Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.

Rautatietunneli Helsingistä Tallinnaan?

Joo!
88
80%
Ei!
22
20%
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#100298
Tallinna-tunnelin linjauksesta syntyi taas kiista – Tunnelin puuhamies: Rakentaminen työllistäisi 30 000 ihmistä kuuden vuoden ajan

Kuva

Suomen ja Viron välille suunnitellun Tallinna-tunnelin reitistä on syntymässä iso kiista. Uudenmaan maakuntavaltuusto käsitteli tänään kokouksessaan maakuntakaava 2050 ehdotusta, jossa Tallinna-tunnelille on ehdotettu vain yhtä linjausta, Helsingin rautatieasemalta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Liikemies Peter Vesterbackan vetämän tunneliyhtiön Finest Bay Area Developmentin mukaan paras vaihtoehto rautatietunnelille olisi rakentaa tunneli Helsinki-Vantaan lentoasemalta Espoon Keilaniemeen, jossa sijaitsee muun muassa useiden kansainvälisten yritysten pääkonttoreita.

Vesterbackan mukaan tunnelin rakentaminen lentoasemalta Helsingin rautatieasemalle asti olisi päällekkäinen hanke kaavaillun lentoradan kanssa. Vesterbacka sanoo, että linjauksessa ei olisi järkeä.

– Sehän olisi sama kuin jos rakennettaisiin kaksi länsimetroa päällekkäin.

Uudenmaan maakuntahallituksen enemmistö esittää maakuntavaltuustolle pitkään valmistelussa olleen esityksen hyväksymistä, jossa tunnelin linjaus kulkee vain Helsingin kautta.

Helsinkiläisen maakuntavaltuuston puheenjohtajan Mari Holopaisen (vihr.) mukaan linjausta perustellaan liikenteen kannalta parhaana ratkaisuna.

– Tämä palvelisi parhaiten koko Uuttamaata ja Suomea, Holopainen sanoo.

Holopaisen mukaan tunnelin linjauksessa pitää huomioida ihmisten ja elinkeinoelämän tarpeet kokonaisuutena. Holopainen sanoo, että tässä ovat keskeisessä asemassa muun muassa Helsingin keskustassa sijaitsevat liikenteen jatkoyhteydet.

Holopainen muistuttaa, että elinkeinoelämän kansainvälisiä toimijoita on Helsingissäkin.

Vesterbacka puolestaan toivoo yhä, että tunnelin rakentamiseksi selvitettäisiin kolme eri linjausta.

Yksi reiteistä olisi siis hankeyhtiön esittämä Helsinki-Vantaan lentoasema - Keilaniemi. Toinen selvitettävä vaihtoehto kulkisi raidetta Helsinki-Vantaan lentoasema - Ilmala - Keilaniemi ja kolmas selvitettävä reitti olisi Helsinki-Vantaan lentoasema - Pasila-Helsingin rautatieasema.

Uudenmaan maakuntahallituksen espoolainen puheenjohtaja Markku Markkula (kok.) kertoo korostaneensa koko maakuntakaavan valmistelun ajan, että kaavan tulisi mahdollistaa useita eri vaihtoehtoja tunnelille.

– Kaavan perusluonne on olla strateginen ja mahdollistava, joten päätäntävalta tässä vaiheessa on maakuntavaltuutetuilla, Markkula sanoo.

Markkulan mukaan kaavalla tulee tavoitella koko Suomen etua.

– Tunneli toisi työpaikkoja ja vauhtia talouteen koko Uudenmaan alueelle ja Suomelle, Markkula sanoo.

Tunneliyhtiön mukaan jättihankeen työllisyysvaikutus on jopa 24 000 henkilötyövuotta Suomessa ja 6 000 Virossa joka vuosi koko kuusi vuotta kestävän rakennusajan.

