Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä arbs
#99537
Kankaan rakentumista ja Jyväskylän sydän -projektin etenemistä...

Kankaan Ilona toisessa kerroksessa
Kuva
Arska kirjoitti:Kankaalle aletaan rakentaa Jason ja KOAS:n yhteisprojektina noin 9000m2 asuinkompleksia jossa Jason senioriasunnot ja KOAS:n opiskelijkämpät muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden jossa kuntosalit ja muut yhteistilat ovat kaikkien asukkaiden käytössä. Kaikkiaan kankaalla on käynnissä tai käynnistymässä yhteensä kymmenkunta rakennusprojektia.
Kuva
kuva: jasoasunnot
Mielenkiintoinen palkki-julkisivu rakentuu myös. Vieressä päiväkodin rakennus.
Kuva

Kankaan Ilona baanalta päin katsottuna
Kuva

Oikealla lähes valmis Peab Business Garden, jonka alakertaan Kankaanaukion päätyyn aukeaa K-Market myöhemmin tänä vuonna. Vasemmalla Skanskan rakentama LähiTapiolan projekti.
Kuva

Toivottavasti tähän näkymään saadaan jotain vihreää tulevaisuudessa :smt003
Kuva

LähiTapiolan 8-kerroksinen talo rakentuu kiinni vanhaan paperitehtaaseen
Kuva

Näkymä Kankaan porttirakennukselta, joka on sekin remontissa. Vanha tiilikatto korvataan uudella peltikatolla ja rakennukseen tehdään yleinen sauna.
Kuva

Kankaan Arkin rakentaminen on viimeinkin alkanut paalutustöillä.
Kuva

Kuva
Tässä vielä havainnekuva, jos ei muistu mieleen, että minkälainen pytinki oli kyseessä
Kuva
jykia.fi

Seuraavaksi lähtee käyntiin YIT:n Arvon talo, PEAB Business Gardenin 2. osa, Skanskan Sylinteri ja toivottavasti lähitulevaisuudessa myös 14-kerroksinen Fabriikki.
Kuva



Päivän iso uutinen: Jyväskylän Sydän -projektin ykkösvaihtoehto julkistettiin

Päivän Keskisuomalaisesta pätkä:
Jyväskylän taide- ja kulttuurilaitosten uudelleensijoittelua ja peruskorjausta työstänyt Jyväskylän sydän -projekti esittää ykkösvaihtoehdoksi suunnitelman, joka toisi Jyväskylän ydinkeskustaan uuden taiteen ja kulttuurin keskuksen. Valtiontalon korttelin sisälle rakennettavaan uudisrakennukseen sijoittuisivat konserttisali, kaupunginkirjasto, taidemuseo ja käsityönmuseo.

Uuden kulttuurikeskuksen ovat tarjoutuneet rakentamaan korttelin kiinteistönomistajista muodostuva yhteenliittymä. Keskuksen pääsisäänkäynti sijoittuisi Kilpisenkadulle Valtiontalon ja Nordean pankkitalon väliin. Toinen sisäänkäynti sijoittuisi kävelykadulle. Kaupunki asettuisi tässä mallissa vuokralaiseksi rakennettaviin tiloihin.

– On syytä muistuttaa, että emme valmistele päätösesitystä, vaan tuotamme tietoa asiantuntijalähtöisesti niille, jotka tekevät esitykset, alleviivasi projektipäällikkö Janne Viitamies maanantai-iltana, kun raporttia esiteltiin kaupunginvaltuutetuille.

VALTUUTETTUJEN REAKTIOT olivat enimmäkseen kiittäviä, ja ykkösvaihtoehdoksi nostettu ydinkorttelimalli sai kannatusta laajasti. Mutta yhteinen kanta muodostui vasta yhdestä asiasta: kaikki vaihtoehdot ovat liian kalliita.
Projektin sivuilta voi käydä katsomassa diaesityksiä, raportteja ja analyyseja. https://www.jyvaskyla.fi/kaupunkikeskus ... ylan-sydan

Kiinteistöomistajien tuottamat ideakuvat:
Kuva
Kuva
kuvat: Jyväskylän Sydän -projekti

Väänsin nopeasti tällaiset kuvat, joista voi hahmottaa projektin sijainnin. :smt024
Kuva

