Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Krio
#99777
Tande kirjoitti: 12.03.20 00:15 Totta. Jopa Pohjois-Amerikassa julkista rahaa usein kiinni isoissa areena- ja stadionhankkeissa. Luonnollisesti toivon Turun hankkeen etenevän.
Turkulainen veronmaksaja tuskin on samaa mieltä kanssasi, kun siellä on jo Turkuhalli (millä sponsorinimellä se tänään onkaan tunnettu).
Avatar
tekijänä grendy
#99779
Tässä hankkeessa huomioimisen arvoinen hanke on, että tulevan hallin kapasiteetti on 9 000 - 10 000 katsojaa lätkäpelissä. Google kertoo että nykyisen Turun hallin kapasiteetti on 11 820! Jos olisin veronmaksaja niin miettisin kyllä muutamaan kertaan että mikä järki on rakentaa pienempää areenaa vaikka se paremmalla sijainnilla olisikin.
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#99780
grendy kirjoitti: 12.03.20 13:38 Tässä hankkeessa huomioimisen arvoinen hanke on, että tulevan hallin kapasiteetti on 9 000 - 10 000 katsojaa lätkäpelissä. Google kertoo että nykyisen Turun hallin kapasiteetti on 11 820! Jos olisin veronmaksaja niin miettisin kyllä muutamaan kertaan että mikä järki on rakentaa pienempää areenaa vaikka se paremmalla sijainnilla olisikin.
Jos katsoo TPS:n yleisökeskiarvoja, niin en nyt näe mitään kamalaa tarvetta ainakaan suuremmalle areenalle, kansainvälisiä otteluitakaan ei kuitenkaan pelata ihan joka vuosi. En jaksa uskoa että Turussa hirveästi suurempaa areenaa tarvittaisiin. Oliko Tampereella muuten jotain erityistä perustelua hallin koolle? Eikö siellä kapasiteetti tule olemaan noin 13 000?

Kuva
tekijänä jusa-masa
#99781
Juu, veikkaan Tampereellakin areenan kooksi päätetty sen 100 ihmistä enemmän kuin Hartwallille, että saadaan houkuteltua konsertteja, jne, helpommin seudulle. Ei se jääkiekossa tule varmaan ikinä (paikallispelejä lukuunottamatta)olemaan täynnä. Turun halli tulee olemaan mielestäni fiksun kokoinen ja enemmän kuin riittävä varsinkin lätkään.
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#99951
Ratapihayhtiö hoputtaa Turkua – kynnyskysymyksenä kaupungin satsaus

Kuva

Turun Ratapihan Kehitys Oy (TRK) on lähettänyt kaikille Turun kaupunginvaltuutetuille kirjeen, jossa yhtiö patistaa Turkua lähtemään mukaan elämyskeskuksen tulevan areenan ja harjoitushallin kiinteistöyhtiöön.

––

Turun Sanomat kertoi jo maaliskuussa, että TRK haluaa Turulta 30 miljoonan euron panosta halliyhtiöön. Nyt kirjeessä täsmennetään, että kyse on "korkeintaan 30 miljoonan euron tai 49,9 prosentin rahoitustarpeesta". Toisen puolen maksaisivat yksityiset sijoittajat samoin ehdoin kuin kaupunki.

– Olemme käyneet neuvotteluja ihan perinteisten kotimaisten institutionaalisten sijoittajien kuten eläkevakuutusyhtiöiden, vakuutusyhtiöiden ja kiinteistösijoittajien kanssa, projektipäällikkö Kilpimaa täsmentää Turun Sanomille.

––

TRK sanoo, että se on päätynyt ehdotukseensa Turun kaupungin kanssa käytyjen neuvottelujen perusteella. Yhtiö haluaa, että Turun kaupunginhallitus tekisi periaatepäätöksen osallistumisesta. Lopullinen ratkaisu tehtäisiin loppuvuodesta 2020 tai alkuvuodesta 2021.

––

Kirjeessä sanotaan suoraan, että hanke ei etene ilman kaupungin päätöstä.

– Periaatepäätöksen siirtäminen syksyyn vähintäänkin keskeyttää hankkeen ja pahimmillaan vaarantaa koko investoinnin, viestissä varoitellaan.

