JR kirjoitti:Termi "lähiö" ei edelleenkään ota suoraan mitään kantaa arkkitehtuuriin tai ylipäätään kaupunkikuvallisiin ja -rakenteellisiin (siellä alueen sisällä) asioihin.
Ei sinänsä, mutta käytännössä palvelut sijoitetaan aivan eri tavalla riippuen siitä onko kaupunginosa parin neliökilometrin kokoinen irrallaan oleva kaupunkisaareke vai osa kymmenien neliökilometrien jatkuvaa kaupunkia. Eli rakenteeseen se vaikuttaa ehdottomasti.
Lähiön saavutettavuudeltaan paras paikka on alueen keskipiste tai lähiön muuhun kaupunkiin linkittävä pääväylä. Joka tapauksessa se on helposti määriteltävissä tietyksi pisteeksi. Tämän takia loogisin tapa järjestää palvelut lähiössä on ostari/kauppakeskus. Kivijalkaliikkeitä on kokeiltu kompaktikaupunkiajattelun alkutaipaleelta, (jopa täällä Matinkylässä) eivätkä ne vaan menesty, sillä ne ovat päivittäisen liikkumisen kannalta syrjässä valtaosalle asukkaista.
Jatkuvassa kaupunkirakenteessa on toki suotuisia ja vähemmän suotuisia paikkoja kaupoille ja usein kaupunginosistakin löytyy pieniä paikallisia keskuksia jossa kaupallinen aktiviteetti on selkeästi vilkkaampaa. Esimerkiksi voisi ottaa vaikka Töölön. Omasta mielestäni Etu-Töölön "keskusta" on
Apollonkadun ratikkapysäkin ympäristössä. Löytyy pari ruokakauppaa, apteekki, kukkakauppa, ravintola, pari kioskia jne. Taka-Töölössä on useita keskustoja mutta näistä lähin löytyy noin 300 metrin päästä
Töölön torin ympäristöstä. Sieltä löytyy periaatteessa samat peruspalvelut, tosin myös alko, kesäisin torimyyjät ja vähän monipuolisempi ravintolatarjonta. Erikoisliikkeet ovat myös eri alalta.
Näiden paikalliskeskusten välissä löytyy kuitenkin katkeamattomasti kivijalkaliikkeitä, eli voiko näiden kahden välille edes vetää rajaa?
Jatkuva kaupunkirakenne on edellytys kivijalkakaupoille. Kivijalkaliiketilat taas mahdollistavat kaupoille klusterisoitumisen, jota kauppakeskuksissa harvoin on; esimerkiksi Töölössä on useita naisten iltapukuja myyviä/vuokraavia liikkeitä ja Runeberginkadulla noin 700 metrin matkalla neljä keittöratkaisuja myyviä liikkeitä.
JR kirjoitti:Sitten ihmiset käyttävät tätä sanaa aivan väärin, kun väkisin pyrkivät siihen negatiivisuuteen.
En voi puhua muiden puolesta, mutta ainakin itse miellän kivijalkakaupattomia alueita lähiömäisiksi. En väitä etteikö Ruoholahdessa olisi kivijalkakauppoja, mutta suurin osa kaupallisista palveluista on keskitetty kauppakeskukseen. Sama kehitys jatkuu nyt Kalasatamassa. Negatiivisuus on toki oma tulkintasi.
Ajoneuvoliikenteen siirtyessä Keskustatunneliin voidaan jalankulkijoiden liikenneturvallisuutta ja viihtyisyyttä parantaa usealla kadulla lisäämällä ajoneuvoliikenteelle varattua katutilaa.
-Helsingin Kaupunginsuunnitteluvirasto