teme kirjoitti:Esimerkiksi Kallion puolella Flemarilla on jatkuva jalankulkijavirta edelleen Porthaninkadulle, siitä Hakaniemen torille ja jos Siltasaarenkatu ei olisi Pitkänsillan toisella puolella niin ankea niin aina keskustaan saakka. Pasilaan päin taas matka tyssää Teollisuuskatuun. Tuollainen nauharakenne on minusta toimivampi kuin pienkeskukset, semmoisessa kaupunkimallisisa joka koostuu keskittymistä syntyy aina kuolleita reuna-alueita joista sinne keskukseen on pitkä matka.
Pasilan reittejä kannattaisi todella parantaa. Itse kaavailin puistomaista kevyen liikenteen reittiä Mäkelänrinteeltä Keskuspuistoon. Kovin paljon ei itseasiassa tarvitse muuttaa kaupunkitilaa, kunhan ratapiha ylitetään siedettävästi. Akselilla on nyt puolentusinaa pientä erikseen nimettyä puistoa, mukaan lukien Arndt Pekurisen puisto ja Veturitori aivan keskellä Itä-Pasilaa. Tulen ehdottamaan, että Veturitorilta nostetaan kevyen liikenteen kansi pasilan aseman pohjoispuolelle, johon asemaa laajennetaan niin, että sille tulee toinen, edustavampi ja viihtyisämpi "sisäänkäyntiaukio" kävelijöille ja pyöräilijöille (tarvitaan kunnon iso pyöräparkki). Siitä reitti jatkuu sitten Länsi-Pasilaan maistraatinpuistoon ja eteenpäin. Jos katsoo esimerkiksi Google Earthista akselia Maistraatinportti - Veturitori, huomaa, että tämänsuuntaisia pyrkimyksiä on ollut suunnittelijoilla kenties aikaisemminkin.
teme kirjoitti:Yksi vaihtoehto olisi minusta etelässä jatkaa sitä Pasilan kantta toiseelta Teollisuuskadun yli aina Aleksis Kiven kadulle, toisaalta idässä Mäkelänkadun yli. Esimerkiksi siitä Alma buildingistä, vai mikä se nykyään onkaan, voisi jatkua parikerroksisen siipi jossa on kävelyväylä kävelysillan paikalla Teollisuuskadun yli.
Alma buildingin suunnitelmaan kuuluu kyllä kaksikin uutta kävelysiltaa Aleksis Kiven Kadun ja Vallilan Ratapihan suuntaan, mutta kovin viihtyisiä niistä on vaikea saada. Sillan leventäminen kunnon "kanneksi" auttaisi varmasti, mutta tietty maksaa. Oli miten oli, idea on hyvä, ja todennäköisesti aion ottaa sen mukaan työhöni. Loppujen lopuksi, eihän mun tarkoitukseni ole etsimällä etsiä toteutettavissa olevia ratkaisuja, vaan esitettävä ns. best case scenario. Läpikulkureitit ovat kuitenkin Pasilan suurimpia ongelmia tällä hetkellä, ja niihin tulisi kiinnittää enemmän huomiota.
teme kirjoitti: Pasilan liikennesuunnitelma on tällä viikolla Kaupsussa. Autoilijoiden iloksi tulee nimikkeellä metroasema parin tuhannen auton halli ... Veturitiestä tehdään motari radan suuntaisesti, eli kaistoja riittää. Minä en tosin ymmärrä miten jo nyt tukkoinen Nordenskiöldinkatu tai Hakamäentie vetää nuo autot, mutta ehkä minun ei tarvitsekaan. Samoin en oikein ymmärrä yhdistelmää kakkoskeskusta ja 4 - 8 kaistainen motari eritasoliittymällä, mutta olen varmaan jotenkin vanhanaikainen.
En itsekään ollut järin mieltynyt uusimpaan liikennesuunnitelmaan, sillä tehdään aika rajut reunaehdot alueen asuinrakentamiselle. Tuntuu, ettei alueesta saa enää muuten siedettävää, kuin heittämällä sen Veturitien kannen alle. Kulkeehan se sentään 8 metriä ratapihan alapuolella. Lopputuloksena on jälleen ei ehkä niinkään Ruoholahden kaltaista, vaan valitettavasti enemmänkin Itä-Pasilan kaltaista kadunvarsinäkymää, ellei asialle tehdä jotain. Kieltämättä tuo 11.3. liikennesuunnitelma pisti multa skissit vähän uusiksi. Veturitie tuntuu muuttuvan vain pahemmaksi ajan myötä. Ehkä ainoa hyvä puoli asiassa on se, ettei sen viereen enää sitten millään saa tungettua sitä aivan liian esikaupunkimaista asuinaluetta, joka viitesuunnitelmissa on pyörinyt. Kunnolla sitten kerrosalaa kanssa, että saadaan maksettua myös viihtyisät kannet ja kevyen liikenteen reitit alueen läpi.
*AV