Muutamia kuvia vielä jo taakse jääneestä Tall Ship Race 2009 -tapahtumasta torstailta.
Forum Marinumin edustalla oli kohtuu vilkasta iltapäivällä
joku oli ajanut helmensä sopivaan paikkaan kentällä, saaden takuuvarmasti enemmän kiinnostuneita katseita kuin tähän asti ehkä yhteensä. Eikä suotta, Ford oli todella hieno!
Kuten niin monisssa muissakin suuremmissa tapahtumissa, niiden sisällä on monia pikkutapahtumia. Niin tälläkin kerralla. Forum Marinumin alueelle kruununmakasiinin pihalle oli nostettu lavetti jonka päällä oli Turun Seudun Mobilistien kunnostamia ikivanhoja maamoottoreita.
Mestarit yrittivät saada päät yhdessä käyntikuntoon erästä moottoreista...
joista eräs säksätti pehmeästi lavetin toisessa päässä niin että maapohja keinahteli lavetin ympärillä
massat olivat jo liikkeellä ja rannassa alkoi olla suhteellisen tiivistä
Vastaan tuli norjalainen hienon näköinen iso purjelaiva, jonne päätin poiketa
jos on kiinnostusta, ja 520€ suuruinen summa varattuna mielijohteita varten, summan voi käyttää vaikka matkaan Christian Radich'in mukana Klaipedaan. Tästä ei käy ilmi onko summan maksettuaan matkustaja vai jungmanni?
laivan keulassa tähysteltiin loistavassa auringonpaisteessa
isosuinen ilmatorvi ammotti kannelle puhtaana ja hyvin maalattuna
Tässä vähän erilainen torvi, josta näkyy lävitse, mikähän tämän tarkoitus lienee? Säätöpellin vivun näköinen punainen vipstaaki kyljessä . Skailetit ovat raollaan, en kurkistellut mikä tila oli alapuolella
vierestä lipui tielaitoksen - Destian - Paraisten ja Nauvon väliä ajava maantielossi, Nagu 2 täynnä ihmisiä
Tall Ship Race organisaatio oli hankinut maantielossin kuljettamaan ihmisiä Wärtsilän vanhan telakka alueen ja Aurajokisuun länsipuolen välillä. Tähän lossiin oli muuten yhtä pitkä jono, ellei pidempi, kuin laivoihin konsanaan!
kunniataulu laivaa tukeneista yrityksistä, ihmisistä ja tahoista. Tukijoiden joukossa näkyi olevan vasemmalla ylimpänä "H.K.H. Kronprins Harald"
Cristian Radich'in magneettikompassin tolppa ja magneettisuusvirheiden korjauspallot, sekä laivan kallistumisasteesta kertova mittari
laivan kookas ruori, joka oli kevyesti sidottu kiinni jottei sitä kovasti väänneltäisi kävijöiden taholta. Laitteisiin - kuten ruoriin ja telegrammiin - oli laitettu lappuja joissa kehoitettiin olemaan koskematta näihin laivan toiminnan kannalta merkittäviin laitteisiin.
sumutorvi piipussa, joka luultavasti pitää kohtalaista mölyä ollessaan äänessä
Cristian Radich'in hienostunut keulakuva
Puolalaisen Dar Mloziezyn takakannella riitti kiinnostuneita, Puolan lippu liehui komeasti tuulen levittämänä
Kävellessäni vastarannalla venäläisen Sedovin kohdalle, ei laiva mahtunut kunnolla kuvaan kokonaisuudessaan! Sedov on muuten tunnettu yleensä valkoisena. Laivaa käytettiin 2005 saksalaisten televisioprojektissa, joka tehtiin saksalaisen kauppalaivaston Azoreilla 1957 uponneesta koulualuksesta, ja maalattiin tässä yhteydessä mustaksi Pamirin tapaan, kuten kuvassa. Laivan väritystä ei ole palautettu entiselleen. Monet laivan miehistöstä haluavatkin pitää laivan nykyisestä väristä kiinni, koska musta on alkuperäinen väri, jolloin se neitsytpurjehdyksellaan Kielistä vuonna 1921, nimeltään Magdalene Vinnen II, oli maalattu rungoltaan mustaksi.
Tässä kohden oli aikanaan toinen Aurajoen länsipuolella olevista laivanrakennusalustoista. Tall Ship Race'n ensi kertaa ollessa tulossa Turkuun 1996, kaupungin oli pakko laittaa rappiotilassa oleva entinen telakka-alue kuntoon merkittävää tapahtumaa varten - mikä onnenpotku Tall Ship Race siis onkaan ollut Turun kaupunkikuvan kannalta, tätä kaupunkilaiset pitivät jopa merkittävämpänä asiana, tai ainakin yhtä merkittävänä kuin purjelaivatapahtumaa - paikalla on tämän jälkeen ollut leveät jokeen vievät portaat.
Hollantilainen Thalassa
Thalassan kirkasvärinen ja eroottinen, vedenneito aiheinen keulakuva
Tahalssan keulakuva on hengeltään hyvin vahva, kiinteä ja jumalatarmainen, vaativa ja hypnoottinen. Poikkeaa selkeästi niin Christian Radich'in kuin bulgarialaisen Kaliakran keulakuvista
pieni sivuhyppäys kuvaamataiteen alueelle
Utopia, Aalborg, Tanska. Miehistö lepää ja askartelee
Aglaia, Wien! Pursi on nähnyt runsaasti jokivettä ennen pääsyään merelle, Itävalta on tunnetusti sisämaa
Aurajoen itäpuolen pursia, englantilainen Maybe. Mitähän mies veneen vieressä miettii... maybe...
Loistokas puolalainen, sluuppi kai tyypiltään. Mikään en anna veneelle arvokkaampaa olemusta kuin harkittu, laadukas jalopuun käyttö sen rakenteissa.
Olin vähitelleen suunnistellut Sedovin suuntaan, ja siinähän se! Sedov, Murmansk.
Sedoville oli kohtalainen jono, joka kuitenkin eteni siedettävän nopeasti
Kohtalaisen kookkaat kiinnityspollarit Sedovin kannella. Pollareiden päässä messinkiset kohokuvat joissa Sedovin merkki
Sedovin apukoneet kävivät yötä päivää, jostakin syystä se ei halunnut tai kyennyt ottamaan maasähköä käyttöönsä, näin ainakin luulen koska en muutakaan keksi koneiden käytölle. Tilanne on täysin sama kuin edellisellä Sedovin vierailulla 2003. Kurkistus konehuoneen uumeniin josta koneen ääni kuuluu, no eipä kummempaa näkyvissä
Kohtuukokoinen varapotkuri. Sedovin laaja tiikkikansi.
Eräs laivan ruoreista, niitä on useita. Ainakin kaksi.
Venäjän keisarillinen kaksoispääkotkavaakuna.
Tässä vielä viimeksi suuren laivan eräs kompasseista rautapalloineen. Takana harrastettiin pienimuotoista matkamuistomyyntiä, itse en ostanut mitään
no vielä yksi otos Sedovin, ehkä matkustajien iloksi ylläpitämä, baari kannella purjekankaan alla. Votkapaukku olisi irronnut 5€ kohtuusummalla. 0,3L olutta hinnaston mukaan 3€ - erittäin kilpailykykyinen hinta sanoisin jokilaivojen yleiseen hintatasoon verrattuna! Ainakin Tall Ship Race -tapahtuman aikana esimerkiksi lonkeron hinta - jollaisen kävin Espositossa nauttimassa janooni
maksoi 7€
juma... on myönnettävä että pikkasen pisti miettimään..
Tällaista meininkiä.