Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä -Gentleman82-
#26741
Avaan ketjun joukkoliikennelaille.
Asia on ajankohtainen, koska Eduskunta kävi asiasta keskustelun tiistaina 8.9.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp ... _p_2.shtml

Tässä ote esim. Mats Nylundin (rkp, Vaasa) puheenvuorosta
Sen sijaan liikenne- ja viestintävaliokunnan tulee tarkastella tarkkaan pitkän siirtymäajan vaikutuksia Helsingin seudun liikennekuntayhtymän alueella. Siirtymäkausi, joka on lakiehdotuksen mukaan 30. päivään kesäkuuta 2014 Helsingin seudun liikennekuntayhtymällä ja vuoteen 2016 asti kuntayhtymään kuulumattomille lähikunnille, on kieltämättä pitkä aika. Emme saa laatia lakia, joka vie meiltä edellytykset toteuttaa jo lähivuosina mahdollisimman tehokkaan joukkoliikenteen alueella, jossa suurin osa linja-automatkoista tehdään, siis pääkaupunkiseudulla. Lisäksi voidaan todeta se, että tilastojen mukaan bussiyhtiöiden kannattavuus on myös heikoin pääkaupunkiseudulla.
Tässä Sari Sarkomaalta (kok, Helsinki):
Arvoisa puhemies! Kyllä on niin, että ministeri Vehviläinen on tämän lain osalta urakoinut, ja on hyvä, että tämä laki on saatu eduskuntaan.
Mutta yhteen asiaan haluan kiinnittää vakavaa huomiota, ja toivon, että liikennevaliokunta voisi asiantuntijakuulemisen jälkeen arvioida sitä ja muuttaa niin, ettei tämä esitys tarpeettomasti estäisi Helsingin seudun, Pääkaupunkiseudun, joukkoliikenteen kehittämistä. Me olemme perustaneet kesäkuussa Helsingin seudun liikennekuntayhtymän, ja on todella tärkeää, etteivät nämä siirtymäajat estä sitä, että tämä todellakin voisi laajentua useampaan kuntaan. Ilmastonmuutoksen kannalta, meidän joukkoliikenteen käytön lisääntymisen kannalta, tiiviin yhdyskuntarakenteen kannalta ja koko liikennesuunnittelun kannalta Pääkaupunkiseudulla olisi erittäin tärkeää, että nämä siirtymäajat katsottaisiin ja tähän lakiin voitaisiin sen mukaiset muutokset tehdä.

Mutta onnittelut vielä ministeri Vehviläiselle! Oli upeaa, että työsuhdematkalippu etenee ja joukkoliikenteen eteen tehdään työtä.
Christina Gestrin (rkp, Espoo):
Pääkaupunkiseudulla on vastikään perustettu uusi Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä, joka vastaa vuodenvaihteen jälkeen joukkoliikenteen suunnittelusta ja järjestämisestä entisissä Ytv-kunnissa ja uusissa jäsenkunnissa Kirkkonummella ja Keravalla. Uuden kuntayhtymän ansioista voidaan koko Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne laajennettuna myös Keravalle ja Kirkkonummelle, joista on paljon työssäkäyntiliikennettä Helsinkiin, suunnitella kokonaisuutena.

Käytännössä tämä merkitsee, että lippujärjestelmän, vyöhykkeiden, hintojen ja reittien sekä kulkuvälineiden yhdistämisen suunnittelu ja sopeuttaminen siirtyvät Keravalta ja Kirkkonummelta Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymään. Tulevaisuudessa ei ole mahdotonta, että myös muut Pääkaupunkiseudun ympäristökunnat liittyvät uuteen kuntayhtymään.

Uuteen järjestelmään siirtyminen edellyttää, että joukkoliikennelain säännökset sallisivat linjaliikennelupien irtisanomisen kohtuullisessa ajassa. Lakiehdotuksessa ongelmallista on, että joukkoliikennelain 62 pykälän 5 momentissa todetaan, että ennen 2. päivä joulukuuta 2009 solmitut linjaliikenneluvat jatkuisivat vuoteen 2014. Muiden kuin Kirkkonummen ja Keravan kuntien osalta linjaliikenneluvat jatkuvat lakiehdotuksen mukaan vuoteen 2016.

Esimerkiksi Kirkkonummen osalta tämä merkitsee sitä, että kunta osallistuu Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän rahoittamiseen ensi vuodesta alkaen, mutta on sidottu vanhoihin linjaliikennelupiin vuoteen 2014, eikä kuntayhtymällä ole mahdollisuutta muuttaa niitä tulevan viiden vuoden aikana. Toisin sanoen Helsingin seudun liikenteen kunnille tarjoama mahdollisuus parantaa joukkoliikenteen palvelutarjontaa siirtyy vuoteen 2014, jolloin laki sallii linjaliikennelupien irtisanomisen.
Kysymys on siis siitä, että ns. liikennelupajärjestelmä on pitkällä siirtymäajalla voimassa pk-seudullakin ja HSL:n alueella. Eli kiitos linjurilobbauksen, joukkoliikenteen suunnittelu ja tilaaminen vaikeutuu.