Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#100005
veka kirjoitti: 26.04.20 19:02 Ei olisi iso juttu eikä kalliskaan tehdä Herniksessä jonkinlainen kevyttuunaus jo ennen isoa ryminää.
Taitaa olla liikaa vaadittuna. Rantaan tulee uusia merentäyttöjä, mikä tarkoittanee Jätkäsaaresta tuttua maamassojen kasaamista ees taas. Maisema Ulko-Mongoliaa.
tekijänä Xerdoz
#100007
Milloin tuo aivan järkyttävä hirvitys, eli hernesaarenkadun ja eiranrannan välinen alue on rakennettu. En olekaan aiemmin huomannut koko aluetta, miten perseelleen voidaankin yksi kaupungin parhaista alueista rakentaa.

Tuossa hernesaarenkadun ja munkkisaarenkadun välissä on tuommoinen "tuplakortteli", joita olisi hyvin voinut pistää pari kappaletta tuolle alueelle. Tai sitten vetää kadun keskeltä ja tehdä kulmiin 4 "normaalikorttelia". Sen sijaan on tehty pistetalolähiöhelvettiä järkyttävinen nurmikenttineen eli "virkistysaluetta", jossa kukaan ei käy virkistymässä, muutakuin koirat kusettamassa ja ehkä joku saattaa kesällä kerran ottaa aurinkoa.

Edelleen olen sitä mieltä, että Hernesaari tulee kärsimään järkyttävistä liikenneongelmista, koska tehdään vaan tuo yksi katu, johon myös ratikka laitetaan. Miksi ihmeessä suomessa pelätään teitä ja katuja?
tuomas tykkää tästä
tekijänä pallo
#100009
Xerdoz kirjoitti: Edelleen olen sitä mieltä, että Hernesaari tulee kärsimään järkyttävistä liikenneongelmista, koska tehdään vaan tuo yksi katu, johon myös ratikka laitetaan. Miksi ihmeessä suomessa pelätään teitä ja katuja?
Tämän pitäisi olla matematiikkaa ymmärtävälle ihan selviö, tai ainakin se on huomattava riski. Tukkoisen niemen tukkoinen kärki, jonne johtaa yksi tie ei ole liikenteellinen optimikohta. Jätkänsaaren kohdalla tätä jo pohdittiin. No nyt siellä on sitten jonot ja onkohan alueesta rakennettu puolet? Mielestäni tarvittava ratkaisu olisi edelleen se raskasraide-joukkoliikenne Helsingin eteläniemelle, tunnelissa, jotta katuverkon ruuhkat eivät pääsisi haittaamaan sitä.
Avatar
tekijänä MindW
#100012
Xerdoz kirjoitti: 26.04.20 23:51 Milloin tuo aivan järkyttävä hirvitys, eli hernesaarenkadun ja eiranrannan välinen alue on rakennettu. En olekaan aiemmin huomannut koko aluetta, miten perseelleen voidaankin yksi kaupungin parhaista alueista rakentaa.
Eiranrannan talot ovat valmistuneet 2007-2008. Kaavaselostuksesta voi lukea suunnittelun historiaa, kerrosala lähes puolittunut suunnittelun edetessä mm. nimbyilyn johdosta. Kilpailuohjelmassa on vaadittu säilyttämään nuo koirankusetuspuistikot. Alkuperäinen kilpailuehdotus, josta voi olla montaa mieltä. Itse olen sitä mieltä että ei tämäkään olisi kyseiseen paikkaan sopinut vaan olisi tarvittu kaupunkimaisempaa.
Avatar
tekijänä Jary
#100013
^ Kesällä 2008 oli tämän näköistä. Onhan tuo alue aina ollut kuin juosten kustu-näköistä, mutta itse aina ihailen noita ylimmän kerroksen asuntoja. Alkuperäiseen suunnitelmaan tämä nykyinen ratkaisu on mielestäni aivan onnistunut. Niin ja tämän tuolloin ottamani kuvan laatu on myös sen ajan mukaista,
eli ei hd-ärrää :D

Kuva
veka tykkää tästä
tekijänä JamoL
#100017
pallo kirjoitti: 27.04.20 10:20
Tukkoisen niemen tukkoinen kärki, jonne johtaa yksi tie ei ole liikenteellinen optimikohta. Jätkänsaaren kohdalla tätä jo pohdittiin. No nyt siellä on sitten jonot ja onkohan alueesta rakennettu puolet?
Jätkäsaaren katuverkolla ei ole mitään ongelmaa selvittää asukkaista, työpaikoista ja verkkokauppa.comista johtuvaa liikennettä, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Ruuhkat aiheuttaa satama, muulloin pelkkä tuuli ujeltaa Tyynenmerenkadulla.

