalasataman ympäristössä.
En kyllä mitenkään näe Kalasatamaa edes tässä rakentamisen vaiheessa nukkumalähiönä, kyllä työpaikkoja, ravintoloita yms. toimea on ympäristössä jo niin paljon.
Myös katutasossa, kivijaloissa, Redin ulkopuolella.

Mietin yhtenä päivänä kuinka hienosti Helsinki on onnistunut uusien alueidensa rakentamisessa 2010-luvulla verrattuna moneen muuhun maailman kaupunkiin. Kalasatamassa on sekaisin opiskelija-, kaupungin vuokra-, asumisikeus-, ja kovan rahan asuminen.

Näin ollen tunnelma uudella Kalasataman alueella on monipuolinen (uutuudestaan huolimatta rosoinen ja silti kiiltävä ja puhdas, ei mitenkään kliininen). Tunsin "kaurismäkeläisen" elämyksen katsoessani merelle Sörnäistenlaiturilta, hiljalleen ihmisten kävellessä ohitseni. Joku onki kalaa merestä lähelläni.

Kuinka moni uusi kaupunginosa on pystynyt samaan maailmalla?
jfo, Domo, veka ja 2 muuta tykkää tästä
tekijänä Domo
#100823
Naulankantaan! Urbanistin kuvaus alueesta on juuri samanlainen minullakin. Kalasatama, varsinkin Teurastamon alue muistuttaa suuresti Meatpacking district NYC: aluetta, jossa kävin ja johon ihastuin v.2003 juurikin alueen rosoisuuden ja monimuotoisuuden vuoksi. Tämä vastauksena kysymykseen. Toden totta Helsinki on onnistunut Kalasatamassa loistavasti arkkitehtuurin ja monimuotoisuuden saralla. Luullakseni mallia Kalasatamaan on vilkuiltu juuri NYC:stä, mutta ei haittaa kun hyvää tulee. Alueesta tulee vuosien myötä todellinen tapahtuma keskus. Myös Sompa on onnistunut, samaa toivon myös Nihdille.
apollonkatu, Urbanisti tykkää tästä
Avatar
tekijänä Jary
#100824
Vaihtelun vuoksi mukava kuulla positiivisia kommentteja Kalasatamasta. Näin netin kautta asiaa tarkasteltuna parasta kuitenkin mielestäni on meren läheisyys.
(video on bongattu netistä)

tekijänä JTunkki
#100825
Kalasatamasta huomaa myös miten urbaanin kaupungin rakentaminen on kehittynyt pelkästään kymmenessä vuodessa. Siinä missä Sörnäistenniemi on vielä pitkää tasaista tiilimuuria ja monotonisia rakennukse, on Sompasaaressa jo ihan eri meininki käynnissä, kun talon seinän tiilen väri vaihtelee joka toisen ikkunan jälkeen (kuitenkin suorissa viivoissa, ei tetriskaavalla) ja korttelien kulmissa on komeat tornit. Verkkosaaressa on myös mielenkiintoista vaihtelua, mutta alueelle valittu vaalea tiili ei ehkä olekaan se kaunein mahdollinen valinta kaupungissa, mutta talojen muodot sitten antavatkin enemmän silmälle kuin Sörnäistenniemellä.

Jännityksellä odotan Nihtiä ja Verkkosaaren pohjoisosaa.
apollonkatu tykkää tästä
tekijänä apollonkatu
#100834
Samaa mieltä kuin edelliset keskustelijat, tuossa uudessa alueessa on sitä jotain mikä miellyttää kantakaupunkilaista. Julkisivujen muotojen hillitty vaihtelu väreineen on hieno nyökkäys teollisuuden nokeamielle menneille vuosikymmenille. Ikkunoiden jonkinasteinen säännöllisyys ja pinta-ala julkisivusta on just niinkuin pitää, tyylikästä, muttei liian kliinistä. Minitornit istuvat ihan hemmetin hyvin matalampien julkisivujen taakse luoden syvyysvaikutelman suurkaupungin merellisestä fasadista.
Urbanisti, Domo tykkää tästä
tekijänä HCB
#100835
Kalasatama on yllättävän hyvä ja uskon, että alue tulee paranemaan entisestään! Nihdin tapauksessa pelottaa hieman niiden tornien "kontti-design". Sen täytyy onnistua ihan nappiin, olisi hirveää saada sinne Konepaja 2. Sellainen näyttäisi mereltä päin ihan hirveältä. Joskus simppeli on juuri sopivaa, kuten Sompasaaressa on nähty.