Tunneli rakennettaisiin yksityisellä rahoituksella. Viime vuonna tunneliyhtiö ja kiinalainen yhteistyökumppani Touchstone Capital Partners solmivat 15 miljardin aiesopimuksen rahoitukselle. Tunnelihankkeen rakennustöistä on solmittu aiesopimus kiinalaisen maailman suurimman rakennusyhtiön CREC kanssa.

Vesterbackan mukaan tunnelin voisi valmistua vuoden 2025 alussa, jos reittivaihtoehto saadaan vielä tänä vuonna valittua. Vesterbacka sanoo, että varsinaiset poraustyöt veisivät runsaat kaksi vuotta.

Useiden asiantuntijoiden mukaan tunneliyhtiön esittämä aikataulu on epärealistinen. Myös Uudenmaan maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula sanoo pitävänsä aikataulua liian optimistisena.

Maakuntavaltuusko keskeytti pitkittyneen kokouksensa tänään ja jatkaa asioiden käsittelyä ensi viikolla.

https://yle.fi/uutiset/3-11392040
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#100300
Vesterbackaan voisi suhtautua vakavammin jos tuossa hankkeessa olisi mitään käsitystä realismista. Tuo "valmista 2025" nyt vaan on vitsi katsoi sitä miten päin vain; jos nyt tehtäisiin päätös että go ahead, niin rakennuslupa saattaisi tsägällä olla kaikkien kaava- ja valitusvaiheiden jälkeen käsissä 2025, olettaen supernopean suunnitteluprosessin.