Hernesaareen on tosin vaikea verrata, koska Jätkäsaaresta johtaa pois 3 katua (yhteensä 5 kaistaa) ja ratikkakiskot kahteen suuntaan. Eli kapasiteettia ihan runsaasti.
hmikko tykkää tästä
tekijänä pallo
#100026
JamoL kirjoitti:
pallo kirjoitti: 27.04.20 10:20
Tukkoisen niemen tukkoinen kärki, jonne johtaa yksi tie ei ole liikenteellinen optimikohta. Jätkänsaaren kohdalla tätä jo pohdittiin. No nyt siellä on sitten jonot ja onkohan alueesta rakennettu puolet?
Jätkäsaaren katuverkolla ei ole mitään ongelmaa selvittää asukkaista, työpaikoista ja verkkokauppa.comista johtuvaa liikennettä, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Ruuhkat aiheuttaa satama, muulloin pelkkä tuuli ujeltaa Tyynenmerenkadulla.

Hernesaareen on tosin vaikea verrata, koska Jätkäsaaresta johtaa pois 3 katua (yhteensä 5 kaistaa) ja ratikkakiskot kahteen suuntaan. Eli kapasiteettia ihan runsaasti.
Saisiko laskelmat ja mallinnukset siitä, miten tuo työpaikka/autolisäys tuossa sijainnissa vaikuttaa muuhun keskustaniemen tilanteeseen? Mutu ei oikein riitä. Esimerkkinä vaikka länsiväylä ja mechelininkatu. Usein liikenne (esimerkkinä vaikka tietoverkko) lomittuu ihan mukavasti, kunnes kriittinen piste ylittyy ja sen jälkeen ongelmia tulee ja paljon.
tekijänä Jukki
#100029
MindW kirjoitti: 27.04.20 16:08
Xerdoz kirjoitti: 26.04.20 23:51 Milloin tuo aivan järkyttävä hirvitys, eli hernesaarenkadun ja eiranrannan välinen alue on rakennettu. En olekaan aiemmin huomannut koko aluetta, miten perseelleen voidaankin yksi kaupungin parhaista alueista rakentaa.
Eiranrannan talot ovat valmistuneet 2007-2008. Kaavaselostuksesta voi lukea suunnittelun historiaa, kerrosala lähes puolittunut suunnittelun edetessä mm. nimbyilyn johdosta. Kilpailuohjelmassa on vaadittu säilyttämään nuo koirankusetuspuistikot. Alkuperäinen kilpailuehdotus, josta voi olla montaa mieltä. Itse olen sitä mieltä että ei tämäkään olisi kyseiseen paikkaan sopinut vaan olisi tarvittu kaupunkimaisempaa.
Tämä varmaan kiinnostaa ihan pirukseen teitä jokaista, mutta itse näin tämän hankkeen ekaa kertaa kun sitä esiteltiin havainnekuvien avulla MTV3:sen uutisissa. Hanke oli tällöin kaavoitusvaiheessa ja lähdin googlaamaan siitä lisätietoja. Päädyin osoitteeseen talo.sw2000.net ja sillä tiellä ollaan :D Pian siitä on 15 vuotta :D
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#100030
pallo kirjoitti: 28.04.20 22:30 Saisiko laskelmat ja mallinnukset siitä, miten tuo työpaikka/autolisäys tuossa sijainnissa vaikuttaa muuhun keskustaniemen tilanteeseen? Mutu ei oikein riitä. Esimerkkinä vaikka länsiväylä ja mechelininkatu. Usein liikenne (esimerkkinä vaikka tietoverkko) lomittuu ihan mukavasti, kunnes kriittinen piste ylittyy ja sen jälkeen ongelmia tulee ja paljon.
Noin lähtökohtaisesti potentiaaliset liikenneruuhkat eivät ole kovinkaan kiinnostava suunnittelun lähtökohta, koska Helsingin niemellä sille ei oikeasti mahda mitään; katuverkko on täynnä autoja joka tapauksessa, ja jos Hernesaaren kasvu tarkoittaa lisää kysyntää autoilulle niin jonkun toisen on vastavuoroisesti pakko vähentää autoilua. Ehkä joku autoiluun perustuva raksafirma Punavuoressa muuttaa Herttoniemeen ja tilalle tulee polkupyörällä liikkuvien hipstereiden mainostoimisto. Tällä ei sinänsä ole merkitystä, markkinat kyllä löytävät tasapainon.

