Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#100784
Jep. Kyllä tässä alkaa taas olla aineksia kunnon rähinään. Sama on tilanne Elielinaukion suunnalla. Toiveiden tynnyreissä riittää ammennettavaa, päivystäviä 'asiantuntijoita' pulpahtelee esiin lupaavaan tahtiin ja poliitikot haistelevat jo pienempiäkin tuulenvireitä mielipideilmastossa.
Avatar
tekijänä veka
#101454
Hups. Sama viesti livahti näköjään kahteen kertaan. Tämän voi poistaa.
Viimeksi muokannut veka, 07.01.21 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä veka
#101455
Pyöröovi kirjoitti: 30.08.20 13:14 Tuli tuota lukiessa mieleen, että olisi todella siistii päästä kävelemään Olympiaterminaalin takaa suoraan rantaviivaa pitkin. Isot paatit voisi heivata jonnekin muualle, eikä tarvittaisi mitään hupsuja kansirakennelmia. No tää tietty tämmöstä unelmointia...
Tämä visionäärinen unelma saattaa jopa toteutua. Hesari kertoo nyt Jan Vapaavuoren uusimmasta ehdotuksesta, jonka mukaan Eteläsataman lahden koko länsiranta Kauppahallilta Olympiaterminaalille saakka vapautuisi muuhun käyttöön, kun Silja/Tallinkin sinivalkoiset paatit siirtyisivät Katajanokan puolelle punavalkoisten seuraksi. Niille antaisi tilaa Tallinnan liikenne, joka siirtyisi Katajanokalta Jätkäsaaren Länsisatamaan muiden Tallinnaan menevien laivojen joukkoon. Siitä aiheutuva autoliikenteen kasvu Jätkäsaaressa olisi lisäperuste rakentaa jo työpöydällä oleva tunneli Länsisatamasta Länsiväylälle.

Suurin voittaja tässä megapaketissa olisi epäilemättä Eteläsataman länsiranta, jossa olisi sitten tilaa useammallekin museolle ja vaikka mille. Samalla länsirannan ideakilpailu, joka on tarkoitus käynnistää vielä näiden lumien aikana, saisi aivan uudet eväät, kun sinivalkoisia laivoja ei enää tarvitsisi ottaa huomioon. Suunnitelma on menossa kaupunginhallitukseen jo ensi viikolla.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007725001.html

https://yle.fi/uutiset/3-11726332
Pyöröovi, Hipardus, Raksa ja 1 muuta tykkää tästä
tekijänä TheCultureHigh
#101456
Onnea vaan Katajanokalle kun autoliikenne lisääntyy ihan mukavasti. Olisivat siirtäneet koko liikenteen suoraan Länsisatamaan, jolloin koko Eteläsatama olisi voitu ottaa käyttöön ns. turismia varten.
Avatar
tekijänä Jary
#101457
^^Juu lycka till vaan Skattalle, ojasta allikkoon sano.
(ihanaa olla täällä landella)
tekijänä vetti
#101458
^ no enpä tiedä, jos sieltä Tallinnan liikenne poistuu (usempi lähtö päivässä) ja tilalle tulee yksi Tukholma, niin ei siinä radikaalia muutosta tule.
Clepe tykkää tästä
tekijänä hmikko
#101459
Sanoisin että lycka till tunnelin suunnitteluun. Tähän mennessä on näkynyt kartalle huitaistuja viivoja jos niitäkään, ja täysin hatusta temmattu 180 miljoonan euron arvio. Tunnelin sijoittaminen rekan mentävine suuaukkoineen tuolle reitille ei ole ihan yksinkertaista. Länsiväylän päässä reitti risteää metrotunnelin kanssa, Jätkäsaaressa suuaukko pitäisi tehdä täyttömaalle. En tiedä, miten syvällä kallio on, mutta ei kovin lähellä kumminkaan. Alkuperäisen Jätkäsaaren kallio on jo käytetty parkkiluolaan.
Pyöröovi, Jary, JamoL ja 1 muuta tykkää tästä
tekijänä tunppi
#101462
Voi mennä 2040-luvulle ennen kuin Helsingissä on keskustatunnelia tai edes Jätkäsaari-Länsiväylä -tunnelia. Ja hintalappu on ainakin miljardi tällaisessa. Lisäksi mietin mihin Jätkäsaaren tunnenlinpää voidaan tehdä, kun iso osa Jätkäsaarta on täyttömaata. Lisäksi alkuperäisissä Keskustatunneli-suunnitelmissa Jätkäsaaren-tunneli päättyy Kamppiin, ei Länsiväylälle. Ja onko Länsiväylä vielä jonain päivänä Bulevardi...odottavan aika on pitkä..

https://www.helsinginvihreat.fi/wp-cont ... 092019.png
tekijänä hmikko
#101464
^ Toki tunnelin suun voi tehdä täyttömaalle. Keinosaariahan käytetään nimenomaan tähän tarkoitukseen tunneli-silta -yhdistelmissä, esim. Öresundissa. Semmoinen rakentaminen vaan on tietysti kalliimpaa kuin kallioon louhiminen.