Puhumattakaan ulkosaariston luodolle rakennettavasta pilvenpiirtäjäkylästä...
hmikko tykkää tästä
tekijänä hmikko
#100306
"Yksityisellä rahoituksella" juu. Haluaisin noin harjoituksen vuoksi nähdä semmoisen tilanteen, että Suomen hallitus ja valtiovarainministeriö sanoutuvat yksiselitteisesti, täysin ja kokonaan irti hankkeen rahoituksesta, lainatakaukset ym. mukaanluettuna. Olen jokseenkin varma, että kiinalainen Touchstone lakkaa vastaamasta puheluihin samalla hetkellä. Tämmöistä tilannetta tuskin vaan tulee. Joko koko haahuilu kuolee luonnollisen kuoleman tai sitten valtio saadaan jollain tasolla mukaan.
Avatar
tekijänä jfo
#100307
Luulenpa että kiinalaisten osallistumishalukkuus on suoraan yhteydessä siihen, millaista poliittista vipuvoimaa he uskovat voivansa saada tästä projektista irti. Pelkästään yksityisellä rahoituksella rakennettava tunneli olisi tuskin poliittisesti kovinkaan kiinnostava, sillä tällöin lainojen vakuudeksi ei voitaisi kiristää arvokkaita, kansallisesti merkittäviä infrastruktuurikohteita, kuten Sri Lankan Hambantota-sataman tapauksessa. Pistää myös miettimään, onko Vesterbacka yliarvioinut guanxinsa suhteessa Helsingin ja valtion poliitikkoihin ja mitä mieltä kiinalaiset rahoittajat ovat tällaisesta jahkailusta.
tekijänä HesaVesa
#100320
En usko, koska käsittääkseni raideleveys on eri.
Tunnelin raideleveys tulee luultavasti olemaan keskieurooppalainen , jotta yhteys tulevan RailBaltican kanssa sujuisi. Ennustaminen on kuitenkin vaikeaa hhhh
Samaiset henkilöthän suunnittelevat myös nopeaa rataa Pietariin ja jäämerenrataa... Norjalaiset varmasti olisivat innoissaan jos voisivat kuljettaa lohensa tulevaisuudessa raiteita pitkin suoraan keski-eurooppaan.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#100321
Mä en vaan ymmärrä miksi Norjalaiset kuljettaisivat lohta Keski-Eurooppaan Suomen ja Baltian läpi, kun suorempi ratayhteys on jo olemassa Ruotsin ja Tanskan läpi. Puola ja Valko-Venäjä eivät kuitenkaan taida olla ihan ykkösmarkkina-alueita norjalaiselle lohelle...
Klazu tykkää tästä
tekijänä HesaVesa
#100322
Katsoin kerran Peter Vesterbackan haastattelun Tallinnassa liittyen tunneliin. Siellä yleisössä ollut norjalainen sanoi että Norja aikoo lisätä lohen tuotantoansa ja reippaasti(öljyä ei riitä ikuisesti). Kyseinen henkilö kysyi Vesterbackalta myös että voitaisiinko tulevaisuudessa Pohjois-Norjasta kuljettaa lohta raiteita pitkin tunnelin kautta Eurooppaan ja itään. Enempää en osaa sanoa, norjalaisten aikomuksista.
tekijänä Civitasbella
#100323
Kapasiteetti on yksi tekijä, joka puoltaa näkemystä siitä, että myös ruotsalaista ja norjalaista tavaraa saattaisi alkaa kulkemaan Baltian kautta Eurooppaan, koska Juutinrauman silta on iso pullonkaula ja mitään laajennusta siellä ei ole 10-15 vuoteen tulossa.
tekijänä HesaVesa
#100324
Totta. Tämä Malmön ja Kööpenhaminan välinen silta on ollut sellainen menestystarina että nyt Ruotsi haluaa tunnelin Helsinborgin ja Helsingforsin välille. En tiedä millaiset vaikutukset tällä sitten olisi ja minkälainen tunneli olisi kyseessä.Onhan Norjan läpi kulkeva reitti tietenkin paljon haastavampi vuoristonsakin vuoksi. Jos Pohjois-Norjasta esim. haluaisi kuljettaa lohta Varsovaan, olisi reitti Suomen läpi lyhyempi ja helpompi/suorempi/tasaisempi.
Käsittääkseni ensi viikolla on kokous jossa käsitellään kaavoitusta. Mikäli Keilaniemen kautta kulkeva vaihtoehto hyväksytään niin voi tunneli edetä suunnitelmien mukaan. Jos taas pelkkä Helsingin kautta kulkeva reitti hyväksytään, joudutaan tekemään lisätutkimuksia ja projekti voi viivästyä pahastikin.
tekijänä hmikko
#100327
15 miljardin investointi norjalaisen lohen kuskaamiseen vaikuttaa lievästi sanottuna suhteettomalta. Mikä tuon toiminnan volyymi voisi realistisesti olla, jos koko Baltia alkaa syödä lohta joka aterialla?
tekijänä HesaVesa
#100328
Siis se ei ollut alunperinkään tunnelin ideana. Lohi/juna homma oli vain norjalaisen reportterin kysymys Vesterbackalle. Norjalainen lohi oli vain esimerkkinä ekstra hyödyistä.
Vesterbackan mukaan jokainen euro joka investoidaan tunneliin luo 10e investoinnit maanpäälle. Eli 15miljardin investoinnit tunneliin ja maanpäälle 150miljardin euron. Suomen merialueella tulisi omavarainen tekosaari kasinoineen, sekä runsaasti työpaikkoja ja uusia asukkaita. Vesterbacka haluaa myös houkutella 150 000 ulkomaista maksavaa opiskelijaa Suomeen. Jo tunnelin rakennusvaihe toisi runsaasti uusia työpaikkoja. Tunneliin on nyt suunniteltu myös megabaanaa pyöräilijöille.
Helsinki/Tallinnasta tulisi isompi metropoli alue, joka pystyisi paremmin kilpailemaan talentista. Tallinnan lentoasema voisi olla Helsinki-Vantaan toinen terminaali.
Myös Pietariin on mietinnässä nopeat radat sekä Suomesta, että Virosta. Jos nämä toteutuvat niin finestbay Arean ympyrä olisi täysi. Lapissa on paljon projekteja harkinnassa. Jos jäämerenrata loisi nopean yhteyden. Tarkoituksena olisi että se kulkisi Pohjois/Länsi-Norjasta Suomen Lapin läpi Pohjois-Norjaan Jäämerelle. Tämä norjalainen sanoi että Norja yrittää vähentää riippuvuuttaan öljyyn esim. kasvattamalla lohen kasvatusta. Sitten hän kysyi että voisiko junayhteys olla mahdollinen niin että lohet voisi nopeasti kuljettaa raiteilla tunnelin kautta etelään.

