- 24.04.11 14:48
#37801
Ei liene liioiteltua sanoa, että tämä vähäisen huomion saanut hankkeiden kokonaisuus on yksi maan mielenkiintoisimmista. Alustavien suunnitelmien mukaan vajaassa 40 vuodessa Helsingin ja Porvoon välille ollaan asuttamassa lähes asumattomalle alueelle yli 200 000 ihmistä ja suuria määriä työpaikkoja.
http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/osters ... iointi.pdf
Porvoon väkiluku yli tuplaantuu, ja toivottavasti sekä luultavasti me porvoolaiset saamme vihdoinkin kaupunkiradan kaupunkiin. Tämä merkitsee kaupungin kokonaan uudelleen rakentamista, eikä tämä ole edes suurentelua.
Porvoo lienee kokoluokkansa kaupunki, johon valtio on satsannut huomattavasti kaikista vähiten. Keskusta on sen näköinen, että se on suunniteltu ehkä 10 000 asukkaalle. Hyvin pieni kauppakeskus Lundi, yksikerroksisia liiketaloja. Luokkahuoneen kokoinen linja-autoasema, joka on auki arkisin 6-18 ja viikonloppuisin 6-12. Kaikki kadut ovat kantakaupungin alueella poikkeuksetta 1+1-kaistaisia, ja pääkatu Mannerheiminkatu on päivisin todella ruuhkautunut. Miten tämä voi riittää 100 000 asukkaalle?
Ongelmana täälläpäin on se, ettei mitään suunnitelmia edes ole katujen leventämiseksi ja keskustan täydelliseksi uudelleenrakentamiseksi, joka tulee väistämättä tapahtumaan. Vastaavaa on koettu Suomessa 1960-luvulla mutta hyvin harvoin nykyisin, jolloin tätä kehitystä tulee olemaan hyvin mielenkiintoista seurata seuraavina vuosikymmeninä. Hyvin monia väyliä joudutaan leventämään nykyisestä, sillä ne ovat suunniteltuja huomattavan pienelle liikennemäärällä ja mm. liittymät ovat sen mukaisia.
Porvoon "taakse" itäpuolelle on jo lähivuosina rakentumassa uusi reilun 10 000 asukkaan alue Skaftkärr. Kaupunkijunarakennemallin mukaan yli 10 000 asukkaan keskittymiä on tulossa myös Kullooseen, Porvoon länsipuolelle Kuninkaanporttiin sekä Kilpilahteen. Sipooseen nähtävästi yli 100 000 uutta asukasta.
Toinen ongelma on Kuninkaanportin markettien torppaaminen. Miten edelläkuvatun keskustan palvelut voivat riittää kaksinkertaistuvalle väestölle? Niiden rakentaminen tulee kuitenkin väistämättä eteen luultavasti jo 10 vuoden sisällä.
Tienrakentamisesta; kaikissa malleissa ilmeisesti Uusi Porvoontie tullaan leventämään 2+2-kaistaiseksi Söderkullaan saakka, ja Porvoonväylä saa kolmannet kaistat Porvooseen saakka, mikä on toivottavaa.
Lopuksi täytyy vielä kerran mainita, että väkiluvultaan Tampereen kokoisen nauhakaupungin kohoaminen Helsingin ja Porvoon välillä tullee luultavasti olemaan suurin projekti vuosikymmeeniin koko maassa. Alla vielä Helsinki-Porvoo-kehyssuunnitelma:
http://www.hel.fi/static/public/hela/Ka ... 271109.pdf
http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/osters ... iointi.pdf
Porvoon väkiluku yli tuplaantuu, ja toivottavasti sekä luultavasti me porvoolaiset saamme vihdoinkin kaupunkiradan kaupunkiin. Tämä merkitsee kaupungin kokonaan uudelleen rakentamista, eikä tämä ole edes suurentelua.
Porvoo lienee kokoluokkansa kaupunki, johon valtio on satsannut huomattavasti kaikista vähiten. Keskusta on sen näköinen, että se on suunniteltu ehkä 10 000 asukkaalle. Hyvin pieni kauppakeskus Lundi, yksikerroksisia liiketaloja. Luokkahuoneen kokoinen linja-autoasema, joka on auki arkisin 6-18 ja viikonloppuisin 6-12. Kaikki kadut ovat kantakaupungin alueella poikkeuksetta 1+1-kaistaisia, ja pääkatu Mannerheiminkatu on päivisin todella ruuhkautunut. Miten tämä voi riittää 100 000 asukkaalle?
Ongelmana täälläpäin on se, ettei mitään suunnitelmia edes ole katujen leventämiseksi ja keskustan täydelliseksi uudelleenrakentamiseksi, joka tulee väistämättä tapahtumaan. Vastaavaa on koettu Suomessa 1960-luvulla mutta hyvin harvoin nykyisin, jolloin tätä kehitystä tulee olemaan hyvin mielenkiintoista seurata seuraavina vuosikymmeninä. Hyvin monia väyliä joudutaan leventämään nykyisestä, sillä ne ovat suunniteltuja huomattavan pienelle liikennemäärällä ja mm. liittymät ovat sen mukaisia.
Porvoon "taakse" itäpuolelle on jo lähivuosina rakentumassa uusi reilun 10 000 asukkaan alue Skaftkärr. Kaupunkijunarakennemallin mukaan yli 10 000 asukkaan keskittymiä on tulossa myös Kullooseen, Porvoon länsipuolelle Kuninkaanporttiin sekä Kilpilahteen. Sipooseen nähtävästi yli 100 000 uutta asukasta.
Toinen ongelma on Kuninkaanportin markettien torppaaminen. Miten edelläkuvatun keskustan palvelut voivat riittää kaksinkertaistuvalle väestölle? Niiden rakentaminen tulee kuitenkin väistämättä eteen luultavasti jo 10 vuoden sisällä.
Tienrakentamisesta; kaikissa malleissa ilmeisesti Uusi Porvoontie tullaan leventämään 2+2-kaistaiseksi Söderkullaan saakka, ja Porvoonväylä saa kolmannet kaistat Porvooseen saakka, mikä on toivottavaa.
Lopuksi täytyy vielä kerran mainita, että väkiluvultaan Tampereen kokoisen nauhakaupungin kohoaminen Helsingin ja Porvoon välillä tullee luultavasti olemaan suurin projekti vuosikymmeeniin koko maassa. Alla vielä Helsinki-Porvoo-kehyssuunnitelma:
http://www.hel.fi/static/public/hela/Ka ... 271109.pdf
"Tohtori Iggyn arkkiviholliset: Kapteeni RV ja Professori Darkmage." -Darkmage7280