TRK vetoaa siihen, että Turun panos olisi vain viisi prosenttia koko Ratapiha-hankkeen 600–700 miljoonan euron investoinnista. Elämyskeskustoimintojen lisäksi tulossa on lukuisia asuinkerrostaloja. Tampere on vastaavassa hankkeessa mukana 60 miljoonan euron osuudella.

––

Turun kaupunginhallitus käsittelee osallistumista näillä näkymin 27. huhtikuuta. Mitä sitten, jos hallitus sanoo ei?

– Se olisi vakavan harkinnan paikka. Yksityiset sijoittajat kaipaavat kaupunkia mukaan jakamaan rahoitusvastuuta, Kilpimaa vastaa.

Kilpimaa myöntää, että hän ei voi vielä luvata yksityisten sijoittajien mukaan lähtöä.

– Mutta emme me tätä tekisi, jos emme uskoisi siihen, hän sanoo.

Projektipäällikkö sanoo, että kirjettä ei olisi lähetetty ilman koronakriisiä. Hän vetoaa siihen, että nyt kaivataan elvyttäviä investointeja, jotka lisäävät työllisyyttä ja verotuloja.

––

Turun apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen (sd) kertoo myös kaupungin johdon saaneen tiedon valtuutetuille lähetetystä kirjeestä.

Virtasen mukaan esitys kaupungin satsauksesta ratapihan hankkeeseen on edelleen valmistelussa. Hän ei suostu hiiskumaan tulevasta esityksestä.

– Esitys tulee kaupunginjohtaja Minna Arven (kok) nimissä, Virtanen muistuttaa.

Virtanen tulkitsee Turun Ratapihan Kehitys Oy:n kirjettä siten, että jos kaupunki ei lähde rahoitusosuudella mukaan hankkeeseen, se ei toteudu.

– Kyllä minun tulkintani mukaan hankkeen käynnistymisen osalta kynnyskysymyksenä on kaupungin satsaus. Alueelle toki on tulossa asumistakin eli ne ehkä voivatkin käynnistyä ilman kaupunkia, mutta elämyskeskuskokonaisuus edellyttää tulkintani mukaan kaupungin satsausta, Virtanen sanoo.

––

Jos Turku päättää satsata ratapihahankkeeseen kymmeniä miljoonia euroja, joutuu kaupunki pohtimaan uutta käyttöä myös Turku-hallille.

– Tässä on itse asiassa kaksi näkökulmaa. Siinä tapauksessa on pakko ratkaista Turku-hallin kohtalo, jos nykymuotoinen käyttö siellä päättyy. Toisaalta pohdittavaksi tulee myös liikuntapaikkaverkosto, Virtanen kertoo.

Hänen mukaansa kaupungin nykyverkossa on merkittävä määrä teknisen käyttöikänsä äärirajoilla olevia liikuntapaikkoja, joista on pakko luopua.

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... in+satsaus
Avatar
tekijänä Kantti
#99952
Tässä alkaa olla vahva vedätyksen maku. Puolen miljardin hankkeen ratkaisisi kaupungin 30 miljoonan panostus? Ei kuulosta vakuuttavalta vaikka Tampere omaan halliinsa panostikin 60 milj. Odottelen vain koska tästä alkaa somemyrsky. Jo ennestään Turun hankkeista on pidetty hirveää porua kun eivät ihan oppikirjan mukaisesti ole kaikki menneet. Tässä on uusi lasti spekulointiin verovarojen haaskaamisesta.
tekijänä hmikko
#99953
^ Siis luuliko joku muuta? En minä ainakaan. Kaikki nämä "täysin/pääosin yksityisellä rahalla" -hankkeet päätyvät aina tähän, että mitään ei tapahdu, ennen kuin kaupunki lupaa osallistua rahallisesti. Mutta juu, 30 miljoonaa on pieni summa, jonka pysymiseen vain 30 miljoonana on syytä suhtautua kaikella varauksella.

