Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talon aulassa voit esitellä omia kuvia rakennuksista, kaupungeista ja muista urbaaniin teemaan liittyvistä kohteista. Esittele kotikaupunkisi tai kommentoi muiden kuvia. HUOM! Kuvat ovat tekijänoikeuslain suojaamia, eikä kuvien kopiointi ole sallittua ilman kuvaajan lupaa!
Avatar
tekijänä RV
#61322
Kun miettii toteutumatonta 35-kerroksista hotellia...
Avatar
tekijänä Janne_H
#66185
Lintuvaara ja Leppävaara pohjoisesta nähtynä.

Kuva

edit: Kuvauksen lento ei päättynyt hyvin. Kopteri menetti yhteyden lähettimeen. Kun näin tapahtuu pitäisi kopterin laskeutua takaisin lähtöpaikkaan. No niin se alkoikin tehdä, mutta jonkin ajan kuluttua kopteri lähti valumaan sivulle ja törmäsi lopulta puuhun. Ilmeisesti voimalinjat sekoittivat kopterin sähköisen kompassin.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=mwCCqbRmPtA
Avatar
tekijänä Klazu
#66194
Ihan perinteisen suomalaisen omakotitaloalueen näköistä. Pohjoisamerikkalaisessa urban sprawl helvetissä samaiselle lueelle olisi mahdutettu tuplasti enemmän asukkaita ja kaikilla olisi pihassa 2-3 autoa. Sinäänsä kiintoisaa, että Suomessa näinkin harvaanrakennetuilla alueilla kulkee yleensä ainakin jokin bussilinja. Amerikassa harvemmin yhtään vaan ovat tosiaan täysin henkilöautoilun varassa.
tekijänä zeizei
#66203
Nämä vanhemmat omakotitaloalueet ovat siitä kivoja että ne tiivistyvät ns. luonnollisesti. Monesti tontti jaetaan kahtia ja annetaan lapsille tms, jolloin alueesta tulee paljon monimuotoisempi.

Amerikkalaisessa urban sprawlissa voisin kuvitella että alue rakennetaan kerrallaan valmiiksi.
tekijänä tissot
#66204
zeizei kirjoitti:Nämä vanhemmat omakotitaloalueet ovat siitä kivoja että ne tiivistyvät ns. luonnollisesti. Monesti tontti jaetaan kahtia ja annetaan lapsille tms, jolloin alueesta tulee paljon monimuotoisempi.
Näinhän tuo monesti menee. Esim. Tontunmäessä on vielä pari mummonmökkiä jäljellä. Loput on jo pistetty puoliksi tai kolmeen osaan. Viimeisenä 6 vuotena rakennettu tohinalla metron takia, ennen kuin tonttien hinnat pomppaavat.

Klazu kirjoitti:Ihan perinteisen suomalaisen omakotitaloalueen näköistä. Pohjoisamerikkalaisessa urban sprawl helvetissä samaiselle lueelle olisi mahdutettu tuplasti enemmän asukkaita ja kaikilla olisi pihassa 2-3 autoa. Sinäänsä kiintoisaa, että Suomessa näinkin harvaanrakennetuilla alueilla kulkee yleensä ainakin jokin bussilinja. Amerikassa harvemmin yhtään vaan ovat tosiaan täysin henkilöautoilun varassa.
Amerikan suburbit ovat itselle yhtiä ahdistavimpia paikkoja asua mitä voi olla. Ei ole sattumaa missä valossa monissa sarjoissa ja leffoissa nuo alueet yleensä esitetään. Hyvin nämä suomalaiset omakotialueet kuvastavat suomalaisia, vaikka olisivatkin puolivahingossa standardiksi tulleetkin.
Avatar
tekijänä Janne_H
#68676
Veneväylällä Espoonlahden suulla. Vasemmalla näkyy Kivenlahden tornit, keskemmällä Latokasken 326 metrinen radiomasto ja oikealla Soukan kerrostalot sekä Kasavuori. Soukan talojen yläkerroksista on varmasti oikein mainiot merinäkyvät. Merivesi +25.

Kuva
Avatar
tekijänä RV
#71503
Mä en vaan käsitä, miten em. Pihlis on päässyt DOCOMOMO-listalle (ansaitsee kylläkin sen), mutta noin upea aikansa rakennus ei. Ehkäpä joku voisi valittaa asiasta ja viivyttää asuntorakentamista vuosilla? ;)
Avatar
tekijänä Clepe
#72890
Eiköhän kaikki merenrantakaupunginosat ole keskimääräistä arvostetumpia omassa kategoriassaan. Kivenlahtihan on rannan puolesta ihan kiva, joskin kuollut. Rannassa on Meritori, jolla ei taida minkäänlaista kaupallista toimintoa. Kahvilaa kai sinne on puuhailtu, mutta asukkaat vastustaa (yllätys yllätys). Kaupalliset palvelut taas on sijoitettu kaupunginosan reunalle, kauas rannasta ja korttelin päähän kaupunginosan pääkadusta, Kivenlahdenkadusta. Sinänsä tietenkin hienoa että rantaa on uskallettu hyödyntää ja rannan osalta ihan viihtyisä kaupunginosa. Mutta itse asemakaava on toiminnallisesti todella epäkäytännöllinen ja ihmisvihamielinen.

Hienoja kuvia kuitenkin!
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19