Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talon aulassa voit esitellä omia kuvia rakennuksista, kaupungeista ja muista urbaaniin teemaan liittyvistä kohteista. Esittele kotikaupunkisi tai kommentoi muiden kuvia. HUOM! Kuvat ovat tekijänoikeuslain suojaamia, eikä kuvien kopiointi ole sallittua ilman kuvaajan lupaa!
Avatar
tekijänä Kantti
#50530
16valve kirjoitti:Kiitos muistutuksesta Kantti. Itse olin viikonloppuna Silja Europalla. Olo on vieläkin melkoinen, toivottavasti krapula ei kestä kolmattakin päivää. Kamera ei ollut mukana ja hyvä niin, eihän niitä kuvia olis voinut muille näyttää :occasion5:
Silja Europa on siirtymässä Tallinnan linjalle koska vetovoimasuhde Turku-Tukholma -linjalla painuu Vikingin hyväksi sen saadessa upo uuden laivan reitille tammikuussa. Helsingin ja Tallinnan väliä nyt kulkeva Baltic Princess korvaa - ei enää niin uuden - Silja Europan ja toivoo säilyttävänsä asemiaan sen avulla paremmin. Vai oliko se nyt Baltic Queen joka Turkuun siirtyy?

Onhan näistä reissuista monenlaisia kokemuksia ja muutamat niistä ovat olleet kyllä raskaita aamulla laivasta poistuttaessa. Onneksi kokemus auttaa ennakoimaan lähitulevaisuutta näillä laivareissuilla. ;)
Avatar
tekijänä 16valve
#55500
Ihmiset kun tuntuvat jakavan täällä myös autokuvia, niin pitäähän sitä kun tämän sorttista kalustoa harvemmin eteen tulee. Itse kun olen melko aktiivinen autoharrastaja, sitä aina luulee tuntevansa melkein kaikki merkit. No eipä sentään. Olin viime viikon Jurmalassa, ja niinkuin moni tietää, autokalusto on kerrassaan ökymäistä tällä sektorilla. Esim Rigassa käydessäni lopetin Cayenne Porschejen laskemisen jossain viidenkymmenen tietämillä, Bentley Continental GT tuli vastaan neljä kertaa jne. Mutta motarilla meidät ohitti auto, jonka takana luki "Model S", eikä sitten muuta! Kiinnostus heräsi, kun itselläni ei ollut harmainta aavistustakaan mikä kulkine on kyseessä. No kotosalla Google apuun, niin tulihan sitä tietoa. Kyseessä on nimittäin Tesla Model S!

Kuva

http://www.teslamotors.com/models
Avatar
tekijänä Kantti
#56669
Käsivaralta

1/25sek f5.6 ISO 200 16mm
Kuva

1/60sek f7.1 ISO 100 78mm
Kuva
Avatar
tekijänä Kantti
#57500
Hieno kuva!
Miten pääsit tuohon kuvaamaan? Olen itsekin joskus tirkistellyt verkkoaidan takana näkymiä.
Avatar
tekijänä 16valve
#57510
Kantti kirjoitti:Hieno kuva!
Miten pääsit tuohon kuvaamaan? Olen itsekin joskus tirkistellyt verkkoaidan takana näkymiä.
Tuossa on vapaa näköalapaikka. Me löydettiin se ihan sattumalta. Koulukadulta Storgårdinkadun kohdalta kääntyy tie louhoksen laidalle jossa kyltti "näköalapaikka". Ja tosiaan tämäkin kuva on otettu verkkoaidan läpi. Joku oli suurentanut aukkoa, että kameran linssi mahtui sitä läpi :)
http://goo.gl/maps/m66A0
Avatar
tekijänä Kantti
#57512
16valve kirjoitti:
Kantti kirjoitti:Hieno kuva!
Miten pääsit tuohon kuvaamaan? Olen itsekin joskus tirkistellyt verkkoaidan takana näkymiä.
Tuossa on vapaa näköalapaikka. Me löydettiin se ihan sattumalta. Koulukadulta Storgårdinkadun kohdalta kääntyy tie louhoksen laidalle jossa kyltti "näköalapaikka". Ja tosiaan tämäkin kuva on otettu verkkoaidan läpi. Joku oli suurentanut aukkoa, että kameran linssi mahtui sitä läpi :)
http://goo.gl/maps/m66A0
Pitääpä joskus mennä katsastamaan! Avolouhos on todella komea, siellä pidettiin aikanaan Rock'n Rowlit festareita, tunnetuin nimi tuolla louhoksen pohjalla esiintyneistä taitaa olla Tomppa Jones. :)
tekijänä Jussi
#58160
Vaikuttava rakennus, vaikea löytää sanoja. Tässä talossa koulutetaan Ruotsin arkkitehdit.