Ainoa järkevä tapa reagoida liikenteen lisääntymiseen on hinnoitella autoilu niin kalliiksi, että mahtuu. Ihan mutulla väitän että Etelä-Helsingin merenranta-asunnoille löytyy ottajia vaikka autoilu olisikin nykyistä kalliimpaa.
Pyöröovi, syksy tykkää tästä
tekijänä pallo
#100037
arkkinikkari kirjoitti: 28.04.20 23:13
pallo kirjoitti: 28.04.20 22:30 Saisiko laskelmat ja mallinnukset siitä, miten tuo työpaikka/autolisäys tuossa sijainnissa vaikuttaa muuhun keskustaniemen tilanteeseen? Mutu ei oikein riitä. Esimerkkinä vaikka länsiväylä ja mechelininkatu. Usein liikenne (esimerkkinä vaikka tietoverkko) lomittuu ihan mukavasti, kunnes kriittinen piste ylittyy ja sen jälkeen ongelmia tulee ja paljon.
Noin lähtökohtaisesti potentiaaliset liikenneruuhkat eivät ole kovinkaan kiinnostava suunnittelun lähtökohta, koska Helsingin niemellä sille ei oikeasti mahda mitään; katuverkko on täynnä autoja joka tapauksessa, ja jos Hernesaaren kasvu tarkoittaa lisää kysyntää autoilulle niin jonkun toisen on vastavuoroisesti pakko vähentää autoilua. Ehkä joku autoiluun perustuva raksafirma Punavuoressa muuttaa Herttoniemeen ja tilalle tulee polkupyörällä liikkuvien hipstereiden mainostoimisto. Tällä ei sinänsä ole merkitystä, markkinat kyllä löytävät tasapainon.

Ainoa järkevä tapa reagoida liikenteen lisääntymiseen on hinnoitella autoilu niin kalliiksi, että mahtuu. Ihan mutulla väitän että Etelä-Helsingin merenranta-asunnoille löytyy ottajia vaikka autoilu olisikin nykyistä kalliimpaa.
Erikoinen puheenvuoro. Liikennesuunnittelua ei kannata tehdä, koska liikennettä on vaan liikaa? Nostetaan kädet ylös ja sivuutetaan ikävä ajatus liikenneongelmista ja ladotaan niin paljon taloa kun kynästä lähtee, selvittäkööt ruuhkansa itse.
apollonkatu tykkää tästä
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#100038
Korttelikaupungissa jotakuinkin näin. Ainoa asia jota kannattaa suunnitella on joukkoliikenne. Ruuhkat kaupungeissa on pitkälti juuri liikennesuunnittelun syytä; on yritetty ratkaista ongelma rakentamalla lisää teitä, ja tuloksena on pahempi ongelma.
syksy tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#100039
Hernesaaren ahtaalla niemellä olisi vaikea nähdä vaihtoehtoa, jossa autoruuhkat jotenkin merkittävästi vähenisivät suunnittelemalla lisää teitä ja samalla vähentämällä pinta-alaa viheralueilta ja rakentamiselta. Autokaistojen lisääminen nimittäin yleensä tuppaa pikemmin houkuttelemaan asukkaita autoilun pariin, kun raskaat ajoneuvot vievät innon muulta liikkumiselta. Mielestäni on vain hyvä huomata, että autoilijoiden edut eivät enää päädy kaavoissa lähtökohtaisesti kaiken muun suunnittelun edelle. Samat muutokset ovat muuten menossa kaikkialla Euroopassa ja esimerkiksi Hollannissa ja Tanskassa suunnitellaan jopa täysin autottomia alueita (ohhoh voiko olla?).
syksy, James, Raksa tykkää tästä
tekijänä pallo
#100040
arkkinikkari kirjoitti: 29.04.20 14:58 Korttelikaupungissa jotakuinkin näin. Ainoa asia jota kannattaa suunnitella on joukkoliikenne. Ruuhkat kaupungeissa on pitkälti juuri liikennesuunnittelun syytä; on yritetty ratkaista ongelma rakentamalla lisää teitä, ja tuloksena on pahempi ongelma.
Minkä takia ei sitten ole jätetty suosiolla minne sattuu hiekkateitä ja merkkaamattomia parkkipaikkoja?
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#100041
Katuympäristö ja liikennesuunnittelu on kaksi täysin eri asiaa. Itse en tietysti pistäisi vastaan vaikka koko niemi olisi yhtä isoa pihakatualuetta.
Avatar
tekijänä rakentaja
#100049
Hernesaari on osa kantakaupungin aluetta, joten voidaan olettaa, että suurin osa tulevista asukkaista ei tule tekemään päivittäisiä työmatkojaan autolla. Joukkoliikenneyhteydet ovat erinomaiset koko kaupunkiin, joten miksi asukas ei hyödyntäisi tätä mahdollisuutta? Sitä paitsi muutenkin jos Hernesaaren liikenneratkaisu suuniteltaisiin soveltuvaksi suuremmalle määrälle liikennettä, pullonkaula syntyisi joka tapauksessa kaikille eteläisimmästä kaupungista pois johtaville kaduille. Rantaraitin kadut ovat jo valmiiksi hyvin mutkaisia, täynnä liikennevaloja, vauhtia hidastavaa mukulakiveä ja ennen kaikkea liikennettä. Tällä toisenlaisella ratkaisulla autolla pääsisi nopeammin Hernesaaresta Eiraan, mutta liikenne siitä eteenpäin olisi edelleen hidasta.