Kuva
Tlahti, Biosphere, Pyöröovi ja 5 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä arbs
#100217
Jyväskylän ratapihan kansiprojektin ensimmäiset vaihtoehdot julki
Uusien, alustavien suunnitelmien kansiratkaisut sijoittuisivat Kilpisen sillan ja Messusillan väliselle alueelle. Leveyttä kansilla olisi enintään 100 metriä ja niihin voisi sijoittua niin asumista, toimisto- ja liiketilaa sekä mahdollisesti hotelli. Suunnitelmissa kansien päälle kaavailtujen rakennusten lisäksi täydennysrakentamista on esitetty myös radan varteen Hannikaisenkadun eteläpäähän sekä Matkakeskuksen ja messukeskus Paviljongin ympäristöihin. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille kulkuyhteyksiä esitetään ratapihan ylittävinä vaihtoehtoina.

Kansirakentamisella ja uusilla kulkuyhteyksillä halutaan luoda uutta, alueet yhdistävää ja viihtyisää kaupunkitilaa. Kansilla julkiset tilat voisivat olla puistomaisia tai aukiomaisia kulkuyhteyksiä. Myös kevyen liikenteen sillalle on esitetty viherrakennetta. Vaikka myös muissa kaupungeissa suunnitellaan radan ylittävää kansirakentamista, on Jyväskylän suunnittelussa kuitenkin jotain poikkeuksellista. Toteutuessaan kyseessä olisi tiettävästi myös ensimmäinen Suomessa ei pelkän radan, vaan kokonaisen tavararatapihan ylittävä kansi. Myös viherratkaisut ja viihtyisät julkiset tilat ovat lähtökohtina jo varhaisessa vaiheessa suunnittelua.

Suunnittelua tehdään yhteistyössä Väyläviraston ja Keski-Suomen ELY-keskuksen kanssa, jotka vastaavat Suomen valtion tieverkon ja rautateiden kehittämisestä ja kunnossapidosta.
https://www.jyvaskyla.fi/uutinen/2020-0 ... punkitilaa

http://www2.jkl.fi/kaavakartat/y107/vai ... ekuvat.pdf

Kuva
Kuva
:smt017

Kuva
Kuva
hmikko, wab, Kantti ja 2 muuta tykkää tästä
tekijänä Smithers
#100233
Jälkimmäinen ehdotus on aika huono kaikilla mittareilla. Haarasilta on yksinkertaisesti ruma. Ensimmäiseenkin ehdotukseen olis kaivannut kantta ja rakennuksia vähän laajemmalle alueelle. Ei muutaman kymmenen metrin kaistale kaupunkia yhdistä.

Lisäksi Jyväsjärven peittäminen (ehdotuksessa 1) ei tule menemään läpi, nuo rakennukset olisi voitu jättää suosiolla pois.
Avatar
tekijänä hylje
#100235
Yhdistää tuokin paljon paremmin kuin nykyiset sillat, tai ei mitään. Eikä se ole poissulkeva sen kanssa, että myöhemmin ratapihaa katetaan enemmän. Ylipäätään on fiksua edetä pienemmissä projekteissa joita on helpompi ja nopeampi toteuttaa, ja jotka voi ketjuttaa edellisten projektien kokemukset huomioiden. Lisäksi maankäytön tavoitteet ja markkinoiden kysyntä voivat heitellä suuntaansa vuodesta toiseen, joten rakennettavat asiat kannattaa lukita mahdollisimman lähellä rakentamisen aloittamista.
Pyöröovi tykkää tästä
Avatar
tekijänä arbs
#100236
Noista kahdesta vaihtoehdosta valitsisin itse jatkokehittelyyn tuon ensimmäisen. Ensinnäkin jo sijainti on keskeisempi ja siten sopisi paremmin aloituskohdaksi. Siitä voi sitten ajan mittaan laajentaa matkakeskuksella ja Kilpisensiltaa kohti.
Viimeksi muokannut arbs, 07.01.21 22:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#100237
Jyväskylässä vain käyneenä kannatan ensimmäistä vaihtoehtoa, jossa Asematori kytkeytyy suoraan kanteen ja samalla parantaa rutkasti molempia radan puolia. Toinen vaihtoehto näyttää vähän kummalta lähtökohdiltaan, eikä sovi katukuvaan. Silti hienoa, että Jyväskylässä Tampereen tavoin pohditaan ratkaisuja yhdistää ratojen puoliskoja, toivoisin samaa niin Helsinkiin (eikä mitään Triploja!) kuin muuallekin Eurooppaan. Liian monessa kaupungissa rakentaminen keskittyy edelleen moottoriteiden tuntumaan.
tekijänä Smithers
#100255
Jarski kirjoitti: 27.02.20 16:11 Tourulankulman kilpailuehdotukset on julkistettu, osa on ihan mielenkiintoisen näköisiä visioita. Vähän korkeampaakin rakentamista löytyy. Ja paikka on siis siinä nykyisen Tourulan Nesteen kohdalla.