Kuva
Avatar
tekijänä Kantti
#62977
Välillä tapahtuu! Jonkinlainen ketjukolari jossa vihreä mersu on lähellä lunastukseen menemistä? Mitenkähän tämä on mahtanut tapahtua, punainen Audi on oudossa paikassa?
1/20sek f/6,3 ISO 100 16mm
Kuva
Avatar
tekijänä Kantti
#63976
Nuoremmalla sällillä on vanha Nikonin filmikameraan, aikanaan muotokuvatarkoitukseen tehty 85mm f2 opiikka. Kokeilin miten se piirtää omassa kroppikennoisessa Nikonissa. Kino-optiikassa, kroppikennokäytössä on vain lasin keskialue, eli optiikan tarkin alue. Tein tänään koekuvauskierroksen keskustassa, Samppalinnan- ja Vartiovuoren mäessä joissa kuvasin keskustan näkymiä. Automatiikka ei toiminut millään alueella, kaikki oli säädettävä käsin ja kokeilemalla.

Koska muutenkin hyvin piirtävästä lasista otetaan käyttöön vain keskustan huippupiirtoinen alue, oletusarvo oli, että aika tarkkaa kuvaa voisi odottaa. Eipä tarvinnyt pettyä, hengästyttävän skarppi piirto!

Samppalinnanmäeltä. 1/100 sek f5,6 ISO100 85mm
Kuva

Samasta kuvasta 1:1 rajaus keskeltä ylhäältä
Kuva

Entinen obsertatoriorakennus Vartiovuoren mäellä. 1/125 sek f5,6 ISO100 85mm
Kuva

Rajaus 1:1 tähtipallosta.
Kuva

1/125 sek f5,6 ISO100 85mm
Kuva

Rajaus 1:1
Kuva

1/125 sek f5,6 ISO100 85mm
Kuva

Rajaus 1:1
Kuva

vielä pari rajausta samasta kuvasta.
Kuva

Kuva
Itse voi etsiä mistä kohtaa kuvaa rajaukset on.

1/125 sek f5,6 ISO100 85mm
Kuva

Rajaus 1:1
Kuva

1/125 sek f5,6 ISO100 85mm
Kuva

Rajaus 1:1
Kuva

Saman kuvan vasemmasta yläreunasta
Kuva
Kaikki kuvat on käsivarakuvia. Kuvat ovat myös normaalisti säädetty ja terävöity, ei siis suoraan kennolta.

Minkä näköinen optiikka on kyseessä? Objektiivi on lyhyt, pieni ja vaatimattoman näköinen. Joku kameravälineurheilija paksulla telezoomillaan saattaisi helposti katsella alentuvasti nenänvartta pitkin, sääliä tuntien, että näyttääpä surkean amatöörimäiseltä, koska ei päältä huomaa minkä tasoisesta lasista onkaan kysymys. ;) Moni kakku päältä kaunis, niinhän se meni. Jalustalla saisi ehdottoman vakaan kuvan, sitä nyt ei ollut tässä mukana.

Kuva

Kuva

Ihan perkeleellisen tiukkaa piirtoa! En muuta sano. :walk:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8