Jätkäsaaren kaavoituksessa ei ole tähän mennessä varauduttu tunneliin. Satama-alueella on tietysti tilaa, mutta luulen, että suuaukon rampeissa on silti sovittelemista. Ne eivät voine olla kovin jyrkät, kun tehdään raskaalle liikenteelle.
Clepe tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#101465
Itselläni on sellainen tutina, että palikat ovat vihdoin asettumassa paikoilleen. Helsingille on välttämätöntä saada koko Eteläsataman länsiranta tyhjäksi design-museon ym. tarpeisiin. Tuskin ideakilpailua edes käynnistetään, jos tätä ei saada sovituksi. Helsingin Satama lupasi jo marraskuussa rakentaa solmun avaavan satamatunnelin Jätkäsaareen. Se on sille kuitenkin paljon halvempi investointi kuin uuden sataman rakentaminen Vuosaareen. Liikenteen isoista toimijoista myös varustamot liputtavat nyt esitetyn suunnitelman puolesta. Jos olen ymmärtänyt oikein johtavien poliitikkojen tuntoja ja lausuntoja, yhteisymmärrys on jo löytynyt. Vaalit ovat tosin tulossa, ja sen takia he joutuvat nyt asettelemaan sanojaan tarkasti. Tuskin tätä pakettia sentään sysäillään yli vaalien.
tekijänä bonk
#101466
Kun aiemmin oli juttua töölön uuden parkkihallin alhaisesta käyttöasteesta, tulin ajatelleeksi jätkäsaaren parkkihallin käyttöastetta.

Voisiko osaa hallista hyödyntää tunnelin osana, jos käyttöaste on hyvin alhainen? Voi olla, että olisi täysi mahdottomuus toteuttaa, mutta tuli vaan mieleen kustannuksien pienennykseksi.

En tosiaan löytänyt mistään kunnon karttaa, miten halli jätkäsaareen asemoituu...
Avatar
tekijänä veka
#101476
Satamasuunnitelmien megapaketti eli "Periaatepäätös satamatoimintojen uudelleenjärjestelyistä ja satama-alueiden maankäytön lähtökohdista Eteläsatamassa, Katajanokalla ja Länsisatamassa" pantiin eilisessä kaupunginhallituksen kokouksessa pöydälle kahdeksi viikoksi Anna Vuorjoen (vas.) ehdotuksesta.
tekijänä tunppi
#101477
bonk kirjoitti:Kun aiemmin oli juttua töölön uuden parkkihallin alhaisesta käyttöasteesta, tulin ajatelleeksi jätkäsaaren parkkihallin käyttöastetta.

Voisiko osaa hallista hyödyntää tunnelin osana, jos käyttöaste on hyvin alhainen? Voi olla, että olisi täysi mahdottomuus toteuttaa, mutta tuli vaan mieleen kustannuksien pienennykseksi.

En tosiaan löytänyt mistään kunnon karttaa, miten halli jätkäsaareen asemoituu...
Jätkäsaaren Rokkiparkki on kyllä aika täynnä jo, ja sitä tulee käyttämään vielä pari uutta vielä keskeneräistä taloa ja hotellia. Myös Clarionin vieraspysäköinti hoidetaan sieltä. Varmaan lopullinen tunnelin reitti riippuu siitä, tuleeko se osaksi keskustatunnelia, jos tulee, niin Jätkäsaaren tunnelin pitää mennä satamasta kohti Kamppia maanalaiseen risteykseen. Jos taas Keskustatunneli viivästyy niin suora leikkaus satamasta menisi läheltä Rokkiparkkia ja Ruoholahden metroasemaa. Aika hankala projekti kaiken kaikkiaan.
tekijänä TheCultureHigh
#101479
Silloin kun Jätkäsaarta alettiin rakentamaan eli reilu 10 vuotta sitten. Ehdotin silloin jo Jätkäsaaren rakentamisesta päättäville että rakentakaa sinne ehdottomasti metro, tai ainakin varaus koska sieltä ja sinne pääsee vain yhdestä pullonkaulasta. Tiet tulee olemaan täysin tukossa ja mikäli sinne ratikka vielä laitetaan kulkemaan niin kadut ovat vaan entistä enemmän tukossa. No mitään ei tehty, tai tehtiin. Äkkiä rakennukset pystyyn ja sitten ihmetellään ku kakka on housussa.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 18