https://www.jyvaskyla.fi/kaavoitus/arkk ... rulankulma

Ajojää:
Kuva

Flow-er:
Kuva

Life Garden:
Kuva

Pajala:
Kuva

Tehtaan torpat ja Tourulan taitteet:
Kuva
Näistä voittajaksi selvisi Pajala. Ei kovin yllättäen, olihan tuo selkeästi olemassa olevaan rakennuskantaan nähden sopivin vaihtoehto. Tovi vierähtänee, ennen kuin kaavoitus saadaan valmiiksi ja kuokka maahan. Saa nähdä, vaikuttaako viereinen vankila asuntojen hintoihin millään tavalla.

Seuraavaksi voitaisiin täydentää Tourulantien vastakkaisella puolella olevaa parkkipaikkaa. Alueen ilme kohenisi huomattavasti.
tekijänä JamoL
#100278
Miltä Jyväskylän kasvusuunnitelmat noin isossa kuvassa näyttävät? Täytetäänkö näitä alueita yksi kerrallaan, vai onko takana isompi visio?

Itse muutaman kerran vuodessa kaupungissa käydessä aina hämmentää kuinka pieni keskustan ydin on, ja kuinka harvaa rakentaminen jo 500m ytimestä. Lisäksi hämmentää Seppälän laatikkomyymäläalue - pari km keskustasta mutta jotenkin täysin integroimaton siihen.
tekijänä Arska
#100282
JamoL kirjoitti: 05.06.20 15:14 Miltä Jyväskylän kasvusuunnitelmat noin isossa kuvassa näyttävät? Täytetäänkö näitä alueita yksi kerrallaan, vai onko takana isompi visio?

Itse muutaman kerran vuodessa kaupungissa käydessä aina hämmentää kuinka pieni keskustan ydin on, ja kuinka harvaa rakentaminen jo 500m ytimestä. Lisäksi hämmentää Seppälän laatikkomyymäläalue - pari km keskustasta mutta jotenkin täysin integroimaton siihen.
Kasvu on viime vuosina painottunut vahvasti täydennysrakentamiseen ja ilahduttavasti uusiakin projekteja käynnistyy sitä mukaa kun edelliset valmistuvat.

Viime vuosikymmenellä Lutakko, Savela-Palokunnanmäki ja ruutukaavakeskustan pari isompaa korttelia ja useat pienemmät projektit ovat olleet merkittävässä roolissa kävely etäisyydellä kaupungin ytimestä. Lutakkossa viimeiset 3 rakentamatonta tonttia ovat jo omistajiensa työpöydillä, joten Lutakko alkaa olla valmis. Kankaalla (500-1200m kävelykadulta) on päästy jo hyvin käyntiin ja tuo Tourulan kulma sijoittuu juuri Kankaan viereen, Keskustan ja Seppälän marketalueen väliin.

Keskusta-alueella on viereillä ennätysmäärä kaavamuutoksia ja tavoitteena on että keskustan ja ratapihan alueen asukasmäärä kaksiksinkertaistuu tämän ja ensi vuosikymmenen aikana vuoden 2017 noin 15 500 asukkaasta yli 30 000 asukkaaseen. Myös muu rakentaminen on vahvasti keskittynyt nykyisen Keskustaajaman sisäpuolelle. Tämä mahdollistaa yhä useammalle asumisen keskustan palveluiden lähettyvillä. Samalla pyöräilyn, kävelyn ja joukkoliikenteen houkuttelevuus paranee ja investoinnit kunnallistekniikkaan pysyvät kohtuullisina. Keskusta-alueen asukasmäärän kaksinkertaistaminen vahvistaa myös Kävelykeskustan palvelukysyntää, joka uusien kulttuuriinvestointien ohella lisää tulevina vuosina kaupallista vetovoimaa.