Missä kunnossa lienee kuntatalous pandemian jälkeen, Turussa ja muualla... voipi olla, että pieni virus lykkää tämmöisten hankkeiden aloituksia kautta linjan.
Klazu tykkää tästä
Avatar
tekijänä grendy
#99955
Mikä tää TRK Oy on tai siis keitä sen taustalla on? Kuulostaa mukavalta kiristyskirjeeltä ja heti heräsi mielenkiinto, että onko siellä Tiina Jylhää ja muita vastaavia luotettavia bisnesmiehiä ja naisia taustalla? :D
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#99956
grendy kirjoitti: 19.04.20 12:51 Mikä tää TRK Oy on tai siis keitä sen taustalla on? Kuulostaa mukavalta kiristyskirjeeltä ja heti heräsi mielenkiinto, että onko siellä Tiina Jylhää ja muita vastaavia luotettavia bisnesmiehiä ja naisia taustalla? :D
''Kirje on päivätty 15. huhtikuuta. Sen ovat allekirjoittaneet yhtiön osakkaat Ilkka Kilpimaa, Ilkka Paananen, Mikko Kodisoja, Saku Koivu ja Timo Everi sekä rahoittajista Taalerin varainhoidon johtaja Jouni Alho ja Rausanne Oy:n toimitusjohtaja Arto Puolimatka.''
tekijänä hmikko
#99957
TurkuCubed kirjoitti: 18.04.20 12:14
– Kyllä minun tulkintani mukaan hankkeen käynnistymisen osalta kynnyskysymyksenä on kaupungin satsaus. Alueelle toki on tulossa asumistakin eli ne ehkä voivatkin käynnistyä ilman kaupunkia, mutta elämyskeskuskokonaisuus edellyttää tulkintani mukaan kaupungin satsausta, Virtanen sanoo.
Jos ken on veronmaksajien rahoista huolissaan, niin tuo apulaiskaupunginjohtajan lause on hyvä pitää mielessä. Kaavoitusmonopoli on kaupungilla. Se voi kaavoittaa asunnot ja luovuttaa niiden tontit lähimmälle grynderille, jos omistaa ne itse. Ja VR:kin varmasti osaa laskea rahansa. Siihen ei tarvita kirjelmöiviä jääkiekkosankareita tai pelimiljonäärejä.
Avatar
tekijänä Bernheart
#99959
TurkuCubed kirjoitti: 19.04.20 12:54
grendy kirjoitti: 19.04.20 12:51 Mikä tää TRK Oy on tai siis keitä sen taustalla on? Kuulostaa mukavalta kiristyskirjeeltä ja heti heräsi mielenkiinto, että onko siellä Tiina Jylhää ja muita vastaavia luotettavia bisnesmiehiä ja naisia taustalla? :D
''Kirje on päivätty 15. huhtikuuta. Sen ovat allekirjoittaneet yhtiön osakkaat Ilkka Kilpimaa, Ilkka Paananen, Mikko Kodisoja, Saku Koivu ja Timo Everi sekä rahoittajista Taalerin varainhoidon johtaja Jouni Alho ja Rausanne Oy:n toimitusjohtaja Arto Puolimatka.''
Kas, kas, Purkaja-Puolimatka, taitaa olla samaa porukkaa kuin Armas Puolimatka, joka piti huolen aikoinaan siitä, että kaksi kolmasosaa Turun ruutukaava-alueesta purettiin, ml. kauppatorin totaalihävitys. Jäin kaipaamaan myös muita loosiveljeksiä, missä on kiinteistöneuvos Heikki Vaiste?
Avatar
tekijänä Kantti
#99962
TRK -lyhenteen takana on Turun Ratapihan Kehitys Oy niminen konsortio.

"Yksityinen kehittäjäryhmä (Turun Ratapihan Kehitys Oy) on tehnyt yhdessä kiinteistön omistajan VR -Yhtymä Oy:n kanssa aloitteen Turku Ratapiha -työnimellä kulkevasta hankkeesta. Kaupunki ja aloitteentekijät ovat solmineet kumppanuussopimuksen alueen kehittämisestä ja kaavoittamisesta. Sopimus on hyväksytty kaupunginhallituksessa 20.11.2917 (§501)"

https://www.turku.fi/ratapiha
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#100059
Ehdotus 30 miljoonan euron sijoituksesta pomppii edestakaisin kaupungin eri elimillä, mutta Arve lupaa tuoda ehdotuksen takaisin ennen kesätaukoa. Ymmärrän kyllä että kaupungilla on muitakin asioita harkittavana tässä kokonaisuudessa, kuin vain tämä 30milj. potti, mutta uskon ettei kaupungilla ole oikein varaa jättää sijoittamatta tämän kokoluokan hankkeeseen (n. 600-700milj. euroa). Mikäli siis hankeen tulevaisuus siitä riippuu.
Arve lupaa täsmentää ratapihaehdotustaan – 30 miljoonaa pysyy matkassa mukana