Mua on jäänyt harmittamaan se, että Redin ympärillä on lukuisia rakentamattomia tontteja. Siihen pitäisi kaavojen mukaan tulla vielä kaksi hotellia, pari toimistotaloa ja eteläpuolelle ainakin yksi asuinkortteli. Redi on aika karmea ilman näitä "peittäviä" elementtejä, jotka eivät ole vielä lähteneet rakentumaan. Tornit on ok. Loisto on jo kelpo torni, Majakassa möhlittiin julkisivun kanssa, vaikka etelän suunnalta ja Mustikkamaalta sekin näyttää ihan kivalta. Pohjoisen suunnasta Majakka on aika kauhea. Onneksi Loisto nousi ylös nopeasti ja kolmaskin torni on tulossa perässä.
Pyöröovi tykkää tästä
tekijänä hmikko
#100836
^ Hotellisuunnitelmissa on tosiaan riski, että ovat jäissä pitkäänkin, kun korona tekee alalla jättimäisen mutkan ja samalla Helsingissä valmistuu paljon uutta hotellikapasiteettia muutenkin. Matkailu on tietty maailmanlaajuinen megatrendi, joka varmaankin palaa uralleen jahka pandemia on ohi, mutta työmatkojen osalta voi tulla pysyvämpi muutos, ja pandemia myös kurittaa alan yrityksiä, jolloin ne eivät välttämättä pysty investoimaan kuten suunnittelivat vaikka käyrä kääntyisikin takaisin nousuun.
Avatar
tekijänä hylje
#100838
Urbanisti kirjoitti: 11.09.20 11:13Mietin yhtenä päivänä kuinka hienosti Helsinki on onnistunut uusien alueidensa rakentamisessa 2010-luvulla verrattuna moneen muuhun maailman kaupunkiin. Kalasatamassa on sekaisin opiskelija-, kaupungin vuokra-, asumisikeus-, ja kovan rahan asuminen.
No onhan se hieno, mutta sellaiset kovan rahan kämpät joihin mulla olisi varaa (200-300k€) ovat aika vähissä. Näillä hinnoilla pitäisi alivuokrata makuuhuone tai kaksi kämppiksille ettei koko talous menisi asumiseen, mutta kaikki mitä tällä hinnalla on tarjolla ovat yksiöitä ja kaksioita (25-40m^2) joihin ei kämppikset mahdu. Eli mahdoton yhtälö.

Minun kannaltani Helsinki on täysin epäonnistunut keskustapolitiikassaan. Ei siinä paljoa lämmitä se, ettei se epäonnistu niin kovaa kuin jotkut muut kaupungit.
Avatar
tekijänä huopa
#100854
Arkkitehtuurisesti pidän myös itse Kalasatamaa tällä hetkellä Helsingin uusien alueiden parhaiten onnistuneena. Asuntoja pitää vaan tehdä huikeat määrät lisää että palkkojen ja inflaation nousu alkaa viimein syömään asuntojen hintojen nousua reaalituloissa mitattuna. Valitettavasti siihen ei mitään nopeaa vippaskonstia mun ymmärtääkseni ole.. voin toki olla väärässäkin.

vielä asuntojen hinnoista.. jos ei itsellä olisi pakollisia perhesiteitä Helsinkiin niin asuisin halvemmalla alueella hyvien yhteyksien päässä (esim joku Hämeenlinna, Toijala, Riihimäki mitä näitä pääradan edullisia raidekaupunkeja nyt on) ja riittäisi että käyn välillä tekemässä etäpäivän stadissa tai Tampereella kaupunkimaisemista nauttien ja muuten säästäisin rahat asumalla kauempana ytimestä. Mutta valintansa kullakin tehtävänä.
tekijänä hmikko
#100856
huopa kirjoitti: 14.09.20 13:59 Valitettavasti siihen ei mitään nopeaa vippaskonstia mun ymmärtääkseni ole.. voin toki olla väärässäkin.
Konsti on voimakas julkisen vallan osallistuminen tarjontaan, eli runsaasti kaupungin ja muiden julkisyhteisöjen vuokra-asuntoja tarjolle alle markkinanhinnan. Ja siis huom. tässä konstissa julkinen valta lisää tarjontaa, ei markkinoiden säätelyä. Wienin usein mainittu esimerkki perustuu tähän. Siellä on historiallisesti kaupunki, ammattiyhdistysliikkeet ym. rakennuttaneet paljon ja laki on voimakkaasti vuokralaisen puolella. Tämä malli vaan on täysin ristiriidassa vallitsevan talouskäsityksen ja poliittisen suuntauksen kanssa, missä markkinat ratkaisevat kaikki ongelmat. Helsingissäkin kaupungin vuokra-asuntoja rakennetaan suhteessa vähän, Britannian suurissa kaupungeissa se on käytännössä lopetettu kokonaan. Wienissäkään perinteisesti hyvä tilanne ei nykyään lämmitä uusia asukkaita, koska em. julkisyhteisöjen vuokra-asuntoihin pääsemiseen on kaikenlaisia ehtoja, joita kaupunkiin muuttavat nuoret ihmiset eivät yleensä täytä. Kovan rahan markkinat ovat sitten jokseenkin samankaltaisessa tilassa kuin joka paikassa muualla.
Lurkkeri tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#100875
Tässä sitä kaduntallaajan näkökulmaa... Kyse siis ihan keskeisestä kulkureitistä, mut kai se voi vielä 20 vuotta odottaa.

Kuva
hmikko, veka, jfo ja 1 muuta tykkää tästä
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 67