Mikä on Taloforum?

Talon aulassa voit esitellä omia kuvia rakennuksista, kaupungeista ja muista urbaaniin teemaan liittyvistä kohteista. Esittele kotikaupunkisi tai kommentoi muiden kuvia. HUOM! Kuvat ovat tekijänoikeuslain suojaamia, eikä kuvien kopiointi ole sallittua ilman kuvaajan lupaa!
tekijänä järvellä nukkuva
#36228
Tuota ohitustietä nimitetään myös rinnakkaisväyläksi, koska kyse ei ole vain ohitustiestä vaan myös yleisesti keskustan kehittämisestä. Uusi kirjasto, lisää liiketilaa ja asuinrakennuksia (on enemmän tilaa, kun ratapiha siirtyy ja maata täytetään), Olavinkatu jalankulkuystävällisemmäksi ym.

Ohitustiellä ei ole yhtään eritasoliittymää. Kevyt liikenne ei kylläkään mene samassa tasossa tien kanssa.

Kts.: http://www.ita-savo.fi/Teema/Vaylateema/index.html

Suurimpana huolenahan tässä on ollut luonnonläheisen kaupunkimaiseman muuttuminen eli joidenkin mielestä turmeltuminen. Savonlinna on Itä-Suomen vanhin (ja monien mielestä kaunein) kaupunki ja on sen takia merkittävä osa suomalaista urbaania kulttuuria. Nyt moni asia muuttuu.
tekijänä ktpama
#36233
Kivannäköistä Savonlinnassa.

RV kirjoitti:Näissä Savonlinnan kokoisissa kaupungeissa on nimenomaan erityisen viturallaan liikennesuunnittelu, esim. Porvoo ja Hamina! Porvoossa kaupungin läpi johtaa 1+1-kaistainen katu, jolla on liikennevaloristeyksiä 100 metrin välein ja jota pitkin kulkee n 20 000 autoa päivässä, eikä edes mitään suunnitelmia ole!

Onhan Porvoossa nykyään sentään Aleksanterinkatu ja -silta, moottoritiekin kulkee kaupungin sivu.
RV kirjoitti:Muutenkin Porvoon keskusta koostuu torista, jonka ympärillä pari kapeaa katua ja 1-kerroksisia liikerakennuksia. Millainenkohan kaaos syntyy kun kaupunki suunnitellusti tuplaa asukasmääränsä? Hyvä juttu tuo Savonlinnan ohitustiehanke.

Oma veikkaukseni on se, että Porvoo kasvaa hillitymmin ja enimmäkseen lähiöihin/ok-taloalueille. Mahdollinen kasvava kysyntä näkyy sitten hintojen nousuna. Keskustaan ei toivottavasti suurta mullistusta ole luvassa (länsirantaa lukuunottamatta), tai sitten Porvoo mukavana pikkukaupunkina kuten sen itse tunnen, on mennyttä.
Avatar
tekijänä RV
#36236
Porvoon itse kaupallinen keskusta on kyllä kaikkea muuta kuin viihtyisä; brutaali, harmaa ja matala vailla melkein mitään palveluja/liikkeitä. Matkahuolto on luokkahuoneen kokoinen ja auki klo 18 saakka. Moottoritie taas menee keskustasta liian kaukana imeäkseen pois liikennettä katuverkolta. Porvoon "pikkukaupunki" nimittäin käsittää 50 000 ihmistä ja kasvaa, eli liikennemäärät ovat sen mukaiset myös.

Valitettavasti Borgåssa on Vanhankaupungin vuoksi lähes mahdotonta rakentaa tuollainen keskustaa sivuava ohikulkutie. Eikös tuota muuten pitänyt alunperin lykätä 2014 saakka tai jotain? Muistan näin esitetyn viime vaalien jälkeen, mutta saatan olla väärässäkin.
Viimeksi muokannut RV, 14.02.11 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä ktpama
#36238
RV kirjoitti:Porvoon itse kaupallinen keskusta on kyllä kaikkea muuta kuin viihtyisä; brutaali, harmaa ja matala vailla melkein mitään palveluja/liikkeitä. Matkahuolto on luokkahuoneen kokoinen ja auki klo 18 saakka. Moottoritie taas menee keskustasta liian kaukana imeäkseen pois liikennettä katuverkolta.


Minulla saattaa olla värittynyt käsitys, synnyinkaupungista kun on kyse. :) Onhan varsinkin Citymarketin tienoo (argh) ja osin torikin (Osuuspankki, Seurahovi, Nimbuksen talo) surkeaa katsottavaa, mutta mielestäni Porvoossa on kaupunkina paljon hyvää. Toki huomioin tässä kokonaisuuden, ml jokirannan, vanhankaupungin ja empirekaupunginosan.

Muistelen, että ns Elannon talon vieressä olevalle nykyiselle parkkipaikalle aletaan keväällä (?) rakentamaan liiketiloja, tämä taitaa olla ainakin osin seurausta Kuninkaanportin alueelle suunniteltujen megamarkettisuunnitelmien hautaamisesta (Vapaavuori ja kumppanit torppasivat hankkeet käsittääkseni). Länsirannallekin otsikoitiin juuri tulevan H&M:n. En tosin pidä pienen kaupungin palveluiden hajautumisesta linjalle Kuninkaaportti, Länsiranta, keskusta, Tarmola, tämä harmitti itseäni kun siellä vielä asuin jokin aikaa sitten, "ennenvanhaan" kun "kaikki" peruspalvelut oli kävelymatkan päässä.

RV kirjoitti:Valitettavasti Borgåssa on Vanhankaupungin vuoksi lähes mahdotonta rakentaa tuollainen keskustaa sivuava ohikulkutie. Eikös tuota muuten pitänyt alunperin lykätä 2014 saakka tai jotain? Muistan näin esitetyn viime vaalien jälkeen, mutta saatan olla väärässäkin.


Tästä ei tietoa. Ja pahoittelut kaikille offtopicista Savonlinna-ketjussa.
Avatar
tekijänä Klazu
#36244
Ettei nyt mene ihan porvoiluksi Savonlinna-ketjussa, niin sanonpa vielä tuohon ohikulkutiehen, että sehän tulee kaupungin pohjoispuolelle, jonne Savonlinnan tunnetuimmat maisemat eivät juuri aukea. Toki monen kodista auennee näkymät uudelle tielle, mikä muuttaa voimakkaasti näkymää, mutta ainakaan Olavinlinnan, kaupungin vanhojen korttelien sekä Savonlinnan torin maisemia tämä ei muuta, mikä on hyvä juttu.
tekijänä xoop
#36250
Savonlinna on kyllä varsin viehättävä kaupunki, etenkin kesällä. Toivottavasti osaavat toteuttaa sinänsä varmaankin tarpeellisen rinnakkaisväylän niin että maisemaan ei kovin pahaa arpea jysäytetä. Junan kun vielä saisivat kulkemaan myös Pieksämäen (joka nyt ei habitukseltaan ihan samalle tasolle yllä ;) ) suuntaan.
tekijänä Arska
#48795
Savonlinnan Casinosaareen suunnitellaan kylpylähotellin laajennusta 16-kerroksisella tornilla...
Kuva

Ihan kannatettava kehitys suunnitelma, kunhan huolehditaan siitä että jälki on kaupungin maisemaan soveltuvaa. Hyvin toteutettuna antaa hyvää vastapainoa keskustalle ja luo suuremman kaupungin tuntua kaupungin läpikulkijoille, mutta toisaalta halvalla tehty betoni hirviö näyttää 10vuoden päästä todella karulta siinä maisemassa!