- 01.06.06 00:08
#5513
Tehdäänpä vaihteeksi uusi kaupunginesittelyketju. Ajelin viime sunnuntaina Joensuusta Poriin ja tein matkan varrella kävelykierroksen Varkauden kaupungissa. Muistan käyneeni lapsena vuoden 1990 Varkauden asuntomessuilla ja sen jälkeen pari kertaa ohikulkumatkalla, joten kovin tuttu tämä kaupunki ei minulle ole. Tämä ei ole siten mikään kaiken kattava kuvaus kaupungista, ja nettisivuja jälkeenpäin selattuani olisi parempiakin kuvauskohteita löytynyt.
Montakohan Forum -nimistä liikekeskusta Suomesta löytyy?
Liikekeskustaa reunustavat ankeat pysäköintialueet.
Uudemman näköinen kerrostalo.
Korkein rakennus on vesitorni/asuintalo/hoitokoti vuodelta 1954.
50-luvun kerrostalot.
Kauppakadun pään aukio oli sunnuntaina melko hiljainen.
Sitten viimekäyntini, ehkä muutama vuosi sitten, Kauppakadusta on tehty jalankulkijalle miellytävämpi. Nopeusrajoitus on 20 km/h ja pääosin katu on yksisuuntainen ja -kaistainen.
Arkkitehtuuria en kovi kauniiksi luonnehtisi, mutta katulamput ja kiveykset miellyttävät silmää.
Uusi asuin/liiketalo noudattelee keskustan matalaa linjaa.
Tästä funkis-talosta tykkään.
Kauppakadun toisessa päässä on ortodoksikirkko ja jokin keltainen talo...
...ja lisää keltaisia taloja
Seuraavaksi siirryn Päiviönsaarelle johtavalle sillalle. Kuva liikekeskustaan päin. Kaupunki on rakennettu liikenteen kannalta hankalalle paikalle, niemille ja saarille. Porista Joensuuhun kulkevat vt23 ja rautatie tekevät kaupungin kohdalla lenkin.
Valtatie 23 kulkee keskustan läpi. Päiviönsaaressa on suuria tehdasrakennuksia ja julkisia rakennuksia.
Oikeustalo.
Oikeustalo ja kaupungintalo.
Päiviönsaarellakin on paljon 50-luvun kerrostaloja.
Funkishotelli
20-luvun klassismia.
Pienen kauppatorin taustalla näkyvät keskustan suuret tehtaat.
Savupiiput hallitsevat näkymiä.
Joku Metson konttori?
Tehtaissa näkyvät eri vuosikymmenten rakennusvaiheet.
Puutaloja tehtaiden katveessa.
Funkiskirkko valmistui vuonna 1939.
Kommilan kaupunginosa on rakennettu pääosin lähiötyyliin.
Julkisivuremontoitu 60-luvun talo.
Muutama Kommilan liikekortteli on rakennettu kaupunkimaisemmin.
Kun ilman karttaa lähtee vieraaseen kaupunkiin... ei ihan kymmenen kilometrin lenkkiä ollut tarkoitus kävellä, mutta ei Kommilasta päässytkään takaisin keskustaan kulkematta samaa reittiä takaisin tai kiertämättä... keskustan "skyline" neljän kilometrin päästä.
Otin vielä vesitornista yhden kuvan ennen kuin kamerasta loppui akku.
Montakohan Forum -nimistä liikekeskusta Suomesta löytyy?
Liikekeskustaa reunustavat ankeat pysäköintialueet.
Uudemman näköinen kerrostalo.
Korkein rakennus on vesitorni/asuintalo/hoitokoti vuodelta 1954.
50-luvun kerrostalot.
Kauppakadun pään aukio oli sunnuntaina melko hiljainen.
Sitten viimekäyntini, ehkä muutama vuosi sitten, Kauppakadusta on tehty jalankulkijalle miellytävämpi. Nopeusrajoitus on 20 km/h ja pääosin katu on yksisuuntainen ja -kaistainen.
Arkkitehtuuria en kovi kauniiksi luonnehtisi, mutta katulamput ja kiveykset miellyttävät silmää.
Uusi asuin/liiketalo noudattelee keskustan matalaa linjaa.
Tästä funkis-talosta tykkään.
Kauppakadun toisessa päässä on ortodoksikirkko ja jokin keltainen talo...
...ja lisää keltaisia taloja
Seuraavaksi siirryn Päiviönsaarelle johtavalle sillalle. Kuva liikekeskustaan päin. Kaupunki on rakennettu liikenteen kannalta hankalalle paikalle, niemille ja saarille. Porista Joensuuhun kulkevat vt23 ja rautatie tekevät kaupungin kohdalla lenkin.
Valtatie 23 kulkee keskustan läpi. Päiviönsaaressa on suuria tehdasrakennuksia ja julkisia rakennuksia.
Oikeustalo.
Oikeustalo ja kaupungintalo.
Päiviönsaarellakin on paljon 50-luvun kerrostaloja.
Funkishotelli
20-luvun klassismia.
Pienen kauppatorin taustalla näkyvät keskustan suuret tehtaat.
Savupiiput hallitsevat näkymiä.
Joku Metson konttori?
Tehtaissa näkyvät eri vuosikymmenten rakennusvaiheet.
Puutaloja tehtaiden katveessa.
Funkiskirkko valmistui vuonna 1939.
Kommilan kaupunginosa on rakennettu pääosin lähiötyyliin.
Julkisivuremontoitu 60-luvun talo.
Muutama Kommilan liikekortteli on rakennettu kaupunkimaisemmin.
Kun ilman karttaa lähtee vieraaseen kaupunkiin... ei ihan kymmenen kilometrin lenkkiä ollut tarkoitus kävellä, mutta ei Kommilasta päässytkään takaisin keskustaan kulkematta samaa reittiä takaisin tai kiertämättä... keskustan "skyline" neljän kilometrin päästä.
Otin vielä vesitornista yhden kuvan ennen kuin kamerasta loppui akku.