Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#30373
Mun mielestä se virastotalo on todella hyvä aikansa arkkitehtuurin esimerkki, eikä sitä todellakaan pitäisi purkaa, sen ulkopinta on kuitenkin Helsingin mittakaavassa melko yksilöllinen ja ihan hauska. Tietysti se betoniväri on vähän ankea, mutta... Olen samaa mieltä temen kanssa tuosta autoliikenteestä eli turha siitä on huolehtia, kyllä ne autoilijat sopeutuu, joukkoliikenne ja kevyt liikenne ykkösenä. Se kolmiomainen rakennus Haarakalliolla on jo zucchin suunnitelmassa esiintynyt (muistaakseni) liikunta ja virkistyshalli + jonkinlainen tornirakennus.
#69368
Toralinnan viereiset joutoraiteet ovat kyllä silkkaa maa-alan hukkausta. Ei VR niitä tarvitse. Nytkin siellä seisotetaan muutamaa lättähattua... VR (vai onko liikenneviraston/trafin) omistamaa maata? Niin maanomistaja varmaankin odottaa Keski-Pasilan rakentamista - jolloin Toralinnan edustan joutoraidemaa maksaakin tähtitieteellistä.

Toinen skenaario voisi olla että Helsinki-väylän tunneliaukkoa on ajateltu joutoraiteiden paikalle. Mutta kun Eläintahan Neste on saanut purkulapun, voi olla että tunnliaukko tulee siihen.

Eläintarhahan + Vauhtitie on osa keskuspuistoa, että sikäli sinne vaikea rakentaa.

Tässä ketjussa esitettyyn suunnitelmaan muuten kommentoisin, että mihin ihmeeseen Ilmalan ratapiha on tungettu?

Ilmalan ratapiha on edelleen järjettömän suuri, ja sen länsireunasta voisi napsasta korttelirivistön jos kahdenkin Pohjois-Pasilan kaupunginosaa varten.

Nythän Keski-Pasilaan eli Ilmalan aseman viereen Hartela suunnittelee tilaa vievän kaupan aluetta, muun muassa Ikea olisi tulossa. Eli täysmatalaa rakentamista. Asuinrakentamiselle jää tilaa siis Pohjois-pasilan pohjoisosaan ja maaliikennekeskuksen alueelle.

Korkeuseroista johtuen 9:n ratikkaa ei voi jatkaa Pohjois-Pasilaan.

Keski-Pasilan suunniteltu asukasluku on aivan järkyttävän pieni. Nämä suhdanteet kestävät pitkään, ja veikkaankin että Pasilan torneihin tulee useita asuinkerroksia.

Toinen joutomaa on, etelästä katsottuna veturitien länsipuoli Ilmalan ratapihan vieressä. Siihen mahtuisi taloja pitkä rivi.

Mielestäni Ilmalan ratapihan voisi puolittaa, ja siirtää jonnekin Hiekkaharjun pelloille, vaikka kokonaankin. Tosin pääkonttoreiden täytyy sijaita Helsingissä verojen takia, siksi Helsinki Ilmalan ratapihaa sietääkin. Eikä pidä unohtaa kaatopaikkaa, tosin maanpuhdistukset maksaa moneen kertaan rakennusoikeuden myynnillä.

Nykymenolla Hakamäentien pohjoispuolesta Pasilan kohdalla on tulossa todella ankea...

Ikea ja muu tilaa vievä kauppa saa tulla. Kunhan Keski-Pasilan asukasluku on vähintään 10 000, mieluummin 15 000. Pohjois-Pasilaan vähintään 5000. No Kalasatamaan on sentään tulossa asuntoja tuhansille.