En näe pussin perällä olevaa Hankoa hyvänä paikkana halpiskentälle. Kun piirtää harpilla 150km ympyrän Hangon ympärille, se sisältää enimmäkseen merta ja saaristoa. Lyhyempi lentomatka tuskin kompensoi tätä valtavaa puutetta.
Pitkällä tähtäimellä ajatellen (lentoliikenne tulee kuitenkin vähenemään ja keskittymään) Suomi pystyy pienehköllä väestöpohjallaan elättämään vain yhtä suurta kansainvälistä pääkenttää ja yhtä halpiskenttää, jotka ovat Helsinki-Vantaa ja Tampere-Pirkkala (Lappeenrannan Ryanair-lennot elävät käytännössä Venäjän läheisyydestä). Jos Pirkkalan oikoradasta tulee ehkä joskus jotain, voisi tavaraliikenteelle suunnattua rataa käyttää myös lentojen kanssa synkattuun matkustajaliikenteeseen.
Klazu kirjoitti:Huvittaa kyllä halpalentoyhtiöiden businessmalli lentää vaikka mille peräkentille kauas suurista keskuksista, ja pakottaa ihmiset matkustamaan omalla kustannuksellaan jopa tunteja päästäkseen sitten lentämään epäinhimillisiin vuorokauden aikoihin toiselle kaukana mistään sijaitsevalle kentälle.
Hahnin kentällä kellosta katsoen hankkiutuminen lentokoneen penkiltä ulos bussipysäkille ja rinkan saaminen ruumasta kesti huikeat
viisi minuuttia. Bussi lähti vartissa ja matka Frankfurt Am Mainin keskustaan vei tunnin. Kokonaisuudessaan siis n. 1h 20min koneen penkiltä Hauptbahnhoffille. En menisi edes takaamaan, että Frankfurtin jättimäiseltä pääkentältä hoituisi tuossa ajassa. Puhumattakaan jostain Pariisin Charles De Gaullesta tai, pahimpana kaikista, Lontoon Heathrowsta.
Ei lohduta, vaikka keskusta olisi fyysisesti lähellä ja suurnopeusjuna lähtisi sinne terminaalin kupeesta jos täytyy vaellella loputtomia käytäviä päästäkseen oikean hihnan ääreen odottelemaan kamojaan. Kamojen häviämisriskikin on pääkenttien välillä lentäessä suurempi. Lähtöselvitys- ja turvatarkastusjonoissa seisoskeluun, oikean portin etsimiseen, ynnä muuhun menee usein tuntejakin. Niin, ja voihan siellä pyöriskellessä tulla helpommin ostaneeksi jotain kun on kerran verovapaata. Ja siitähän se lähtee kun tulee nälkä, ja ohuet kolmioleivätkin maksavat maltaita...
Eipä tuosta voi perinteisiä lentoyhtiöitä syyttää, vaan hölmöjä asiakkaita, jotka eivät jaksa tai osaa poiketa perinteisestä linjasta ja tulevat tuhlanneeksi rahaa ja aikaa.
Ei vaan, on toki olemassa myös paljon tapauksia, joissa viralliset lentoyhtiöt ja pääkentät ovat parempi vaihtoehto. Esim. matka Barcelonaan Pirkkalan, Hahnin ja Gironan (n. 100km Barcelonasta pohjoiseen) kautta olisi ollut bussi- ja junalippuineen päivineen SAS:n pääkenttien välistä yhteyttä enää vain muutamia kymppejä halvempi. Eli nämä jutut ovat todella tapauskohtaisia. Internet-aikana tutkiminen on vaivan väärti.
Ehkä tulkitsin huonosti, mutta näytit suhtautuvat tähän asiaan oudon tunteikkaalla ja ehdottomalla otteella.
Jussi kirjoitti:Tampere-Pirkkala lentokenttä, kuten myös Helsinki-Vantaa ovat kummatkin rakennettu mielestäni melko älyttömiin paikkoihin eli aivan liian kauas kaupungeista. Juuri äsken tulin Bremenistä Suomeen eräällä halpalentoyhtiöllä ja kyllä vaan oli Bremenissä lentokenttä n. 3 km päässä ydinkeskustasta ja raitiovaunut kulkivat näppärästi väliä noin 5 minuutin välein (ja jos eivät olisikaan kulkeneet niin eipä olisi mikään pitkä matka kävellä kauniissa säässä tuota matkaa kaupungin halki)
Bremen-vertaus ei istu Helsingin tapaukseen, koska kaupungeilla ja niiden lentokentillä on hieman kokoeroa. Kööpenhaminassahan pääkenttä on suhteellisen lähellä keskustaa, ja ongelma on, ettei sitä mahdu enää laajentamaan, vaikka tarvetta olisi. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää rakentaa meren päälle, ja sekös tuntuu kukkarossa.
Helsinki-Vantaa olisi ollut järkevintä rakentaa jonnekin Pääradan varteen Tikkurilan pohjoispuolelle. Hyppääminen Helsingin, Tampereen, Oulun, tai vaikka Pietarin tai Moskovan junaan hoituisi parhaimmillaan yhtä helposti kuin nyt Amsterdamin Schipholissa Pariisin, Damin tai Brysselin junaan. Kun uutta kenttää alettiin Seutulaan aikoinaan rakentaa, ei tietenkään osattu nähdä näin pitkälle, ja jälkeenpäin on tilannetta vaikeaa korjata. Vastaavanlaisesti Tampereen kenttä olisi parhaimmillaan radan varrella esimerkiksi jossain Lempäälän tienoilla.