Joissain arvioissa näin muutama kk sitten mahikset jopa 7% talouskasvuun Suomessa ja 10% Virossa.
Jopa 100 000 uutta työpaikkaa. Asuntomarkkinoiden kuumentuminen. Uutta tultaisiin rakentamaan ja paljon. Hinnat eivät luultavasti räjähtäisi, koska 20min matkan takia suomalainen voisi hyvin asua Tallinnassa. Tämä tasoittaisi hintoja. Lisäksi tarkoituksena on kasvattaa Helsinki-Vantaan matkustaja virtaa ja tehdä siitä Aasian kauttakulku lentokenttä Eurooppaan.

Nyt ongelmana on että finestbay Area haluaa tunnelin kulkevan Keilaniemen kautta Helsinki-Vantaalle. Helsinki kuitenkin haluaa että tunneli kulkisi nimenomaan Helsingin(keskusta ja Pasila) kautta lentokentälle. Käsittääkseni ensi viikolla on kokous jossa päätetään maakuntakaavat. Nähtäväksi jää että saako finestbay Area suosimansa kaavan läpi. Mikäli vain Helsinki reitti käy niin luvassa on paljon lisätutkimuksia jne... Projekti pitkittyisi...


Viimeisin tunneliin liittyvä haastattelu: https://youtu.be/yL_tcz6DO2k
tekijänä hmikko
#100330
HesaVesa kirjoitti: 13.06.20 23:28 Tunneliin on nyt suunniteltu myös megabaanaa pyöräilijöille.
Niinpä. Vesterbacka ei edes yritä olla uskottava. En tiedä, tajuaako hän sitä itse.

HesaVesa kirjoitti: 13.06.20 23:28 Helsinki/Tallinnasta tulisi isompi metropoli alue, joka pystyisi paremmin kilpailemaan talentista.
Olen täällä kirjoittanut aiemminkin, että jos tunneli koskaan kannattaa, niin se tekee sitä keskustojen välisenä nopeana, lähijunan kaltaisena yhteytenä. Näin toimii Öresundin yhteys Malmö-Kööpenhamina -kaksoiskaupungissa, ja kolikon kääntöpuolena, samasta syystä Kanaalitunnelilla on ollut vaikeuksia. Sen päät ovat kaukana Lontoosta ja Pariisista/Brysselistä.

Jos Tallinna-tunneli toteutuu tämmöisenä 'metrona', niin oletettavasti välityskyvyssä on samankaltaisia pullonkaulaongelmia kuin Öresundissa. Päiväsaikaan tiheän lähijunaliikenteen ja mahdollisten kauko-intercityjen välissä ei voi ajaa tavarajunia. Yöllä varmaan voi, mutta silloin aikataulu ei välttämättä ole sen nopeampi kuin lauttaliikenteessä, jos rahti joutuu odottamaan yövuoroa.
tekijänä hmikko
#100333
^ Näin pitkällä matkalla varmaankin tehtäisiin joka tapauksessa vähintään kaksi tunnelia, jotta ne voivat toimia toistensä hätäpoistumisteinä tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa. Kanaalitunnelissa on kumpikin raide omassa tunnelissaan ja välissä pienikokoisempi huolto/hätäpoistumistunneli. Se, että tehtäisiin kaksi niin isoa tunnelia, että molempiin mahtuu raidepari, olisi aikamoinen lisäkustannus verrattuna esim. malliin Kanaalitunneli.
arkkinikkari tykkää tästä
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11