- 12.09.09 08:37
#26796
Annetuilla H/K-luvuilla hanke on kyseenalainen ja mielestäni on selvää, että Turun seudun kuntien tulee osallistua mahdolliseen Salon kaksoisraiteeseen, jos sellainen tehdään, sillä kyse on myös paikallisliikenteen radasta.
Turulle tai Turun seudulle ei ole mitenkään arvokas asia, että juna ei mene lentoaseman kautta. Se ei mitenkään paranna Turun lentoyhteyksiä ja ei suinkaan tarkoita, että Turun lentoasemalla menisi sen paremmin. Jos ajatellaan länteen menevää liikennettä, niin on selvää, että mikäli aikataulut sen sallivat, on jatko Tukholman tai Köpiksen kautta silti kilpailukykyisempi kuin ELSA-rata, ainakin teoreettisesti.
Iso osa Turun seudun matkustajista matkustaa Vantaan kautta, joten miten se hyödyttää Turun seutua, että matka kentälle on vaikeampi kuin muilla? Eikö tässä ole tasapuolisuustekijäkin? Lentoasemarata myös mahdollistaisi Pietarin yhteyden lyhentämisen, koska vaihto olisi lentoasemalla. Se, mitä yritän sanoa on, että vaikka ELSA menisi kentän kautta, siitä ei olisi ainakaan mitään haittaa Turun seudulle. Perustelut myös ontuvat: jos matka-aika Helsinkiin on olennainen (eli ei saa olla 4-6min enemmän lentoaseman takia), miksi se Pietariin suuntautuessa ei olekaan enää olennainen kysymys? Mahdollinen yhteys Tku-Vantaa-Pietari olisi matka-ajallisesti aivan erilainen turkulaisesta perspektiivistä, kuin yhteys Turku-Pasila-Lentoasema-Pietari. (vaihto siis Pasilassa Pietarin junaan).
Turulle tai Turun seudulle ei ole mitenkään arvokas asia, että juna ei mene lentoaseman kautta. Se ei mitenkään paranna Turun lentoyhteyksiä ja ei suinkaan tarkoita, että Turun lentoasemalla menisi sen paremmin. Jos ajatellaan länteen menevää liikennettä, niin on selvää, että mikäli aikataulut sen sallivat, on jatko Tukholman tai Köpiksen kautta silti kilpailukykyisempi kuin ELSA-rata, ainakin teoreettisesti.
Iso osa Turun seudun matkustajista matkustaa Vantaan kautta, joten miten se hyödyttää Turun seutua, että matka kentälle on vaikeampi kuin muilla? Eikö tässä ole tasapuolisuustekijäkin? Lentoasemarata myös mahdollistaisi Pietarin yhteyden lyhentämisen, koska vaihto olisi lentoasemalla. Se, mitä yritän sanoa on, että vaikka ELSA menisi kentän kautta, siitä ei olisi ainakaan mitään haittaa Turun seudulle. Perustelut myös ontuvat: jos matka-aika Helsinkiin on olennainen (eli ei saa olla 4-6min enemmän lentoaseman takia), miksi se Pietariin suuntautuessa ei olekaan enää olennainen kysymys? Mahdollinen yhteys Tku-Vantaa-Pietari olisi matka-ajallisesti aivan erilainen turkulaisesta perspektiivistä, kuin yhteys Turku-Pasila-Lentoasema-Pietari. (vaihto siis Pasilassa Pietarin junaan).
Tiivistä kaupunkirakentamista ja pöpeliköt pois. Kaiken kruunaa tehokas raideliikenne