veka kirjoitti: ↑16.08.20 11:40
Itse on kyllä ymmärrä, miksi isojen ratikoiden päätepysäkkien pitää olla tällä alueella. Voisivathan ne vain ajaa tästä ohi johonkin fiksumpaan paikkaan perinneratikoiden tapaan.
Ratikkalinjoja ei haluta enempää Mannerheimintien kiskoille, joilla on ruuhkaa. Samoin bussilinjoja ei perinteisesti ole viety Mannerheimintien yli, mistä johtui pitkä vaihtoväli Rautatientorin ja Kampin välillä.
Länsimetro vapautti suurimman osan Espoon bussien laitureista Kampin terminaalissa, mistä syystä Elielinaukion laitureista luopumista nyt kaavaillaan.
Itse sanoisin, että enempi ideaalisessa kaupungissa kaikki linjat kulkisivat heilureina keskustan läpi, jolloin keskellä ei olisi isoja aloja terminaaleina ja bussien parkkipaikkoina. Helsingissä näin ei ole, johtuen historiasta, kaupunkirakenteen hajautumisesta ja sijannista niemellä. Bussilinjat ovat pitkiä silloinkin kun ne päättyvät keskustaan, ja jos ne järjestettäisiin heilureiksi, niin aika monen pituus kasvaisi ongelmallisiin mittoihin. Pitkä linja on altis häiriöille. Metrosta on nyt tulossa Kivenlahden vaiheen myötä lajissaan (täyseristetty raskasraidemetro) todella pitkä linja pääkaupunkiseudun väkimäärään nähden, mutta tietysti muusta liikenteestä erotettu linja on vähemmän ongelmallinen kuin bussit. Helsinki kylläkin on sen kokoinen, että 'ideaalisysteemin' kaikki heilurilinjat eivät varmaankaan mahtuisi Rautatieaseman ympäristöön. Tällöin vaihtopaikkoja tarvittaisiin keskustaan muitakin niin, että osa linjoista menisi keskustan läpi muuta reittiä. Helsingissä tämmöisiä ovat jossain määrin esim. Kurvi ja Pasila, mutta keskustan ohi ei ole paljon linjoja ollut, johtuen merenlahdista ja linjaston keskittämisestä yhteen napaan. Nyttemmin on viimein alettu kehittää runkolinjoja 500/510 jne.