Turun kaupunginjohtaja Minna Arve (kok) vetää kaupunginhallituksen listalta pois esityksensä ratapihahankkeesta. Asia valmistellaan uudelleen, mutta uudessakin esityksessä kaupunginjohtaja aikoo esittää 30 miljoonaa euroa ratapihan areenayhtiöön. Julkisuudessa on annettu ymmärtää rahamäärän tulleen monelle päättäjälle yllätyksenä.

– Lähtökohtaa tässä ei ole tarkoitus muuttaa ja omistuksen tulee pysyä alle 49,9 prosenttissa, Arve muistuttaa.

Hän korostaa myös, että Turku on ollut mukana hankkeessa alusta asti.

– Hankeyhtiö on alusta lähtien esittänyt kaupungille roolia myös sijoittajana samoilla ehdoilla kuin muillakin sijoittajilla, mutta millainen rooli se on, sitä ei ole määritelty. Suuruusluokka on kyllä ollut keskusteluissa. Ehkä tämä kohta on esityksessäni vajavaisesti kirjoitettu, sitä pitää täsmentää, jotta kaikilla on asiasta sama ymmärrys.

Arve odottaa, että maanantai-iltana kaupunginhallituksessa asiasta käydään lähetekeskustelu. Ratahapiha-asia on kaupunginhallituksen pöydällä.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Kattelus (kok) ehdotti viikonloppuna, että periaatepäätös kaupungin mukanaolosta ratapihan kehityshankkeessa menisi valtuustoon, sijoitettavin miljoonien taakse perustettaisiin yhtiö ja että reunaehtoihin kirjattaisiin, ettei Turun kaupunki vastaisuudessa tee hankkeeseen lisäsijoituksia.

Arven mukaan asia on ollutkin etenemässä valtuustoon.

– Asian vieminen valtuustoon on jo nykyesityksessäni mukana. Välisijoitusyhtiö ei tuo asiaan lisäarvoa. Tässähän ollaan tekemässä vasta periaatepäätöstä, ei vielä sopimusta. Katteluksen esille nostamat asiat liittyen väliyhtiömalliin ovat sellaisia, jotka voidaan varmistaa aikanaan sopimuksessa.

Sitä, tuliko saman puolueen Katteluksen ulostulo yllätyksenä, kaupunginjohtaja ei kommentoi.

Neuvottelut Turun Ratapihan Kehitys Oy:n kanssa ovat Arven mukaan vastassa jo kuluvalla viikolla.

– Täsmennän niissä esitystä myös reunaehtojen osalta.

Uudelleen valmistellun esityksen tuominen kaupunginhallitukseen on Arven mukaan kiinni siitä, mitä kaupunginhallitus lähetekeskustelussaan päättää.

– Esimerkiksi Turkuhallin kohtaloa on pohdittu viimeiset 10 vuotta. En tiedä, tuleeko siitä nyt tässä kohtaa valmista.

Tavoite on tuoda uusi esitys hallitukseen mahdollisimman nopeasti.

– Ilman muuta ennen kesätaukoa, Arve lupaa.

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... ssa+mukana
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#100062
Mä en tajua tätä "kaupungilla ei ole varaa olla sijoittamatta isoon investointiin" argumenttia näiden tämäntyyppisten hankkeiden kohdalla. Miksi ei olisi?

Jos investointi tuottaa kaupungille fyffeä, niin silloin sijoituksen voi perustella liiketaloudellisesti eikä siinä ole ongelmaa. Jos taas ei tuota, niin silloinhan investoinnin valtavan suuri koko on pelkkää miinusta.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10