- 20.04.20 20:52
#99965
Turun raitsikan jatkosuunnittelu sai kaupunginvaltuuston hyväksynnän äänin 49-16.
Valtuusto sinetöi Turun raitiotien suunnittelun jatkon
Turun raitiotien toteutus siirtyi askeleen verran eteenpäin, kun kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantai-iltana hankkeen jatkosuunnittelun.
Päätös syntyi äänestyksen jälkeen lukemin 49-16. Suunnittelun taakse asettuivat vihreät, RKP sekä pääosa kokoomuksen ja SDP:n valtuutetuista. Myös osa vasemmistoliitosta kannatti suunnittelua.
Jatkosuunnitteluvaiheen olisivat hylänneet perussuomalaiset, osa vasemmistoliitosta, keskusta, kristillisdemokraatit, siniset ja Järjen ääni. Myös SDP:n Seppo Lehtinen äänesti hylkäyksen puolesta.
Ennen ratkaisua valtuutetut käyttivät aiheesta nelisenkymmentä puheenvuoroa. Kannanotoissa nousivat esiin samat teemat kuin maaliskuun kokouksessa, jossa asia jäi pöydälle.
Vastustajat pitivät hanketta tarpeettomana ja liian kalliina. Kannattajien mielestä raitiotie edistää kaupunkikehitystä ja ilmastotoimia.
– Turun kaupungin väestöpohja ei ole riittävä tällaisen jätti-investoinnin toteutukseen. Tehokkaampi ja taloudellisesti järkevämpi vaihtoehto on toteuttaa busseihin, myöhemmin sähköbusseihin, keskittyvä järjestelmä, totesi vasemmistoliiton Johannes Yrttiaho. Hän ehdotti samalla hankkeen hylkäämistä.
- Meiltä ei heru ymmärrystä lähes puolen miljardin euron kokonaishankkeen suunnitteluun, kun koronakriisi nakertaa taloutta, painotti Juha Anttila (ps.).
- Ihmettelen tätä kiskoeuforiaa. Minä uskon kääntyviin etupyöriin eli busseihin. Niillä pystytään nopeasti vastaamaan kaupunkirakenteen uusiin tarpeisiin, visioi Sauli Saarinen (vas.).
– Meillä ei ole varaa raitiotiehen. Turun velkamäärä vain jatkaa kasvuaan, tiivisti Ville Auvinen (kd.).
– Raitiotiehanke on edelleen välttämätön. Nyt on valtava momentum tämän hankkeen toteuttamiseksi. Koronakriisi ei kestä ikuisesti. Elvytystoimet on alkamassa ja sitä varten on luvassa rahoitusta. Siksi suunnittelu on saatava kiireesti liikkeelle, sanoi Saara Ilvessalo (vihr.).
– Meillä tulee olla suunnitelmia, jotka vastaavat elvytyksen tarpeisiin. Siksi valtaosa SDP:n ryhmästä on hankkeen takana, korosti ryhmäjohtaja Piia Elo (sd.).
– Toivottavasti nyt otetaan merkittävä askel raitiovaunujen puolesta. Hanke lisää Turun vetovoimaa positiivisen väestö- ja talouskehityksen kannalta, sanoi Janika Takatalo (kok.).
– Raitiotie on tulevaisuusinvestointi. Hanke ei syö palveluja, vaan se luo edellytykset, joilla palveluja pystytään jatkossa rahoittamaan, painotti Ville Niinistö (vihr.).
Kolmas ryhmä on epäilijät, joita löytyy – vihreitä lukuun ottamatta – muista suuremmista puolueista. Heidän mielestään suunnittelua voidaan jatkaa, mutta rakentamiseen on vielä matkaa. Kokoomuksen Olli A. Manni korosti, että taloudessa täytyy tapahtua käänne parempaan.
– Kokoomus ei voi hyväksyä raitiotien rakentamista, jos se johtaa verojen korotukseen ja kohtuuttomaan velkaantumiseen. Suunnittelua sen sijaan voidaan jatkaa, totesi ryhmäjohtaja Manni.
Valtuusto hyväksyi myös Mannin tekemän ponsiesityksen, jonka mukaan suunnittelun vaatimasta jatkorahoituksesta päätetään ensi vuoden budjettikäsittelyn yhteydessä.
Raitiotien linjaus kulkee Varissuolta Itäharjun ja Kupittaan Tiedepuiston kautta Kauppatorille, josta se jatkuu Matkakeskuksen kautta Satamaan. Seuraavaksi Varissuo-Kauppatori-välille laaditaan toteutussuuunnitelma ja Kauppatori-Satama-välille yleissuunnitelma.
Suunnitteluvaihe maksaa noin 15 miljoonaa euroa. Edellytyksenä on, että valtio osallistuu kustannuksiin.
Varsinaisen raitiotien rakentamispäätöksen arvioidaan tulevan valtuuston käsittelyyn vuonna 2024. Alustava kustannusarvio on noin 300 miljoonaa.
https://yle.fi/uutiset/3-11313881
Mies voi lähteä Turusta, mutta Turku ei miehestä