Eli lyhyesti: Kasvu suuntautuu vahvasti sisäänpäin ja keskustassa ja sen tuntumassa myös ylöspäin. Toteutusta tapahtuu kaava kerrallaan mutta kaavoitusta ohjaavat erilaiset valtuuston hyväksymät projektit ja ohjelmat sekä arkkitehtuurikilpailut.

https://www.jyvaskyla.fi/kaavoitus/proj ... a-ohjelmat
Linkin takaa löytyvät mm. Asumisvisio, Keskustavisio ja Kaavoitusohjelma. Sivuvalikosta pääsee myös helposti muille kaupunkisuunnittelun välilehdille (arkkitehtuuri, liikennesuunnitelu, vihersuunnittelu, kaavoitus...)

Kuvassa Äijälänsalmen tontinluovutuskilpailun (2011) voittaja. Valitettavasti tontti odottaa edelleen rakentamista.
Kuva
JamoL, jfo, hactar tykkää tästä
tekijänä Smithers
#100289
JamoL kirjoitti: 05.06.20 15:14 Itse muutaman kerran vuodessa kaupungissa käydessä aina hämmentää kuinka pieni keskustan ydin on, ja kuinka harvaa rakentaminen jo 500m ytimestä. Lisäksi hämmentää Seppälän laatikkomyymäläalue - pari km keskustasta mutta jotenkin täysin integroimaton siihen.
Nämä kaksi asiaa ovatkin ainakin tälle kaupungissa 15 vuotta asuneelle ne suurimmat häpeäpilkut. :? Nyt Hämeenkadun varrelleja Ruusupuistoon rakentaminen on sentään parantanut ensin mainittua tilannetta siten, että täytyy kulkea 800m ytimestä ennen kuin rakentaminen on harvaa (ellei sitten suuntaa suoraan Harjulle).

Seppälään pitäisi oitis laatia osayleiskaava, jolla aluetta muutetaan asumiskäyttöön. Tällaisia onkin jo visioitu Rantaväylän osayleiskaavan yhteydessä, mutta toteutuminen lienee valitettavasti suunniteltu jonnekin 2040-luvulle.

Kuva

EDIT: Pari uutta asiaa. Kalevankadun uudisrakennusten väritys on muuttunut uusissa havainnekuvissa suorastaan miellyttäväksi. Plussana mainio lisä kävelykadun näkymään.

Kuva

Kuva

Kankaan kolmannesta vaiheesta on saatu kaavaluonnos. Tähänkin tulossa 15-kerroksista. :smt023

Kuva

Kuva
JamoL, huopa, hactar tykkää tästä
Avatar
tekijänä arbs
#100391
Perinteinen Kankaan kuvakierros eiliseltä:

Kankaan Arkki kohoaa
Kuva

Kankaan Ilona ja Paperitehtaankatu 24. Vasemmalla musta pömpeli josta kulkee maan alle kaksi isoa putkea. Jos joku tietää mistä kyse niin kertokaas. :smt017
Kuva

Näkymä Kankaan aukiolle
Kuva

Oikealla Pergamenttitori 3 ja vasemmalla Peabin Business Garden
Kuva

Uutta vanhaa
Kuva

Rusokinkadun päästä puuttuu vielä pinnoite
Kuva

Paperitehtaankatu kohti vielä rakentamatonta aluetta
Kuva

Yksi suosikeistani ;)
Kuva

Kuva

Kuva

Kankaan Ilona rakentuu korkeammalle kuin muut Kankaan talot, jolloin se näkyy hyvin kauas ja peittää taakseen ison osan tornitalosta.
Kuva

Baanan rakentaminen jatkuu kohti Vapaaherrantietä. Taustalla YIT:n Arvon Talo.
Kuva

Kuva

Vielä nimetön tie + baana kulkevat tässä kohdassa entisen junaradan paikalla
Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut arbs, 20.10.21 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
veka, jfo, Kantti ja 3 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä hactar
#100397
Kankaan Ilona on kyllä komea rakennus, mutta se vaatisi vastapäätä samanlaisen rakennuksen. Muuten alue tulee näyttämään hieman toispuoleiselta.
Avatar
tekijänä arbs
#100655
Kävin pari viikkoa sitten kuvailemassa kaupunkia yläilmoista, joten tässä kuvia parista projektista. 8)

KANGAS

Vapaaherrantieltä Kankaalle johtava tie on päällystetty ja loputkin työmaatoimistot on siirretty alueen takanurkkaan. Vasemmalta metsän laidasta kaartaa tuleva pyöräbaana.
Kuva

Keskellä näkyvän mustan kontin päälle rakentuu seuraava pysäköintitalo. Vasemmalla YIT:n Arvon Talo, oikealla Kankaan Arkki.
Kuva

Kuva

Piipputorinkin kuviokiveys on valmistunut, piipun juuressa vielä viimeistelytyöt menossa.
Kuva

SUURUSPÄÄ

Suuruspään rakennusprojekti on lähtenyt viimeinkin käyntiin vanhan rakennuksen purkamisella. Lutakkoa vastapäätä sijaitsevaan niemeen tullaan rakentamaan viisi kerrostaloa, joista ensimmäisenä rakentuu As Oy Jyväsjärven Helmi.
https://peabkoti.fi/asunnot/jyvaskyla/a ... jyvaskyla/

Kuva
Kuva


Kuva
Kuva
TurkuCubed, hmikko, Smithers ja 8 muuta tykkää tästä
tekijänä Arska
#101002
Kauppakulman täydennysrakentamisen kaavamuutos on jälleen vireillä. Edelliset yritykset viime vuosikymmenellä ovat keskittyneet vahvasti liikerakentamiseen eivätkä ole toteutuneet. Nyt suunnitelma vaikuttaa paremmin toteutettavalta.

Suunnitelmissa on alkuvaiheessa rakentaa Vapaudenkadun puoleiselle pysäköintialueelle 19 700 neliömetriä asuinrakentamista jossa mukana myös hieman kivijalkakauppaa kolmeen 8-13 kerroksiseen rakennukseen.

Myöhemmin Kauppakulma puretaan ja sen paikalle rakennettaan 12 750 neliömetriä 8-kerroksisia asuinrakennuksia joiden 1-2 kerroksissa olisi lisäksi liike ja toimistotiloja.

Kokonaisuus tarjoaa toteutuessaan asunnot arviolta 540-720 uudelle asukkaalle. Samalla tontin viheralueiden määrä kasvaa ja alueelle syntyy ns. puolijulkista oleskelutilaa ja uusia jalankulkuyhteyksiä

Väinönkatu ja Vapaudenkatu ovat jo nyt näkymiltään kaupungin urbaaneimipia ja toteutuessaan tämä suunnitelma täydentää kokonaisuutta mukavasti.

Kuva


Keskustan täydennysrakantemisessa kerrosluvut ja rakennustehokkuus ovat nyt mukavasti nousussa.

Asema-aukion Milton-hotelli on pitänyt keskustan korkeimman (10krs) rakennuksen titteliä jo vuosikymmenet, mutta saanee lähivuosina mukavasti seuraa.

Samalle tontille kaavoitettava 10-kerroksinen asuinrakennus on tulossa lautakunnan hyväksymiskäsittelyyn jo ensi viikolla.
Kuva


Kalevankadun 12 ja 16-kerroksiset pistetalot ovat myös jo pitkällä kaavoitus prosessissa.
Kuva

Muitakin kiinnostavia kaavamuutoksia todennäköisesti käynnistyy vielä lähivuosina ja on hyvin todennäköistä että vähintään 10-12 kerroksisia asuinrakennuksia kaavoitetaan lisää keskustaan.

Aivan keskustan tuntumassa, Tourula-Kangas akselilla on jo KOAS:in 16-kerroksinen sekä kaava 14 kerroksiselle asuinkerrostalolle. Kaavoitusprosessissa on lisäksi vanhan paperitehtaan kylkeen kaavailtu 15-kerroksinen torni sekä Tourulankulman kaavamuutos, jonka suunnittelu pohjautuu arkkitehtuurikilpailuun, jonka voittoajan korkeimmat rakennusosat ovat 10-12kerroksisia.
hactar, huopa, Smithers tykkää tästä
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 60